Schimmel in cap, wat gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Schimmel in cap, wat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 22:26

Mijn cap heeft de hele tijd onder de overkapping gelegen en is daar vochtig geworden. Daardoor is er wat schimmel in de stof geslagen. Ik kan de binnenkant eruit halen en wassen, maar het zit oook in de voering die vast zit aan de schil.
Waarmee kan ik dat het beste schoonmaken?

Utixo

Berichten: 6584
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Schimmel in cap, wat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:29

Ik ben bang dat dit einde cap is. Als wat agressief genoeg is om de schimmel te doden en verwijderen, is ook agressief genoeg om de schaal aan te tasten.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Schimmel in cap, wat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:14

Die zou bij mij een enkeltje vuilnisbak krijgen. En anders wellicht met een stoomreiniger maar ik zou dan bang zijn dat hij er minder door gaat beschermen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Schimmel in cap, wat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:37

De schimmel zal de cap niet aangetast hebben, dat is allemaal kunststof.

Ik zou de cap eerst naar binnen halen en goed laten drogen, dan met een borstel de schimmel eraf halen, waarschijnlijk is het meeste dan weg, vervolgens sopje groene zeep en dan weer goed drogen.
Cap op een een droge goed geventileerde plek bewaren.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Schimmel in cap, wat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:10

Cap in de vaatwasser ??? Wij deden dit vroeger altijd bij caps waar de binnen voering niet uit kon om te wassen.

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:05


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Schimmel in cap, wat gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:13

Er zijn twee dingen die werken tegen schimmel en die moet je niet tegelijk gebruiken.

Ten eerste voering die er uit kan er uit halen. En de cap goed afsoppen met azijn.
Dan keukenrol langs de binnenkant en in de kieren leggen en dat goed natspuiten met azijn. Lekker 24 laten trekken en eventueel nog een keer of 2-3 opnieuw inspuiten als het ingedroogd is. De keukenrol zorgt dat de azijn niet weg loopt en het langer vochtig blijft en dus goed in de schimmelplekken kan trekken. De voering kun je ook weken in een kommetje azijn.

Dan na 24 uur de keukenrol verwijderen en de cap goed afnemen met een sopje (druppel afwasmiddel).

Als je het dan aandurft de cap nog een keertje op dezelfde manier behandelen met Dettol of Chloor. Dat dood echt alles af en haalt eventuele achtergebleven organisch materiaal weg, waardoor er niets meer is om te schimmelen.

Werkt echt heel erg goed.