Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 21:02

Het zoveelste korte ruggentopic, ik weet het, maar ik ga toch een poging wagen. Vooral omdat in de andere topics eigenlijk op dressuurzadels gericht zijn. Ik zoek juist een veelzijdigheids- of eventueel een springzadel. Een dressuurzadel is natuurlijk makkelijker te vinden, maar dat zoek ik dus niet.

Het gaat om een zadel voor mijn kleine tinkertje van 1.37m. Hij is inmiddels 6 jaar en zijn huidige zadel ligt helaas niet meer goed. Toen hij 4 was had ik een Thorowgood t4 cob vz zadel voor hem, in 17 inch. Lag toen perfect. Is in het jaar erna erg vaak aangepast vanwege zijn ontwikkeling natuurlijk. Na een jaar was het niet meer aan te passen en heb ik per toeval een (oude!) Euroriding Topas zadel gevonden in 17 inch. Lag ook perfect en ik vond het verrassend comfortabel. Maar inmiddels ligt het totaal niet meer en ik vraag me ook af of het zadel nog wel heel is. Momenteel rij ik dus niet.

Mijn zadelpasser heeft helaas vooral dressuurzadels. Dat vind ik in de bak prima, maar ik rij vooral buiten, spring wat en rij slipjachten met de pony. Dan zit ik gewoon echt niet comfortabel in een dressuurzadel. Maar blijkbaar is het erg moeilijk om iets passends te vinden.
Pony heeft boommaat wijd en een draagvlak van ongeveer 42 cm. Zadels schuiven snel naar voren dus een pointstrap is wel handig. Ook is een brede kamer nodig. Ik pas prima in een 17 inch of 16,5 inch zadel. Ik weet dat maatwerk mogelijk is, maar wie weet zijn er bepaalde merken/ modellen die kunnen passen?

De pony in kwestie:
Toen hij 4 jaar was met de thorowgood, toen nog boommaat xw:

Afbeelding

En met het Euroriding zadel:

Afbeelding

Inmiddels is hij een stuk slanker en gespierder, waardoor dit zadel dus niet meer past.

xxxmh

Berichten: 3579
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:05

GFS MONARCH COB GP? Heb zelf de dressuur versie voor m'n haflinger en stalgenoot de veelzijdigheid voor haar korte pony.

Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 21:08

Bedankt voor de tip! Ik ga even opzoeken waar ik er een zou kunnen testen. Zit het zadel een beetje zacht?

xxxmh

Berichten: 3579
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:21

Bottles schreef:
Bedankt voor de tip! Ik ga even opzoeken waar ik er een zou kunnen testen. Zit het zadel een beetje zacht?


Ja ik vind hem heerlijk zitten. Weet niet uit welke omgeving je komt. In noord Holland zitten twee dealers. Zadel is nog niet heel bekend in NL, wordt nog niet zo lang verkocht hier. Komt uit Engeland.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:27

Een ghost, mijn pony heeft een holle rug en voor 13 inch ruimte, C pony.
Deze heeft een ghost de middenmaat, tot 38 broekmaat.
Past met gemak een 15 jarige in en stuk voor stuk vinden ze het heerlijk zitten, en absoluut niet bang om te vallen.
Iedereen rijdt er zo op weg, en mijn pony loopt officieel met een te lang zadel.
Maar daar komt dus geen druk, zadelmaker heeft gekeken.

15 inch boom: krabbelen en bokken
Deze te lange: ruime passen en de rust zelve.
Ze zei wat wij vinden doet er niet toe.
Hij is hier blij mee en weet dat hij ongemak aan geven mag, daar heb ik vaak hinder van.
Dat paarden niet meer aangeven dat iets zeer doet.

Ik zou serieus een ghost overwegen.
Iedereen zegt ik kom er nooit meer af. :+
En ze zitten echt heeeeeel fijn.
Ik heb een oude eerste generatie, dat is echt plat, deze heeft verplaatsbare memory foam kussens in verschillende maten en diktes.
Mijn pony staat oren naar voren met aansingelen zelfs. :=

En het ligt bij mijne als een huis, ik heb voor de kids wel een 5 punts borsttuig met hele losse martingaal.
De 5 punten zitten er ook 2 aan de singel vast en dan kan het nergens heen als ze niet goed aansingelen.
Na opstappen moet je ivm memory foam even nasingelen, en ik wil dat risico niet.

Zo mogen ze ook op buitenrit met volwassenen, met martingaal op ‘kan niet op stand giraf aan de ren.’
Ofwel puur dat ze niet wegschuiven, en pony altijd stuurbaar is, met elastiek erin wel.
Maar de martingaal halen ze er in de bak af met een clipje, van qhp met nepbontjes.
Ik heb er ontzettend positieve reacties op gekregen van ouders, voelt zo onwijs fijn dat ze niet weg kunnen schuiven.
En ook voor mij, pony heeft er geen last van erg fijn ding.
Mijne is niet rond maar toch, een tip mogelijk.

Voordeel: op facebook zijn ze veel aangeboden.
Als warme broodjes gaan ze weg.
Dus je kunt er een kopen, voor goede prijs dat je quitte speelt als het niet jou ding is!
Zo heb ik het gedaan.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-05-24 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphneeeej

Berichten: 3009
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:39

Misschien zijn Flexibele zadels nog interessant om in te verdiepen?
Merken zoals Prince, Edix, Hidalgo hebben allemaal ook spring of veelzijdigheids modellen (pfoe misschien zijn er nog wel meer merken waar ik even snel niet op kom) Zelf ervaring met Hidalgo (verschillende modellen) en ben er erg blij mee.

SandraWierda

Berichten: 1458
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:44

Op mijn kleine haflinger met korte rug heb ik een Massimo trail zadel met een asymmetrische mattes singel. De singel was een belangrijk onderdeel om te zorgen dat alles goed blijft liggen. Met andere singels schuift zadel naar voren.

Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 22:02

Bedankt voor alle tips!
Xxxmh: ik woon in de Achterhoek, dus niet noorden. Heb nu gevonden dat Kifrahorse ze heeft.

Over boomloos/ flexibel. Dankjewel, daar had ik zelf eigenlijk totaal niet aan gedacht. Heb altijd boomzadels. Met zo’n Ghost zadel, kun je daar fatsoenlijk mee springen?

Edix vind ik best interessant, ziet er best kort uit.

Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 22:03

SandraWierda schreef:
Op mijn kleine haflinger met korte rug heb ik een Massimo trail zadel met een asymmetrische mattes singel. De singel was een belangrijk onderdeel om te zorgen dat alles goed blijft liggen. Met andere singels schuift zadel naar voren.


Ja klopt van de singel. Maar het komt ook door zijn schouder. Massimo past qua boomvorm helaas niet op hem.

Skessa_
Berichten: 10732
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:12

Wel eens aan een ijslander zadel gedacht?

Je kan eens bij Hans van Atorka informeren :)

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:04

Bottles schreef:
Bedankt voor alle tips!
Xxxmh: ik woon in de Achterhoek, dus niet noorden. Heb nu gevonden dat Kifrahorse ze heeft.

Over boomloos/ flexibel. Dankjewel, daar had ik zelf eigenlijk totaal niet aan gedacht. Heb altijd boomzadels. Met zo’n Ghost zadel, kun je daar fatsoenlijk mee springen?

Edix vind ik best interessant, ziet er best kort uit.


Ghost heeft volgens mij tegenwoordig ook een springmodel.
De kinderen hebben bij mijn ghost flamenco geen kniewrong, maar zitten zonder het gewend te zijn na 5 minuten wennen als een huis.
Geven hoe jong ook aan niet bang te zijn maar vooral: ik dacht dat boomloos altijd zo breed was, en je er snel af valt!
Maar ik zit heerlijk en hoef niet eens te wennen en dat had ik niet gedacht.
Aldus een 15 jarige die nooit boomloos gereden had, maar ook kids van 8 rijden weg of het nooit anders geweest is.

Ik vrees alleen dat tweedehands lastig is omdat dat springmodel denk ik nog niet extreem lang op de markt is.
Maar mijne was 1200 nieuw, dat is al minder dan een gemiddeld nieuw zadel.
En er zijn passers volgens mij.
Ze hebben sowieso 99% zeker een look a like engels model nu, ik ga even kijken!

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:30

Hier ook Ghost voor mijn (1.30) tinker ts, wel de dressuur variant, zitten imo erg zacht(nieuw altijd even inzakken natuurlijk). Ook erg smal. Kan het zeker aanraden om je erin te verdiepen, ik heb wel Italy kussens eronder. Dus vanuit hier raad ik je ook ghost aan, :j Vooral als ze een springmodel hebben. Ik liet hier FreeHorse Passervice komen, zij nam een aantal zadels mee die ik kon testen. Allemaal boomloos, evt ook iets voor jou? Succes met de zoektocht! (en leuke tinker!)
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 25-05-24 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:30

De ghost italy, is een klassieke look vzh.
Maar er zijn verkopers die vast qua wrongen etc je wijs kunnen maken.
De flamenco van mij heeft ze niet maar ze missen ze ook niet.
Reden van aankoop was een erg smal pijnlijk bekken ook van de amazone, jong nog.
Zij had geen pijn hiermee.

Femia
Berichten: 332
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 07:53

Ik heb een Hera Pegasus 17 inch. Is eigenlijk een ijslander zadel, maar kan perfect op een korte rug. Valt mooi om het paard, omdat hij boomloos is. Wel met kopijzer. Een heerlijke zit en fijn voor langere ritten. Daar ik zelf niet meer mag rijden is dit zadel te koop.

dianaw33

Berichten: 1893
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:01


puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:09

Hier ook ghost, maar dan de buttera. Samen met de wollen seatsaver van ghost kan ik er letterlijk uren op rijden zonder problemen. Laatst nog 10,5 uur gereden Inc. pauzes. <3

Springen doe ik er ook mee, maar niet intensief en niet hoog. Maar je hebt met ghost verschillende zittingen die je ook kan wisselen op je zadel. Met een andere zitting zal het mogelijk wel fijner zitten met springen. Maar goed, zoals ik al zei, ik doe dat niet vaak en niet hoog, dus dit werkt voor ons net zo goed. Rij vooral buitenritten en het zadel heeft mij al heel wat keren gered. :D

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:25

Zo te zien vraagt de rug van je pony om een zadel met een Frans kussen. Die kussens zijn kort en verlopen wat ronder naar achteren toe, zodat ze niet in de lendenen drukken. De modellen zadels van Monarch hebben allemaal keilkussens. Dat zou ik niet doen.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:28

Edix is de enige die mijn pony past qua lengte. Zelfs IJslander zadels waren te lang.
Heb 4 zadelmakers "versleten" maar alles was te lang. Edix heeft inmiddels aardig wat dealers.

De GFS Monarch kort heeft geen keilkussens. Die had Kifra helaas nog niet binnen toen ze bij mij was dus die heb ik niet getest. Kan je Kifra wel van harte aanbevelen. Heeft alleen geen Edix.

xxxmh

Berichten: 3579
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 09:54

manzano schreef:
Edix is de enige die mijn pony past qua lengte. Zelfs IJslander zadels waren te lang.
Heb 4 zadelmakers "versleten" maar alles was te lang. Edix heeft inmiddels aardig wat dealers.

De GFS Monarch kort heeft geen keilkussens. Die had Kifra helaas nog niet binnen toen ze bij mij was dus die heb ik niet getest. Kan je Kifra wel van harte aanbevelen. Heeft alleen geen Edix.


Indd, anders had mijn gfs zadel echt niet gepast op m'n haflinger met korte rug.

Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 09:56

Bedankt!
In ghost zal in me eens gaan verdiepen, heb daar echt geen verstand van.

Ijslanderzadels vallen af, die hebben net als dressuurzadels een recht zweetblad. Ik zie mezelf daar geen hindernis of sloot mee springen..

Ik ga sowieso op zoek naar een edix dealer hier in de buurt. En kifrahorse had ik inderdaad gevonden, maar die heeft helaas een erg drukke agenda.
Laatst bijgewerkt door Bottles op 26-05-24 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3937
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:01

Je zou nog kunnen kijken naar een passer die Ikonic verkoopt. Zijn hele fijne zadeltjes. Die heb ik ook op mijn korte pony liggen met vrij brede boommaat. Ik heb een dressuur model die naar voor is uitgesneden waardoor ik op buitenrit er nog heerlijk in zit maar ze hebben ook andere modellen.

Bottles
Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 10:23

Celebi schreef:
Je zou nog kunnen kijken naar een passer die Ikonic verkoopt. Zijn hele fijne zadeltjes. Die heb ik ook op mijn korte pony liggen met vrij brede boommaat. Ik heb een dressuur model die naar voor is uitgesneden waardoor ik op buitenrit er nog heerlijk in zit maar ze hebben ook andere modellen.



Ikonic hadden we inderdaad ook geprobeerd, maar lag niet optimaal helaas. Vond het ook niet erg comfortabel.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zadeltip? Korte pony, geen dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:23

Bij dit type paard zou ik Ghost ook zeker opnemen in het testbestand, ik heb totnutoe nog geen paard gehad waarop ik ze niet passend krijg. (en het bestand gaat van smalle arabiertjes, mijn niet zo smalle pre, mijn brede trekpaarden, een heel smalle hoge schoft kwpn'er, rondere D-pony's, tinkers, dravers ...)

De italy lijkt richting de normale zadels van uiterlijk en heb je ook een vzh/springmodel in.

De nieuwe Astoriazadels zit er ook een leuk VZH zadeltje tussen.