Vliegendeken buik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Vliegendeken buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 10:53

Heeft iemand ervaring met deze vliegendeken, en dan specifiek tijdens het rijden/in combi met een zadel? Alvast bedankt
Afbeelding

DubbelFun

Re: Vliegendeken buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:42

Zou die niet gaan schuren tussen de voorbenen ??

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:51

Haha ik snap heel goed waarom dit fijn zou zijn, mijn paard reageert heftig op beestjes onder z'n buik maar op 1 of andere manier heeft het nogal een ondergoed vibe

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:54

Ik denk dat je heel erg moet opletten hoe bewegelijk zoiets is als het paard loopt, grote kans dat het wel her en der gaat schuren.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:56

Misschien zou je een buikflap van een eczeemdeken kunnen proberen. Maar zelf zou ik het eng vinden met stijgbeugels, wapperen/ergens achter blijven hangen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:58

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:59

Als je iets zoekt voor tijdens het rijden zou ik eens kijken naar een shoo-fly-tassel.
Is een kwast die je aan de singel hangt, door de zwaaiende beweging hou je vliegen van de buik.
Ik spray op die van mij ook nog een flinke dosis vliegenspray.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 14:10

Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad voor tijdens het rijden. Ik hoef geen complete vliegendeken om te doen want aan de bovenkant heeft mijn paard niet zoveel last van vliegen (en de enkeling die er zit jaag ik zelf weg). Het gaat precies om het gebied waar deze flap zit; de borst en buik. Maar ik ben dus inderdaad ook bang dat het gaat schuren. Aan de andere kant; voor €20 te koop bij AliExpress dus als het niet werkt ook geen man overboord.
Zo’n kwastje heb ik ook naar gekeken, maar we hebben voornamelijk last tijdens het stappen. Zwaait zo’n kwastje dan voldoende, en ook ver genoeg naar achteren om beesten weg te houden? We hebben voornamelijk last van dazen en die laten soms niet eens los als ik er met mijn zweep overheen ga. Zo’n kwastje is wel redelijk prijzig (zag ruim €40) dus om te proberen wel minder leuk.

Ik had zelf al iets gefabriceerd (dit is de buikflap van Bucas Buzz off), maar ik hou naar mijn zin nog teveel buik over wat onbedekt is, naast dat de bevestiging niet helemaal fijn is.
Afbeelding

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:31

Zo'n kwast kan je relatief gemakkelijk zelf maken. Die van mij is in leer, maar denk dat jeans stof ook zwaar genoeg is.
Broekspijp van ouwe jeans afknippen, open knippen, bovenste stuk van 5cm ongemoeid laten, onderste stuk reepjes knippen. Dan strak oprollen met nog touwtje tussen zodat je een lusje hebt om musketon door te klikken die dan aan de singel kan.
Qua lengte zorg ik dat ik ter hoogte van de knie van het paard uitkom.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 15:37

Nou, ik zag dat die kwasten van paardenhaar gemaakt worden. Nu heb ik van mijn overleden paard nog lang staart haar liggen, eigenlijk lijkt het me wel een super mooie gedachte om het daarvan te maken zodat mijn grote vriend ook weer een beetje bij me is tijdens de heerlijke buitenritten. Ik weet niet hoe, en of ik het ga doen maar mocht iemand me een stappenplan kunnen vertellen hoe ben ik alweer een stapje verder.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:39

Ik volg even, ben hier ook al tijden naar op zoek.
Zag laatst wel op insta een Duitse vrouw die een soort touwtjes vliegendeken had gemaakt, Incl. Buik, maar kan me herinneren dat die erg prijzig was. Kan het zo gauw even niet vinden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 16:34

Ik kom net per toeval een filmpje op TikTok tegen van de Cashel Flyguard (die een stuk prijziger is maar er wel hetzelfde uitziet als die van Ali). @kimberjadesmom en dan het eerste filmpje dat niet vastgemaakt is (de 4e). Zij is er niet tevreden mee en als je ziet hoe het tussen de billen zit snap ik dat wel. Kan niet anders dan dat dat gaat schuren. Al is hij daar wel afgezakt, als je het kan vastmaken aan de achterkant van je zadel is dat wellicht ook al anders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:37

Een tassel kun je ook makkelijk van wat strotouw maken.
Neem een stuk karton dubbel de lengte als je de tassel wilt hebben (korter kan altijd, langer niet :D ). Vouw dit dubbel en leg een stukje touw op de naad van de vouw. Zet dit evt vast met een stukje tape aan de uiteinden. Wikkel het touw om het dubbelgevouwen karton. Als je de gewenste dikte hebt leg je een stevige knoop in het stukje touw van de vouw. Wat je aan touw over hebt moet lang genoeg zijn om door je singel te halen (westernsingels hebben een ring in het midden zitten, dus wij maken ze altijd gewoon rond een musceton).
Knip nu het touw in het open stuk karton door en je hoeft alleen nog maar de losse eindjes touw onder de knoop boven bij elkaar te binden door er een paar keer een stukje touw omheen te draaien.
Als je kunststof strotouw hebt kun je de plukjes wat uit elkaar trekken dat ie wat flossiger wordt, maar echt nodig is dit niet.
En je hebt een tassel :)