ik ga op zoek naar een goed zadel, voorkeur een Engels veelzijdigheidszadel, voor mijn 8-jarige BWP ruin van 1m70, met hoge schoft.
Ikzelf meet 1m85, normaal gebouwd. Ik veronderstel dat ik een 17,5 of 18 inch zadel nodig heb.
Maar ik zie door het zadelbos de juiste zadels niet…
De bedoeling is om buitenritten te doen, van 10 tot pakweg 30 km, de helft galop. En dat ik dat comfortabel kan doen.
Nu ja, ik kan inderdaad een zadelpasser laten komen, maar vooraleer ik iemand uitnodig, wil ik toch ergens een aantal merken in mijn achterhoofd hebben. Een zadelpasser is immers niet altijd neutraal; meestal verkoopt hij/zij een bepaald merk.
Mijn budget is vrij hoog, maar het duurste hoeft nu ook niet…

Wie wil me enkele tips geven, wat is een goed zadel om op buitenrit te gaan, comfortabel voor ruiter én paard. Een Engels veelzijdigheidszadel, een Portugees, endurance, … ? Bates, Kiefer, Gaston Mercier, Deuber, Edix, … noem maar op, het is dat ik ze toch niet allemaal kan gaan testen… Bovendien is één testritje nogal weinig om te weten of het me comfortabel zit.
Mogelijk zijn er bepaalde merken die meer gericht zijn op BWP?
Met boom, zonder boom,… Ik reed al met beide… met lichte voorkeur met boom.
Nee, niet meteen een western, daar voel ik me minder comfortabel in, of bestaat er een “tussen de twee” waarmee je Engels kan rijden met het comfort om lange ritten te doen.
Hopelijk kunnen jullie me alvast op weg zetten…
Dank!