Prestige zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xritt

Prestige zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-24 22:02

Haaai :o

Ik ben op zoek naar ervaring met Prestige zadels.
Vooral de Prestige x D2 en de Helen.
Waarom hebben jullie voor dit zadel gekozen? En wat vinden jullie er van voor jullie als ruiter en voor het paard.
Ik kwam erachter dat mijn huidige zadel niet goed lag op mijn paard. Te lang en breed. Heel stom want ik was een half jaar terug nog naar de zadelmaker geweest. Nadat ik was geweest bleef ik het gevoel houden dat het aan het zadel lag. Iemand die ik goed ken wordt gesponsord door Prestige. Ik mocht die dag ook komen om wat zadels te proberen. Zo ben ik uiteindelijk bij Prestige gekomen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Albert

Re: Prestige zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 22:16

Hier vorig jaar een Prestige Paris springzadel en een Prestige Monza dressuurzadel gekocht.
Voor deze zadels gekozen op onze (toen) 4 jarige omdat de bomen van deze zadels nog een maat groter/kleiner gemaakt kunnen worden in een koude pers.
Beide zadels gekocht bij Vrielink in Apeldoorn en ze zijn echt netjes aangemeten en liggen als een huis.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:16

Ik heb de Prestige Helen inmiddels al zo'n 8 jaar voor mijn paard en nog iedere dag heel blij mee! Zadel ziet er ook nog heel netjes uit. Ik zit er zelf heel fijn in maar ook andere die wel eens op mijn paard zijn gestapt zeggen allemaal meteen oh echt een fijn zadel. Mijn paard loopt er ook fijn onder en die is echt moeilijk met zadels.
Inmiddels ligt hetzelfde zadel ook op mijn jonge paard en ook die loopt er fijn onder.
Mijn springzadel is ook van Prestige en ben ik ook nog iedere dag blij mee.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:44

Ik heb al zeker 18 jaar een prestige modena. Een oersterk en zalig zadel, dat al jaren goed ligt op zowel m’n vorige als m’n huidige paard omdat het goed aanpasbaar is.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:54

Ik heb een tijd op een Prestige dressuurzadel gereden en ik vond het vooral opvallend hoe lang ze goed blijven. Dat zadel had al op 3 paarden gelegen voordat het op die van mij terechtkwam, en zag er echt nog heel goed uit met degelijk onderhoud. Volgens mij ligt hij er nu, 10 jaar later, nog steeds op. Qua ruitercomfort vond ik hem medium. Vrij hard, weinig wrong en ik kon er niet lekker ‘in’ zitten ipv ‘op’. Maar dat kwam natuurlijk grotendeels omdat het zadel niet op mij was aangemeten, was ook niet mijn paard.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:24

Emmaa2 schreef:
Ik heb een tijd op een Prestige dressuurzadel gereden en ik vond het vooral opvallend hoe lang ze goed blijven. Dat zadel had al op 3 paarden gelegen voordat het op die van mij terechtkwam, en zag er echt nog heel goed uit met degelijk onderhoud. Volgens mij ligt hij er nu, 10 jaar later, nog steeds op. Qua ruitercomfort vond ik hem medium. Vrij hard, weinig wrong en ik kon er niet lekker ‘in’ zitten ipv ‘op’. Maar dat kwam natuurlijk grotendeels omdat het zadel niet op mij was aangemeten, was ook niet mijn paard.

Denk eerder dat dit komt omdat prestige een vrij open zit heeft. De “moderne” zadels hebben vaak juist een gedwongen zit met blokken zodat je geen kant op kan.
Prestige sluit meer aan bij de zadels van hoe het vroeger was. Deze vragen wat meer balans bij de ruiter zelf enerzijds maar geven daardoor ook meer vrijheid anderzijds. Tis maar wat je gewend en fijn vind.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:03

Ik had een Prestige Top Dressage.

Super fijne pasvorm, iig voor mijn warmbloed. Ik vond hem zelf ook erg prettig. Ik hou niet van zadels die je opsluiten, en dit vond ik nog net acceptabel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:10

SjonnieZ schreef:
Emmaa2 schreef:

Denk eerder dat dit komt omdat prestige een vrij open zit heeft. De “moderne” zadels hebben vaak juist een gedwongen zit met blokken zodat je geen kant op kan.
Prestige sluit meer aan bij de zadels van hoe het vroeger was. Deze vragen wat meer balans bij de ruiter zelf enerzijds maar geven daardoor ook meer vrijheid anderzijds. Tis maar wat je gewend en fijn vind.

Klopt hoor! Dit paard had veel meer schwung dan ik gewend was en ik werd dus minder op m’n plek gehouden door het zadel, wat echt even wennen was. Uiteindelijk overheen gekomen hoor! Maar had zelf voor wat anders gekozen denk ik

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:46

Ik heb een Prestige Inspire, en ben daar echt heel blij mee. Zit top voor mijn korte benen (16 inch), zacht, fijne kwaliteit, en niet onbelangrijk: goed op 't paard.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-24 19:40

Wat leuk om te horen dat iedereen zo enthousiast is.
Ik moest ook wennen aan de meer open zit. Maar vind wel mijn benen stabieler liggen en ik voelde meer swung onder mij.
Ik mag binnenkort de X D2 proberen. Ik ben heel benieuwd naar dit zadel. Hij is best aan de prijs

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:37

Ik heb de Prestige X-D2 K Lux Mono echt een super fijn zadel. Heb meerdere modellen gepast van Prestige (volgens mij ook de Helen), maar deze vond ik het zachts kwa zitting en ook zat hij net iets dieper dat vind ik persoonlijk erg fijn.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:27

Ik heb de prestige x-Optimax al een jaar of 5. Super fijn zadel, weinig wrong en geen diepe zit.
Ik heb dan ook echt een hekel aan die gedwongen zadels waar je in een bepaalde houding geduwd wordt, dus ik ben dan ook wel licht bevooroordeeld haha. Maar zowel op mijn ronde zwarte als op mijn übergrote bruine ligt die perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:12

Dik, maar dan ook DIK 25 jaar geleden een nieuwe Top Dressage voor mijn fjord aangeschaft.
Boommaat 36 (cm) Was toentertijd nergens te vinden, een kwalitatief breed dressuurzadel.

Dankzij de boom die thermoplastisch op maat gemaakt kon worden, heb ik vele jaren gelukkig rondgereden op een kwalitatief goed dressuurzadel wat niet schoof.

Prestige heeft een goedkopere manier van 'lining' in de kussens, maar het werkt wel.

Lining is en stuk vilt gevuld met wol in de kussens ( soort van slavinkje, de spek is het vilt, de wol is het gehakt)

Bij Prestige is het spek schuimrubber, en het gehakt synthetische wol.
Maar gevuld door zadelmakers, dus de basis is goed.

En een hele mooie vrijheid qua ruggengraat, al dus zeker 2 decennia.

Zijn goede zadels, is over nagedacht, met een goede passer doe je geen miskoop aan dit merk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:30

Altijd prestige Paris gereden (spring zadel), en super tevreden. Het leer blijft mooi, veel ruimt voor het paard om te bewegen en persoonlijk hou ik van de niet gedwongen zit.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-24 23:11

Nielojram schreef:
Dik, maar dan ook DIK 25 jaar geleden een nieuwe Top Dressage voor mijn fjord aangeschaft.
Boommaat 36 (cm) Was toentertijd nergens te vinden, een kwalitatief breed dressuurzadel.

Dankzij de boom die thermoplastisch op maat gemaakt kon worden, heb ik vele jaren gelukkig rondgereden op een kwalitatief goed dressuurzadel wat niet schoof.

Prestige heeft een goedkopere manier van 'lining' in de kussens, maar het werkt wel.

Lining is en stuk vilt gevuld met wol in de kussens ( soort van slavinkje, de spek is het vilt, de wol is het gehakt)

Zijn goede zadels, is over nagedacht, met een goede passer doe je geen miskoop aan dit merk.

Haha, leuke uitleg. Ik snap wat je bedoelt. Ik vind ook dat ze goed na hebben gedacht over de manier van zadels maken. Ik heb een meer gedwongen zadel. Maar hier krijg ik last van van mijn rug. Ik heb nu (pas) 2x op de x d2 gereden. En daar heb ik het niet

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-24 23:15

GiGi_90 schreef:
Ik heb de Prestige X-D2 K Lux Mono echt een super fijn zadel. Heb meerdere modellen gepast van Prestige (volgens mij ook de Helen), maar deze vond ik het zachts kwa zitting en ook zat hij net iets dieper dat vind ik persoonlijk erg fijn.

Vind ik ook het grootste verschil. Ik vond de Helen erg smal zitten. Mijn paard liep er erg dik. Onder. Helaas was hier geen leen zadel van. Anders had ik hem graag getest. Ik heb nu de x d2 om te proberen. Hij lijkt heel erg fijn. Maar weet nog niet precies wat ik ervan vindt. Mijn dekje schuift er steeds onderuit en krult van achter tussen de kussens. De vraag me af of hij wel goed ligt

Waarom heb jij voor dit zadel gekozen?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:17

Ik heb bij mijn pony ook een prestige dressuurzadel ‘gekregen’. Vind het fijn dat de zit inderdaad niet zo gedwongen is.
Verder valt me op dat het leer erg zacht en soepel is.

Pony Powerrrrr

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 00:29

Ik ben heel blij geweest met mijn prestige monza 17 inch dressuurzadel. Fijn zadel!
Mocht je interesse hebben, hij is te koop ivm verkoop paard.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:46

Hoe fijn ik prestige ook vind zitten, mijn paard vind de opbouw ervan echt niet tof. Ze zijn vrij smal in de opbouw qua rails in de boom, die van mij kwam erdoor omhoog :') die ging echt compleet in staking eigenlijk al vanaf het moment al dat singel vast ging… op papier klopte alles aan het zadel voor het paard maar dit was een dikke nee voor hem.

Ik heb mijn Helen daardoor verkocht, zonde want het zadel zat echt fantastisch en er was ondanks het intensieve rijden ermee voor dit nieuwe paard nog geen gebruikers sporen op te vinden

Op naar nieuwe avonturen ❤️

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-24 21:16

Iris1702 schreef:
Ik ben heel blij geweest met mijn prestige monza 17 inch dressuurzadel. Fijn zadel!
Mocht je interesse hebben, hij is te koop ivm verkoop paard.

Dank je. Ik ben echt op zoek naar een Prestige Helen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 00:13

Nielojram schreef:

Heel fijn inderdaad, en de open zit vind ik heel prettig. Al is de zit wel meer gesloten dan met de Antares Cadence.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

GiGi_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 11:25

Xritt schreef:
GiGi_90 schreef:

Vind ik ook het grootste verschil. Ik vond de Helen erg smal zitten. Mijn paard liep er erg dik. Onder. Helaas was hier geen leen zadel van. Anders had ik hem graag getest. Ik heb nu de x d2 om te proberen. Hij lijkt heel erg fijn. Maar weet nog niet precies wat ik ervan vindt. Mijn dekje schuift er steeds onderuit en krult van achter tussen de kussens. De vraag me af of hij wel goed ligt

Waarom heb jij voor dit zadel gekozen?

Dit zadel heeft bij de schouders een mooi teruggesneden 'deuk' in de kussen zodat de brede schouder van mijn pony mooi wat extra ruimte kreeg. Daarnaast vond ik deze vergeleken met andere opties van Prestige zelf veel zachter zitten en ook past mijn been mooier in deze wrongen. Als je dekje zo krult en schuift dan denk ik inderdaad dat de pasvorm voor jouw paard wellicht toch niet helemaal ideaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:16

Xritt schreef:
Anders had ik hem graag getest. Ik heb nu de x d2 om te proberen. Hij lijkt heel erg fijn. Maar weet nog niet precies wat ik ervan vindt. Mijn dekje schuift er steeds onderuit en krult van achter tussen de kussens. De vraag me af of hij wel goed ligt

Dat kan twee dingen betekenen;

Óf de boom is zo fijn flexibel dat het dekje totaal geen nut heeft, is goed, want we willen allemaal een zadelboom die onze&de beweging van ons paard volgt.

Óf, de boomtakken prikken zo in de rug dat het stukje stof er alles aandoet om weg te gaan daaronder ( door teveel druk)

Wis in deze twee opties niet je eigen zit uit :Y)

Lastig, gelukkig zijn er veel enthousiast opgeleide zadelpassers die je hierin vast willen helpen :o

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie