Welke Equine Fusion hoefschoenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Celebi

Welke Equine Fusion hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 10:41

De titel zegt het al! Ik ben op zoek naar nieuwe hoefschoenen nadat mijn Scootboots jarenlang trouwe dienst hebben geleverd.

Met het passen kwam ik nu uit op Floating Boots en Equine Fusions (Active). Nou vond ik de Active best mooi zitten en hij loopt er goed mee, alleen wat worden ze zwaar nadat ik in het water ben geweest. Dat scheen met de Ultra en de Trekking minder te zijn is me verteld, maar die pasvorm was wel iets anders.

Heeft er hier iemand ervaring met de verschillende modellen? Ik ben benieuwd naar de ervaringen in het verschil in pasvorm en ervaringen met water.

In de Active bleef echt het water staan en hij sopte een paar minuten gewoon in die schoenen. En het drogen duurde daarna 3 dagen. Dat is toch minder handig met een waterrat als pony. :')

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl
https://www.instagram.com/withtheriderinmind

goldyc

Re: Welke Equine Fusion hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:46

Ik heb zelf geen ervaring met deze schoenen, maar kan je niet ergens gewoon een pas-kit van de trekking of ultra krijgen? Misschien kan Hoofwear je helpen, of kan je daar op pasconsult gaan. Ik heb ze ooit bij een pasconsult aan huis gepast (maar ik woon in België), maar ze waren niet geschikt voor ons. In België kan je passers vinden via Equischoen.

Ik heb zelf overigens goede ervaring met flexboots, ze zitten echt als een soort huls om de hoef heen en nemen geen water op, en er blijft ook geen water in staan. We zijn er al rustig mee door ondiepe watertjes gegaan (je moet wat als beek naast de route maar weer eens overgelopen is), heeft nog nooit problemen opgeleverd. Ze zijn (bij mijn paard) wel niet slijtvast, maar mijn paard heeft een ligt afwijkend gangpatroon dus het zou daardoor kunnen komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 10:55

Flex boots vind ik ook erg mooi, maar die waren me afgeraden. Verder heb ik met een fitkit talloze schoenen geprobeerd en de Scootboots, Floating boots en de Equine Fusions kwamen als beste uit de test. De Scootboots kan ik helaas met het loopje van mijn paard niet meer gebruiken en hij zit eerlijk gezegd ook inmiddels net teveel tussen twee maten in daar. Ik heb mijn hoop dus gevestigd op de andere twee. Van de Floating wacht ik nog op de passende test set, van de Equine Fusion heb ik die al kunnen testen. Helaas hebben ze de Ultra en Trekking niet als test set dus daar schiet ik niks mee op. Passers op locatie hier hebben überhaupt geen test sets mee dus dat vond ik geen optie. Naar Hoofwear toegaan is evenmin geen optie, veel te ver weg met een paard die niet alleen op een trailer durft. Bovendien heb ik dan alsnog geen set om echt te testen.

Vraag me nu dus vooral af of anderen ervaring hebben met de verschillende Equine Fusions om te kijken of de pasvorm een beetje gelijk is of echt totaal verschillend en welke nou het beste om kunnen gaan met veel water. :j

With The Rider In Mind - Voor paardeneigenaren die de balans in hun drukke leven terug willen vinden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:59

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 11:03

Kijk dat is handig! Dat zou wellicht wel kunnen helpen! Al is het ook wel eng om in nieuwe schoenen te horen. _O-

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:08

Haha snap ik :)) Maar als je even goed kijkt of je idd van die voorgevormde gaten hebt, dan is het er ook echt voor bedoeld, dus als je een beetje goed kan mikken ;) kan er weinig fout gaan.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:09

Van wat ik begreep is alleen de sluiting anders van de Equine Fusion, de pasvorm is hetzelfde.
Ik zou gewoon Equine Fusion zelf even benaderen!

Maks :+:

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 13:20

De voorgevormde plekken om te boren zitten inderdaad in deze test set! Dus vast ook in de schoenen die ik eventueel zou kopen.

Nu nog bedenken of ik dan inderdaad de Active koop of toch de gok durf te nemen voor de Ultra of Trekking.. Zal even kijken of ik Equine Fusion kan benaderen!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:53

Ik heb altijd de Active gehad, nu heb ik de Trekking. Ik dacht beetje smaller model, lichter en ze zouden nog beter blijven zitten. Maar ik vind ze maar matig vergeleken met de Active.

De Active had ik zo aan, nog nooit een verloren en als de hoef groeide bleef hij mooi zitten. Alleen toen ze ouder werden had ik er een die af en toe ging draaien als ze te nat werden dus over naar het nieuwe, vast betere, model.

Nou... ik ben een eeuw bezig om de Trekking aan te krijgen met al dat klittenband. En zodra de hoef een beetje langer is moet je al wringen en schudden om de hoef er mooi in te krijgen terwijl ze bij de Active er zo in glijden. Bovendien raak ik regelmatig een schoen kwijt in galop. Nu al 3 keer. En ze draaien bij mijn pony als nat zijn net zo als de Active, terwijl ze nieuwer zijn. De maat is goed maar ik denk dat deze pasvorm haar gewoon niet ligt.

Ik rijd veel minder ontspannen. Om de paar honderd meter hang ik naar voren om te kijken of ik ze nog heb. Ik mag van mezelf pas weer Actives kopen als deze versleten zijn. Anders draag ik deze nooit op. Dus we rijden ineens heel veel lange stukken over de weg. Maar ze staan wel mooier, dat dan weer wel... -O-

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:42

Ik heb equine fusions gehad voor m’n vorige pony die hoefbevangen was ( en overleden is).
( ook nog te koop overigens).
Ik vind het mooie schoenen, goede pasvorm, goed materiaal.
Voor 24/7 buiten vond ik ze wel wat onpraktisch omdat ze zo dicht zijn maar op zich voor rijden prima te doen..

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:52

Rije schreef:
Je kunt drainage gaatjes boren in de Active dacht ik.

Even zoeken... Yes, gevonden:

https://www.youtube.com/watch?v=hULOOElbrh4

Wow handig, dit wist ik niet!

Ik heb ook de equine fusion active, 5 paar en gebruik ze voor 3 van onze pony's en heb eigenlijk nog geen last gehad dat de schoenen zwaar werden door veel water erin. Ze sluiten heel netjes aan aan de bovenkant (in tegenstelling tot bv de CLB die ik ook gepast heb), dus weet ook niet hoe er veel water in zou moeten komen. We gebruiken ze tijdens het mennen en rijden er gewoon mee door waterplassen etc.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:05

Ik heb deze winter met de EF Active gereden, en met Renegade Vipers.
Ik vind de Fushions zwaarder in vergelijking de Vipers, vanwege het eigen gewicht en omvang. Ze blijven wel goed zitten, in bagger en water. Maar alles blijft erin staan (als je dus door iets heen gaat wat over de schoen heen loopt), ik ben wel eens afgestapt om het water eruit te laten lopen haha.
Dat heb je met de Vipers bijvoorbeeld niet, maar daar komt weer grind in wat in de toon (samen met modder) blijft plakken waardoor grind in de witte lijn komt en de schoen wat strak kan zitten omdat die toon vol raakt.

Dus ze hebben allemaal wel wat. Ik vind de dikke flexibele rubberen zool van de Fushion fijn, paard liep er fijner op als de Vipers merkte ik in draf op harde ondergrond.
De Fushion doe je wel heel makkelijk aan en uit, maar de Viper ook als hij eenmaal goed is afgesteld.

Wat mij heeft doen terug gaan naar ijzers is het steeds aftrappen. Als we snel weg gingen in galop, trapte mijn Quarter er steeds een af. Bij de Viper kan je dan steeds beide kabels vervangen (a 15 euro per kabel). De Fushion bleef heel, maar het was wel irritant en ik was bang dat we nog eens op ons plaat gingen.
Denk toch dat ze met schoenen iets trager weg zijn. Ijzers trapt ze nooit af en ze tikt zichzelf niet aan.
Vroeger met Cavallo's gereden en toen had ik dit niet, maar toen ging de kootholte wel eens stuk.

Aanstaande winter gaan de ijzers er waarschijnlijk weer af en komen de Fushions weer uit de kast. Als ik dan gas wil geven, gaan ze af vtv.

Info over rijden op de Utrechtse Heuvelrug: http://www.paardrijdeninutrecht.nl

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 09:40

Dank voor alle reacties!

Hier ook 2 maanden ijzers gehad en ik was er best content mee. Helaas mag dat niet meer in de kudde, dus moet ik weer terug naar hoefschoenen.

Mijn Equine Fusions sluiten aan de bovenkant niet helemaal nauw aan. Het sluit wel aan, maar je kunt ook je vinger er nog tussen steken zoals geloof ik hoort. Gevolg is wel dat er na een hele kleine wandeling met een paar korte drafjes op zand gelijk al zand in zat.. En inderdaad precies zoals hierboven omschreven werd liep ik van de week het meertje in en de schoenen liepen vanaf boven gewoon vol en en hij bleef nog een aantal minuten soppen in de schoenen. Maar dat zou die gaatjes op zich wel kunnen oplossen.

Eigenlijk was ik gewoon heel blij met de Scootboots.. Smal, open en weinig stoffen delen. Dat is toch wel ideaal geweest. Dat is met Equine Fusion toch de andere kant. Morgen komen mijn Floating Boots binnen dus dan kan ik eindelijk bepalen welke van de twee de duidelijke winnaar is.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:33

Hier ervaring met de EF Ultra, de All Terrain en de Active. Alle3 kun je in de zijkant net boven de zool een drainage-gaatje boren. Iets wat ik nooit gedaan heb, want pony sopt na een plas idd even, maar op de eoa manier liep het water er wel weer uit en ik vond de schoenen daardoor ook niet te zwaar worden. Wel blijven ze lang vochtig, dus met name 's winters was dat best een gedoe. Heb uiteindelijk een schoenendroger daarvoor aangeschaft. Qua pasvorm zijn de 3 modellen gelijk, maar het grote verschil zit 'm in de sluiting. Dat vond ik met de Ultra een vreselijk gepiel, vooral als het sluitbandje nat/modderig was. Uiteindelijk heb ik de Ultra's vanwege dat gepiel vervangen door de All Terrains. Echter daarvan ging bij veelvuldig door water lopen het bovenste klittenband vaak los. Dat eerst opgelost met een sokje om de bovenkant, werkte goed, maar wel gedoe. Dus op naar de volgende; de Active's. En die bevallen mij tot op heden zeer goed. Overigens heb ik bij geen van de 3 modellen problemen met mul zand in de schoenen (gehad) en ben ze nog nooit tijdens een rit verloren.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 12:05

Als ik het goed begrijp heb je dus alleen de trekking schoenen niet geprobeerd? Wel fijn dat de pasvorm bij de verschillende schoenen gelijk is. Het zet me wel aan het denken of de Ultra dan echt een verbetering zou zijn ten opzichte van de Active..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:14

Hier wel water en zand in de schoenen maar nog geen enkel probleem ervaren.
De bovenkant hoort inderdaad niet heel strak te zitten. Maar als je schoen kwijt raakt en je hebt m goed bevestigd dan zit ie gewoon niet goed.

Trek je hem wel strak aan het lusje? Heb wel eens mensen gezien die hem 'gewoon' aandoen maar niet zoals het hoort.

Maks :+:

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:29

Celebi schreef:
Als ik het goed begrijp heb je dus alleen de trekking schoenen niet geprobeerd? Wel fijn dat de pasvorm bij de verschillende schoenen gelijk is. Het zet me wel aan het denken of de Ultra dan echt een verbetering zou zijn ten opzichte van de Active..

Idd, Trekking niet geprobeerd. Die kwam ook op de markt toen ik net mijn Active's had, daarmee was ik blij, dus zag geen reden voortijdig te gaan wisselen. Verder lijkt mij dat de Trekking juist eerder zand schept dan de hoge dichte modellen. Bovendien hoor ik regelmatig dat de Trekking aandoen wat lastiger is dan de Active. Maar nogmaals, zelf daar geen praktijkervaring mee.

edit; overigens lopen mijn beide ponnies ook op Flexboots, ben daar ook zeer tevreden mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:38

De trekking valt echt een slag kleiner is mijn ervaring.

Mijn ene merrie pas de Trekkings niet omdat ze te klein zijn, de Actives wel en de ultimates (de hele oude) ook niet omdat die te groot zijn, alle 3 de zelfde maat.

Kwa water en nat blijven ga je met de Ultra's weinig winnen, maar ik vind die sluiting heel rot dicht te doen. Trekkings zijn iets meer open, maar ook daar word het neopreen aan de achterkant nat.

Ik vind de Scootboots echt een super schoentje, geniaal door zijn eenvoud.
En rij sinds kort ook met Floatingboots, maar pas 2 ritjes gebruikt dus zelf nog geen langdurige ervaringen.

Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/rWRQb0

5% korting bij Agradi met DENCI5

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:39

Het zijn beiden fijne hoefschoenen.
Bij de Floating Boots komt de maat tamelijk precies, veel paarden komen er niet mee weg, maar wanneer ze passen zijn ze echt super en hoef je niet verder te kijken.
EF zijn lomper, maar wel heel erg geschikt bij gevoelige hoeven, er is makkelijk een zooltje in te doen.
(Bij Scootboots kunnen er ook makkelijk zooltjes in overigens)
(Flexboots zijn mega qua pasvorm, heel paardvriendelijk, maar ze slijten wel als een malle, over de harde weg in elk geval.)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:45

Dennis schreef:

Mijn ene merrie pas de Trekkings niet omdat ze te klein zijn, de Actives wel en de ultimates (de hele oude) ook niet omdat die te groot zijn, alle 3 de zelfde maat.

Hmmm, mijn pony heeft van Ultra/All Terrain en Active altijd maat 10 gehad. Paste allemaal prima. Dus wel verstandig een passessie te doen, mochten de verschillende modellen bij jouw 4voeter ook verschillend vallen qua maat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:45

Ik heb zelf de trekking schoenen. Ze zijn wat rottig aan te trekken maar hebben een hele fijne zool en ze worden niet zo warm als de andere Equine Fusions (van stalgenoten).
Ik heb ze een paar weken bij mijn paard aan gehad en ze bleven goed zitten. Wel schuren ze wat, maar goed officieel moeten ze ook rustig ingelopen worden. Al met al ben ik wel tevreden :) ze vielen klein.

Verder gebruik ik floating boots tijdens het rijden en dat is top, ik ben er nog nooit een kwijt geraakt en we hebben door duinen gegaloppeerd, in water gespeeld en kleine sprongetjes gedaan. Deze zijn wel speciaal op maat aangepast door een hoefschoenpasser en ze zijn niet geschikt voor op de wei etc.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:56

criollo_yess schreef:
Dennis schreef:

Hmmm, mijn pony heeft van Ultra/All Terrain en Active altijd maat 10 gehad. Paste allemaal prima. Dus wel verstandig een passessie te doen, mochten de verschillende modellen bij jouw 4voeter ook verschillend vallen qua maat.

De oude All terrains vallen wel aardig gelijk met de actives. De oude Ultimates vallen ook groter dan de oude all terrains (met de zelfde sluiting).
De Ultra's met all terrain zool kan je aardig aantrekken waardoor je met een niet goed passende schoen nog steeds uit de voeten kan (met de oude ultimate zool vallen ze ook weer wat ruimer).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 13:07

De flex boots werden hier inderdaad afgeraden vanwege het snelle slijten. Mijn paard loopt op een bepaalde manier en haalt snel de teen van de schoen stuk op asfalt. Er werd me iets met een wat sterkere neus aangeraden.

Bij de Scootboots zat daar net de sluiting te laag en ging dat op den duur elke keer stuk. Geen doen meer dus. De schoenen verder waren wel echt top. Zat altijd goed, makkelijk aan te trekken en met een extra setje neopreen om de achterkant was het nooit nat.

Maar goed, die vlieger gaat niet meer op nu. Ben naar aanleiding van de ervaring hierboven nog meer nieuwsgierig naar de Floating boots. De pas schelp leek nagenoeg perfect te passen, maar de test schoen met gaiter was veel te krap. Ik krijg nu een set met grotere gaiters. Hopelijk de perfect fit.

En wellicht als hij op de paddock ook wat meer bescherming nodig heeft haal ik er later nog een set EF bij omdat die beter 24/7 om kunnen. Al vond ik ze inderdaad wel warm en zeker in combinatie met water broeierig. Maar wellicht dat die extra gaatjes daar ook bij ondersteunen. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:15

Als scootboots verder top bevallen, kan je niet met 1 voorsluiting rijden? Dat je de onderste er gewoon af laat?
Beschadiging in de teen zal je wel houde met zijn manier van lopen als ik dat zo hoor, welke schoen je ook pak.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 13:21

Nou uiteindelijk past hij zijn oude maat nu ook niet helemaal goed meer. Net te krap. De maat groter is net te groot. En de schroefjes aan de zijkanten waren ook niet ideaal, hij streek erlangs met de andere hoef waardoor ook slijtage ontstond. Dat was op te lossen met spring schoenen erover, maar nu hij dus net tussen twee maten valt (wat misschien met een zooltje nog op te lossen zou zijn trouwens of met het vervormen van de kleinere maat), lijkt het me een goed moment om gewoon wat anders te zoeken wat in 1x goed zit zonder poespas.

Als ik dat niet kon vinden was inderdaad de Scootboots met maar 1 sluiting het idee, alleen toen kwam ik er met passen dus achter dat maat 1 te krap geworden was en maat 2 net te groot. :+