Singel voor een shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hartje

Singel voor een shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-24 23:59

Ik ben opzoek naar de fijne singel (maat 80 cm) voor onze shet (1.00m hoog). We rijden haar met een leren veelzijdigheidszadel maar als we een flinke bosrit maken dan loopt ze zich stuk bij de singel. Ik heb nu een wat dikkere singel die wel een beetje smaller is achter de ellebogen.
Maar ben benieuwd wat jullie gebruiken en of het bevalt.

Gragor van Ravensbos Dressuur Z2 startgerechtigd
Hearty dressuur M2, Springen B+2, SGW oefen
Lancelot van het Rozenhek M1+11 M2+10 Z1+1

Hartje

Re: Singel voor een shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-24 09:16

Iemand voor mij tips?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:21

Heb je nu met de dikkere singel ook problemen?

Mijn ervaring is dat je nog zulke mooie singels, met hele zachte vulling enzo kan hebben. Of met de heerlijkste zachte bontjes er omheen. Maar dat het op ponies (hoe kleiner hoe erger) vaak juist die dikte is die voor problemen zorgt. Omdat de elleboogplooitjes er mee in de verdrukking komen.

Als de luxe singels en bontjes niet helpen, dan is het vaak juist de oplossing om in plaats van te upgraden, juist te downgraden zeg maar. Dus te kiezen voor een zo simpel mogelijke singel. Niet te breed, maar vooral niet te dik. En zo min mogelijk randjes, stiksels en dingetjes waar de elleboogplooitjes tegenaan / overheen kunnen schuren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:21

Heb je een opgetuigde en normale foto? De ligging van het zadel kan bijvoorbeeld meespelen, past deze en ligt die op de goede plek? Daarnaast is de locatie van de singelgroeve van belang.

Welk materiaal in je huidige singel? Heb je alleen een elleboog uitsparing of is die bijvoorbeeld ook banaanvormig?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-24 09:29

pmarena schreef:
Heb je nu met de dikkere singel ook problemen?

Mijn ervaring is dat je nog zulke mooie singels, met hele zachte vulling enzo kan hebben. Of met de heerlijkste zachte bontjes er omheen. Maar dat het op ponies (hoe kleiner hoe erger) vaak juist die dikte is die voor problemen zorgt. Omdat de elleboogplooitjes er mee in de verdrukking komen.

Als de luxe singels en bontjes niet helpen, dan is het vaak juist de oplossing om in plaats van te upgraden, juist te downgraden zeg maar. Dus te kiezen voor een zo simpel mogelijke singel. Niet te breed, maar vooral niet te dik. En zo min mogelijk randjes, stiksels en dingetjes waar de elleboogplooitjes tegenaan / overheen kunnen schuren.

Ja dat is denk ik het probleem met de singel die ik nu heb. Hier lopen de plooien tegen op en dat schuurt het stuk. Het is gewoon een synthetisch ding van ca 5mm dik, dus ik denk idd dat ik er goed aan doe om naar de meest simpele te gaan.

Ik kreeg de tip voor neopreen maar die zijn als snel weer zo dik en zo breed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:46

Je hebt daar ook wel flinterdunne van. Maar het synthetische materiaal kan ook weer een probleem zijn doordat het sneller zweet / irriteert op de huid.

De ellende is gewoon dat wat voor de ene pony de oplossing is, het bij een andere juist erger maakt :(:)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:54

Je zou ook een ergonomische singel kunnen gebruiken. Deze is in de juiste maat verkrijgbaar:

https://www.minihorseshop.nl/tekna-sing ... -ergonomic

Met die bolle buikjes en die sterke beentjes is het soms heel lastig om wat te vinden voor ze. Misschien dat deze met uitsparingen bij de benen helpt om de wondjes te voorkomen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-24 09:59

lies_sparkle schreef:
Je zou ook een ergonomische singel kunnen gebruiken. Deze is in de juiste maat verkrijgbaar:

https://www.minihorseshop.nl/tekna-sing ... -ergonomic

Met die bolle buikjes en die sterke beentjes is het soms heel lastig om wat te vinden voor ze. Misschien dat deze met uitsparingen bij de benen helpt om de wondjes te voorkomen.

Dank voor de link naar deze webshop. Ik ga er meteen even kijken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie