Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Molfre schreef:Hoe wil je ermee rijden?
Als je voornamelijk van het recreëren in het bos bent en constant contact niet nodig is, zou ik je toch een touwhalster aanraden.
Als je met contact en bijvoorbeeld dressuurmatig wilt rijden, kom je al gauw uit op iets als een sidepull, maar dat is dan weer super zacht (zachter wordt het niet).
Ik ben groot fan van de Waldhausen Anatomic:
https://www.horze.nl/kaptoom/waldhausen ... 39874.html
Van gekruisde riemen (kaak of kin) ben ik geen voorstander. Ze hebben een slechte release en kunnen daardoor onbedoeld knijpend en verwarrend zijn voor je paard.
MyWishMax schreef:Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.
Je zal opzoek moeten naar een anatomische sidepull dan. Of een simpele kopen en zelf een anatomisch kopstuk ervoor kopen.
rien10 schreef:MyWishMax schreef:Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.
Je zal opzoek moeten naar een anatomische sidepull dan. Of een simpele kopen en zelf een anatomisch kopstuk ervoor kopen.
En een sidepull met een sterk paard? Lijkt me niet zo fijn.
TS gaat het om druk op het kopstuk, of het feit dat er geen bit in kan. Want als het dat eerste betreft, kan je nog denken aan een bit zonder hoofdstel.
Hier op Bokt zijn daar ook enkele topics over. Het bit blijft op z'n plaats door een kinriempje.
rien10 schreef:MyWishMax schreef:Je weet dat een touwhalster juist erg scherp inwerkt he? En juist niet zo zacht als jij denkt. Daarom dus niet geschikt om met contact mee te rijden.
En een sidepull met een sterk paard? Lijkt me niet zo fijn.
TS gaat het om druk op het kopstuk, of het feit dat er geen bit in kan. Want als het dat eerste betreft, kan je nog denken aan een bit zonder hoofdstel.
Hier op Bokt zijn daar ook enkele topics over. Het bit blijft op z'n plaats door een kinriempje.
rien10 schreef:Ik ben bang dat niets in jouw range van mogelijkheden gaat helpen.
Een rijring of neckrope wordt dan ook niets.
Mij klinkt het als een hopeloze missie.
pluisje88 schreef:Ik zweer bij een scrawbrig:) veel fijner dan een sidepull. Touwhalster is veel te scherp. Kaak en kingekruisd geeft heel veel druk.
Citaat:Je moet vooral kunnen corrigeren als hij aan de kletter gaat en als hij niet doet wat je wil dat hij doet. Dat je hem even kan zeggen hé vriend, ik wil naar rechts dus we gaan naar rechts. En als hij weg schiet, dat je iets hebt om te zeggen hé hier ben ik dit gaan we dus niet doen. Met een touwtje en goed naar achter zitten, kan je op zo'n moment he-le-maal niks.
Gebruikers op dit forum: YandexBot en 4 bezoekers