Zadel voor moeilijke combinatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vitalie

Zadel voor moeilijke combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 12:43

Ik ben voor mijn 10-jarige pre op zoek naar een passend zadel.
Paard heeft een "moeilijke bouw", nood aan veel schoudervrijheid en heeft een verzonken rug. Ikzelf ben 1m60 groot met een broekmaat 42 (stevige kont dus). Ik heb jarenlang enkel met springzadels gereden en nu helaas de neiging om mijn benen vooruit te steken - stoelzit.

De laatste zadelpasser zei me dat ik moet zoeken naar een U boom ipv een V boom (?)

Bijkomende moeilijkheid; we wonen in Spanje en het lijkt wel of hier enkel verkopers langskomen om hun eigen zadelmerken nieuw te verkopen.

Ik wil nieuw rond de 1500 EUR uitkomen en idealiter 2dehands onder de 1000EUR

Dit hebben we onlangs getest:
    Bates Isabell werth, maar die kantelt nu achterover en ik heb een verschikkelijke stoelzit.

Erreplus Freestyle liep mijn paard fantastisch mee maar is helaas niet binnen budget. Ik voelde ook wat weinig contact met bovenbeen af en toe

Prestige Doge (ouder model) maar daar kon ik weinig van zeggen want de zitmaat was te klein.

KN dressuurzadel, niet goed niet slecht

(Foto's zijn met het te kleine Prestige zadel)

Voordien heb ik met een Lemetex Galant en een Kent&Masters dressuurzadel gereden en qua springzadels was ik altijd fan van Stubben, maar deze zadels lagen op hele andere types paarden.

Een vertegenwoordiger van Zaldi zou evt kunnen komen, maar ook enkel om nieuwe te verkopen.

Ik weet helemaal niet meer waar beginnen...

Duhelo

Re: Zadel voor moeilijke combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:45

Hier een beetje hetzelfde type paard, alles ligt ook niet stabiel links rechts, schuift naar voor ook.
Mijn kent en masters lag super op dit paard, maar ik reed mezelf vooraan open.
Nu terug overgestapt naar ghost...

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:47

Ik heb een Arena zadel voor mijn Spaanse (dressuur) en een Wintec als springzadel. Ik had begrepen dat mijn zadelmaker zei dat er van Arena speciaal een zadel is ontwikkeld voor Iberische paarden. Misschien is dat wat? Succes met je zoektocht!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:47

Kijk eens naar Passier, ik meen dat die zadels hebben met U boom
Of ze hebben mij iets wijs gemaakt toen ik mijn zadel kocht

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:06

Sella? Misschien komt Ali in Spanje.

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:33

Woon je toevallig nabij Girona? Een goed passend zadel kopen is een ramp in Spanje.Ik heb een tweede hands Bates gekocht in NL nadat ik zelf een afdruk had gemaakt van de rug van mijn paard met ijzerdraad. Met deze mal en foto’s van rug ( met punten waar schouderpunt zit en tot waar het zadel mocht komen) naar country Mill in Nijkerk gegaan. Daar zijn we op een Bates uit gekomen. Ook kan je nadien nog veel zelf aanpassen met bomen en inzetstukken met dit merk.Ik wilde geen wintec ivm hitte en kunststof. Voor mij heeft dit gewerkt.
Ik heb ook nog overwogen om een mal van gips te maken van de rug en dan met waterpas meten wat de verkanteling is omdat mijn paard ook licht verzonken was in de rug.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:41

Ik heb een bates (wide model maar hiervoor de dressage) en die kun je met de inlages heel goed aanpassen. Had je dat al geprobeerd bij de werth? Hopelijk vind je een passend zadel!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:22

Je kunt ook nog kijken naar: Butterfly saddles (Duits merk) speciaal aangepast voor o.a. Akhal-Tekes die vaak precies hetzelfde probleem hebben. Die hebben een speciaal soort boom die zich aanpast aan de schouders. Heb in een springzadel ervan proefgezeten en zat heerlijk. En de prijsklasse ligt ongeveer in de richting die je zoekt. Een AT-fokker in Frankrijk is tussenhandelaar voor dit merk. Zij gebruikt sindsdien zelfs maar 1 zadel voor meerdere paarden juist omdat het zadel zich zo goed aanpast.

Ander zadelmerk met U-boom is Balance saddles - die verkopen (of verkochten voor de brexit) in heel Europa ( met zadelpasservice inclusief theorieles over bouw/beweging paard vs zadel)). Maar de prijsklasse van dat merk ligt en stuk hoger als wat jij wilt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:19

Zaldi heeft bomen voor dat soort ruggen, kan echt alles maken op bestelling en heeft mega veel keus in modellen, ook in de lagere prijsklassen, ik zou niet weten waarom je die niet laat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:19

Mocht je interesse hebben in een wow-zadel, :PB mij.

Ollie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:41

Ik heb ook een Bates. Kun je helemaal aanpassen. Wellicht is dat nog wat?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:48

Ik zou zeggen: Zaldi. Die hebben toch zadels voor Iberische paarden.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:04

GFS zadels hebben volgens mij een u boom als optie. Ligt heel goed op mijn dikke Quarter. En nieuw was het zadel dacht ik 1800 euro

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:30

Wow zadels hebben verwisselbare bomen in zowel v gewoon u en uu maat. Vindt het zelf een fantastisch merk maar met zoveel verschillende onderdelen ook een redelijke puzzel om tot het perfecte zadel te komen

Ollie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:01

Maar een luchtzadel is niet voor ieder paard (en ook niet voor iedere ruiter) geschikt is mijn ervaring.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:20

Een wow zadel was voor mijn paardje inderdaad niet geschikt. De zadelpasser kreeg het na heel veel pogingen niet passend en ze wilde er niet onder lopen. Blijft toch een zoektocht inderdaad en elk paard en ruiter heeft een eigen voorkeur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:53

Ollie1234567 schreef:
Maar een luchtzadel is niet voor ieder paard (en ook niet voor iedere ruiter) geschikt is mijn ervaring.

Als je goed in balans kan zitten, en je paard is, in de basis, gezond, kan elke ruiter en paard onder een luchtzadel. ( makkelijker bij een wolzadel om lekker onderuit te zitten, wol vangt jouw gewicht wel op, je paard in deze dus ook :Y) , lucht reageert daar dus direct op..)

Welk paard wil nu niet een zachte demping, afgesteld op de bewegingen van zijn bezitter.

Ik snap nog steeds niet dat ruiters niet snappen dat lucht te allen tijde zachter, en daardoor prettiger, is voor het dier. Wol is ook een hele fijne demping, maar dat moet net zo strak gemonitord worden als lucht. Zeker ook omdat je het als ruiter niet snel merkt, op wol rijden, bij lucht direct.
En nu zal er wel weer commentaar komen op fitters die met lucht werken, en dat is gratis...Maar de hele opleiding om jouw paard van een fijn zadel te voorzien is dat niet. En wol kost ook echt niet de wereld, hoor. Kennis&kunde, daar betaal je voor, niet de inhoud van je zadel

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:02

Ik weet niet of het aan de lucht van het wow zadel lag waarom het werkte voor mij/ons. Ze liep beter met een thorowgood. En dan nu een gfs zadel. Misschien was het dan het kopijzer/vorm van de boom/plaatsing van de singelstoten etc. Of het lag aan mij. Het is een puzzel

AnoukBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:02

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald, te koop aanbieden mag via PB of de markt

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:12

Die bedoelde ik inderdaad!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:32

Ik had voor mijn PRE met dezelfde issues een deuber amarant. Nieuw boven je budget maar mogelijks vind je ze 2dehands?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:18

Flower1 schreef:
Het butterfly zadel beschikt over een unieke zadelboom. Het heeft geen kopijzer.

Gezien je foto's vraag ik mij af of je weet wat een kopijzer is.

AnoukBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 00:14

Afbeelding
Nielojram schreef:
Flower1 schreef:
Het butterfly zadel beschikt over een unieke zadelboom. Het heeft geen kopijzer.

Gezien je foto's vraag ik mij af of je weet wat een kopijzer is.

Waarschijnlijk ken je het merk niet? Butterfly heeft geen kopijzer. De boom heeft aan de voorzijde twee scharnierpunten per kant. Deze bewegen mee met je paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:26

Ehm, volgens mij bedoel je precies andersom. Dit is namelijk wel een kopijzer juist. De boom is wat er over de rug heenloopt. Alle merken met verwisselbaar kopijzer verwissel je juist het stuk wat op jouw foto's staat. Dus het deel op/over de schoft en schouders.

AnoukBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 08:35

MyWishMax schreef:
Ehm, volgens mij bedoel je precies andersom. Dit is namelijk wel een kopijzer juist. De boom is wat er over de rug heenloopt. Alle merken met verwisselbaar kopijzer verwissel je juist het stuk wat op jouw foto's staat. Dus het deel op/over de schoft en schouders.

Hierbij informatie over de butterfly.
Afbeelding