Ervaringen met Catago fir tech trainings dekje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Ervaringen met Catago fir tech trainings dekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 09:40

Wie heeft dit dekje gebruikt of nog in gebruik en kan mij er meer over vertellen?

https://www.agradi.nl/catago-zadeldekje ... msEALw_wcB

Met welk doel heb je het dekje gekocht? Is het wat je ervan verwacht had?
Hoe vaak per week gebruik je het dekje?
Heb je begeleiding gehad van een of ander met het afstellen van de banden of dit op eigen initiatief gedaan?

Ik hoor graag jullie ervaringen en reacties :)

GUSTIxBILL

Re: Ervaringen met Catago fir tech trainings dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:47

Ik heb het gekocht voor tijdens het longeren voor mijn verzorgsters omdat zij longeren vooral gebruikten voor het laten lopen ipv trainen.

Sinds het gebruik van het dekje merkte ik op termijn wel dat buikspieren en achterhand meer geactiveerd werden. Wat in het algemeen op lange termijn zorgde voor een algemeen soepeler en lichter paard in het werk.

Zelf heb ik het vooral gebruikt als ik zelf eens reed om ze vlak ervoor te longeren, aangezien je de banden kunt los klikken voor het rijden. En ik al 2 jaar (ondertussen 3.5) alleen nog maar met catago fir tech reed (in het algemeen merk ik het verschil tussen deze en mijn eskadron enorm in rug gebruik en ontnspanning. Paarden maken net iets meer hun pas af, zweven fractie van seconde langer. Algemene soepelheid is net dat iets meer. Ik merk het verschil niet als ik er mee rijd. Ik merk het verschil vooral als ik er niet mee rijd)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 10:36

Bedankt voor je reactie het dekje zelf doet dus wel echt iets voor je paard zijn rug.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:45

De fir tech in het algemeen heb ik kwa bloedsdoorstroming en dus ontspanning wel verschil mee. De eerste 1-2 keer rijden merkte ik het verschil. Daarna niet meer, dus eskadron gepakt en had een “stijf” paard, fir tech terug gepakt en terug “soepel”
M.a.w. het is geen wonder middel, maar ik merk wel echt het verschil en voorkeur in mijn paarden. Ik poets ook altijd eerst de rug, leg het dekje op en een cooler deken voor ik de rest poets en doe van wat moet gebeuren. 2 van mijn 3 paarden staan tegen dat ik opzadel te geeuwen en te slapen.

Kwa training merkte ik het verschil als ik zelf eens reed tussen dit dekje en het gewone longeren, doordat ze hier wel echt de spieren mee opbouwde in tegen stelling tegen het losse rondjes lopen.

Als je zelf fatsoenlijk longeert, van achter naar voor, wisselingen enz, heb je het eigenlijk niet nodig. Want het doet niets, wat je zelf niet kunt (als je kunt longeren). Het heeft wel 2-3 maand geduurd ik er verschil in merkte kwa spier opbouw op de juiste plaatsen. Kwa spierverlies en conditie verlies wat niet meer optrad als er veel gelongeerd ipv gereden werd, merkte ik het verschil na een maand. Het was voor mij als eigenaar heel duidelijk te merken en voelen omdat ik zelden reed/longeerde en daardoor heel snel voelde waar de problemen zaten. Maar dus ook welke problemen niet meer, of minder optraden.

Juist afgesteld stimuleert het het paard zijn achterhand onder te brengen met elke pas, en buikspieren op te spannen. Bij de 3 paarden merkte ik verschil zowel kwa rijden als kwa longeren met dubbele longe wanneer ik zelf tijd had om iets met ze te doen.

De merrie in het algemeen kwa conditie, die sliep niet meer aan de longe. Dat was niet meer constant drijven en na 5’ wit zijn van zweet. Hier was vooral de band achter de achterhand wat het deed

Bij mijn grote lange ruin merkte ik dat hij meer bij elkaar liep, dat hij groter en korter werd. En meer opgericht kwam van zichzelf (natuurlijke stofzuiger) zonder op te krullen, maar een meer natuurlijke hoofd hals houding ipv op die voorhand te vallen. Ik moest veel minder schakelen voor hetzelfde effect te krijgen. Bij hem was vooral het buik gedeelte wat verschil maakte.

Bij mijn hittepik die niet ontspande merkte ik juist dat hij zocht om zijn hals te laten vallen, ipv tegen einde van longeren en uur uitnodigen en vragen om te zakken zocht hij zelf meer hiernaar. Hier was het de combinatie van beide wat verschil maakte.

Het is echt geen wondermiddel, maar het kan wel helpen als je niet de ervaring hebt en niet aan de voorkant wilt zitten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:22

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en ervaringen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:46

Ik heb de Equine band op advies van de dierenarts.
Paard is in opbouw onder het zadel na peesblessure en wordt hiermee gereden. (20 minuten stap, 10 minuten draf)

Paard is echt wel losser en actiever.

Het is een elastische band. De eerste dagen net op spanning en daarna wat strakker.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:54

Ik volg even in de hoop op meer ervaringen.
Mijn paard mag straks na blessure weer worden opgebouwd en lijkt me een mooie extra ondersteuning.