Welk bit is fijn en duidelijk voor het paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equally
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-05-24

Welk bit is fijn en duidelijk voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 10:24

Hallo! Ik heb een super lieve Spaanse merrie die altijd heel erg haar best doet nu is ze in Spanje heel slecht behandeld en nu is ze een jaar in Nederland en ben ik toch opzoek naar het beste bit voor haar ik heb een dubbelgebroken kneveltrens gehad hier liep ze niet super op!

Voor buitenrit had ik in het begin een enkelgebroken pelham hier liep ze super op (geen zorgen er kwam echt amper tot geen druk op ik weet wat ik doe maar ik ben toch geen fan van het bit zelf)

een enkelgebroken d-trens was ze braaf op maar vond ze niet fijn(schudden,oren in de nek etc)

en nu heb ik een dubbelgebroken watertrens waar ik haar opzich wel op krijg (wel gaat ze steeds tegen de hand in) nu is deze sowieso ietsje te klein dus ga ik vandaag een nieuwe halen dus iemand suggesties wat het liefst een dunner bitje is wat makkelijk is voor het paard en duidelijk is? Ik heb zelf een zachte,stille hand en heb 3 dagen in de week les!

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Welk bit is fijn en duidelijk voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:29

Dat is per paard verschillend...

Als de enkel gebroken Pelham goed was zou ik zoeken naar iets met een vergelijkbaar mondstuk.

Of gewoon op de Pelham rijden met dubbele teugel. Dan kan je rijden zonder de hefboom te hoeven gebruiken.

Wonkeydonkey

Berichten: 168
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: Welk bit is fijn en duidelijk voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:36

Misschien eens een bit fitter laten komen en dan kijken wat het beste past.

Equally
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 10:42

Daar zat ik ook aan te denken idd! Hij is in spanje altijd met hefboom gereden op een serreta en doma vaquera (foto’s volgen)
Afbeelding
Afbeelding

Ja! Alleen op andere enkelgebroken bitten loopt ie dramatisch nu denk ik eraan om misschien een hackamore te proberen of een ongebroken bit (ervaringen mogen gedeeld worden heel graag zelfs)

Tilmar

Berichten: 3334
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:45

Ik heb bij mijn Spaanse merrie ook veel bitten uitgeprobeerd, ze is vrij duidelijk met haar mening :D
Uitgekomen bij een niet te dikke, niet te brede dubbel gebroken bustrens van sweet iron.
Blijven uitproberen en anders inderdaad een bitfitter laten komen, als je niet 6 bitten wil kopen zoals ik haha.

Edit: vreselijk die Spaanse bitten, mijne is daar gelukkig nooit mee gereden.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:00

Een scharenbit verdeeld de druk over mond en hoofd. Een veel groter gebied dus dan alleen de mond. Het verschil met een trens is dus niet alleen maar in scherp en minder scherp! Ook maakt vooral een rijstijl en bit wel of niet scherp

Het is goed mogelijk dat je paard die verdeling van druk veel fijner vind dat alleen de druk op de mond. Ook al voelt het voor jou scherper, zij vind het waarschijnlijk juist veel zachter. Mijn paard heeft dezelfde voorkeur overigens. Het liefste een scharenbit.

Maw: ik zou luisteren naar je paard en het bit van haar voorkeur gebruiken.

Moonlight17
Berichten: 2361
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:02

Ongebroken trens, bus/D of knevel stuk, zou ik proberen. Wel of geen tongboog kun je ook nog proberen bij de ongebroken trens. Paard is vanuit Spanje niet gewend aan al die bewegelijkheid in de mond.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk bit is fijn en duidelijk voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:20

Je zou eventueel een enkelgebroken thiedemanbit/kimblewick kunnen proberen. Dat zou overeen moeten komen met het gevoel van de pelham, zonder echt meer inwerking (wel iets, maar heel weinig). Zeker als je de teugels aan de grote ring doet (minste hefboom) of aan de bovenste sleuf (stilste teugelligging). Je kunt de kinketting ook vervangen door een kinriempje

Ook een (enkelgebroken) bauchertrens is een optie, iets minder stabiel door het ontbreken van de kinketting, maar heeft wel de stabiliteit van het bakstuk door de hogere vastlegging.

Sure_lee

Berichten: 10452
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:46

Ik rijd nu bitloos maar ik heb lang heel fijn gereden met een Kimblewick. Deze was ongebroken en met tongboog.

Heb er volgens mij nog 1 liggen mocht hij de juiste maat zijn en je hem wilt proberen.