Een passend zadel voor mijn fjord…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 12:06

Hoi allemaal,
Ik ben al een tijd bezig met het zoeken van een goed zadel voor mijn fjord, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Info over mij en mijn paard:
Ik heb een fjordenruin met een middelmatige/stevige bouw. Staat hij een weekje stil is hij enorm dik, en als ik een paar maand goed train is hij mooi slank. Hij veranderd dus heel snel van gewicht en bespiering. Het zadel moet dus aanpasbaar zijn, of zich vanzelf meevormen.
Ik ben 1.82, met een slank postuur en dunne lange benen. Er moet dus voldoende beenruimte zijn.

Ik moet vooral stevig in het zadel zitten, mijn paard heeft een aantal rare fratsen. Meestal rijden we dressuur, maar de laatste rijd maken we ook weleens sprongetjes of gaan we op buitenrit (waar hij nog niet altijd braaf is, ik moet dus echt kunnen blijven zitten) ik denk dus aan een dressuurzadel, maar ik weet niet zeker of het dan ook mogelijk is om wat sprongetjes te doen?


Ik rijd inmiddels een jaar zonder zadel/met barebackpad, maar ik vind het voor de gezondheid van zijn rug en mijn bekken belangrijk om wel een zadel te halen.


Ik ben op zoek naar een zadel onder de 1.000 euro.

Ik twijfel in de eerste instantie over boomloos of met boom. Het is voor ons niet te doen om elk halfjaar een nieuw zadel te halen omdat hij van vorm veranderd. Wel heb ik graag een zadel dat redelijk voelt als een boomzadel, of ten minste comfortabel zit.


Misschien is het onmogelijk om iets te vinden dat bij ons past… maar ik hoor graag jullie ideeën!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:09

Ik zou een paar goede bekende zadelpassers bellen en vragen om een goede tweedehands.Uiteindelijk ben je meer geld kwijt als je een slecht passend zadel aanschaft.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:20

Ik zou de gewichtsschommeling oplossen door te investeren in een goede pad met inlages (bijvoorbeeld een Prolite). Daarmee heb je veel vrijheid en zeker als hij met een week kan veranderen, is het wisselen van kopijzers al behoorlijk veel werk.

Bij een uitdagend paard, ruiter of combinatie van wat betreft zadels, zou ik eigenlijk wel aanraden om je budget wat op te hogen. Je kunt beter 1x investeren in een goed zadel, dan jaren eigenlijk net niet fijn kunnen rijden omdat het minder goed past. Zeker voor jouw lange benen heb je wellicht een langer zweetblad en een andere wrong nodig dan dat je vindt bij reguliere tweedehands zadels (en dat is wel het budget waarin je zit). Als je gelukt hebt, vindt je wel net het goede zadel met de juiste aanpassingen tweedehands, maar dan zit je in ieder geval al wel in de categorie van zadels die ooit 'op maat' zijn gemaakt. Die gaan meestal tweedehands ook wel voor meer weg.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:43

Na dit verhaal en met jouw budget denk ik toch aan een Wintec. Ik kan de paardenschuur in Amerongen erg aanraden.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:17

Ik heb ongeveer hetzelfde paard als jij, alleen een ander merk :+

Wintec is idd goed aanpasbaar, maar bleek voor mijn paard niet de oplossing, het lag uiteindelijk toch niet goed, dus die heb ik weer verkocht.
Daarom ben ik weer terug gegaan naar een Edix Tudor, die ik al eerder had gehad, maar vanwege een conflict met de zadelmaker weer ingeleverd had. Blijkt toch het best passende zadel voor mijn altijd veranderende paard.
Heb eentje tweedehands kunnen aanschaffen, net iets boven jouw budget.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:24

Hier boomloos, Ghost Veneto, wel altijd even laten passen. Free horse passervice is hier geweest, tinker en erna een haflinger die nog ingereden werd. Erg tevreden, hoe je het vind zitten is voor iedereen anders, ikzelf wil eigenlijk ook niet terug naar een boomzadel maar heb ook op een barefoot gezeten die ik vreselijk vond. Het is mogelijk dat ze pas zadels meeneemt, dus mocht je dat overwegen, evt. een optie. :j

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:45

Helaas zijn er weinig zadelpassers die zowel boomloos als boomzadels verkopen. Soms wel die flexibele bomen van Edix, maar als je het beide wilt testen zit je lastiger.

Ik zou adviseren om een goede zadelpasser te laten komen aangesloten bij de MSFC en die verschillende merken aanbiedt. Bij voorkeur merken met een verwisselbaar kopijzer zoals Wintec, Bates en Arena (allemaal dezelfde fabriek) of merken als Ikonic, Thorowgood en Kent en Masters. Er zullen er ongetwijfeld nog veel meer zijn trouwens. Als zo'n passer meer merken mee kan brengen heb je de meeste kans dat er iets past en dat jij er ook nog eens lekker in kan zitten.

Enige wat het echt wel lastiger gaat maken is je budget.. Veel zadels gaan daar tegenwoordig echt wel overheen. Als een goedkoper modelletje wintec perfect past heb je mazzel, maar dat valt of staat met de vorm van je paard. Ik had minder keuze qua passende zadels en kwam daardoor echt al een stuk hoger uit dan jouw budget terwijl ik eerst een zadel zocht van onder de 750. Dat is echt totaal niet gelukt. _O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:45

Aangezien ik jouw en je pony als combinatie ken, zou ik een Thorowgood Cob aanraden, die heeft een verwisselbaar kopijzer. Vorig jaar heb je een stukje op mijn Shire gereden in mijn 18 inch zadel en ik heb net die filmpjes nog even terug gekeken.

Afbeelding

Met jouw lengte benen heb je imo een 18 inch zadel nodig, misschien kom je weg met een 17,5 inch. Maar je pony heeft een relatief korte rug, cob zadels hebben teruggesneden kussens en daarmee heb je de beste kans om een passend zadel voor jouw en je pony te krijgen. Ik zou gaan voor een veelzijdigheid model, want als ik het mij goed herinner vond je langere beugelriemen niet fijn.

Het zadel is nieuw binnen jouw budget, maar ook goed tweedehands te krijgen, ook dan is het wel belangrijk dat je een goede zadelfitter laat komen om het zadel goed passend te krijgen.

Stuur me maar een appje als je het nummer wil van een goede zadelfitter in jouw omgeving die ook Thorowgood zadels aan meet.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:43

Daphara ik zie hier absoluut geen dik persoon, alleen een lang persoon. Beenlengte de ruimte geven met een grote inchmaat is voor de ruiter niet fijn en zeker bij een korte pony niet de oplossing. Een forward flap, een open zit, minder wrong, daar kun je het voor de ruiter heel comfortabel mee maken in een kleine inchmaat en dus een kort zadel. Even omdenken naar een ander model zadel dus.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:15

Ik zat aan een bates en/of wintec te denken. Ik wissel van mijn haflinger ook vrijwel maandelijks van kopijzer . Voordeel van Bates/wintec is dat de kussens cair zijn, dus de kussens zelf zullen niet inzakken/scheef gaan etc. En ook erg makkelijk "op te vullen" met het daarvoor riser system. Ik heb zelf een Bates dressuurzadel en een wintec hart springzadel. Erg tevreden mee!

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:21

Ik heb een aantal maanden geleden een Wintec dressuurzadel aangeschaft voor mijn Fjord.

Bevalt tot nu toe goed , heb er nog niet veel mee gereden door het slechte weer en het duurde ontzettend lang voordat de singel er was. Ik moet er wel even aan wennen maar het zit wel echt heel fijn!

Maar qua prijs goed te doen en ook keuzes uit verwisselbare boom. Makkelijk in onderhoud en zeer licht.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:53

dianaw33 schreef:
Daphara ik zie hier absoluut geen dik persoon, alleen een lang persoon.


Dik persoon? Dat heb ik toch helemaal nergens gezegd. Aangezien ik TS en haar pony ken, kan ik met absolute zekerheid zeggen dat ze niet dik is, dus waar jij die onzin nou weer vandaan haalt.

Sanniejtjuh

Berichten: 1216
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:31

Ik kan mijn fjord als zelfde omschrijven. Mijn partner rijdt haar, is slank en 181 lang. Wij hebben een Thorowgood t8 dressuurzadel (17 inch). Onze fjord heeft wel wat schoft dus de “hoge variant” paste goed
Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 02-02-24 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:37

Ik heb voor mijn Haflinger een Tekna, die zou ook in je lijstje passen

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:10

Daphara schreef:
dianaw33 schreef:
Daphara ik zie hier absoluut geen dik persoon, alleen een lang persoon.


Dik persoon? Dat heb ik toch helemaal nergens gezegd. Aangezien ik TS en haar pony ken, kan ik met absolute zekerheid zeggen dat ze niet dik is, dus waar jij die onzin nou weer vandaan haalt.


Ik vermoed vanwege je advies voor een 18" zadel, als je de rest van dianaw33 d'r bericht leest waar ze één en ander uitlegd.

@ts: wintec en thorowgood zijn goed aanpasbaar en zeker binnen je budget te vinden.
Bates is een duurdere, luxere versie van wintec maar ook 2e hands wel binnen budget.
Gezien je lengte, korte rug pony en je wensen zou een veelzijdigheidszadel het mooist passen denk ik.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:45

18 inch hoeft echt niet te betekenen dat een ruiter dik is, dat is echt een belachelijke misconceptie. Zo praat je jonge mensen als TS een complex aan.
TS heeft echt hele lange benen, op de foto die ik plaatste valt het vanwege de hoek en mijn hele grote paard niet op. Ze heeft hier de beugels ook nog eens 2-3 gaatjes korter dan ik ze heb, terwijl ik even lang ben en voor haar gevoel waren de beugels nog te lang.

Ik heb TS zien rijden, zowel op haar eigen pony als op mijn paard en daar destijds ook wat filmpjes van gemaakt, dus ik denk dat ik een redelijke inschatting kan maken van welke maat zadel ze ongeveer nodig zal hebben en ze komt imo niet weg met een 17 inch. Wat zij nodig heeft past in een standaard zadel niet op de rug van haar pony, vandaar het advies voor een Cob Thorowgood zadel met teruggesneden kussens.

Anders wordt het maatwerk en dat past niet in haar budget.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:07

Dat is denk ook niet de intentie, maar om aan te geven dat voor een lang en slank persoon (enkel) kiezen voor een grotere inchmaat meestal niet de beste oplossing is. Dat betekent zeker niet dat alle 18 inch ruiters dik zijn, maar een heel slank persoon van 1.82 zou ik ook niet in een 18 inch willen zetten. En zoals diana ook zei, zeker niet op een korte Fjord. Ik ben zelf ook 1.82 met een vrij normaal postuur maar er zou best een paar kilo van de heupen af mogen zeg maar. Zowel ik als mijn zadelmaker twijfelen regelmatig of ik niet toch een halve maat te groot heb. Met proefrijden zat ik echt te krap in 17,5, mààr die had ook niet de andere aanpassingen voor mijn lengte. En die aanpassingen en 18inch is toch wel echt op het randje. Slanke TS zal dat waarschijnlijk over het randje gaan.
Daarbij heb ik ook in 18inch gezeten zonder lange benen aanpassingen waar ik dan alsnog klem kwam te zitten

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:45

Ik heb voor mijn brede KWPN'er een wintec isabel werth. Die heeft voordelen van wintec maar wel in een wat luxer jasje. Die van mij staat toevallig te koop.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:55

Bowo schreef:
Dat is denk ook niet de intentie, maar om aan te geven dat voor een lang en slank persoon (enkel) kiezen voor een grotere inchmaat meestal niet de beste oplossing is. Dat betekent zeker niet dat alle 18 inch ruiters dik zijn, maar een heel slank persoon van 1.82 zou ik ook niet in een 18 inch willen zetten. En zoals diana ook zei, zeker niet op een korte Fjord. Ik ben zelf ook 1.82 met een vrij normaal postuur maar er zou best een paar kilo van de heupen af mogen zeg maar. Zowel ik als mijn zadelmaker twijfelen regelmatig of ik niet toch een halve maat te groot heb. Met proefrijden zat ik echt te krap in 17,5, mààr die had ook niet de andere aanpassingen voor mijn lengte. En die aanpassingen en 18inch is toch wel echt op het randje. Slanke TS zal dat waarschijnlijk over het randje gaan.
Daarbij heb ik ook in 18inch gezeten zonder lange benen aanpassingen waar ik dan alsnog klem kwam te zitten



Daarom raad ik TS ook een goede zadelfitter aan, ik ken toevallig een goede die in haar omgeving zit. Die bekijkt zowel het paard als de ruiter goed en heeft ook Thorowgood- K&M en Faitfaxzadel lijn haar assortiment en ook wat 2e hands opties. Gezien de lengte van TS met een relatief kleine pony zal ze een goede fitter nodig hebben om iets passend voor haar en haar pony te krijgen.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:48

Daphara je leest dingen die er niet zijn, zo kun je elk woord wel uit zn verband rukken. Maar dat terzijde, een lange ruiter in een grote inchmaat zetten die hij niet nodig heeft vanwege broekmaat/bovenbeenbreedte is vaak niet comfortabel op de lange termijn. De praktijk leert dat de ruiter het gevoel heeft te zwemmen in het zadel en stabiliteit gaat missen. Voor korte pony's ook zeker niet gewenst zo lang te gaan. De fairfaxbomen zijn ook niet voor elke korte pony een antwoord helaas, de boom moet maar net geschikt zijn, thorowgood cob kan vreselijk schuiven of bruggen. Als je mazzel hebt dan lukt het met een thorowgood cob, maar anders zou je richting ijslanderzadels kunnen gaan denken, allemaal gebouwd voor korte kleine pony s met volwassen ruiters. 2e hands goed te krijgen en veel hebben ook verwisselbaar kopijzer.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:19

Het is juist een veelgemaakt denkfout dat inch maten gaat om hoe dik je kont is. Dat is juist niet zo.
Daphara heeft in deze helemaal gelijk. Het gaat om de lengte van je bovenbeen.

Je zwemt niet in een 18 inch zadel als je bovenbeen daar lang genoeg voor is. Want je maakt dan de juiste hoek. Mensen die gaan zwemmen in een zadel hebben gewoon een te groot zadel en hebben dan een te klein bovenbeen in relatie tot het zadel.

Vriendin van me heeft absoluut geen dikke kont en ook geen grote broekmaten maar met haar 1,86 wel een heel lang bovenbeen. Die komt in een 17 inch zadel doodgewoon daardoor niet weg. Ook niet met kortere beenblokken of wrongen naar voren. Want er zit een beperking aan hoever dat kan voor je op de schouders van het paard komt.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:55

Spenk schreef:
Het is juist een veelgemaakt denkfout dat inch maten gaat om hoe dik je kont is. Dat is juist niet zo.
Daphara heeft in deze helemaal gelijk. Het gaat om de lengte van je bovenbeen.

Je zwemt niet in een 18 inch zadel als je bovenbeen daar lang genoeg voor is. Want je maakt dan de juiste hoek. Mensen die gaan zwemmen in een zadel hebben gewoon een te groot zadel en hebben dan een te klein bovenbeen in relatie tot het zadel.

Vriendin van me heeft absoluut geen dikke kont en ook geen grote broekmaten maar met haar 1,86 wel een heel lang bovenbeen. Die komt in een 17 inch zadel doodgewoon daardoor niet weg. Ook niet met kortere beenblokken of wrongen naar voren. Want er zit een beperking aan hoever dat kan voor je op de schouders van het paard komt.

Ik geef slechts wat ervaringen uit de praktijk door, ts, succes met zoeken verder.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Een passend zadel voor mijn fjord…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:11

Met mijn 1m80 met lange benen had ik een 17,5 inch zadel met extra lange zweetbladen.
Ik zwom dus wel in een 18”, zat niet stabiel, dood vermoeiend.
Die 17.5” met lange zweetbladen was voor mij toch echt de oplossing.
Maar goed, dat kan voor iedereen anders zijn,

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:57

idje schreef:
Met mijn 1m80 met lange benen had ik een 17,5 inch zadel met extra lange zweetbladen.
Ik zwom dus wel in een 18”, zat niet stabiel, dood vermoeiend.
Die 17.5” met lange zweetbladen was voor mij toch echt de oplossing.
Maar goed, dat kan voor iedereen anders zijn,


Als je een budget hebt van 1000 euro zal je toch sneller een oplossing als een grotere inchmaat moeten ipv andere zweetbladen bijvoorbeeld. Zulke dingen zijn lastig tweedehands, omdat het ook nog eens op paard moet passen en het hier blijkbaar om een korte pony gaat. Dat is makkelijker als er een groter budget is en je dus nieuw zadel kan laten opbouwen bijvoorbeeld. Of een tweedehands kan laten verbouwen.

Daarom gaat het op een paard passen niet alleen om gewicht of lengte, maar ook gewoon over inchmaat dienje als ruiter nodig hebt en die op paard past. Je kan qua gewicht en lengte prima op een paard passen, maar alsnog toch niet omdat je een grotere inchmaat nodig hebt als het paard kwijt kan.

Er zijn best wat opties te vinden, trouwens. Maar daar heb je een goede zadelpasser voor nodig en het is een stuk lastiger tweedehands.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:48

idje schreef:
Met mijn 1m80 met lange benen had ik een 17,5 inch zadel met extra lange zweetbladen.
Ik zwom dus wel in een 18”, zat niet stabiel, dood vermoeiend.
Die 17.5” met lange zweetbladen was voor mij toch echt de oplossing.
Maar goed, dat kan voor iedereen anders zijn,


Met een halve inch maat groter als verschil zou je imo niet moeten “zwemmen” of onstabiel moeten zitten in een zadel. In dat geval zou ik toch echt wat zit- en balans lessen adviseren. Tegenwoordig zijn imo te veel mensen afhankelijk van wrongen/blokken en een opgesloten zadel voor hun balans, een onafhankelijke zit is ver te zoeken.

Ik heb een tijdje een petite jonge dame als bijrijder gehad, die op haar eigen paard met een 16,5 inch zadel reed. Ik heb een 18 inch zadel en toch had ze geen problemen met instabiliteit op mijn zadel, een goede onafhankelijke zit dus.

Afbeelding

Langere zweetbladen zou ik in het geval van TS, dus met een kleinere pony, sowieso niet adviseren. Tenzij je de singelstoten nog steeds onder het zweetblad hebt (zoals bij een VZ- of springzadel) kom je met een dressuur singel nooit weg als de zweetbladen verlegd zijn. Met het gevolg dat je moet rijden met een te korte singel en de gespen niet op het breedste punt van de ribben liggen, maar ver daaronder, met alle mogelijke pijnlijke gevolgen van dien voor de pony.