HELP, elk zadel schuift naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AHbell
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-24

HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 15:32

Beste Bokkers,

Ik ben al een tijdje een stille meelezer op Bokt en vind het altijd fijn om door de forums te bladeren om meer kennis op te doen. Ik heb lang overwogen om dit topic aan te maken, maar na een val van mijn paard waarbij ik mijn sleutelbeen heb gebroken, besluit ik om het toch te doen. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Even terug naar het begin: drie jaar geleden kocht ik een leuke Welsh pony genaamd Bell, toen ze 3,5 jaar oud was. Ze werd een half jaar zadelmak gemaakt voordat ze bij mij op stal kwam, en toen begon het gedoe met het vinden van een passend zadel. Als 17-jarige met geen enkele ervaring op het gebied van zadels, heb ik destijds een zadelmaker laten komen. Helaas kreeg ik een zadel dat totaal niet paste. Sindsdien heb ik verschillende zadels en zadelmakers geprobeerd, zowel nieuwe als tweedehands, van A-merken tot B-merken. denk hierbij aan merken zoals, seabis, Tekna, harry dabs, passier, wintec, kentaur. Op dit moment ligt er een minder dan een jaar oude Kingsley zadel op, aangemeten door country mill.

Het probleem is dat mijn pony heel weinig schouder en schoft heeft, waardoor geen enkel zadel blijft liggen als zij haar rug bolt of bokt. Bovendien is ze blessuregevoelig en ook op dit moment geblesseerd waardoor ze momenteel alleen mag stappen onder het zadel. Hierdoor kan ze nogal 'af' gaan en ben ik gisteren van haar afgevallen. Ik voel me op dit moment niet meer veilig met dit zadel op haar rug (uiteraard ga ik er de komende 6 weken toch niet op), maar ik wil wel graag tips vragen voor zadelmakers of merken, of ervaringen delen met mensen die ook pony's hebben met zo'n lastige rug.

Ik heb eens een custom zadel van iemand geleend dat redelijk bleef zitten, dus ik overweeg om een custom zadelfitter langs te laten komen. ( toen ik een het Kingsley zadel kocht toch voor een fitter gegaan die meerdere merken verkocht omdat ik bang was dat custom mischief niet genoeg keuzemogelijkheden had) Het enige punt is dat ik niet onbeperkt geld heb. Als student aan de universiteit heb ik recent veel dierenartskosten gehad en al veel geld uitgegeven aan dure zadels en zadelmakers. Ik kan bijvoorbeeld geen zadel op maat laten maken van 6000 euro. Alvast bedankt voor het meedenken!


Afbeelding

Afbeelding

Foto's van mijn <3 }>

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 15:38

Een voorsingel wil nog al eens helpen.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:11

Vroeger hadden we hier een staartriem voor. Kan het zadel niet verder naar voren schuiven.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:33

BR Gel Pad Therapeutic Soft Gel Anti-slip :
Direct op de huid te gebruiken, misschien helpt dat

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:34

Ik heb op mijn welsh een boomlooszadel liggen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Bij mijn shetten had ik ook hetzelfde probleem. Ook daar voor een boomlooszadel gegaan (in combinatie met een elastische singel) en ook op hen lag het zadel als een huis.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:42

Naar countrymill teruggaan, zij kunnen je verder helpen.

AHbell
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-02-24

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 17:01

bedankt voor de reacties allemaal!
- staartriem blijft helaas niet zitten want die kan ze eraf bokken. En ik wil niet in mijn zadel gaan boren. Staartriem en voorsingel vind ook niet echt een permanente oplossing.
- Boomloze zadels heb ik al geprobeerd maar blijft ook alleen zitten met een staartriem. Daarnaast heb ik zelf wel de ambitie om hogerop in dressuur te komen en regelmatig wedstrijd te starten. Daarvoor is een boomloos zadel niet ideaal.
- anti slipmattjes en dekjes zijn al geprobeerd, deze werken niet en pony is best gevoelig dus raakt daarvan geïrriteerd en krijgt schuurplekken.
- teruggaan naar countrymill is uiteraard al gebeurd, pony gaat elke 3 maanden naar osteopaat en zadelmaker. Haar huidige zadel is de beste mogelijkheid die we konden krijgen.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:03

Probeer toch die voorsingel maar.
Zo werd dit "vroeguh" altijd opgelost. Paard heeft daar echt geen last van en het zadel kan absoluut niet meer naar voren glijden.

Oretha

Berichten: 3429
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:06

Heb dit probleem ook erg gehad. Ben uiteindelijk bij WOW uitgekomen met een H singel. In het begin schoof dat ook nog, maar niet erg hinderlijk voor m'n paard. Uiteindelijk steeds meer gaan trainen. Door de training en bespiering die ze daardoor kreeg bleef het zadel steeds beter en beter liggen.

Ik denk dus dat je naar een zo'n best mogelijk passend zadel moet kijken en mogelijk ook verder moet gaan trainen. Al die anti slip matjes, voorsingels, staartriemen etc hielp bij mij ook niet. Heb toen ook werkelijk alles geprobeerd.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:12

Welke soorten singels heb je geprobeerd bij je huidige zadel? Een goed passende singel kan ook al heel veel schelen mbt schuiven van je zadel.

Is je pony netjes op gewicht? Je foto van opzij is zo klein dat ik het moeilijk kan zien :)

Julimy
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:13

Je hebt waarschijnlijk een u vormig kopijzer nodig, eventueel gecombineerd met de eerste singelstoot bevestigd aan het kopijzer. Merken als cavaletti collection, JC, Fryso, Adam ellis ,Sella hebben dit.

Flubberboot

Berichten: 2878
Geregistreerd: 14-09-21

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:02

Ik wilde Countrymill aanraden maar daar komt je al :')
Wij hebben er ook eentje staan die een aparte bouw heeft waardoor alles schuift, hebben nu een Passier op dat paard en die blijft prima liggen! Alleen als ze kwa bespiering weer heel iets veranderen, gaat het weer schuiven…

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:29

Ik zou in ieder geval niet een custom aanraden, dat is niet voor dit type paard, dat het wel stabiel lag komt waarschijnlijk eerder doordat het ergens te krap zat.

Als ik het goed begrijp schuift het zadel alleen bij gekke fratsen? niet tijdens "normaal" rijden?

Ik zou in dit geval eerder kijken naar singelophanging en type singel.
Een H singel, eerder al genoemd wil in dit soort gevallen wel een goed werken.
Daarnaast zou ik eens naar een andere zadelpasser kijken.
Basis is een goed passend zadel, dat wil niet zeggen dat deze niet zal schuiven!! En dan kijken naar singels etc.
Is een medisch probleem met de rug(kissing spines of spondylose bijvoorbeeld) uitgesloten?

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:36

Bij mijn shet met keurige schoft (en shettenbuik...) blijft een zadeltje beter liggen dan op mijn rondgeribte schoftloze Tinker. Bij hem gebruik ik een pad met Sympanova aan de onderkant en dan gaat het prima.

Hier een topic over voorsingels.
[HAR] Voors en tegens van voorsingel?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:38

Dees schreef:
Probeer toch die voorsingel maar.
Zo werd dit "vroeguh" altijd opgelost. Paard heeft daar echt geen last van en het zadel kan absoluut niet meer naar voren glijden.

Een voorsingel is het probleem verschuiven. Er is een reden dat je die dingen (vrijwel) niet meer ziet.

Waarom wil je niet dat een zadel schuift? Dat is niet alleen esthetisch, maar ook omdat je geen druk wilt geven op de schouders. Met een voorsingel blijft je zadel misschien wel liggen, maar dan alleen omdat nu de voorsingel lekker tegen die schouders aan drukt (of te smal in de schoft aan het prikken is). Daar los je dus niets mee op, je verschuift enkel het probleem van het zadel naar de voorsingel

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:45

Bowo schreef:
Dees schreef:
Probeer toch die voorsingel maar.
Zo werd dit "vroeguh" altijd opgelost. Paard heeft daar echt geen last van en het zadel kan absoluut niet meer naar voren glijden.

Een voorsingel is het probleem verschuiven. Er is een reden dat je die dingen (vrijwel) niet meer ziet.

Waarom wil je niet dat een zadel schuift? Dat is niet alleen esthetisch, maar ook omdat je geen druk wilt geven op de schouders. Met een voorsingel blijft je zadel misschien wel liggen, maar dan alleen omdat nu de voorsingel lekker tegen die schouders aan drukt (of te smal in de schoft aan het prikken is). Daar los je dus niets mee op, je verschuift enkel het probleem van het zadel naar de voorsingel


Opzich snap ik je, maar dan is waarschijnlijk de conclusie: dit paard kan je beter niet op rijden.
Dit wel zeg ik op basis van verhaal, maar, het is echt niet zo dat het ideaal plaatje(zadel dat niet schuift zonder toeters en bellen) altijd haalbaar is..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:55

Sommige dieren zijn daar inderdaad niet echt op gebouwd, hoe jammer ook.
Dan is mennen misschien een betere optie?

Een goede zadelpasser zal dat beamen, maar een osteopaat toch zeker...
Vraag me net als siskeh af waar haar blessures steeds vandaan komen?

Het is wel een schatje om te zien <3

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:07

Er zijn inderdaad best paarden waar zadels bijna niet goed op passen. Maar als je dan het probleem gaat maskeren, doe dan iets wat in ieder geval iets beter maakt.

Ik weet niet goed hoe nadelig de druk op de staart van een staartriem is, dus misschien zit ik er wel naast, maar ik zie dan liever een staartriem dan een voorsingel. En dan dus liever de compromis van een gat in het zadel boren, dan alsnog druk op de schouders of schoft

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:14

En een anders type zadel, western, endurance, spaans en allle variaties hierop.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:16


goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:25

Op mijn paard, waarop alles naar voren schoof, lag een Equippe. Zij is rond geribd maar smal in de schouder, van bovenaf bekeken is ze ongeveer wig-vormig met haar bekken als breedste punt en haar schouders als smalste. De equipe bleef goed liggen zolang ze stabiel bleef van bespiering. Nu heb ik een Ghost boomloos zadeltje en dat ligt als een huis. Wel moet ik echt altijd met een banaansibgel rijden, door haar onhandig geplaatste singel groene schuift anders alles sowieso naar voren. Als jij dat nog niet doet, kan je daar misschien nog naar kijken?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:32

Mijn ervaring met dit type paarden is dat boomloos, als je de goede vindt, het beste blijft liggen. Ghost was hier ook de oplossing. Ik zou in dit geval eens kijken naar Edix, die zadels doen qua looks echt niet onder voor traditionele zadels.

Qua boomzadel had ik een Signum en dat schoof ook geen kant op, maar da's echt geen goedkope optie.

scooby09

Berichten: 2211
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:47

En wat zei de Country mill over het schuiven ze hebben vast iets aan advies gegeven.

Als paarden hun lijf niet goed gebruiken gaat het zadel ook nog wel eens aparte dingen doen.
Ze is geblesseerd zou voor de tijd een staartriem gebruiken haar weer blessure vrij krijgen.
Goed lessen en dan kijken wat je zadel echt gaat doen.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:31

Paarden hebben geen sleutelbeenderen, ze kunnen alleen maar breder worden door de juiste training. ( Dan groeien de spieren en wordt je paard breder)

Snap dat een custom-zadel goed bleef liggen, de boomtakken van dit merk zijn heel lang, dus het haakt sowieso ergens achter de schouderbladen, en dan blijft het 'optisch' liggen ( lees: ze prikken in de rug, maar 'rij hem er even doorheen, hij is jong/fris/vervelend')

Heb je geduld? Laat je 3,5 jarige gewoon bewegen, zoals een paard hoort te doen, lekker buiten, het liefst 24/7, zonder belasting.

Neem aan dat je stalling deze mogelijkheid geeft? ( dus niet 3 á 4 uur buiten per dag?)

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: HELP, elk zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:44

De pony is ondertussen 7 gok ik :Y)

Ik had hetzelfde probleem, schouders maar 0,5 cm breder, maar wij zijn wel op een zadel uitgekomen met ingebouwde voorsingel. De ouderwetse merken als KN en Hulsebos lagen bij ons het beste en we rijden nu met een KN zadel. Maar goed, als je geen voorsingel wilt dat heb je daar dus net helemaal niets aan.