Paard is heel druk met het bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

nicky_nero

Paard is heel druk met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 15:20

Hoi iedereen,

Mijn paard is altijd heel druk met kauwen op zijn bit. Dit begint al vanaf het moment dat ik zijn bit in doe, dan staat hij echt klaar om het bit aan te nemen (wat fijn is), maar zodra hij het in heeft begint hij er op te kauwen. Als ik m'n teugels niet oppak, of we staan eventjes stil met losse teugel, kauwt hij er ook constant op.
Tijdens het rijden zelf wordt het niet erger. Hij schudt ook niet met zijn hoofd o.i.d.

Zijn tanden zijn in november nog gecontroleerd. De tandarts heeft toen ineens een bitfitting gedaan bij hem en op basis daarvan heb ik mijn huidige bit gekocht. Ik rij met een enkel gebroken onderleg bustrens. Het paard in kwestie is een 7-jarige PRE ruin.

Kimsel94

Re: Paard is heel druk met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:23

Mijn merrie doet het ook, van alles geprobeerd zonder succes, dus ik heb me erbij neergelegd dat het aangeleerd gedrag is
Wat heb ik geprobeerd:
- jaarlijkse tandarts behandeling
- bitfitter en uitproberen verschillende bitten
- osteopaat
- chiropractie
- cranio sacraal therapie
- acupunctuur

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:25

Hangt je bit niet te laag?

Nu is enkel gebroken wellicht heel anders dan hij gewend was? Of was hij nog niet beleerd?

Ondanks de bitfitting zou ik dan toch gaan kijken naar ongebroken.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 15:33

DuoPenotti schreef:
Hangt je bit niet te laag?

Nu is enkel gebroken wellicht heel anders dan hij gewend was? Of was hij nog niet beleerd?

Ondanks de bitfitting zou ik dan toch gaan kijken naar ongebroken.

Mijn bit hangt niet te laag, dat heeft de tandarts eveneens gecontroleerd. Daar zou hij dus niet aan mogen liggen.

Hij is in Spanje beleerd. Ik heb geen idee met welk bit ze hem toen reden. Wanneer ik hem kocht, stond hij al in België en werd hij ook met enkelgebroken gereden.

Ongebroken heb ik nog niet geprobeerd. Zijn er bepaalde bitjes die je aanraadt? En zijn zo veel verschillende modelletjes namelijk. Kan ik dan beter een gebogen of een recht bit pakken? En welk materiaal?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:16

Ongebroken bustrens, die van Harry Horse is een aardige optie ( en leuk betaalbaar ;-) ), weliswaar iets gebogen ( mullen mouth). Echt rechte ongebroken trensen zijn lastig te vinden. Maar deze ligt heel rustig in de mond; geeft dus geen ruis en geeft doordat die ongebroken is minder druk op de lagen en het paard kan met zijn tong het bit "dragen". Wij rijden nooit met gebroken bitten, liefst met rechte, ongebroken bitten omdat die zoveel stiller liggen en dus voor het paard veel meer rust in de mond geven.

Afbeelding

Andere optie een Billy Allen mondstuk, door het middenstuk ligt deze ook heel stil, maar beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen.

Afbeelding

Wel altijd de bustrens versie gebruiken; de watertrens ligt ook heel onrustig in de mond i.v.m. de losse ringen en geeft daardoor ook veel druk op de lagen.

Custom made (western) zadels: https://www.facebook.com/Westernzadels/

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 17:19

ElCid schreef:
Ongebroken bustrens, die van Harry Horse is een aardige optie ( en leuk betaalbaar ;-) ), weliswaar iets gebogen ( mullen mouth). Echt rechte ongebroken trensen zijn lastig te vinden. Maar deze ligt heel rustig in de mond; geeft dus geen ruis en geeft doordat die ongebroken is minder druk op de lagen en het paard kan met zijn tong het bit "dragen". Wij rijden nooit met gebroken bitten, liefst met rechte, ongebroken bitten omdat die zoveel stiller liggen en dus voor het paard veel meer rust in de mond geven.

[ [url=m/ECwHtT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Andere optie een Billy Allen mondstuk, door het middenstuk ligt deze ook heel stil, maar beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen.

[ [url=m/9pWT9R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel altijd de bustrens versie gebruiken; de watertrens ligt ook heel onrustig in de mond i.v.m. de losse ringen en geeft daardoor ook veel druk op de lagen.

Dankjewel! Ik ga even kijken of ik een van deze bitjes ergens in zijn maat kan bestellen.

Ik gebruik sowieso nooit een watertrens. ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:33

Succes, ze zijn op veel plaatsen te koop, prijzen variëren nogal, vooral van de Billy Allen, dus goed vergelijken ;-).

De Billy Allen wordt ook veel bij westernshops verkocht dus kijk daar ook!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:57

Ik ben altijd van mening dat 'mondstress' soms een uiting is van een lichamelijk probleem. Zou dat misschien kunnen? Lichamelijk ongemak? Stress?

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:09

Earth schreef:
Ik ben altijd van mening dat 'mondstress' soms een uiting is van een lichamelijk probleem. Zou dat misschien kunnen? Lichamelijk ongemak? Stress?

Juiste bit is niet alleen afhankelijk van de anatomie van de mond, maar ook van het karakter van het paard. Dat lichamelijke kan daarmee niet moeilijker zijn dan dit bit past niet voor dit paard.
De mijne heb ik van enkel gebroken bustrens naar mullenmouth snaffle with shank gezet en 2 teugels er aan (heel happy pony mee), toen even wegens ja maar dat is wel een streng bit bla naar dubbelgebroken trens. Weer terug naar snaffle with shank, want ook met dat mondstuk in een D-trens was het net niet. Stang heeft een balans die mits passend voor houding paard heel fijn is om aanleuning op te zoeken puur op de balans er van, zonder teugeldruk of hangen. Maakt dat dan ook een heel stil en voorspelbaar bit voor zo'n paard en er zijn er die daar heel gelukkig van worden. Als je beperkingen hebt in wat je er in mag hangen wegens wedstrijdregels zal je soms voor net niet moeten kiezen, anders is het nog wel eens handig om juist hele label zus of zo wat aan bit hangt te negeren en enkel te luisteren naar wat paard gelukkig maakt. En dat zal een bit zijn waar paard vertrouwen in heeft, wil "dragen" en mee durft te communiceren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:33

Mijn eerste gedachte was, je hebt een Spanjaard. En ja hoor, je hebt een Spanjaard. :D

Dit is vrij normaal gedrag voor deze paarden. Ze zijn wat oraal ingesteld en doen sowieso veel met hun mond. Veel met het bit spelen hoort daar ook bij.

Ik zou eigenlijk gewoon voor een simpel dubbelgebroken watertrens gaan. Anatomisch gevormd, of een bitfitter laten komen.

Maar ik denk niet dat het aan het bit ligt maar gewoon bij je paard hoort.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:30

Wat een onzin! Wij hebben Lusitano's en ik ken diverse mensen met PRE's die echt niet "oraler" zijn ingesteld dan welk ander paard dan ook............. _O- .
Een dubbel-gebroken watertrens!!! dat is een van de gemeenste bitten die er is; alles draait, alles beweegt, de meeste druk komt op de zeer gevoelige lagen , de ruis is enorm waardoor het voor een paard onmogelijk is om te herkennen wanneer de ruiter een hulp geeft of wanneer de ketting in zijn mond ( want dat is het!) beweegt omdat het paard slikt, kauwt, zijn hoofd beweegt, zijn lijf beweegt, etc. etc.
Zeker "oraal" ingestelde paarden ( en die vind je overigens bij alle rassen omdat vrijwel alle paarden nu eenmaal "oraal" zijn ingesteld) zal je niet met een ketting in hun mond moeten rijden maar met iets wat vrij stabiel is.
Jaren geleden, toen Antonio Borba Monteiro ( de algemeen directeur van de Portugese Rijschool) nog voor clinics naar ons toe kwam kreeg hij een keer zo'n onding in handen; het enige wat hij kon zeggen was "it's a chain"..............
Als een bit puur en alleen op pijnprikkels werkt is het wel een dubbel gebroken watertrens.

En er bestaan in Nederland geen "profs" die weten hoe, wat of waar als het om een bosal gaat ~~}>

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:16

Ik kan dit niet serieus nemen hoor..

Denk je dat je de enige bent die ervaring hebt met PRE,s en Lusitano,s en dat alleen jouw ervaringen gevalideerd zijn?

Spoiler:
En dan nog doen alsof ze in die landen zo vriendelijk rijden. :o

Mijn advies is gericht aan TS, aan haar om er wat mee te doen of niet. ;-)

Edit: TS er is ook een topic voor PRE,s, daar kun je ook eens je licht opsteken.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 13-07-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:19

ElCid schreef:
En er bestaan in Nederland geen "profs" die weten hoe, wat of waar als het om een bosal gaat ~~}>

Ja wel hoor, misschien ken je niet iedereen?

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:27

Mijn eerste gedachte was ook dat het bit mogelijk te laag hing, maar dat is dus al uitgesloten. Ik zou ook iets proberen dat ongebroken is. Vind zelf de paarden het fijnste op de innosense flexisoft van trust. Mijn ervaring met de ongebroken stalen bitten is dat als ze al een gevoelig mondje hebben ze daar wat makkelijker achter kruipen.

Oh en kleine toevoeging: soms kan een wat zwaarder bitje ook helpen.
Laatst bijgewerkt door Jacksie op 13-07-24 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:36

Mijn Spaanse paard is veel rustiger met de mond geworden sinds ik een myler bit met tongboog gebruik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:53

Hier een die van dubbel gebroken watertrens over is gegaan op dubbel gebroken bustrens. Mijn paard vond teveel beweging niet fijn. Met een dubbel gebroken bit wel altijd opletten dat deze geen stang wordt wanneer er druk op de bitringen komt.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:56

Groeien er scharen aan dan? :P

Hij kan een ongebroken werking krijgen. Dat werkt anders niet meteen scherp.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 23:39

Earth schreef:

Dat dacht ik in het begin dat ik hem had ook. Maar hij is nagekeken door de dierenarts, de tanden zijn gedaan en ik zit zelf in mijn laatste jaar dierosteopathie, dus ik kijk hem ook op regelmatige basis na.

Hij is van zijn eigen wel snel druk, maar echt stress heeft hij niet volgens mij. Hij staat op een heel grote weide in kuddeverband en dat gaat hem goed af.

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 23:44

Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte was, je hebt een Spanjaard. En ja hoor, je hebt een Spanjaard. :D

Dit is vrij normaal gedrag voor deze paarden. Ze zijn wat oraal ingesteld en doen sowieso veel met hun mond. Veel met het bit spelen hoort daar ook bij.

Ik zou eigenlijk gewoon voor een simpel dubbelgebroken watertrens gaan. Anatomisch gevormd, of een bitfitter laten komen.

Maar ik denk niet dat het aan het bit ligt maar gewoon bij je paard hoort.

Mijn tandarts was niet zo'n fan van een dubbel gebroken bitje. Ik heb er wel nog eentje liggen (is wel net iets te groot, vandaar dat ik het niet gebruik), dus ik kan wel eens proberen of het iets van verschil maakt.

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 23:49

Jacksie schreef:
Mijn eerste gedachte was ook dat het bit mogelijk te laag hing, maar dat is dus al uitgesloten. Ik zou ook iets proberen dat ongebroken is. Vind zelf de paarden het fijnste op de innosense flexisoft van trust. Mijn ervaring met de ongebroken stalen bitten is dat als ze al een gevoelig mondje hebben ze daar wat makkelijker achter kruipen.

Oh en kleine toevoeging: soms kan een wat zwaarder bitje ook helpen.

Wat bedoel je juist met een zwaarder bit? Dat het meer weegt veronderstel ik? Waar vind je dat?

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:51

Mijn PRE deed dit ook. Uiteindelijk paste een ongebroken bit het beste omdat dit veel stiller lag in de mond. Daarnaast wisselde ik af met bitloos. Succes, het kan een hele zoektocht zijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:52

Mijn paard (geen spanjaard en zeker geen stresskip :D ) is veel stiller in haar mond met een ongebroken trens. Enige dingetje daarmee is dat ze erop gaat hangen, maar dat is een rijtechnisch probleem dat ik (nog) niet op kan lossen.

Ik rijd nu met een Fager Carl (baby fulmer) bit en daar is ze ook rustiger mee in haar mond en ze hangt er ook niet op. Ze heeft het rommelen overigens vanaf inrijden gedaan, dus denk dat het een gewoonte is, ipv een probleem met d'r mond. De tandarts (tevens da) is tevreden over haar gebit en over mijn bit.
Wat een onzin overigens dat een dubbelgebroken bit een gemeen bit is..

זכור

nicky_nero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-24 00:01

Esplen schreef:
Mijn PRE deed dit ook. Uiteindelijk paste een ongebroken bit het beste omdat dit veel stiller lag in de mond. Daarnaast wisselde ik af met bitloos. Succes, het kan een hele zoektocht zijn.

Ik ben inderdaad ook aan het overwegen om op termijn gewoon bitloos te gaan rijden. Op zich is hij heel braaf met rijden maar heel snel heet en druk (lees: heel vooruit en meedenkend, wat super fijn is, maar waardoor de rust soms ver te zoeken is). Ik rij ook veel in het bos en hoewel hij flink is, is het toch fijn om net iets meer controle te hebben. Je weet maar nooit.

Maar het kauwen begint dus al van het moment dat ik zijn hoofdstel aandoe op de poetsplaats. Heeft dus niet met de teugeldruk of met het rijden zelf te maken.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:11

nicky_nero schreef:
Esplen schreef:

Ik ben inderdaad ook aan het overwegen om op termijn gewoon bitloos te gaan rijden. Op zich is hij heel braaf met rijden maar heel snel heet en druk (lees: heel vooruit en meedenkend, wat super fijn is, maar waardoor de rust soms ver te zoeken is). Ik rij ook veel in het bos en hoewel hij flink is, is het toch fijn om net iets meer controle te hebben. Je weet maar nooit.

Maar het kauwen begint dus al van het moment dat ik zijn hoofdstel aandoe op de poetsplaats. Heeft dus niet met de teugeldruk of met het rijden zelf te maken.

Heel herkenbaar. De mijne speelde ook met het bit zelf. Met een gebroken bit continu vanaf dat het in zijn mond zat. Ik reed ook alleen bitloos in de bak. En ik merkte dat hij daar het meest stabiel op liep. Hij kon zich ook druk maken en opwinden, was vlug en wendbaar. Voordeel van zijn gevoeligheid was dat hij heel goed op zithulpen te rijden was. Ik hoefde maar iets achterover te zitten en hij kwam terug in tempo. Ik heb de HO ook op stem geïnstalleerd wat bij hem goed werkte.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:45

DuoPenotti schreef:
Groeien er scharen aan dan? :P

Hij kan een ongebroken werking krijgen. Dat werkt anders niet meteen scherp.

Haha, nee wij noemen een ongebroken bit makkelijk een stang. Klopt natuurlijk niet, maar dat was me ontschoten

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest