Sokken voor in hoefschoenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Sokken voor in hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 12:17

Na 2 jaar probleemloos gebruik van mijn hoefschoenen, lijkt de huid van mijn paard nu gevoelig te zijn geworden rondom de hoefballen en in de kootholtes. Het feit dat het sinds November niet droog is geweest helpt natuurlijk niet.
Maar gisteren ontdekte ik voor het eerst korstjes -O-

Ik ga mijn paard nu tegen mok behandelen, maar in de tussentijd wil ik ook graag op zoek naar een oplossing om dit in de toekomst te voorkomen.

Ik heb op dit moment Equine Fusion schoenen, waar ik heel erg blij mee ben! Ik heb aan andere oplossingen gedacht, maar het is het gewoon allemaal precies niet. Nu dacht ik dat een sok misschien een idee kon zijn, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? De sokken en pastern wraps die ik gezien heb, hebben namelijk geen "voet", schuift dit dan niet omhoog en zorgt dit niet voor extra frictie? Of is dit helemaal geen probleem?

Zijn er misschien hoefschoen gebruikers die dit probleem op een andere manier succesvol hebben aangepakt?

Ik sta eigenlijk voor een heleboel dingen wel open, maar ik wil geen ijzers, het liefst ook geen plak beslag, omdat ik graag tussen bekap visites door zelf eea. bijhoud.

Dennis

Re: Sokken voor in hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:27

Gebruik je hoefpoeder?
Dat houd de huid ook zacht en droog. Word ook heel veel gebruikt bij 24/7 gebruik van schoenen, maar kan ook zeker ondersteunen in het gewone werk.

Sokjes (van welk soort) beinvloeden de pasvorm toch en kunnen ook dubbel gaan zitten, dus is niet ideaal.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 12:34

Dit spul?
https://www.hoofwear.com/magic-hoof-powder
En dan op de huid van de ballen en de kootholtes?

Heb ik nog niet geprobeerd, bedankt voor de suggestie!

Dat dubbel zitten van die sokken, daar ben ik het meest bang voor. Ivm. de pasvorm haal ik dan gewoon de schoenen een maatje groter, eventueel met een zooltje er in.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:41

Vetwrap werkt het beste en blijft goed zitten

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:06

Ik gebruik nu al een aantal jaren hoefschoenen met sokjes. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met dat ze dubbel zaten oid, hooguit dat ze een enkele keer omhoog waren gekropen omdat ik ze te los had vastgemaakt. Mijn stalgenootje met dezelfde sokjes heeft ook geen problemen met draaien/dubbel zitten oid. In mijn ervaring zorgen de sokjes juist voor minder wrijving van de hoefschoen rondom de hoefballen/kootholte.

Ben je met een maatje groter niet bang dat de schoenen juist gaan draaien oid?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:08

Weet je zeker dat je niet inmiddels een andere maat of ander merk nodig hebt? Goed passende hoefschoenen zouden geen wrijving moeten geven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:27

Molfre schreef:
Dit spul?
https://www.hoofwear.com/magic-hoof-powder
En dan op de huid van de ballen en de kootholtes?

Heb ik nog niet geprobeerd, bedankt voor de suggestie!

Dat dubbel zitten van die sokken, daar ben ik het meest bang voor. Ivm. de pasvorm haal ik dan gewoon de schoenen een maatje groter, eventueel met een zooltje er in.

Ja, die. Heel fijn spul. Gewoon even lekker op de huid van de hoefballen en in de kootholte.
Bij 24/7 gebruik ook de zool enzo omdat alles anders makkelijk gaat broeien, maar voor een uurtje rijden is dat natuurlijk niet van toepassing.

Met sokken en een zooltje ga je echt geen maat groter bij de meeste merken.
Net als Celebi zegt, weet je zeker dat je geen andere maat of merk nodig heb?
Hoeven veranderen soms ook met de tijd, dan zou het zomaar kunnen dat wat anders mooier zit.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:03

Molfre schreef:
Ik heb op dit moment Equine Fusion schoenen, waar ik heel erg blij mee ben! Ik heb aan andere oplossingen gedacht, maar het is het gewoon allemaal precies niet. Nu dacht ik dat een sok misschien een idee kon zijn, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? De sokken en pastern wraps die ik gezien heb, hebben namelijk geen "voet", schuift dit dan niet omhoog en zorgt dit niet voor extra frictie? Of is dit helemaal geen probleem?

Onze merrie liep meerdere jaren met Cavallo schoenen in combinatie met een comfort sleeve vanwege gevoeligheid, op aanraden van de hoefsmid die de schoenen ook heeft aangemeten. Ik dacht ook dat dat zou gaan schuiven als een malle, maar het is altijd keurig blijven zitten. Deed 'm wel altijd na gebruik even afspoelen omdat we veel over modderige paden reden.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 16:17

StonedRomy schreef:
Vetwrap werkt het beste en blijft goed zitten

Dat heb ik nog liggen, dat kan ik inderdaad eens proberen.

Freekfuchs schreef:
Ik gebruik nu al een aantal jaren hoefschoenen met sokjes. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met dat ze dubbel zaten oid, hooguit dat ze een enkele keer omhoog waren gekropen omdat ik ze te los had vastgemaakt. Mijn stalgenootje met dezelfde sokjes heeft ook geen problemen met draaien/dubbel zitten oid. In mijn ervaring zorgen de sokjes juist voor minder wrijving van de hoefschoen rondom de hoefballen/kootholte.

Welke sokken gebruik jij? Die van Cavallo icm. de Cavallo schoenen?

Celebi schreef:
Weet je zeker dat je niet inmiddels een andere maat of ander merk nodig hebt? Goed passende hoefschoenen zouden geen wrijving moeten geven.

Tot nu toe leek het allemaal goed te passen. Ik heb achter 1 maat groter dan voor en aan de voorkant heb ik het grootste probleem. Als de wondjes weg zijn ga ik eens kijken hoe die maat groter voor past.

Dennis schreef:
Ja, die. Heel fijn spul. Gewoon even lekker op de huid van de hoefballen en in de kootholte.
Bij 24/7 gebruik ook de zool enzo omdat alles anders makkelijk gaat broeien, maar voor een uurtje rijden is dat natuurlijk niet van toepassing.

Met sokken en een zooltje ga je echt geen maat groter bij de meeste merken.
Net als Celebi zegt, weet je zeker dat je geen andere maat of merk nodig heb?
Hoeven veranderen soms ook met de tijd, dan zou het zomaar kunnen dat wat anders mooier zit.

Die poeder ga ik eens proberen. Hij draagt z'n schoenen alleen op buitenritten, dus dat komt goed!

Een ander merk denk ik niet, een andere maat hooguit. Ik ga daar eens naar kijken als de wondjes weg zijn.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:41

Vetwrap, of elastisch plakjend windsel is btw gewoon tekoop bij action. Bij de sport artikelen. Blauw spul. Ideaal voor op stal

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:00

Freekfuchs schreef:

Welke sokken gebruik jij? Die van Cavallo icm. de Cavallo schoenen?
[/quote]

Ja, die van cavallo icm de cavallo schoenen.
Mijn vriendin heeft met andere hoefschoenen ook geprobeerd met de vetrap van de action, maar dat ging juist irriteren doordat het dubbel plakte in de kootholte