Zoek springzadel met vrijheid voor de schouderbladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

rijpaarden

Zoek springzadel met vrijheid voor de schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 20:46

De paarden hier worden meestal gereden met een kieffer norbert koof fl. Ik heb zowel een maat 1 als 2 liggen. Dit is een springzadel. Ik voel en zie een groot verschil als ik een kieffer dressuurzadel er op leg. De paarden bewegen dan met een grotere pas en lopen fijner voorwaarts. Ik probeer het springzadel zo ver mogelijk naar achteren te leggen, maar toch hebben ze er volgens mij last van op de schouderbladen en beperkt het de bewegingsvrijheid.

Daarom de volgende vraag: welke springzadels hebben wat meer teruggesneden bladen zodat de schouderbladen minder gehinderd worden?

Zilfstar

Re: Zoek springzadel met vrijheid voor de schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:39

Je zou eens bij Ghost saddles kunnen kijken. Boomloos en laten schouder volledig vrij.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:47

Ook een goed passend springzadel zou de schouder vrij moeten laten. Sterker nog: ik ken aardig wat paarden die vrijer lopen onder een springzadel dan vice versa. Maar er is niet 'een' wondermerk dat dat zomaar kan bewerkstelligen, dus niemand kan je antwoord geven op je vraag behalve een zadelmaker met veel springzadels om uit te proberen. En dan nog: Wat bij jouw paard past, past weer helemaal niet bij paard nr 2. Schoudervrijheid heeft ook met veel meer te maken dan met een terug gesneden blad, maar met de hele pasvorm, positie singelstoten, balanspunt, boomvorm, en matcht dit alles met het desbetreffende paard, ga zo maar door. Dus ook bij springzadels is schoudervrijheid iets dat je per paard zal moeten bekijken samen met je zadelmaker. Ik weet dat het bij handels- en africhtingsstallen gebruikelijk is om met een paar zadels/een merk te rijden, maar zoals je al merkt is dat niet optimaal.

Ellen_ov

Re: Zoek springzadel met vrijheid voor de schouderbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:28

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met een teruggesneden blad? De takken van de boom moeten achter die schouder liggen maar het schouderblad zal sowieso er toch overheen vallen. Is de ruiter niet enorm aan het knijpen met de knieeen ipv ontspannen en open zitten? Dat de paarden daarom wat vrijer bewegen op het dressuur zadel? (Daar gelaten dat alles past enz enz).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:33

Juist een springzadel laat de schouder vrij dat ze er onderdoor kunnen bewegen.
Dus je Koof past niet.

En de maat 1 en 2 is niet de breedte maat bij Kieffer, maar de inchmaat.
Weet niet of je dat ook bedoelde?

Ik herken het ook juist dat veel paarden vrijer lopen onder een vzh of spring, juist omdat die gebouwd zijn voor het onderdoor lopen.
En een dressuur wat dat betreft echt beter achter de schouder moet liggen enz omdat ze er anders tegenaan botsen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie