Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Hangt je bit niet te laag?
Nu is enkel gebroken wellicht heel anders dan hij gewend was? Of was hij nog niet beleerd?
Ondanks de bitfitting zou ik dan toch gaan kijken naar ongebroken.
ElCid schreef:Ongebroken bustrens, die van Harry Horse is een aardige optie ( en leuk betaalbaar), weliswaar iets gebogen ( mullen mouth). Echt rechte ongebroken trensen zijn lastig te vinden. Maar deze ligt heel rustig in de mond; geeft dus geen ruis en geeft doordat die ongebroken is minder druk op de lagen en het paard kan met zijn tong het bit "dragen". Wij rijden nooit met gebroken bitten, liefst met rechte, ongebroken bitten omdat die zoveel stiller liggen en dus voor het paard veel meer rust in de mond geven.
[ [url=m/ECwHtT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Andere optie een Billy Allen mondstuk, door het middenstuk ligt deze ook heel stil, maar beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen.
[ [url=m/9pWT9R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wel altijd de bustrens versie gebruiken; de watertrens ligt ook heel onrustig in de mond i.v.m. de losse ringen en geeft daardoor ook veel druk op de lagen.
Earth schreef:Ik ben altijd van mening dat 'mondstress' soms een uiting is van een lichamelijk probleem. Zou dat misschien kunnen? Lichamelijk ongemak? Stress?
Earth schreef:Ik ben altijd van mening dat 'mondstress' soms een uiting is van een lichamelijk probleem. Zou dat misschien kunnen? Lichamelijk ongemak? Stress?
Elisa2 schreef:Mijn eerste gedachte was, je hebt een Spanjaard. En ja hoor, je hebt een Spanjaard.![]()
Dit is vrij normaal gedrag voor deze paarden. Ze zijn wat oraal ingesteld en doen sowieso veel met hun mond. Veel met het bit spelen hoort daar ook bij.
Ik zou eigenlijk gewoon voor een simpel dubbelgebroken watertrens gaan. Anatomisch gevormd, of een bitfitter laten komen.
Maar ik denk niet dat het aan het bit ligt maar gewoon bij je paard hoort.
Jacksie schreef:Mijn eerste gedachte was ook dat het bit mogelijk te laag hing, maar dat is dus al uitgesloten. Ik zou ook iets proberen dat ongebroken is. Vind zelf de paarden het fijnste op de innosense flexisoft van trust. Mijn ervaring met de ongebroken stalen bitten is dat als ze al een gevoelig mondje hebben ze daar wat makkelijker achter kruipen.
Oh en kleine toevoeging: soms kan een wat zwaarder bitje ook helpen.
Esplen schreef:Mijn PRE deed dit ook. Uiteindelijk paste een ongebroken bit het beste omdat dit veel stiller lag in de mond. Daarnaast wisselde ik af met bitloos. Succes, het kan een hele zoektocht zijn.
nicky_nero schreef:Esplen schreef:Mijn PRE deed dit ook. Uiteindelijk paste een ongebroken bit het beste omdat dit veel stiller lag in de mond. Daarnaast wisselde ik af met bitloos. Succes, het kan een hele zoektocht zijn.
Ik ben inderdaad ook aan het overwegen om op termijn gewoon bitloos te gaan rijden. Op zich is hij heel braaf met rijden maar heel snel heet en druk (lees: heel vooruit en meedenkend, wat super fijn is, maar waardoor de rust soms ver te zoeken is). Ik rij ook veel in het bos en hoewel hij flink is, is het toch fijn om net iets meer controle te hebben. Je weet maar nooit.
Maar het kauwen begint dus al van het moment dat ik zijn hoofdstel aandoe op de poetsplaats. Heeft dus niet met de teugeldruk of met het rijden zelf te maken.
DuoPenotti schreef:Groeien er scharen aan dan?
Hij kan een ongebroken werking krijgen. Dat werkt anders niet meteen scherp.
Gebruikers op dit forum: Samantha89 en 10 bezoekers