Hoe Edix zadelpad wassen en vooral drogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Hoe Edix zadelpad wassen en vooral drogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 09:27

Hoi Bokkers,

sinds een aantal maanden ben ik overgestapt naar boomloos zadels voor mijn paarden. Ik heb nu 3 boomloos zadels van Barefoot, met de daarbij horende zadelpads met inlagens. Een stalgenoot verkocht haar Edix zadelpad en die heb ik van haar gekocht, omdat het een mooie rode zadelpad is en waar je ook extra inlagens in kan doen. Het is een Edix dr 8-pocket pad met alle inlagens erbij. De pad is van merino wol die speciaal uitgewassen moet worden met wol wasmiddel, welke wolwasmiddel is hier voor geschikt en wast dan ook goed schoon? En hoe vaak de pad(s) wassen? Het drogen van de Edix zadelpad duurt wel heel lang, het wol aan de bovenkant dat is snel droog maar aan de binnenkant waar de inlagens moeten dat duurt heel lang. Wie heeft er een tip om de zadelpad snel te laten drogen? Ik hoor het graag.

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:19

jansje73 schreef:
Hoi Bokkers,

sinds een aantal maanden ben ik overgestapt naar boomloos zadels voor mijn paarden. Ik heb nu 3 boomloos zadels van Barefoot, met de daarbij horende zadelpads met inlagens. Een stalgenoot verkocht haar Edix zadelpad en die heb ik van haar gekocht, omdat het een mooie rode zadelpad is en waar je ook extra inlagens in kan doen. Het is een Edix dr 8-pocket pad met alle inlagens erbij. De pad is van merino wol die speciaal uitgewassen moet worden met wol wasmiddel, welke wolwasmiddel is hier voor geschikt en wast dan ook goed schoon? En hoe vaak de pad(s) wassen? Het drogen van de Edix zadelpad duurt wel heel lang, het wol aan de bovenkant dat is snel droog maar aan de binnenkant waar de inlagens moeten dat duurt heel lang. Wie heeft er een tip om de zadelpad snel te laten drogen? Ik hoor het graag.

Ik was ze altijd in de industriële wasmachines bij het tankstation, dan komen ze er bijna droog uit, anders moet je ze buiten uit de zon hangen en kan het wel 3 dagen duren

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 20:25

caipirinha schreef:
jansje73 schreef:

Ik was ze altijd in de industriële wasmachines bij het tankstation, dan komen ze er bijna droog uit, anders moet je ze buiten uit de zon hangen en kan het wel 3 dagen duren

Dank je wel voor de tip. Op welke wasprogramma was je daar dan en haal je ook de inlagens eruit of laat je die zitten? Bij mij duurt het ook 2 a 3 dagen voor dat de pad droog is.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:19

Ik heb sinds kort ook een 8pocket Edix pad.
Heb er soort kam/borstel bij gekregen voor de wol te kammen
en een heel klein flesje wasmiddel.
Op hun site staat volgens mij ook info over het onderhoud van de pads en verkopen ze ook speciaal wasmiddel.
Anders even een mailtje naar hun, ze geven heel uitgebreid antwoord, is mijn ervaring.

Ik heb de pad nog niet zo lang, dus nog niet hoeven wassen ;)

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:44

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 09:02

Horsier schreef:
Inlages altijd verwijderen voor het wassen. Op mijn site heb ik een stukje geschreven over het wassen van wollen pads.

https://www.boomlooszadeldekje.nl/c-7063982/onderhoud/

Ik had de inlagens er wel uit gehaald voor het wassen. Dank je wel en ik ga je stukje lezen over het wassen van wollen pads.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 09:05

Just_Natural schreef:
Ik heb sinds kort ook een 8pocket Edix pad.
Heb er soort kam/borstel bij gekregen voor de wol te kammen
en een heel klein flesje wasmiddel.
Op hun site staat volgens mij ook info over het onderhoud van de pads en verkopen ze ook speciaal wasmiddel.
Anders even een mailtje naar hun, ze geven heel uitgebreid antwoord, is mijn ervaring.

Ik heb de pad nog niet zo lang, dus nog niet hoeven wassen ;)

Dank je wel. Ik ga eens kijken waar ik z'n kam/borstel kan kopen en kijken naar de wasmiddel.