Wintec inlages bij easy change zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Wintec inlages bij easy change zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 21:49

Ik heb een wintec dressuurzadeltje liggen (500 cair) en zag dat er inlages bestaan om het zadel voor/midden/achter te verhogen. Heeft iemand deze inlages al gebruikt? Hoe dik zijn ze en geeft het effectief het gewenste effect?

Cioccolato

Berichten: 6694
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wintec inlages bij easy change zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:39

Je hebt verschillende diktes. Werkt prima als je er zelf een beetje kaas van hebt gegeten.
Anders nooit zelf prutsen.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 23:20

Cioccolato schreef:
Je hebt verschillende diktes. Werkt prima als je er zelf een beetje kaas van hebt gegeten.
Anders nooit zelf prutsen.

Oh oke, dat is fijn. Dan kijk ik even welke best zou zijn. Ik heb intussen (helaas) al best wat ervaring met de pasvorm van zadels checken op mijn paard, het brugt iets in het midden maar tot nu toe het enige zadel wat voldoende ruimte rond de wervelkolom biedt. Het is het proberen waard met de inlages, kost nog geen 15 euro voor een setje. Het zal er wat van afhangen of het de druk op de achterkant ook genoeg kan weghalen door het midden wat te verhogen. Kan ook altijd mijn zadelpasser laten checken. Anders zal ik op zoek moeten naar een ander zadel vrees ik.

scrabbel

Berichten: 961
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wintec inlages bij easy change zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:54

Bij mij zijn ze met de koop (zadelmaker) erin gezet. Ondanks dat zadel en kopijzer goed waren had ik het gevoel op mijn doos te zitten ipv billen. Een dunne inlage veranderde dit volledig. Ik vraag mij alleen af of dat met brug vorming gaat werken. Dat klinkt meer alsof de pasvorm van het zadel (boom) niet past.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 12:51

scrabbel schreef:
Bij mij zijn ze met de koop (zadelmaker) erin gezet. Ondanks dat zadel en kopijzer goed waren had ik het gevoel op mijn doos te zitten ipv billen. Een dunne inlage veranderde dit volledig. Ik vraag mij alleen af of dat met brug vorming gaat werken. Dat klinkt meer alsof de pasvorm van het zadel (boom) niet past.

Ja klopt inderdaad, het zal dus maar de vraag zijn of inlages het op kunnen lossen. Ik heb alvast de boom gewisseld, want die was sowieso te krap. Dus even kijken met de inlages. Anders op zoek naar iets anders :)

scrabbel

Berichten: 961
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wintec inlages bij easy change zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:16

Wat ik bedoel met boom is het harde gedeelte in het zadel wat niet verwisselbaar is. Dus tussen de kussens en het zitvlak. Gezien je er een ander kopijzer in gezet heb vraag ik mij af of je echt bedoeld dat het zadel brugt of dat het zadel klappert? Eerste verandert je niet. Tweede mogelijk wel.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 14:25

scrabbel schreef:
Wat ik bedoel met boom is het harde gedeelte in het zadel wat niet verwisselbaar is. Dus tussen de kussens en het zitvlak. Gezien je er een ander kopijzer in gezet heb vraag ik mij af of je echt bedoeld dat het zadel brugt of dat het zadel klappert? Eerste verandert je niet. Tweede mogelijk wel.

Het brugt wel degelijk, maar het lag vanvoor ook echt wel te hoog door een kopijzer wat 2 maten te klein was. Dus ik moet even kijken of het wisselen naar de juiste maat het zadel wel in balans kan krijgen. Als het dan nog brugt kan ik wel kijken naar de inlages, maar dan is de kans inderdaad zoals jij zegt groot dat het gewoon geen match is en ik verder moet zoeken.

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:46

scrabbel schreef:
Bij mij zijn ze met de koop (zadelmaker) erin gezet. Ondanks dat zadel en kopijzer goed waren had ik het gevoel op mijn doos te zitten ipv billen. Een dunne inlage veranderde dit volledig. Ik vraag mij alleen af of dat met brug vorming gaat werken. Dat klinkt meer alsof de pasvorm van het zadel (boom) niet past.

Dat werkt zeker wel.

Hier met de risers bruggen opgelost.

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 19:52

scrabbel schreef:
Bij mij zijn ze met de koop (zadelmaker) erin gezet. Ondanks dat zadel en kopijzer goed waren had ik het gevoel op mijn doos te zitten ipv billen. Een dunne inlage veranderde dit volledig. Ik vraag mij alleen af of dat met brug vorming gaat werken. Dat klinkt meer alsof de pasvorm van het zadel (boom) niet past.

Spenk schreef:
Dat werkt zeker wel.

Hier met de risers bruggen opgelost.

Dan past de boom gewoon niet.
Zoiets los je niet op met 'risers' of meer wol.

Zal nu een bloemlezing komen over hoeveel werk Spenk heeft gehad om een zadel te laten aanmeten op een onmogelijke rug. Ik denk dan alleen maar, wintec :? ?

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:07

Ik heb het hier over een wintec springzadeltje die 1x in de maand gebruikt wordt en op deze manier prima goed genoeg passend te krijgen was.

Verder heeft het een dier een Connect dressuurzadel erop liggen die gewoon vanaf de kale boom gepast is en dus inderdaad niet met vulling of risers passend gemaakt hoeft te worden wat wauwel je nou met spenk die een enorme zoektocht heeft gehad naar een passend zadel op een onmogelijke rug. Ik zeg alleen maar we hier het kleine beetje bruggen konden verhelpen met een riser. Als dit mijn hoofdzadel zou zijn was het een ander verhaal. Dat is niet.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 20:35

Tja weet je, bij mij is het ook niet m’n hoofdzadel. Ik heb een heel fijne bates advanta. Dat is het zadel waar ik dagelijks mee rijd. Dressuurzadeltje zou eerder “on the side” zijn. Natuurlijk wil ik dan wel gewoon dat het lekker ligt, maar als daar een padje of een riser voor nodig is heb ik daar geen probleem mee. Ik heb nog andere opties maar het zou leuk zijn als deze past door middel van een inlage in het midden. Dus ik bestel ze gewoon en kijk het dan wel aan. Als het niet kan is het ook zo :+

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:35

Spenk schreef:
Ik heb het hier over een wintec springzadeltje die 1x in de maand gebruikt wordt en op deze manier prima goed genoeg passend te krijgen was.

Verder heeft het een dier een Connect dressuurzadel erop liggen die gewoon vanaf de kale boom gepast is en dus inderdaad niet met vulling of risers passend gemaakt hoeft te worden wat wauwel je nou met spenk die een enorme zoektocht heeft gehad naar een passend zadel op een onmogelijke rug. Ik zeg alleen maar we hier het kleine beetje bruggen konden verhelpen met een riser. Als dit mijn hoofdzadel zou zijn was het een ander verhaal. Dat is niet.

Al wordt het een keer per maand gebruikt, dan heb je ook het respect naar je paard om het te laten passen.
Zeker met springen.

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:58

Nielojram schreef:
Spenk schreef:
Ik heb het hier over een wintec springzadeltje die 1x in de maand gebruikt wordt en op deze manier prima goed genoeg passend te krijgen was.

Verder heeft het een dier een Connect dressuurzadel erop liggen die gewoon vanaf de kale boom gepast is en dus inderdaad niet met vulling of risers passend gemaakt hoeft te worden wat wauwel je nou met spenk die een enorme zoektocht heeft gehad naar een passend zadel op een onmogelijke rug. Ik zeg alleen maar we hier het kleine beetje bruggen konden verhelpen met een riser. Als dit mijn hoofdzadel zou zijn was het een ander verhaal. Dat is niet.

Al wordt het een keer per maand gebruikt, dan heb je ook het respect naar je paard om het te laten passen.
Zeker met springen.

Het zadel is gewoon door een zadelmaker aangepast en goed bevonden. Jij maakt er zelf van dat het niet past. En dat ik geen respect voor mijn paard heb.

Misschien moet je eens stoppen met al je aannames te doen. Net als de aanname dat er mee gesprongen wordt. Met de risers erin past het zadel gewoon. Precies wat heleenn zegt dat het dan met een padje of riser passend is. Niet dat het dan alsnog niet past nee. En ik heb er ook niet zelf aan zitten klooien.

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:59

Spenk schreef:
Het zadel is gewoon door een zadelmaker aangepast en goed bevonden. Jij maakt er zelf van dat het niet past. En dat ik geen respect voor mijn paard heb.

Misschien moet je eens stoppen met al je aannames te doen. Net als de aanname dat er mee gesprongen wordt. Met de risers erin past het zadel gewoon. Precies wat heleenn zegt dat het dan met een padje of riser passend is. Niet dat het dan alsnog niet past nee. En ik heb er ook niet zelf aan zitten klooien.

Waarom koop je dan een springzadel?

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:52

Nielojram schreef:
Spenk schreef:
Het zadel is gewoon door een zadelmaker aangepast en goed bevonden. Jij maakt er zelf van dat het niet past. En dat ik geen respect voor mijn paard heb.

Misschien moet je eens stoppen met al je aannames te doen. Net als de aanname dat er mee gesprongen wordt. Met de risers erin past het zadel gewoon. Precies wat heleenn zegt dat het dan met een padje of riser passend is. Niet dat het dan alsnog niet past nee. En ik heb er ook niet zelf aan zitten klooien.

Waarom koop je dan een springzadel?

omdat een springzadel fijner kan zijn voor een buitenritje, waar er mss wel eens een obstaceltje of rare sprong voorkomt, ipv een dressuurzadel met mss een meer gedwongen zit?

Ik vind je wel behoorlijk aanvallend in je berichten hoor, als het zadel goed ligt en past dan past het toch?

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:02

Duhelo schreef:
Ik vind je wel behoorlijk aanvallend in je berichten hoor, als het zadel goed ligt en past dan past het toch?


Lief dat je voor haar antwoordt.

Een zadel ligt niet goed als het de boom de rug niet volgt.
Bruggen betekent dat de boom niet de schwung heeft van de rug, en dan kan je er van alles onderstoppen, iets wat, imo, een merk als wintec heel slim heeft bedacht met ' raisers' (oid) maar het frame past niet, dus je hebt op andere plekken drukpunten, en dat gaat geheid gedoe geven in het lijf van het paard, op de lange termijn, en dat gaat je dan als eigenaar weer veel geld kosten..

Aanvallend, øke, realistisch noem ik het.

Heb enige ervaring in het passen van zadels, en weet ook hoe de fabrikant denkt, en dat is zelden in het voordeel van de eigenaar..
Snap dat ik wat direct overkom, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Mijn kennis is gratis en voor niets, je mag er wat mee doen, of niet. Mijn :PB staat altijd open als je een genuanceerder antwoord wil. Ik hou van paarden, de grootste reden dat ik ben gestopt als zelfstandig zadelpasser.