Enquête: Bit huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 13:06

Dag Bokkers

Ik ben nieuwsgierig of er vraag is naar het huren/ uitlenen van een bit of ander materiaal, voor je het koopt.

Hiervoor heb ik een korte enquête op poten gezet.

https://forms.gle/UdtfFYp3E51noBjV9

Dankjewel!
Laatst bijgewerkt door Coby op 03-05-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast, eventuele prijs verwijderd.

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:08

Er zijn al meerdere plekken waar je een bit kan proberen. Ken meerdere mensen die hier gebruik van hebben gemaakt (incl. Ikzelf). Is niets nieuws toch?

Edit: enquête voor je ingevuld. Alleen de vraag voor een bit huren qua betaling stond er geen antwoord tussen waar ik me in kon vinden. Ik zou het fijn vinden om het bit aan te schaffen en als het niet bevalt het bit terug te sturen en dan bijvoorbeeld €15 minder terug te krijgen op de aanschafprijs ter compensatie van het gebruik. Voor jou als verkoper ook fijner, want als het bit in slechtere staat dan normaal gebruik terug komt kan je het retour weigeren en is het bit wel al afgerekend. Over het algemeen heb je dan als ondernemer ook minder risico ;)
Laatst bijgewerkt door mavantos op 01-05-24 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:10

Ik zou je enquête nog eens goed doorlezen, er staan meerdere fouten in.
-18 is geen leeftijd, dat is <18.
Hoofdstel ipv hoofstel
Dat soort dingen zijn gewoon erg slordig en een reden om aan te haken.

Daarbij mis je denk ik vrij belangrijk aspect. Bitten zoals de Trust InnoSense worden regelmatig kapot gebeten, wat gebeurt er als dat gebeurt in je huurperiode? Wie neemt die kosten op zich?

Jorex

Berichten: 9992
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:26

Ik heb deze mogelijkheid niet en had hem wel graag willen hebben. Nu zo'n 100-150 euro uitgegeven aan nieuwe bitten die mijn pony allemaal niet wilde accepteren. Uiteindelijk wel een bit geleend van een kennis en die accepteerde hij wel. Ik had die echt als allerlaatste optie staan, want ik vind enkelgebroken altijd zo onvriendelijk lijken. Maar dat was dus juist het enige bit naast leer wat hij wel accepteert. Bitfitters hebben altijd alleen maar grote maten en daar kan ik als menner met minis niks mee.

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:33

Ik heb hem voor je ingevuld.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:48

Waar ik tegen aanloop bij de bitten die nu te testen zijn, of bij bitfitters algemeen.
Ze gaan meestal maar tot 13,5.

Ik heb 14,5 bij bustrens en dat soort mondstukken nodig en 15,5 bij watertrens.

Is dat bij huren wel completer?
Ben er bang voor... maar als dat wel is dan wel interesse :j

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 09:12

Bowo schreef:
Ik zou je enquête nog eens goed doorlezen, er staan meerdere fouten in.
-18 is geen leeftijd, dat is <18.
Hoofdstel ipv hoofstel
Dat soort dingen zijn gewoon erg slordig en een reden om aan te haken.

Daarbij mis je denk ik vrij belangrijk aspect. Bitten zoals de Trust InnoSense worden regelmatig kapot gebeten, wat gebeurt er als dat gebeurt in je huurperiode? Wie neemt die kosten op zich?


Dit is wel eentje om over na te denken ja.
De meeste die aan uitlenen/ testen doen hebben om die reden die bitten uitdrukkelijk niet.

De logische conclusie zou zijn 'risico bij de klant' maar ja, dat is weer niet klantvriendelijk.

SjonnieZ

Berichten: 2381
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:17

Heel eerlijk en dat heb ik ook beschreven. Ik vind dit een vrij kansloos concept.
Als ik zo’n duur bit koop, verwacht ik dat dit best een weekje op kosten van de zaak mag proberen.
Denk ook dat het commercieel geen handig concept is voor bitfitters en hoofdstel passers die de gemiddelde ruiter als klant hebben.

Eigen ruiter fouten los je niet op met een ander bit of hoofdstel. De eerste dagen lijkt het het ei van Columbus maar als het paard aan het bit zelf gewend is, komen de ruiter fouten weer bovendrijven. Tis niet voor niks dat mensen vaak ontevreden zijn na aankoop bij een bitfitter of hoofdstel passer.

Bitfitters en hoofdstel passers kunnen dus maar beter zorgen dat ze direct verkopen…

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:24

Ik had zo’n soort concept tof gevonden met een winderen bit. Het is natuurlijk een vrij nieuw iets op de markt. In het begin was er inderdaad een test service maar in die tijd durfde ik het nog niet aan. Tegen de tijd dat ze de dubbel gebroken ‘stang’ op de markt zette was die test service al opgeheven. Dus ook hier was er weinig succes en te veel gezeur waarschijnlijk.
Ik heb toen op de gok eentje bij winderen besteld, maar deze was te smal maar ik kon m mogelijk niet terug sturen ivm met passen. Gelukkig kon ik hem via Facebook verkopen anders was t wel een mega dure miskoop geweest

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:28

Het bestaat al, of iig vergelijkbaar. Ik heb mijn laatste bitten mogen testen en als ik ze terug zou sturen zou er een klein bedrag ingehouden worden. Waren volledig nieuwe bitten en heb pas achteraf hoeven te betalen.

Ik wil bijvoorbeeld geen nieuwprijs betalen voor een bit dat al gebruikt is, ik wil wel echt een nieuwe. Nu maakt 1 keer niet altijd uit, maar wel als er gebruikerssporen zijn, dus snap sommige winkels ook wel die aparte testbitten hebben. In mijn geval werd het niet als huur benoemd, maar gewoon testen.

Enige voordeel van huur zou voor mij zijn wat langer mogen gebruiken als de week die nu mogelijk was. Ik had voor deze winkel gekozen, omdat ze ook een goedkopere optie hadden terwijl anderen alleen de hele dure hadden. Ik kocht alsnog wel een sprenger, maar het goedkopere merk ook gehouden

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:29

EJ heeft dit concept ook, als bit niet bevalt mag je hem retour dus en krijg je aankoop bedrag minus % retour.

germie

Berichten: 26043
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:45

Bij EJ kost je dat 20%, dus behoorlijk veel.

Winderen had zo'n service, maar wat mij daar aan tegenstond is dat ik een testbit bestelde, en toen ik het wilde houden heb ik hemel en aarde moeten bewegen om een NIEUW bit te krijgen. Het testbit was duidelijk gebruikt en dat pik ik niet bij betalen van een nieuwprijs. Omruilen voor het juiste bit was erg lastig en vervolgens heb ik nog moeten vragen om de imbussleutels die bijgeleverd zouden moeten worden. Bij bestelling van 2 bitten verwacht ik er ook 2. Niet dat er 1 wordt achtergehouden.

Ik wil dus een gebruikt testbit KOSTENLOOS kunnen ruilen voor een NIEUW exemplaar als ik besluit deze te kopen. De kosten voor ruilen zouden in de 'huurprijs' moeten zitten.

Veel bitfitters hebben een te beperkt assortiment. Neue Schule zie je vaak bij bitfitters, zelden in de winkel. Goedkope bitten zie je zelden bij bitfitters.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:18

Dankjewel voor de feedback iedereen!

Er zijn hier een aantal punten aangehaald waar ik ook al vragen over had, dus het lijkt me goed hier een passend antwoord of passend waarom op te formuleren!

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

billy3105 schreef:
Ik had zo’n soort concept tof gevonden met een winderen bit. Het is natuurlijk een vrij nieuw iets op de markt. In het begin was er inderdaad een test service maar in die tijd durfde ik het nog niet aan. Tegen de tijd dat ze de dubbel gebroken ‘stang’ op de markt zette was die test service al opgeheven. Dus ook hier was er weinig succes en te veel gezeur waarschijnlijk.
Ik heb toen op de gok eentje bij winderen besteld, maar deze was te smal maar ik kon m mogelijk niet terug sturen ivm met passen. Gelukkig kon ik hem via Facebook verkopen anders was t wel een mega dure miskoop geweest


Dat.. Ik had graag een liverpoolstang (ivm mennen) van Winderen willen proberen, maar ik vind 't een erg kort stbaar bit, mocht mijn paard het niks vinden..

Syzygy
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Ik heb in de enquete ingevuld dat het best een gebruikt bit mag zijn als ik overga tot aankoop. Ik ging er vanuit dat de prijs dan ook lager is. (tweedehands bitten bijv) Misschien is dat nog een belangrijke om toe te voegen, want ik lees hier dat er dan dus wel de nieuwprijs betaald wordt.

Eleeke

Berichten: 2047
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Optiwolk schreef:
Bowo schreef:
Ik zou je enquête nog eens goed doorlezen, er staan meerdere fouten in.
-18 is geen leeftijd, dat is <18.
Hoofdstel ipv hoofstel
Dat soort dingen zijn gewoon erg slordig en een reden om aan te haken.

Daarbij mis je denk ik vrij belangrijk aspect. Bitten zoals de Trust InnoSense worden regelmatig kapot gebeten, wat gebeurt er als dat gebeurt in je huurperiode? Wie neemt die kosten op zich?


Dit is wel eentje om over na te denken ja.
De meeste die aan uitlenen/ testen doen hebben om die reden die bitten uitdrukkelijk niet.

De logische conclusie zou zijn 'risico bij de klant' maar ja, dat is weer niet klantvriendelijk.


Nee logische conclusie is risico voor de ondernemer. Die is namelijk eigenaar. Het bit blijft ook op de balans van de ondernemer staan ( ik werk in Fintech voor verhuur/ abonnementen etc )

germie

Berichten: 26043
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Syzygy schreef:
Ik heb in de enquete ingevuld dat het best een gebruikt bit mag zijn als ik overga tot aankoop. Ik ging er vanuit dat de prijs dan ook lager is. (tweedehands bitten bijv) Misschien is dat nog een belangrijke om toe te voegen, want ik lees hier dat er dan dus wel de nieuwprijs betaald wordt.

Een testbit houden betekent dat je een tweedehands bit koopt. Daar hoort dan korting op te zitten. Niet meer dan logisch in mijn ogen.

Maar ik heb dus gehad dat het moeilijk moeilijk was. En tja, een testbit=gebruikt, dus je betaalt niet de nieuwprijs. Je betaalt immers ook een soort van huur al.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:03

Als jij de 1e bent die het bit gebruikt niet. Ik heb alleen maar nieuwe bitten gekregen die ik mocht testen en pas als je ze niet hield betaalde je huur. Als je ze wel hield betaalde je gewoon de nieuwprijs. En als je ze terug stuurde met hele duidelijke gebruikerssporen betaalde je ook, maar dat vind ik normaal.

Dus zo standaard is het niet dat je minder zou hoeven te betalen. Ook niet nodig, tenzij het een materiaal is waar je snel gebruikerssporen ziet zoals rubber/kunststof en die dus al gebruikt is voordat je het krijgt. Als je de 1e bent wel, want dan is het jouw paard die de schade maakt. Maar dan zou ik ook het testbit niet willen houden, maar goed, ik houd sowieso niet van zulke bitten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op Vandaag, 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8592
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:18

Toen ik de titel las dacht ik al meteen ‘ja dat is handig!’ Het is vooral handig om een bit langere tijd te testen of te kunnen vergelijken met een ander bit. Heb de enquete voor je ingevuld.

996981
Berichten: 9822
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:25

germie schreef:
Syzygy schreef:
Ik heb in de enquete ingevuld dat het best een gebruikt bit mag zijn als ik overga tot aankoop. Ik ging er vanuit dat de prijs dan ook lager is. (tweedehands bitten bijv) Misschien is dat nog een belangrijke om toe te voegen, want ik lees hier dat er dan dus wel de nieuwprijs betaald wordt.

Een testbit houden betekent dat je een tweedehands bit koopt. Daar hoort dan korting op te zitten. Niet meer dan logisch in mijn ogen.

Maar ik heb dus gehad dat het moeilijk moeilijk was. En tja, een testbit=gebruikt, dus je betaalt niet de nieuwprijs. Je betaalt immers ook een soort van huur al.

Uhm… dus je maakt vrijwillig gebruik van een dienst om je risico op een miskoop te verkleinen en als je dan besluit van test over te gaan op koop zou het bit (dat nieuw was toen je hem kreeg) goedkoper moeten zijn omdat je het zelf gebruikt hebt? (Terwijl dat het hele idee was, dat je kan testen alvorens je overgaat tot koop).

kiki1976

Berichten: 16883
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

Helaas is onze paarden tandarts ermee gestopt maar die had ook een bittenbank. Dit is zeker al een jaar of 10 geleden dat ik er gebruik van had gemaakt.
Naast passen kon je het bit dan ook 14 dagen proberen.
Je betaalde het bit volledig en besloot je het terug te sturen kreeg je gewoon je geld terug - €7,50 voor het testen.
Was overigens een nieuw bit

germie

Berichten: 26043
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:57

996981 schreef:
germie schreef:

Een testbit houden betekent dat je een tweedehands bit koopt. Daar hoort dan korting op te zitten. Niet meer dan logisch in mijn ogen.

Maar ik heb dus gehad dat het moeilijk moeilijk was. En tja, een testbit=gebruikt, dus je betaalt niet de nieuwprijs. Je betaalt immers ook een soort van huur al.

Uhm… dus je maakt vrijwillig gebruik van een dienst om je risico op een miskoop te verkleinen en als je dan besluit van test over te gaan op koop zou het bit (dat nieuw was toen je hem kreeg) goedkoper moeten zijn omdat je het zelf gebruikt hebt? (Terwijl dat het hele idee was, dat je kan testen alvorens je overgaat tot koop).

Ik heb het over testbitten die al gebruikt zijn, dus zonder originele verpakking, zakje om bit in te bewaren, en zonder eventuele imbussleutels e.d. Als je de eerste bent is het bit nieuw, dan vind ik het wel wat anders. Maar ik had dus een keer inderdaad een verkleurd bit, zonder originele verpakking, en zonder al het materiaal wat je er normaal wel bij krijgt.

Ik heb overigens wel 60 verschillende bitten hier thuis liggen (maten meest 13.5 en 14.5) en die leen ik wel eens uit om te laten testen. Hoe kom je aan zo veel bitten zal de vraag wel zijn, nou, als je her en der wat opkoopt zit er wel eens een bit bij. En die heb ik nooit weggedaan, behalve de ponymaten.

996981
Berichten: 9822
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Enquête: Bit huren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

Ja bij overgaan tot koop van een testbit (die dus specifiek voor dat doel bestemd was) zou ik ook korting verwachten. Aan de andere kant moet degene die het te testen aanbood ook weer een nieuwe aanschaffen.