Welke koets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mi_Amore

Welke koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 13:33

Hoi allemaal,

Ik ben mij wat aan het inlezen ivm mennen.

Ik geniet van een welgezette Haflinger van nu 3.
Wegens mijn eigen knie-blessure, ben ik niet in staat om intensief te rijden (met de tijd, paard is nu nog te jong) en longeren is ook niet alles.

Ondanks zeer streng voerbeleid (aangepast hooi, stro, juiste voeding, minimale weidegang) slaag ik er niet in hem op gewicht te krijgen, dus kwam een koets(je) in het beeld.

Echter,ik beschik over een piste 16m x 32m op gras en een grote zandpiste van 40x20.
Deze ligt echter vaak mul (scheldezand)
Wat is een lichtgewicht enkel-paardskoets waarmee ik in zulke afmetingen comfortabel kan trainen?

Meer info en tips uiteraard zeer welkom, ik ben gans groen in dit gebeuren :)
Van zodra er een koets in het zicht is, zal ik dit uiteraard onder begeleiding gaan aanleren.

Bedankt voor het advies!

Afbeelding

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Memuska

Re: Welke koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:44

Van waar ben je juist in België?
Ik kocht mijn koets in Tielen, is een Dominiak (Pools merk). Ik kan wel eens bij die mensen horen of ze eventueel nog leuke tweedehandsjes hebben, als het niet te veel uit de richting is? Een tijdje terug hadden ze nogal wat tweedehands in aanbieding maar weet niet zeker hoe het nu zit.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:51

Ik mag er eentje gebruiken voor mijn ijslander. Hij lijkt heel zwaar en massief, maar zodra hij rolt is hij super licht. Alleen denk ik dat mul zand funest is voor je paard.. Dat is echt te zwaar.
Afbeelding

Ik weet niet of je met je knie wel makkelijk kan opstappen? Want je hebt ook karren met een achter opstapje.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 14:12

In de winter ligt de zandpiste perfect, in de zomer de graspiste, ideaal dus :D
Met mijn knie kan ik wel opstappen, beter gezegd, ik heb geleerd goed af te zetten met de slechte knie en het opdrukken te doen met de goede knie :D

Ik ben in de mogelijkheid een eindje te rijden voor het juiste koets(je) :)

www.clickeracademie.be

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:17

Mi_Amore schreef:
In de winter ligt de zandpiste perfect, in de zomer de graspiste, ideaal dus :D
Met mijn knie kan ik wel opstappen, beter gezegd, ik heb geleerd goed af te zetten met de slechte knie en het opdrukken te doen met de goede knie :D

Ik ben in de mogelijkheid een eindje te rijden voor het juiste koets(je) :)

Dat is echt ideaal inderdaad! :D Hopelijk vind je wat!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:41

Ik zou eigenlijk beginnen met het beleren en als dit goed gaat langzaam naar een koets gaan kijken. Voor hetzelfde geld lukt het niet om haar voor de wagen te krijgen en dan zit je met een wagen...

I.v.m. je knie zou je ook naar easy step koetsen kunnen kijken trouwens: https://voskamphall.com/assortiment/mar ... tep-wagens Je stapt dan via de achterkant op

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:02

Je zou een tweewieler kunnen overwegen, Tjeu vd Meulengraaf zou je misschien naar kunnen kijken die heeft wel tweewielers.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 15:19

Kidde schreef:
Ik zou eigenlijk beginnen met het beleren en als dit goed gaat langzaam naar een koets gaan kijken. Voor hetzelfde geld lukt het niet om haar voor de wagen te krijgen en dan zit je met een wagen...

I.v.m. je knie zou je ook naar easy step koetsen kunnen kijken trouwens: https://voskamphall.com/assortiment/mar ... tep-wagens Je stapt dan via de achterkant op

Dat ga ik inderdaad eerst doen :D
Ik wil niks overhaasten, maar merk wel dat het idd wat tijd en onderzoek vraagt om het allemaal ‘juist’ te doen, pfieuw!

www.clickeracademie.be

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:25

Ik zou inderdaad een goede stal zoeken om je pony te beleren. In welke regio zit je? Bij die stal kunnen ze je waarschijnlijk ook goed informeren over verschillende koetsen.

Ik zou overigens nog wel kijken of je ergens een groter trainingsveld kan vinden. Ik zou de genoemde afmetingen al te klein vinden voor mijn pony's van 1.25m. Wij hebben een rijbaan van 27x58m en dat past mooi met kleine pony's. Met een paard van 1.60m rijdt dat al niet fijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:19

Ik les met mijn draver van 1.55 in een allweather eb- en vloedbak met vezelbodem van 25 bij 75.
Dat is een fijn formaat en een super bak en bodem, maar dat heb ik thuis ook niet.
Thuis heb ik een bak met woudzand van 18 bij 50 meter. Dat is aan de smalle kant, maar te doen.
Moet je wel ook goed nat houden in de zomer.

Aan die bak zit een stuk van 15 bij 40 meter (in de lengte), zodat ik in het midden min of meer een vierkant van 33 bij 40 meter heb. Daar kan je prima op de volte werken.

Wat een kar betreft: de meeste 4-wielers wegen zo'n 200-250 kg. Op rulle, heuvelachtige ondergrond wordt een paard geacht nog steeds zonder problemen z'n eigen gewicht te kunnen trekken. Met een Haflinger van zo'n 450 kg, is een gewone 4-wieler dus prima om te gebruiken, zelfs in een wat rullere bak.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:31

ik zou niet alleen in een rijbak rondjes willen rijden. en ik denk dat je paard daar ook niet blij van wordt.
als je dat wilt doen om hem af te laten vallen, zou ik uiteindelijk denken aan buitenritten, opbouwen in kilometers. veel leuker voor je paard en beter dan constant rond draaien in een te kleine men- bak.
en uiteraard zou ik eerst hem laten beleren en zien of hij dat goed doet en braaf is. en dan voor een koets gaan kijken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-24 16:48

dingogirl schreef:
ik zou niet alleen in een rijbak rondjes willen rijden. en ik denk dat je paard daar ook niet blij van wordt.
als je dat wilt doen om hem af te laten vallen, zou ik uiteindelijk denken aan buitenritten, opbouwen in kilometers. veel leuker voor je paard en beter dan constant rond draaien in een te kleine men- bak.
en uiteraard zou ik eerst hem laten beleren en zien of hij dat goed doet en braaf is. en dan voor een koets gaan kijken.

Het opleren zou gebeuren in de bak en nadien naar buiten uiteraard, dat is wel zo gezellig :D
Als ik hem in de tussentijd superbaanmak zou krijgen, is de baan zeker interessanter, op heden is het daar echter geen held.

Vandaar dat ik mij nu alvast even goed wil informeren, het is niet iets waar je impulsief met start :D

www.clickeracademie.be

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:49

Voor zover ik begrepen is voor jonge paarden die net voor de wagen staan zoveel mogelijk rechtuit het belangrijkste en teveel bochten te belastend.

Ik zou ook adviseren om een goede beleerstal te zoeken en eerst te kijken of hij uberhaupt geschikt is en daarna voor een lichte marathonwagen oid te kijken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:02

Bak met veel bochten is inderdaad veel te zwaar. Wij, beter gezegd mijn man en groom, rijden in een groot weiland waar de bochten ruim genomen kunnen worden en er grote stukken rechtdoor gereden kan worden. Verder is het toch ook belangrijk om zo snel mogelijk er op uit te gaan. Eerst met niets, dan met band en uiteindelijk met sleep voor de wagen er aan te pas komt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:28

Ik sluit aan bij m'n voorgangers.

In mijn ogen de ideale volgorde - aan de hand wennen aan verkeer, lange lijnen oefenen, het beleren uitbesteden of aan huis laten doen door een ervaren trainer - zelf ervaring opdoen met mennen (koetsiersbewijs?) en dan lekker kilometers rechtuit gaan maken. Pas als je paard de spieren en balans heeft aan de gang in weiland of bak.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:48

Hier maken de jonge pony's eerst ook kilometers rechtdoor voordat ze in de rijbak aan de slag gaan. Dat wordt ook altijd rustig opgebouwd, bijv. eerst een (klein) rondje over de weg en dan 5 minuten in de bak en zo opbouwen. Beleren gaat hier ook altijd direct over straat en vanaf de dubbele longe (braaf op stem, klein stuur en ho is ho) voor de koets, wij zetten ze niet eerst voor een sleep. Maar dat is van stal tot stal verschillend wat de voorkeur heeft.

Afhankelijk van waar je in België zit zou je eens kunnen kijken/informeren bij stal Geerts (Malle), stal Vanhoenacker (Moorslede) of stal Geerts (Gilze NL). Zij kunnen je vast wel helpen of weten een menstal in jouw regio.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie