Welk bit voor sterk paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 19:46

Voor mijn haflinger (met klein mondje, nu een bitje van 12mm dik) ben ik voor onze buitenritten opzoek naar een bitje met een iets scherpere inwerking. Hij vind buitenritten ERG leuk en wil eigenlijk het liefst zo snel en hard mogelijk, echter vind ik dit niet altijd een goed idee…

Dus nu moet ik hem de hele tijd terughouden en moet ik helaas echt wel een keer wat harder in zijn mond zijn, als ik echt ho zeg gaat hij natuurlijk braaf terug en staat hij gelijk stil, maar mij lijkt het ook voor hem fijner als hij niet steeds in zijn mond getrokken word.
Ik hoop met een scherper bitje daarom subtieler te zijn in die hulp, waardoor ik minder hoef te ‘trekken’.

En nee, bitloos is geen optie, hier reageert hij ook in de bak slecht op (meerdere soorten geprobeerd).

Wat denken jullie dat een geschikt bit zou zijn?

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:59

Een scherper bit zal ook maar even beter werken. Daarna volgt hetzelfde patroon met steeds harder moeten worden om hem te stoppen. Een betere oplossing is om meer te oefenen op zijn rem! En meer te werken op zit en stem en niet door in zijn mond te trekken.

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 20:25

Brittneyx schreef:
Een scherper bit zal ook maar even beter werken. Daarna volgt hetzelfde patroon met steeds harder moeten worden om hem te stoppen. Een betere oplossing is om meer te oefenen op zijn rem! En meer te werken op zit en stem en niet door in zijn mond te trekken.


Daar denk ik anders over, dan zou de gemiddelde mens steeds een scherper/zwaarder bit moeten gaan gebruiken, dat moet het paard toch pijn gaan doen op gegeven moment. Sommige paarden zullen dit wellicht accepteren, maar de mijne zeker niet.

Zijn rem is prima, ho is ho en dan kan ie prima stilstaan, ik heb het echter over de momenten waar hij het even in zijn bol krijgt en ik toch graag wat meer te zeggen heb. Ik kan hem helaas niet vertellen dat hij geen bokkensprongen mag maken uit blijheid. Op de momenten dat hij dan bedenkt dat ie wel even een meter of 10 zijn energie er uit moet gooien heb ik graag meer te zeggen, zodat we niet in een gevaarlijke situatie belanden.
Nogmaals, dit doet hij puur uit enthousiasme, hem hiervoor straffen vind ik niet eerlijk, aangezien hij er wel op let dat ik er niet langs beland.

Ik ken mijn paard en weet dat hij niet uiteindelijk weer door een scherper bit gaat heen lopen, af en toe heeft hij gewoon even dat stukje ‘extra’ nodig wat ik hem met dit bit niet kan bieden zonder hard te moeten inwerken.

Dan liever een iets scherper bit waar ik als nodig kan ingrijpen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:30

Vaak open ze ook de mond als ze sterk worden.

Bv lage neusriem of bv mexicaanse neusriem. Doen niet.. alleen als ze mond openen wel.

Ik reed mijn paard wat soms sterk werd, dus niet nageven. Omdat mmond geopend werd... dus met lage neusriem en mylerbit. En hij was niet meer sterk. Want de neusriem strafde hem af.

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 20:34

amen schreef:
Vaak open ze ook de mond als ze sterk worden.

Bv lage neusriem of bv mexicaanse neusriem. Doen niet.. alleen als ze mond openen wel.

Ik reed mijn paard wat soms sterk werd, dus niet nageven. Omdat mmond geopend werd... dus met lage neusriem en mylerbit. En hij was niet meer sterk. Want de neusriem strafde hem af.



Helaas accepteert mijn paard alleen een presteq hoofstel en ben ik niet van het aansnoeren van neusriemen, dus dat is helaas geen optie. Naar een myler bit ben ik inderdaad wel aan het kijken, maar om even te proberen vind ik ze erg duur.

Vind het wel een mooi concept dat als ze niet sterk worden ze normaal inwerken en als ze sterk worden het een stangetje word.

tiwi1969

Berichten: 7644
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:42

Als je persé een scherper bit wil dan zou een Pessoa met dubbele teugel een uitkomst kunnen bieden.
Dan gebruik je de onderste teugel alleen als je geen reactie krijgt op de bovenste. Onderste hangt dus altijd in een boogje.
Ga je de onderste als contactteugel gebruiken dan heb je steeds scherpere bitten nodig.

Dus niet reageren op de bovenste teugel, korte ophouding met de onderste, nog geen reactie stevige ophouding met de onderste.
Zo gaat hij leren om weer op de bovenste teugel te reageren.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:43

Hoe handig ben je om met 2 teugels te gaan rijden? Een pessoa bitje of een babypelham eventueel? Dan kan je op de 'trens' rijden en de hefboomwerking erbij nemen op de momenten dat je het nodig hebt.

Beval trens?

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:47

Wat heb je nu? Je hebt ook enkelgebroken bitjes met een ‘lock’ functie. Bij teveel druk kan die niet verder scharen en functioneert die ongeveer als een ongebroken bit. Voor sommige paarden al voldoende.

Anders zou ik inderdaad gaan kijken naar een dubbele teugel, dan hoeft die niet mee te doen als je m niet nodig hebt.

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 20:54

prugelpiet schreef:
Wat heb je nu? Je hebt ook enkelgebroken bitjes met een ‘lock’ functie. Bij teveel druk kan die niet verder scharen en functioneert die ongeveer als een ongebroken bit. Voor sommige paarden al voldoende.

Anders zou ik inderdaad gaan kijken naar een dubbele teugel, dan hoeft die niet mee te doen als je m niet nodig hebt.



Ik heb nu een enkelgebroken bustrensje, ik heb inderdaad gekeken naar een met lock functie zoals de myler, maar goedkoop en in de juiste dikte is niet te vinden, meer als 12mm past er echt niet in zijn mond namelijk

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:57

Richting en tempo vasthouden is taak van het paard. Dat leer je aan via grondwerk (is bv parelli circling game voor).
Andere optie is elke paar passen halthouden. Snelheid maken is niet leuk als je toch weer stil moet staan. Ja, dan kan een 300m bospad een half uur kosten.
Kort is ongewenst gedrag/onbeheerst gedrag afkomstig uit of onzekerheid of verveling. In beide gevallen : werk! lost dat op, hetzij door zekerheid te bieden (herhaling), hetzij door uitdaging te bieden (variatie).
Ook ladida aan een lang teugeltje door het bos wandelen moet een paard leren en sommigen hebben daar meer training voor nodig dan anderen.

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 20:58

Laurievc schreef:
Hoe handig ben je om met 2 teugels te gaan rijden? Een pessoa bitje of een babypelham eventueel? Dan kan je op de 'trens' rijden en de hefboomwerking erbij nemen op de momenten dat je het nodig hebt.

Beval trens?


Dat zou misschien een uitkomst zijn ja, maar dat klinkt in mijn hoofd dan weer gelijk zo heftig, dan zou ik eerst zo’n bitje met lock functie proberen en dan daarna beginnen met een babypelham. Een beval trens heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik zal is gaan googlen :)

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 21:03

tamary schreef:
Richting en tempo vasthouden is taak van het paard. Dat leer je aan via grondwerk (is bv parelli circling game voor).
Andere optie is elke paar passen halthouden. Snelheid maken is niet leuk als je toch weer stil moet staan. Ja, dan kan een 300m bospad een half uur kosten.
Kort is ongewenst gedrag/onbeheerst gedrag afkomstig uit of onzekerheid of verveling. In beide gevallen : werk! lost dat op, hetzij door zekerheid te bieden (herhaling), hetzij door uitdaging te bieden (variatie).
Ook ladida aan een lang teugeltje door het bos wandelen moet een paard leren en sommigen hebben daar meer training voor nodig dan anderen.


Grondwerk zijn we bekend mee, ik denk dat elke paar passen halthouden hem juist heel veel verlening op gaat leveren, omdat hij steeds hetzelfde moet doen, ook vind hij alleen het bos in nogal spannend, ik denk niet dat het medepaard het heel leuk vind om steeds te moeten wachten. Misschien dat hem meer nadenkwerk te geven ondertussen wel iets is, hij is namelijk erg slim, maar ook snel verveeld.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:20

Alleen in het bos is spannend, hoe zeker ben je dat met een ander paard genoeg is om die spanning op te lossen?
En heb je dan dus een verveeld paard of een overprikkeld paard?

Qua werk in het bos als je met 2 gaat rijden, is kwestie van om de tafel met die andere ruiter en duidelijk schetsen wat het nodige werk met jouw paard kan gaan betekenen qua saai en geduldig 2 uur over kwartiertje om gaat worden en of die daar de mentale energie voor heeft naast of medepaard dat kan hebben.

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:29

een kimblewick bit
in de bak op de bovenste en buiten op onderste dan heb je wat hefboom werking

Ponytante

Berichten: 218
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:31

Goede oude dooddoener, een scherp bit is niet scherper dan de hand die hem gebruikt. :+

Ik had ooit een heul enthousiast koudbloed die buiten graag hard ging. Na half jaar trekken toch maar een kimblewick aangeschaft en probleem opgelost. Ho is ho! en 98% met lichte contactteugel waar paard verder geen last van had.

Had ik dat maar eerder gedaan, half jaar getrek kostte me ruim half jaar fysio :') (met inspuiten en foto's en scan en de hele mikmak. Overbelast en daardoor ontstoken).

(In de rijbaan ging ik wel gewoon door met dubbelgebroken trens).

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:53

Ik had ook zo'n haflinger ts, had zelf een pessoa bit, werkte niet. Het enige wat wel werkte, en wat ik nog steeds zal doen met ieder paard dat ''doordramt''; maak er geen trek wedstrijd van. Ik gebruikte een one-rein stop. Leren ze echt snel genoeg en de lol is ervan af.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Welk bit voor sterk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:17

(Ik heb geen ervaring met haflingers, enkel warmbloeden en Engels volbloed.)

Een pelham met dubbele teugel vind ik kunnen. Alleen mag je niet de gemakkelijkoplossing kiezen en alle heil van die onderste teugel verwachten.
Er moet volgens mij meer gebeuren.
Vb: gewoontes bij bet buitenrijden opbouwen: vb op straat is altijd stap; lange stukken gelijkmatige, rustige draf als ze hevig is. Enkel galopperen als je ruimte hebt voor een lang stuk en dan weer een gelijkmatig tempo aanhouden. Geen korte koersjes, hoe leuk die ook mogen zijnm
Verder jezelf en je paard dressuurmatig verder ontwikkelen. Houding en zit zeker in het oog houden want die kunnen je paard triggeren om naar voor te stormen. Als je flink stelling kunt rijden, kan je zo je paard ook op wandeling soepeler en nageeflijker maken.

Hieperdi
Berichten: 2550
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:22

Oei ja die hafjes en fjorden he hahaha onderhals erop en je hebt niks meer te zeggen :+

Zowiso moet het paard leren om op eigen benen te gaan lopen. Dat is iets wat je in de bak bijv veel kunt oefenen. Voor buiten zou ik dan even uitproberen.. Bijzet teugels zodat ze die onderhals er niet zo erg kunnen uitduwen. Als je voelt dat je paard fijn is en ontspannen kan je ze los klippen en aan je zadel vast maken. Ze begrenzen stabiel en kan je je paard waarschijnlijk ook net even wat beter op je zit terug nemen.

Qua bit een pelham pessoa of een baucher. Pelham en pessoa met 2 teugels en zonder sperriem! De baucher zou ik ook zonder sperriem doen. Maar dit niet in combinatie met een bijzet!!!

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 22:48

tamary schreef:
Alleen in het bos is spannend, hoe zeker ben je dat met een ander paard genoeg is om die spanning op te lossen?
En heb je dan dus een verveeld paard of een overprikkeld paard?

Qua werk in het bos als je met 2 gaat rijden, is kwestie van om de tafel met die andere ruiter en duidelijk schetsen wat het nodige werk met jouw paard kan gaan betekenen qua saai en geduldig 2 uur over kwartiertje om gaat worden en of die daar de mentale energie voor heeft naast of medepaard dat kan hebben.



Zekerweten verveeld, met zijn tweeen wil hij stoer voorop lopen, schrikt hij nergens van, hij is 2 jaar terug 2x alleen op buitenrit heel erg geschrokken van een crossmotor in het bos. Hij heeft nu dus het idee dat hij geen motors tegenkomt als hij met zijn 2en is. Dat is een puntje waar we aan moeten werken, en we gaan aan de hand steeds een stukje verder, maar onder het zadel (zonder iemand er langs) vind hij het nog spannend.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:08

xAurea schreef:
amen schreef:
Vaak open ze ook de mond als ze sterk worden.

Bv lage neusriem of bv mexicaanse neusriem. Doen niet.. alleen als ze mond openen wel.

Ik reed mijn paard wat soms sterk werd, dus niet nageven. Omdat mmond geopend werd... dus met lage neusriem en mylerbit. En hij was niet meer sterk. Want de neusriem strafde hem af.



Helaas accepteert mijn paard alleen een presteq hoofstel en ben ik niet van het aansnoeren van neusriemen, dus dat is helaas geen optie. Naar een myler bit ben ik inderdaad wel aan het kijken, maar om even te proberen vind ik ze erg duur.

Vind het wel een mooi concept dat als ze niet sterk worden ze normaal inwerken en als ze sterk worden het een stangetje word.


Een neusriem hoef je niet aan te snoeren om te laten werken......

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:48

Hoe vaak maak je buitenritten? Altijd, ook in de winter?
In het voorjaar, na een winter in de bak, is weer gaan buitenrijden steeds weer wennen.
Ik ben er wel eens wat tegengekomen die 'wat druk' waren in het voorjaar.
Beste is ook ook in de winter gewoon bij droog weer buitenritten te blijven maken. Dan hoort het er gewoon bij.
Ook alleen rijden is een kwestie van vaak doen, opbouwen, zelf de rust bewaren (!) veel belonen en anticiperen op spannende dingen onderweg. Ik ben juist bitloos gaan rijden en erg gaan trainen op ontspanning en communicatie.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 01:12

Ik had ook zo’n paard :+ Een Tinker in mijn geval. In de bak wist hij keurig netjes wat er bedoeld werd met hele lichte hulpen, of het nou met een simpel trensje was tot een neckrope of alles er tussenin. Paard had een hele goede go maar de rem deed het net zo goed en snel. Maar buiten := als hij besloot dat er ergens hard gegaan werd dan ging hij. Vaak kon ik hem als ik snel genoeg was wel tegenhouden, maar als ik een fractie te laat was en hij was al weg dan duurde het weleens een paar honderd meter (of langer) voor ik de vaart er enigszins uit had. Ik had daarbij ook echt wel iets nodig waarmee ik tot hem door drong, want hij had schijt aan een trensje dan.
Diverse bitten waren hier succesvol. Een pelham (wel ongebroken, een gebroken is echt heel naar, en met dubbele teugels), een kimblewick, en een sprenger Max control type 3. Die laatste is een dubbelgebroken locked bit met extra oogjes binnenin de trens ringen (bakstenen aan bovenste oogje, tegels aan onderste, lichte hefboom), soort Pessoa light. Vond ik (en paard) veel fijner dan een ‘gewone’ Pessoa, want ligt een stuk stabieler. Fager heeft ook dunne bitjes met zulke ringen, die noemen die ringen Beval, of de Universal type ringen van fager zijn ook een goede, nog iets meer inwerking.

Koper

Berichten: 30275
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 01:33

xAurea schreef:
Vind het wel een mooi concept dat als ze niet sterk worden ze normaal inwerken en als ze sterk worden het een stangetje word.

Het wordt niet ineens een stangetje, bij geen enkel bit groeien er ineens scharen aan de zijkanten. Een bit is een stang als het scharen heeft. Daardoor heeft het, net als een ophaalbit zoals een kimblewick, pessoa of pelham een hefboomwerking.

En een myler wordt ook niet ineens een ongebroken mondstuk. Het blijft een dubbelgebroken bit, alleen dan eentje wat niet knijpt.

Bij mijn IJslander heb ik een vergelijkbaar probleem gehad als wat jij beschrijft. Van een dubbelgebroken bustrens ging ik met hem naar een ongebroken kimblewick. Daar ging hij alleen maar nóg harder van rennen. Hij werd heel zwaar op de voorhand, greep het bit beet en zette het op een rennen. Juist paarden die sterk zijn aan de voorkant (in de hals) moet je niet met een scherper bit gaan rijden. Wat bij hem uiteindelijk bleek te werken was een combinatie van heel goed opletten en hem bezighouden (met halve ophoudinkjes, stelling vragen, dat soort dingen) en gewoon niet je aandacht laten verslappen want hij merkte het en maakte er misbruik van. En daarnaast hem laten rennen. Uiteraard wel op plekken waar dat veilig kon. Hij wilde in galop, nou prima. Dan gaat 'ie in galop. Maar dan wel zo lang als ik zeg en zo hard als ik zeg. Dan was de energie er wat af en konden we daarna normaal aan het werk. Longeren werkte niet, het was bij hem van: opstijgen, straat uit en bij voorbeeld het bos in, aangalopperen, als hij in tempo terug begon te komen wat bij drijven en nog een stukkie doorgalopperen en daarna mijn overgang naar draf of stap. Paard briest en verder geen gezeur met 'm wat gangen of tempo betreft. Overigens op een myler. Enkelgebroken prikte in zijn gehemelte en gewoon dubbelgebroken vond hij te wiebelig. Billy allen ook geprobeerd maar dat vond hij te stug. Zo makkelijk als hij was met neusriemen zo'n zeikerd was het met bitten.

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 02:00

Cioccolato schreef:



Een neusriem hoef je niet aan te snoeren om te laten werken......[/quote]

Zoals het in de tekst staat wel, geeft in mijn ogen weer dat paard sterk word en mond open doet, als mond dichtblijft word paard niet sterk, dus maak heb zo strak vast dat paard mond niet meer open kan doen.

xAurea

Berichten: 65
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 02:04

Lindsey_99 schreef:
Hoe vaak maak je buitenritten? Altijd, ook in de winter?
In het voorjaar, na een winter in de bak, is weer gaan buitenrijden steeds weer wennen.
Ik ben er wel eens wat tegengekomen die 'wat druk' waren in het voorjaar.
Beste is ook ook in de winter gewoon bij droog weer buitenritten te blijven maken. Dan hoort het er gewoon bij.
Ook alleen rijden is een kwestie van vaak doen, opbouwen, zelf de rust bewaren (!) veel belonen en anticiperen op spannende dingen onderweg. Ik ben juist bitloos gaan rijden en erg gaan trainen op ontspanning en communicatie.


In de zomer natuurlijk vaker als de winter, in de zomer gaat hij elke week wel een keer mee, in de winter wat minder vaak, maar als het weer het toelaat gaat hij ook elke week mee.

Het is niet dat dit opeens nu door de lentekriebels komt, hij heeft het eigenlijk heel zijn leven al gehad. Bitloos reageert hij absoluut niet goed op (staken, omhoog komen).