HELP, elk zadel schuift naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:56

Bielsje schreef:
De pony is ondertussen 7 gok ik :Y)

Ik had hetzelfde probleem, schouders maar 0,5 cm breder, maar wij zijn wel op een zadel uitgekomen met ingebouwde voorsingel. De ouderwetse merken als KN en Hulsebos lagen bij ons het beste en we rijden nu met een KN zadel. Maar goed, als je geen voorsingel wilt dat heb je daar dus net helemaal niets aan.


Zeven jaar oud, en nog dit probleem.
Ik zou als eigenaar serieus naar stalling&training kijken, stuk goedkoper dan een duur zadel.

Voorsingels zijn oke bij paarden met een beetje spek aldaar, zo ziet de pony op de foto er niet naar uit.

AHbell
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 21:17

Lijsken schreef:
Welke soorten singels heb je geprobeerd bij je huidige zadel? Een goed passende singel kan ook al heel veel schelen mbt schuiven van je zadel.

Is je pony netjes op gewicht? Je foto van opzij is zo klein dat ik het moeilijk kan zien :)


Ik heb op dit moment een Eric le Tixerant, deze zou erg moeten helpen met schuiven en is tot nu toe de enigste singel die geen singel wondjes veroorzaakt. Ik heb al veel singels geprobeerd, maar nog geen H Singel. Daar zal ik even naar kijken!


siskeh schreef:
Ik zou in ieder geval niet een custom aanraden, dat is niet voor dit type paard, dat het wel stabiel lag komt waarschijnlijk eerder doordat het ergens te krap zat.

Als ik het goed begrijp schuift het zadel alleen bij gekke fratsen? niet tijdens "normaal" rijden?

Ik zou in dit geval eerder kijken naar singelophanging en type singel.
Een H singel, eerder al genoemd wil in dit soort gevallen wel een goed werken.
Daarnaast zou ik eens naar een andere zadelpasser kijken.
Basis is een goed passend zadel, dat wil niet zeggen dat deze niet zal schuiven!! En dan kijken naar singels etc.
Is een medisch probleem met de rug(kissing spines of spondylose bijvoorbeeld) uitgesloten?


Nee het is ook soms in galop, (daar is rijtechnisch nog wel verbetering in te krijgen) en ook op buitenrit bij dalingen. Ik kan ook niet zonder krukje opstappen zonder dat het zadel op de buik ligt :+

Rug is al op de foto geweest, niks aan te zien. Huidige blessure heeft hier ook niks mee te maken.
Ik heb ondertussen 5 verschillende zadelpassers gehad, ik sta nog wel open voor een ander maar ik heb niet de financiële middelen om er nog 5 af te gaan.

Staartriem en voorsingel will ik idd niet aan beginnen. Voorsingel omdat het drukt op de schouders en pony reageert erg heftig op te veel druk ivm slechte zadels in het verleden. Staartriem met t stukje bokt ze van haar zadel af dus heeft geen nut. Bovendien trekt die staartriem dan elke keer aan haar staartwortel en dat lijkt me niet fijn zitten.

Dit zadel ligt ook wel redelijk als ze in volle training staat, waardoor ze lekker door haar lijf loopt en niet zo’n ‘buikje’ heeft. Maar zelfs dan als ze een flinke bok geeft zit ik in haar nek. Ik wil heel graag een zadel vinden waarop ik kan vertrouwen dat als ze een keer een bok geeft omdat ze schrikt of fris is, ik er in elk geval een soort van op kan blijven zitten. :)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:23

Bij mijn pony bleek een andere singel de oplossing te zijn, singel plek erg ver naar voren, waardoor de singel naar voren schoof en het hele zadel meenam. Als ik eventing trainen met veel afsprongen schuift hij nog wel wat naar voren, dat heb ik opgelost door er een LeMieux twin grip dekje onder te doen.

Succes :j

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:39

Mijn pony heeft dit ook jaren gehad. Hebben ook een voorsingel geprobeerd maar dat was niks. Tot ik een Antares foam zadel kocht en die lag super. Alleen met een hele heftige bok partij wil ie nog wel eens naar voren schuiven, maar anders blijft ie top liggen

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:02

Maar hebben we het over losse voorsingels of ingebouwde?

Sorry dat ik wat offtopic ga maar ik zie niet hoe een ingebouwde druk op de schouder kan geven of ben ik gewoon kippig? :')

Afbeelding

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:34

Albion zadel. Country Mill en Van Rijs verkopen ze en kunnen hem helemaal voor de pony op maat maken. Fantastische zadels voor pony's met weinig schoft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:35

Op onze welsh gaat ook alles schuiven. Zeker als ze in slechte conditie is. (Te dik, en door ongetraind niet goed bergop galoperen maar de grond in)

Het beste blijft dan de barefoot nevada nog liggen, ik denk door het grote oppervlak. Tweedehands vind je die vanaf 300 euro dus dat is misschien wel een tijdelijke oplossing? Desnoods icm een staartriem, want je wil ook niet verongelukken omdat paardlief "af" gaat en je zadel meteen ook af gaat.

AHbell
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 22:46

Bielsje schreef:
Maar hebben we het over losse voorsingels of ingebouwde?

Sorry dat ik wat offtopic ga maar ik zie niet hoe een ingebouwde druk op de schouder kan geven of ben ik gewoon kippig? :')

[ [url=m/cGyIkc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier heb eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord, dus geen verstand van. Zou misschien wel een optie kunnen zijn.

lochsong schreef:
Albion zadel. Country Mill en Van Rijs verkopen ze en kunnen hem helemaal voor de pony op maat maken. Fantastische zadels voor pony's met weinig schoft.


Ik ben al meerdere keren by country milk geweest en toen hebben ze albion niet aan geraden, dus ik ben bang dat dat merk niet geschikt is. :(


Nielojram schreef:
Paarden hebben geen sleutelbeenderen, ze kunnen alleen maar breder worden door de juiste training. ( Dan groeien de spieren en wordt je paard breder)

Snap dat een custom-zadel goed bleef liggen, de boomtakken van dit merk zijn heel lang, dus het haakt sowieso ergens achter de schouderbladen, en dan blijft het 'optisch' liggen ( lees: ze prikken in de rug, maar 'rij hem er even doorheen, hij is jong/fris/vervelend')

Heb je geduld? Laat je 3,5 jarige gewoon bewegen, zoals een paard hoort te doen, lekker buiten, het liefst 24/7, zonder belasting.

Neem aan dat je stalling deze mogelijkheid geeft? ( dus niet 3 á 4 uur buiten per dag?)


Ik kan dat topic niet vinden, bestaat die nog wel? Paard is inmiddels 7 en heeft eigenlijk pas afgelopen zomer een half jaar fanatiek getraind onder het zadel, daarvoor vooral veel grondwerk gedaan en gelongeerd.
Gypsy schreef:
Op onze welsh gaat ook alles schuiven. Zeker als ze in slechte conditie is. (Te dik, en door ongetraind niet goed bergop galoperen maar de grond in)

Het beste blijft dan de barefoot nevada nog liggen, ik denk door het grote oppervlak. Tweedehands vind je die vanaf 300 euro dus dat is misschien wel een tijdelijke oplossing? Desnoods icm een staartriem, want je wil ook niet verongelukken omdat paardlief "af" gaat en je zadel meteen ook af gaat.

Op het moment zit ook idd thuis met een gebroken sleutelbeen :')
Dat klinkt inderdaad een beetje zoals die van mij. En als tijdelijke oplossing is dat idd prima, maar ik wil uiteindelijk wel graag een fijn dressuur zadel. ;) :o
Laatst bijgewerkt door AHbell op 10-02-24 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:47

Op mijn paard schuift ook veel, zij heeft ook geen schoft en is rondgeribt.
Afhankelijk van haar conditie schuiven zadels soms naar voor en soms naar achter, en ook naar links of rechts als ze te dik is.
Heb nu een Edix tudor en dat gaat eigenlijk heel goed. Het schoof wat naar achter, heb daarom sinds vandaag een kleiner kopijzer erin nu en voor het eerst weer mee gereden. Lijkt erop dat ie weer stabiel ligt en niet schuift. Deze Edix heeft een ingebouwde voorsingel.
Het is een zadel met een flexibele (leren) boom en is niet van een ‘normaal’ engels zadel te onderscheiden.

edit; en sterkte met je sleutelbeen! is mij ook overkomen toen mijn paard tijdens een buitenrit in een gat stapte en we samen kwamen te vallen. pijnlijke zaak! goed rust nemen, heb er lang mee gelopen omdat ik niet rustig aan heb gedaan.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:23

Bowo schreef:
Dees schreef:
Probeer toch die voorsingel maar.
Zo werd dit "vroeguh" altijd opgelost. Paard heeft daar echt geen last van en het zadel kan absoluut niet meer naar voren glijden.

Een voorsingel is het probleem verschuiven. Er is een reden dat je die dingen (vrijwel) niet meer ziet.

Waarom wil je niet dat een zadel schuift? Dat is niet alleen esthetisch, maar ook omdat je geen druk wilt geven op de schouders. Met een voorsingel blijft je zadel misschien wel liggen, maar dan alleen omdat nu de voorsingel lekker tegen die schouders aan drukt (of te smal in de schoft aan het prikken is). Daar los je dus niets mee op, je verschuift enkel het probleem van het zadel naar de voorsingel


Grappige theorie maar lang niet altijd waar.
Het is een quick fix en natuurlijk heb je liever een zadel waarbij dit niet nodig is maar heee.... als dat niet lukt en het ligt wel met een voorsingel... dan doen!

Heb er in het verleden vaak mee gereden en geen enkel paard mee beschadigd.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:56

Had hetzelfde probleem met vorig paard en daar deed stretch and breath singel van barefoot al wonderen voor . Later een edix cresent singel gekocht want het neopreen van de BF kreeg ze extra zweet van .

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:22

Ik heb een GFS monarch zadel. Was het enige dat niet naar voor katapulteerde als ze zich opbolde. Hiervoor had ik een Albion en kentaur zadel, deze hadden dit probleem nog altijd

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:30

Ik had dit probleem ook ooit met een paard van mij en heb toen een driepuntssingel laten maken. Werkte ontzettend goed! Moest even zoeken, maar ik heb er nog een foto van gevonden:


Afbeelding

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:46

Wij hebben op onze ronde pony zonder schoft een thorowgood (cob) liggen. Dit is het eerst zadel wat niet schuift. Wel opstappen met krukje maar tijdens het rijden, springen enzo ligt het perfect

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:53

Je kunt eens proberen de singelstoten gekruisd aan je singel vast te maken. Dus voorste singelstoot aan de achterste gesp van je singel en de achterste stoot aan de voorste gesp

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:46

Als je nog geen ghost geprobeerd hebt, zou ik die wel even proberen, ze hebben ondertussen modellen waarmee je ook mag starten.

Bij mijn PRE (rond, dikke schouder, niet superveel schoft en zo flexibel in de rug dat ze alles naar voor werkt) blijft deze super liggen.
Helaas zit ik er op haar niet stabiel genoeg in dus heb ik nu een kent&masters op haar. Ze zit net tussen twee boommaten in, dus ik heb de wijdere boom erin, met een dikker dekje eronder en een mattes banaansingel, en dat werkt net goed genoeg (maar deze bokt wel niet.)

Op mijn trekpaard (rond, breed maar wel schoft) ligt de Ghost ook super (en daar kan ik er wél in zitten).
Je kan ghost voor een paar tientjes een week huren en proberen, het lijkt me de moeite waard om te testen.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:36

MyChoice schreef:
Naar countrymill teruggaan, zij kunnen je verder helpen.
als het niet goed ligt, zal ik ze er toch op aanspreken dat je veel geld uitgegeven hebt en dat het niet goed ligt, of ze mee willen denken / kijken naar een oplossing. zij zijn de deskundigen, wij op bokt zijn enkel mensen met een eigen ervaring. denk dat je zoiets toch beter deskundig kan uitvragen. wij denken meer in huis-tuin-keuken middeltjes, kan ook prima zijn.
Hier een Graziozo zadel, maar daar ging wel 3.500 euro achteraan. Je kan Well Saddle eens proberen, zij heeft tweedehands zadels. Ik was het getob zat, heb daarom een nieuwe aan laten meten. Of je verkoopt je Country Mill zadel en kijkt of Graziozo iets voor je kan doen, ben ik erg over te spreken.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:41

AHbell schreef:
lochsong schreef:
Albion zadel. Country Mill en Van Rijs verkopen ze en kunnen hem helemaal voor de pony op maat maken. Fantastische zadels voor pony's met weinig schoft.


Ik ben al meerdere keren by country milk geweest en toen hebben ze albion niet aan geraden, dus ik ben bang dat dat merk niet geschikt is. :(


Wat is je budget? Want als je bij de County Mill klant ben kan je ook eens vragen naar een reactor panel zadel. Dat kan zo worden aangepast dat het echt niet schuift.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:45

Ik heb een welsh a gehad met weinig schouder en schoft, daar heb ik een stubben juventus op laten maken, zonder keilkussen, en met een voorstoot erin, dat lag daarna als een huis.
Nu een zonder schouder, weinig schoft, beetje gezonken in de rug en buikig. Daar ligt wintec redelijk op. Wel een schutte singeltje erbij, die anatomisch is. Beter ga ik het denk ik niet krijgen ivm ook nog eens weinig plek op de rug en dus erg beperkt aanbod

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:12

Hier exact hetzelfde probleem....
Ronde pony (en dan alle richtingen op rond), geen schoft, rondgeribt, smaller in de schouders dan er achter. Singelplek ligt door het ietswat buikige net achter de voorbenen. Dus alles schuift naar voren, maar ook nog eens zijwaarts. Dus schijnbeweging naar links of rechts, en ik moet afstappen en het zadel terugleggen. Absoluut niet iets wat je wilt bij een frisse pony.

Gelukkig heb ik nu een zadel die redelijk ligt (Euroriding diamant) Zeker niet goed genoeg in mijn ogen, want schuift zijwaarts en beetje naar voren, maar het beste wat ik tot nu toe even kon. Heb wel de singel naar voren laten zetten, dus is nu als voorsingel. Die hebben we sowieso nodig, een ingebouwde voorsingel.

Nu we wat meer trainen, begint hij van voor wat breder te worden gelukkig, en daardoor hoop ik uiteindelijk steun in te bouwen (namelijk bredere schouders) zodat er iets beters blijft liggen. Hij is nu ook op dieet, dus ik hoop ook dat de buik weg gaat waardoor de zadels minder naar voren geduwd worden. Blijft wel een feit dat hij echt breed is, dus eigenlijk ook een U boom zou moeten, en die zijn gewoon lastig te verkrijgen, zeker als je als ruiter ook nog comfort wilt.

Overigens lag op zijn moeder Albion wel heel goed, die heb ik nog niet geprobeerd, maar dat zou nog wel eens een merk kunnen zijn die past (maar ook, niet goedkoop)


Nu heb ik een keer een Kent en Masters van een stalgenoot erop gehad, en dat lag echt niet slecht, alleen vond ik zelf niet comfortabel genoeg.
Ik heb altijd Custom gehad, dus ben wel echt verwend qua zitgenot.

Custom had ik er al bijgehad, en die durfde er niet eens aan te beginnen. (wel eerlijk).

Nu ben ik nog met 2 partijen bezig waarvan ik hoop dat er in ieder geval iemand me verder kan helpen.
Sella contact mee gehad, maar die reageerde zo onaardig, dat die direct afviel.