Waar vind ik langere teugels voor werk aan de hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Waar vind ik langere teugels voor werk aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 14:08

Ik ben met mijn paard het werk aan de hand langzaamaan weer wat meer aan het oppakken. Nu is het zo dat mijn paard erg groot is (1.85m) en ik nu standaardmaat clipteugels heb. Ik merk alleen dat ik eigenlijk wel wat langere teugels zou kunnen gebruiken. Volgens mij instructrice kan ik clipjes van de bouwmarkt aan normale teugels maken, dus dat scheelt gelukkig iets in mijn zoektocht.

Nu weet ik alleen niet hoe lang mijn standaardmaat teugels zijn en welke maat ik eigenlijk wel nodig heb. Internet gaf me ook niet heel veel duidelijke antwoorden.

Zijn er hier toevallig mensen die met een groot paard werk aan de hand doen en hun teugelmaat willen delen? Of mensen die beter zijn dan ik in inschatten, dat mag natuurlijk ook :D

Alvast bedankt!

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:17

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waar vind ik langere teugels voor werk aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:19

Ik had ooit een longeer lijn die ik niet fijn vond en altijd een andere gebruikte.
Voor de lange teugel vond ik die wel fijn. Dus op maat geknipt en er een clip aan gezet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:02

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:10

Ik heb zelf eerst gewoon een slof gebruikt als lange teugels, maar merkte dat als ik bij de kont ging lopen dit alsnog krap was, dus heb de lange teugels van kramer gekocht. Dat werkt wel goed.
https://www.kramer.nl/Themas/Longeren-g ... -anti-slip
Paard is 1.63m maar geen iel kipje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:45

Maddy_Paola schreef:
Ik heb zelf eerst gewoon een slof gebruikt als lange teugels, maar merkte dat als ik bij de kont ging lopen dit alsnog krap was, dus heb de lange teugels van kramer gekocht. Dat werkt wel goed.
https://www.kramer.nl/Themas/Longeren-g ... -anti-slip
Paard is 1.63m maar geen iel kipje.

Ik had inderdaad ook langere teugels (pony menleidsels) voor het werken naast de achterhand en paarden menleidsels voor het werken in menpositie, maar ik vond zelf de korte menleidsels al storend lang als ik bij de schouder werkte, want dan had ik 2x een halve meter teugels extra over.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:15

Misschien kun je ByBaukje om advies vragen? Zij maakt en verkoopt ook teugels voor werken aan de hand en lange teugelen :j

Ik deed veel aan de hand maar niet met zo'n kasteel dus geen idee wat daarvoor qua maat handig is :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:29

Ik gebruik een slofteugel er voor, alleen is mijn niet zo'n enorm groot paard als die van jou haha. Maar die heb je ook in verschillende maten en bij de winkel hier hebben ze ook van die losse clips, dus die heb ik er ook aan gedaan

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:10

Eventueel eens op lovelance.nl kijken, die hebben een heel breed assortiment en super service, die maken ook op maat naar wens! Verschillende materialen mogelijk (biothane, plat touw, rond touw in verschillende diktes, ik heb de 10mm rpet (eigenlijk is het een leadrope feather line maar ze hebben er een tweede clip aan gezet aan het andere uiteinde)).

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:30

Ja hoor, ik heb zelf een nog grotere merrie (187), en bestel online van biothane. Dan kan je zeggen hoe lang je het wilt hebben en ook de kleur mocht je dat willen.
Dabo's Design en https://www.bybaukje.nl/paarden beide vindt ik persoonlijk erg fijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 18:43

Bedankt voor al jullie tips! Ik ga rustig even onderzoeken. Wel belangrijk idd dat ik geen teugels zoek voor het werk aan de lange teugel (lekker duidelijk, dus naast de kont), maar echt voor het werk dichtbij, dus naast de schouder. Voor het lange teugel werk heb ik idd menleidsels :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:21

Van Barefoot hebben we gewoon standaard lange teugels voor grondwerk in het assortiment, van 6 meter en van 8 meter :) Maar uit je laatste post begrijp ik dat dat te lang zal zijn.

Dan zou ik gewoon je huidige teugels opmeten en bedenken hoeveel cm langer fijn zou zijn, en daarvan dan een setje in Biothane bestellen.

Ter indicatie van lengte: Ik heb hier nog een aantal Beta Biothane teugels liggen (voor de verkoop, in verschillende kleuren) van tegen de 3 meter en dat is een vrij lange maat volgens mij. Maar ik vermoed dat je een nog wat langere lengte fijner zal vinden voor jouw gebruik :j

Skye93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:23

De slofteugel van de Decathlon werkt daar ook goed voor! Gebruiken wij niet als slofteugel maar voor het werken aan de hand :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:38

Ik maak ze op maat. Ben heel blij met mijn biothane maatwerk teugels. Ik kon ook niet iets vinden wat mij aanstond. Gewoon een longe in het rond eraan geknoopt en dan kijken hoe jij het meest ontspannen kunt lopen. Dat opmeten en dan heb je de passende lengte voor dat paard. De mijne zijn 3.80 lang volgens mij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:09

Wij gebruiken een stoffen slofteugel voor onze paarden ( ca. 165 cm stokmaat). we hebben dan nog wat ruimte over. Als je een ( 2e hands)stoffen slof kan vinden; op de juiste maat knippen ( maar kan met leer ook) en weer aan elkaar naaien, evt. clips aan het deel wat aan het kaptoom ( of evt. aan het bit) gaat en klaar. Die dingen kosten nieuw rond de 16,- .

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 09:28

Mizora schreef:
Ik zou kijken voor een pony slofteugel. Ik had voor mijn reus teugelverlengers laten maken, dat werkte op zich ook goed, maar is wel kostbaarder.

Deze zijn bijvoorbeeld 3.6m.
https://www.agradi.nl/hkm-slofteugel-zw ... htm?page=5

Ik heb ondertussen deze besteld!

Maar ik hou wel de rest in mijn achterhoofd voor als dit hem toch niet helemaal is.