Zadel voor ver naar achter liggende schouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gemlo

Zadel voor ver naar achter liggende schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-24 17:12

Hoi!

Ik ben op dit moment erg zoekende.
Mijn zadel passer gaat in conclaaf met anderen en blijft voor mij zoeken maar ik wil ook aanvullend hier even de vraag stellen om ervaringen te verzamelen.

Mijn paard is wat overbouwd, wat rond geribt, maar wel schoft die wat mager bespierd/niet rond is. Doordat het zadel niet goed lag is zij in bespiering ook weer afgenomen bij haar schoft/schouder, waar dit eerst aan het groeien was. Haar schouder(kop) ligt ver naar achteren.

Zadels die we hebben gepast, KM, K&M, Custom, Arena, Crown, passen allemaal niet en graven zich boven en tegen de schouder aan. Een breder kopijzer zal het zadel te veel boven de schouder de rug in drukken.

De zadels verder naar achteren leggen lost ook niets op, die schuiven door haar bouw, singel groeven naar voren en dan zou het boven op haar rug ook niet meer goed liggen.

Heeft iemand dit een keer gezien/meegemaakt? Het gaat om een dressuur zadel.

We kijken nu naar Zaldi met een schouder uitsparing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:54

Ik ben benieuwd naar een foto van je paard.

Denk graag mee, heb wel iets met zadels :Y) O:)

MyWishMax

Re: Zadel voor ver naar achter liggende schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:58

Bij zo'n type is het type singel ook extreem belangrijk. Maar verder weet nielojram meer erover.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:04

Veel Engelse zadels hebben het zwaartepunt net voor het midden van het zadel liggen.
Kies dus geen Engels zadel maar een zadel waar het zwaartepunt in het midden van het zadel ligt of net voor het midden.
Een KN zadel bijvoorbeeld. En zoek een zadel met de eerste singelstoot wat ver naar voren is geplaatst.
Of laat de eerste singelstoot naar voren plaatsen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:10

Ik heb met een dergelijk model paard gekozen voor een Albion Revelation.

Teruggesneden en extreem veel schoudervrijheid bij een normale ligging. En geschikt voor een paard met schoft. De versie met Adjusta-tree is aanpasbaar.
Wel een nieuw modelkiezen (2023-2024) want ik begreep dat de pasvorm daarvoor minder ruimte gaf????

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:24

Ik weet niet waar je zit, maar anders mag je mijn euroriding diamant best eens proberen. Die heeft ook singel stoten naar voren ivm pony met singel plek ver voorin....

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

mysltt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:32

Kingsley, iig de d4 heeft ook schouderuitsparing. Voor mijn paard met terugliggende schouder een uitkomst.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 08:24

Wij zitten in de regio Amsterdam!

Maar ik ga dan ook in ieder geval even kijken naar de Albion en de Kingsley! Helaas niet de merken die bij mij op stal veel gebruikt worden maar moet wel wat te vinden zijn.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:05

Zaldi, het oude type Euroriding diamant, KN, inderdaad met een balanspunt iets verder naar achteren, zoals ik hierboven al las. Ik vond bij Zaldi nog het meest zinvol de elastische eerste singelstoot, de schouderuitsparing zal in elk geval bij mijn paard op de verkeerde plek. OVerigens zijn dat opties, dus niet standaard bij elke Zaldi geleverd. En Zaldi heeft verschillende types bomen dus ook niet allemaal geschikt voor je paard. Ik heb zelf geen overbouwd paard, maar wel een erg rondgeribt paard met een flink terugliggende schouder. Ik rij zelf, na jaren Zaldi, nu met een maatwerk Black Country met korte singelstoten, die ligt bij mijn paard het beste van alle merken (dat mag ook wel met maatwerk :D ) Om het voor mijn paard allemaal wat makkelijker te maken het ik het hele concept 'dressuurzadel' losgelaten; Niet elk paard is blij met een lang zweetblad, wij rijden nu met VDS's, iets korter zweetblad, iets naar voren gebouwd.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:33

Klinkt als mijn merrie, een schutte legend of schutte sentrix liggen daar vaak wel goed op.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:46

Gaston mercier is een zadel wat je sowieso wat verder naar achter moet leggen. Dus dat is ook nog interessant om naar te kijken

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:49

Ik heb een paard met een zeer gelijkende bouw en daar had ik (ze is met actief pensioen) een Equippe Emporio zadel voor. Het was inderdaad een hele zoektocht. Mijn paard heeft geen extreem lang doorlopende schouder, eerder een normale schouder, maar wel alle andere dingetjes die je benoemde. Een ander paard met soortgelijke bouw en met het probleem dat de meeste zadels in haar schouder gaan duwen, heeft een Erreplus zadel nu. Daarvoor had ze een oude Prestige (model dat niet meer gemaakt wordt), maar als je prestige nog niet geprobeerd hebt, kan je daar misschien nog naar kijken.

Voor mijn paard was Zaldi waarschijnlijk ook een optie trouwens, maar ik kon echt voor geen meter zitten in die zadels. Al op de bok bleek dat de zadels van Zaldi zo hopeloos niet passend waren voor mij, dat die uiteindelijk nooit op mijn paard gepast zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:12

Schutte legend is ontwikkelt voor grote schouders en met een Frans kussen ook erg fijn voor de verbouwde rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:42

Ik heb je foto's ontvangen, ik zal je pb-box morgen even spammen :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:46

Passier (ik denk de Grand Gilbert) lag verbazingwekkend goed op mijn rondgeribde, overbouwde Arabier.
We rijden nu overigens met een Deuber, de El Campo, maar dat is geen dressuurzadel.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:48

Je kunt ook nog kijken naar een Schumacher. Deze zadels geven veel schoudervrijheid en zijn ook gemakkelijk ietsje breder of smaller te zetten als de bespiering weer veranderd.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:34

Gemlo, we gaan puur toevallig (echt waar!) de Passier te koop zetten. Hij is niet van mij overigens, ik verkoop hem voor mijn staleigenaren. Ik zit ook in regio Amsterdam. Misschien is het niks voor jullie hoor, maar moest je hem willen proberen met je zadelpasser, stuur me dan gerust een berichtje. Link naar zadel in mijn onderschrift.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie