Zadel dilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 12:11

Vorige week is bij mij de osteopaat geweest en ze gaf aan dat mijn paard rugpijn had midden onder het zadel. Dit komt omdat het een boomloos zadel is. Het is een Bob Marshall, enigszins flexibel, niet zoals bijvoorbeeld een Barefoot, je kan hem niet doorbuigen.
Mercy is een 11 jarige rocky mountain horse, korte rug, weinig schoft, erg breed. In de zomer veel te dik, in de winter goed op gewicht.
Ik vrees dat ik dan toch op zoek naar een ander zadel moet. Gewone western zadels vind ik doorgaans te zwaar van gewicht. Ik heb fibromyalgie en een versleten onderrug. Tevens ook een kunstheup, het zadel moet niet een te wijde zit hebben, en een diepe zit is voor mij het fijnst.
En ik denk dan ook niet meer boomloos.
Mijn voorkeur gaat uit naar een wandel zadel (selle de randonnee), of toch een western zadel, in ieder geval niet meer boomloos.
Ik woon in Frankrijk, daar zie je veel van de selle de randonnee zadels, helaas niet in de buurt te koop zo 1,2,3.
Ik twijfel mu tussen een paar zadels, iemand tips?
De Deuber quantum, groot voordeel is dat ie makkelijk in de breedte verstelbaar is, handig voor een paard dat in de zomer veel dikker is dan in de winter. Nadeel is dat ik niet even kan proefzitten, het zadel moet voor mijzelf natuurlijk wel lekker zitten.
Ik ken wel iemand die zo'n zadel te koop heeft, moet dan wel uit België komen.

Afbeelding

Ten tweede de Gaston Mercier. Ik weet niet of het model voor mij fijn is, kan wel naar de winkel rijden, 1,5 uur, en dan vast wel proefzitten. Ze hebben daar ook veel tweedehands en demo modellen te koop. Of er ook een zadelpasser in de buurt van hun kan komen weet ik niet.

Afbeelding

En ten derde had in een locale Facebook groep de vraag gesteld voor een zadelpasser. Veel mensen raden een zadelpasser aan met zadels zoals op de foto, hij heeft ook andere modellen, allemaal selle de randonnee. Ze worden op maat gemaakt, ik weet niet of het dan in de winter ook goed ligt. Ik heb vanaf de foto twijfels over de kwaliteit van het leer, misschien valt het mee.
Afbeelding

Nog een paar foto's van mijn pony.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pjer

Re: Zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:03

Zou je niet je huidige zadel kunnen aanvullen met een goede 'boomloos'-pad? dus een met vulling en panels die er in en er uit kunnen? zelfde systeem als de kifra-pad?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 13:17

pjer schreef:
Zou je niet je huidige zadel kunnen aanvullen met een goede 'boomloos'-pad? dus een met vulling en panels die er in en er uit kunnen? zelfde systeem als de kifra-pad?

Ik heb meerdere goede boomloze pads, waar ik altijd mee rij, niet met een vulling die je eruit kan halen, maar wel speciaal voor boomloos. Dat is oom niet nodig, het zadel ligt verder goed, maar geeft toch teveel druk in het midden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:19

Ik zou eerder een röntgenfoto willen om te zien of er sprake is van kissing spines.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:28

Zou semi boomloos nog wel kunnen? Ik heb hele goede ervaringen met een Trekker zadel. Verstelbaar en zit als een huis.

Ik ben geen zadel expert, maar bij je huidige zadel lijkt me het zwaartepunt ook te ver naar achteren te liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:37

Een westernzadel bedekt altijd meer rug, engelse ruiters zijn dat niet zo gewend :)
Zo te zien ligt dit westernzadel prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:42

Dat weet ik, heb ook weleens op een westernzadel gereden.

Maar ik kijk naar het dieptepunt van het zadel, die ligt achter in het zadel waar ik altijd geleerd heb dat deze in het midden moet zitten. :-)

Wellicht is dat bij westernzadel anders, maar kan me wel voorstellen dat een paard daar pijn in de rug van krijgt. Maar goed, dat zijn gewoon mijn gedachten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 13:49

Het achterste gedeelte van het zadel daar komt geen gewicht op, omdat het een boomloos zadel is. Kissing spines denk ik niet dat ze heeft, het zat echt in de spieren, naast de wervelkolom.
In Nederland is de osteopaat ook geweest, die zag daar trouwens toen geen problemen. Ik had haar toen nog maar net. Ze werd bij de vorige eigenaar een op maat gemaakt western zadel met boom, kon ik overnemen, maar zat er niet goed in.
Trekker zadel heb ik gehad, vond ik niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:54

En hoelang rijd je nu al op de BM ??

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 14:04

Sinds ik haar heb, 3 jaar ongeveer.
Ik ga sowieso tijdelijk met de BM van mijn andere paard rijden, die vond ze iets beter. Mijn andere oaard heeft ook wat rugpijn, maar ern stuk minder. Mercy had trouwens ook last van haar bekken en schouder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:09

Heb je al eens goed gekeken naar de onderkant van je pads... of daar geen harde naden zitten die net naast de ruggengraat in de rugspieren kan drukken.
Ik ken nl pads waar shims in kunnen en die de 'vulnaad' (dus dubbel en dik gestikt met klitteband) midden over de rug naast de ruggengraat hebben lopen. Reden waarom ik altijd Skito's gebruik die vul je nl aan de voorkant.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 14:25

Geen naden, ik rijd de laatste tijd met een Burioni pad, daarvoor ook met de skito pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:35

Is er een reden dat je de Skito hebt verruild voort de Burioni ??

Een ander iets om uit te sluiten is de onderkant van je BM checken. De 'pad' waarop de BM gebouwd is hoort stevig doch flexibel te zijn. Dit is goed te merken als je na een rit het zadel van je (warme) paard haalt. Het is dan beduidend flexibeler als wanneer je opzadelt.

Ik ken mensen die de neiging hebben om na afzadelen en/of opbergen hun westernzadel op de horn/pommel zetten. Dit is funest voor een boomloos zadel; het zal dan door het eigen gewicht in het midden gaan knikken.
Ook zijn er mensen die de flexibiliteit testen door het zadel in het midden helemaal door te buigen. Ook dit is funest. Vergelijk het met een stuk karton; stevig met veel draagkracht tótdat je het op een ribbeltje doorbuigt, dan kan het niets meer hebben.

Bij BM noemt men dat 'gebroken'. Vaak is er dan een duidelijke richel zichtbaar/voelbaar. Dit leidt tot een onherstelbare plaats die zeer goed een drukplek kan veroorzaken op de rug.

Let wel, ik zeg niet dát het zo is, maar wel iets om even na te gaan. :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 14:41

Ja dat weet ik, ik vouw hem nooit dubbel, er zitten ook geen plooien in. Het zadel voelt inderdaad stevig aan en licht flexibel. Ik leg hem altijd plat neer.
Wel is mijn andere BM iets steviger dan deze.
De burioni pad is van kunststof, Mercy zweet altijd heel erg, het zweet wordt zo beter afgevoerd, en de pad droogt veel sneller.
Dit is mijn andere BM.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:58

Mooie zadels allebei.

Het verschil in stevigheid van de 'pad' kan zitten in het feit dat ze een tijd terug de samenstelling in de pad veranderd hebben. De oudere modellen zijn wat stugger, de nieuwere flexen wat meer.
Mijn oude Barrel was ook een stuk steviger dan mijn nieuwe Trail, dit merk ik vooral na een rit.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:01

Die roundskirt heb ik al veel langer, en was toen een paar jaar oud. Die square skirt heb ik iets van 4 jaar geleden gekocht en was ook een paar jaar oud. Ik vind ze zelf erg lekker zitten, maar wil natuurlijk geen paard met rugpijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:11

Mm rijd je altijd met hetzelfde zadel? Ik kom er niet goed uit of beide zadels op je paard passen. Ik zou eerst liever ook uitsluiten of er geen rugschade is behalve pijn en of je zadel misschien inderdaad ergens een naadje heeft of je nu gebruikte pad mis is.

Hoe lang is er vermoedelijk al sprake van rugpijn?

Wat je zou kunnen doen is eerst weer terug naar het eerdere pad. Dan maar langer drogen na zweten. Of zadel omwisselen.

Mijn tinker had een best gevoelige rug dankzij een ........ verzorgster die dingen heeft gedaan die ze niet mocht doen. En hij had een lange rug extreem breed en brede schouders en geen schoft en diepliggende ruggengraad Wat uiteindelijk het beste lag was mijn tuend boomloze dikke lappen leer en schaap zadel met een dekje dat zo dun mogelijk dekje. Alle dekjes die dikker waren dan heel dun gaven hem problemen gek genoeg. Alleen de dunste katoen dekjes hielden zijn rug op peil.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:22

Ik rijd altijd met hetzelfde zadel, maar beide zadels passen op beide paarden. Bij een boomloos zadel moet je altijd met een speciale pad rijden