Goede zadelzeep

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 14:31

Hoi allemaal!

Wat is nu echt goede, fijne zadelzeep die je zadel/tuig niet aantast?

Ik heb van effax zadelzeep staan, die gebruik je zonder water. Voor mijn rijlaarzen en leren stal schoenen perfect! Echt super fijn spul. Ik durf het alleen niet op mijn zadel te gebruiken...
Dus heb ik Pippa zadelzeep gekocht op aanraden van de zadelpasser. Maar dat vind ik niet echt prettig werken. Er blijft toch een plak laagje achter...

Wat gebruiken jullie?

blackstar

Berichten: 3194
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:36

Ik gebruik altijd zo’n ouderwetse blok zadelzeep met glycerine.

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:40

Ik gebruik vloeibare zadelzeep van Stubben, bevalt echt super!

DuoPenotti

Berichten: 30590
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:08

Groene zeep uit een gele fles. Van driehoek.
Zo wat op mijn natte spons. Of aangelengd met water in een spray fles.
Gebruik het voor leren laarzen, hoofdstel, zadel en singel maar ook de leren bank als de hond er weer met vieze poten op gesprongen is.

Verzorgen doe ik met olie of vet. En de bank met balsem.

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 15:14

Voor de verzorging gebruik ik connect lederbalsem, die vind ik wel erg prettig in gebruik!

Koper

Berichten: 30571
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:43

Ik gebruik de sprays van Carr & Day & Martin, want ik ben te lui om met zo'n blok of potje te werken. Gewoon op je hoofstel of zadel sprayen, doekje erover om het te verspreiden, dan de invetspray en weer een doekje en klaar ben je.

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:51


DuoPenotti

Berichten: 30590
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:55

Maar dat is wat je na het schoonmaken met zeep gebruikt. :)

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:57

Koper schreef:
Ik gebruik de sprays van Carr & Day & Martin, want ik ben te lui om met zo'n blok of potje te werken. Gewoon op je hoofstel of zadel sprayen, doekje erover om het te verspreiden, dan de invetspray en weer een doekje en klaar ben je.


Behalve dat zo'n spray niet echt schoonmaakt. Het is handig voor tussendoor, maar om spullen zo goed mogelijk te houden moet je toch een zeep gebruiken waar je water mee gebruikt af en toe en die er dan ook weer afhalen. Als die sprays of alles in 1 dingen maken niet echt schoon en maak je lagen op het leer.

Ts, het merk maakt niet zoveel uit. Hoe gebruik je die van pippa? Ik haal nog een vochtige doek over het zadel heen als ik te veel gebruikt heb en daarna volledig laten drogen. Dus niet meteen erachteraan balsem of vet eroverheen (die je eigenlijk ook moet laten intrekken volledig en de volgende dag nog eens uitwrijven)

Maar ik heb verschillende merken gehad en merk geen verschil haha. Enige wat handig is, als je zo'n blok koopt, is er 1 die alsnog wel jn een blik oid komt zodat je hem normaal op kan bergen :+

Nielojram schreef:
Wat je erop smeert na het schoonmaken hoeft niet de hoofdprijs te kosten.
Er zijn weinig vetten die slecht zijn, die in de ruitersportzaken worden verkocht. ( Olie doe je hooguit op het harde leer, het onderste- en bovenste zweetblad, en, als je goede kwaliteit singelstoten hebt, ook daarop)
Je hele zadel met vet behandelen kan prima.

Het schoonmaken is de crux; emmertje handwarm water, sponsje ( mag gewoon een ordinair schuursponsje zijn), zadelzeep, zadelzeep is glycerine, dat is hetzelfde als driehoek-zeep. Ik heb een voorkeur voor de stubben-zadelzeep, maar die van CDM, of zelfs goedkopere merken ( als het maar echt een blok is, dus geen spuitbussen, of crème) voldoen prima.

( Producten die beweren schoon te maken zonder water, niet intrappen, dat bestaat niet.. Je kan jezelf ook niet schoonmaken zonder water, wij zijn ook aan de buitenkant van leer :o )
Het zadel mag best nat worden als je het schoonmaakt, het moet immers schoon, en, een koe wordt ook wel eens nat O:)

Daarna afnemen met een ( het liefst) een zeemleren lap, maar een katoenen theedoek voldoet ook.

Laat het daarna drogen!!

Dat is de truc, niet meteen volsmeren met vet, laat je leer drogen, hoeft niet bij 22 graden bij de cv, gewoon ergens op een plek waar het NIET vochtig is, maar een niet verwarmde ruimte, die droog is, als je een zolder hebt waar de cv niet loeit, laat je zadel daar bijkomen van het gepoets.

De volgende dag met een katoenen lap ( theedoek/handdoek) je zadel uitwrijven, en dan insmeren met vet.

En dan weer het geduld hebben om dit in je zadel in te laten werken, dus niet daarna op je peerd leggen.

Voor de beste verzorging, dagje in laten trekken, en dan weer uitwrijven, en als je een stuk wol ( van bv een oude deken) hebt, dan ben je helemaal Olympisch Kampioen poetsen, dat wrijft het zo mooi op, en de lanoline voedt het nog even wat extra na.

Het is een geen sinecure :o lederonderhoud.
Als je duur spul koopt, heb ook het geduld om het zo te onderhouden, het is het waard.

Zadelpassers/makers komen zoveel dure merken die onwetend onderhoudend zijn, tegen, waardoor aanpassingen lastig worden.


Dit is hoe ik uitgebreid onderhoud doe bij al het leer. Tussendoor gebruik ik echt wel sprays voor even snel doekje erover, maar daar wordt het nooit zo schoon en goed mee.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 20-05-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34879
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 16:58

Nibbit schreef:
Ik gebruik vloeibare zadelzeep van Stubben, bevalt echt super!


Deze :j

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 16:59

Heb ik gedaan! Afvegen met een vochtige doek en laten drogen. Heb daarna de singel gepoetst namelijk. Maar bleef wat plakkerig.

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:02

Zertab schreef:
Heb ik gedaan! Afvegen met een vochtige doek en laten drogen. Heb daarna de singel gepoetst namelijk. Maar bleef wat plakkerig.


Het kan ook zijn dat er toch nog viezigheid op zat, want plakkerig hoort echt niet. Of het is geen fijne zeep dat kan ook zeker. Maar het merk maakt dus niet zo uit.

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:02

DuoPenotti schreef:
Maar dat is wat je na het schoonmaken met zeep gebruikt. :)


Ik weet niet zeker of dit voor mij is? Zo ja, dan kan ik bevestigen dat die ik linkte beide doet, en ik vind 'm top.

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:04

Stubben zeep , zo een ouderwets blok in n potje
En als nabehandeling de absorbine one step crème
Blijft alles perfect mooi mee

MyWishMax

Berichten: 25607
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:08

Wat ik trouwens naast een spons ook heb is een hele zachte kwast voor de onmogelijke plekken. :+ Daarmee maak ik ook alle naadjes schoon waar je met spons niet goed in komt. Klinkt heel stom, maar werkt echt heel goed. Wel een hele zachte kwast, bij wijze van spreken oude make up kwast. En tandenborstel voor het bit en gespen eventueel.

DuoPenotti

Berichten: 30590
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:16

Annash schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat is wat je na het schoonmaken met zeep gebruikt. :)


Ik weet niet zeker of dit voor mij is? Zo ja, dan kan ik bevestigen dat die ik linkte beide doet, en ik vind 'm top.

Maar in principe is een balsem daar niet voor.
Maar zou best kunnen als je dat nat maakt dat het ook werkt.


Ik gebruik idd ook een spons en kwast.
Kwast voor het idd de moeilijk bereikbare plekjes

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:47

Die absorbine 2 in 1 doet beide
Maakt zuiver en verzorgt !
Je zou dus met 1 product toekunnen
In combineer het met de blikjes stubben zadelzeep

DuoPenotti

Berichten: 30590
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:55

Ik haal dat niet echt uit de tekst dat het een 2 in 1 product is. Ja verzorgt en reinigt. Maar zie zulke dingen ook wel staan bij gewone zadelzeep en dan gaat het zadel toch echt uitdrogen.


Persoonlijk zou ik het gescheiden houden.
Schoonmaken met een schoonmaak product. Drogen.
En dan vet/olie/balsem. Want dat maakt het ook weer wat waterafstotend.
Een alles in 1 weet ik niet wat dat doet.
Klinkt dan meer als een nat zadel invetten.

Annash
Blogger

Berichten: 26597
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:15

Nee het is echt niet nat! Heel anders dan zeep en ook niet gelijk aan balsem/vet

Nielojram

Berichten: 7899
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:44

Zeep, zeep je jezelf ook in zonder water?

Zadelzeep gebruik je met water, en dan is het merk inherent.
Want je zeept het in, je maakt je je leer schoon en je haalt de zeep eraf met (warm) water droogt het met een zeem of een katoenen doek, en dan onderhoudt je het met een olie of een vet ( afhankelijk van het stuk leer wat je wil verzorgen)

Ik ben groot fan van de stübben zadelzeep, maar een fles driehoek, en dat is nog veel goedkoper, een dopje op een litertje, voldoet.

dieseltje09

Berichten: 1882
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:07

Zadelzeep gebruik je altijd met water! Ik gebruik zelf passier of naf. Maar echt het laagje is door bet gebrek aan water! Maakt merk echt niet uit

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:16

Misschien moet ik meer water gebruiken de volgende keer maar ben bang dat het dan uit droogt.

dieseltje09

Berichten: 1882
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:19

Zertab schreef:
Misschien moet ik meer water gebruiken de volgende keer maar ben bang dat het dan uit droogt.


Leer kan je echt flink nat maken hoor! Kijk elke dag zou ik het niet doen, maar eens in de zoveel tijd een fikse poetsbeurt kan echt geen kwaad!

Daarnaast wat denk je hoe nat je zadel word van in de regen rijden? :')

prugelpiet

Berichten: 12618
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Goede zadelzeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:26

Ik doe warm water en afwasmiddel :')
Daarna goede verzorging er op en voila.

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 22:12

dieseltje09 schreef:
Zertab schreef:
Misschien moet ik meer water gebruiken de volgende keer maar ben bang dat het dan uit droogt.


Leer kan je echt flink nat maken hoor! Kijk elke dag zou ik het niet doen, maar eens in de zoveel tijd een fikse poetsbeurt kan echt geen kwaad!

Daarnaast wat denk je hoe nat je zadel word van in de regen rijden? :')


Ik rijd nauwelijks in de regen dus dat scheelt :')