Mercy is een 11 jarige rocky mountain horse, korte rug, weinig schoft, erg breed. In de zomer veel te dik, in de winter goed op gewicht.
Ik vrees dat ik dan toch op zoek naar een ander zadel moet. Gewone western zadels vind ik doorgaans te zwaar van gewicht. Ik heb fibromyalgie en een versleten onderrug. Tevens ook een kunstheup, het zadel moet niet een te wijde zit hebben, en een diepe zit is voor mij het fijnst.
En ik denk dan ook niet meer boomloos.
Mijn voorkeur gaat uit naar een wandel zadel (selle de randonnee), of toch een western zadel, in ieder geval niet meer boomloos.
Ik woon in Frankrijk, daar zie je veel van de selle de randonnee zadels, helaas niet in de buurt te koop zo 1,2,3.
Ik twijfel mu tussen een paar zadels, iemand tips?
De Deuber quantum, groot voordeel is dat ie makkelijk in de breedte verstelbaar is, handig voor een paard dat in de zomer veel dikker is dan in de winter. Nadeel is dat ik niet even kan proefzitten, het zadel moet voor mijzelf natuurlijk wel lekker zitten.
Ik ken wel iemand die zo'n zadel te koop heeft, moet dan wel uit België komen.

Ten tweede de Gaston Mercier. Ik weet niet of het model voor mij fijn is, kan wel naar de winkel rijden, 1,5 uur, en dan vast wel proefzitten. Ze hebben daar ook veel tweedehands en demo modellen te koop. Of er ook een zadelpasser in de buurt van hun kan komen weet ik niet.

En ten derde had in een locale Facebook groep de vraag gesteld voor een zadelpasser. Veel mensen raden een zadelpasser aan met zadels zoals op de foto, hij heeft ook andere modellen, allemaal selle de randonnee. Ze worden op maat gemaakt, ik weet niet of het dan in de winter ook goed ligt. Ik heb vanaf de foto twijfels over de kwaliteit van het leer, misschien valt het mee.

Nog een paar foto's van mijn pony.