Zadel vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 17:05

Hoi ik heb een haflinger van 1.37m die ik momenteel rij met een Massimo met Franse kussens. Nu hebben we er sinds kort een jonge fjord van 3,5 erbij en moet er dus een 2de zadel komen. Voor nu past mijn huidige zadel op beide pony’s en moet de fjord nog beleerd worden. Ik ben aan het kijken wat ik straks erbij wil gaan doen, een Massimo erbij of een ander geschikt zadel voor endurance (lange afstanden) en wat dressuur en springlessen erbij.

Welke zadels zijn oa kort in de rug en geschikt voor dit doel en wat vinden jullie van het zadel positief of negatief. Zo kwam ik ook de Wintec endurance tegen, wie heeft hier ervaring mee?

Afbeelding

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:14

Ik heb een wintec endurance en ik vind het een superfijn zadel, lekker licht en kort (veel korter dan de andere wintec modellen)
Je mag altijd die van mij uitproberen want het paard wat bij dit zadel hoort, is met pensioen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:29

Gezien de zadelvraag verplaats ik dit naar HAR.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:48

Ik zou wachten met investering in hét zadel tot wanneer je jonge paard is goed is doorgereden.
Ik zelf wil wachten tot de mijne een jaar of 10? is. Beetje afhankelijk van hoe de training gaat en wanneer vetreserves spier en conditie worden. Mijn jonkie wordt 7 en ik rij hem zo nu en dan met een ghost zadel omdat die goed aan te passen is aan veranderingen. (Hetzelfde zadel lag voorheen op mijn gerspierde en daarna magere oudje) Ik heb gezien hoeveel verschil het zadel aankan in de breedte. Qua vorm schelen de beide paardjes gelukkig niet erg, rond en kort

Neemt niet weg dat orienteren in korte zadels geen kwaad kan. Ik kijk zelf naar merken as Ghost en Deuber, die laatste wil ik liefst een paar keer in actie zien.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:21

BoktVerlaten schreef:
Ik heb een wintec endurance en ik vind het een superfijn zadel, lekker licht en kort (veel korter dan de andere wintec modellen)
Je mag altijd die van mij uitproberen want het paard wat bij dit zadel hoort, is met pensioen


En waar woont dit zadel :D

Hoeveel inch is hij en welke boommaat zit erin?

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:26

Coby schreef:
Gezien de zadelvraag verplaats ik dit naar HAR.


Kan de kop dan ook verandert worden naar “Endurance zadel vraag”?
:j

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:34

SandraWierda schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik heb een wintec endurance en ik vind het een superfijn zadel, lekker licht en kort (veel korter dan de andere wintec modellen)
Je mag altijd die van mij uitproberen want het paard wat bij dit zadel hoort, is met pensioen


En waar woont dit zadel :D

Hoeveel inch is hij en welke boommaat zit erin?


Zadel woont in Gorinchem en ik heb alle kopijzers liggen dus aanpasbaar! Het is een bruine, 17.5 inch

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:37

Misschien dat dit zadel wat voor je is?
https://connectsaddles.com/?page_id=3728&lang=nl

Ik heb zelf niet deze maar een ander model (dressuur) van connect. En het zijn hele fijne zachte zadels die heel kort zijn.
Ook zijn ze onbeperkt verstelbaar in boommaat.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:41

Ik heb test gereden op de Wintec Endurance, maar ik vond de blokken boven het dijbeen net niet lekker, ik kwam er tegenaan met lichtrijden.

Ik ben uiteindelijk voor mijn haflinger op een Reactor Panel zadel uitgekomen. Ik heb een dressuurmodel.
Ik kwam van een Massimo trail, die was van mijn oude haflinger doorgeschoven naar de huidige, maar bij afstanden boven de 30 km kreeg ik last van mijn liezen, de twist was te breed.
Toen dus gaan zoeken naar iets wat beter bij mij op dit paard paste, en dus o.a. een paar keer proefgereden op de Wintec Endurance.

En toen had ik het geluk dat CountryMill een RP zadel inruilde wat mij heel lekker zat en wat dus wel die smallere twist heeft, waardoor ik geen last van mijn liezen krijg.
RP zadels zijn ook behoorlijk aanpasbaar, niet oneindig, maar het systeem werkt anders dan een standaard boomzadel met kussens.
Ik ben inmiddels al een jaar of 5 erf gelukkig met dit zadel.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:44

Ik heb een wintec endurance voor mijn brede haf met korte rug. Ben er heel blij mee,vind het fijn zitten en kan het zeker aanraden ook aangezien je de boom kan wisselen.
Ben momenteel voor mijn fjord zoekende aangezien die ook kort in de rug is maar nog net iets ronder, dacht zelf massimo of western zadel maar twijfel.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 22:25

mirmar schreef:
Ik heb een wintec endurance voor mijn brede haf met korte rug. Ben er heel blij mee,vind het fijn zitten en kan het zeker aanraden ook aangezien je de boom kan wisselen.
Ben momenteel voor mijn fjord zoekende aangezien die ook kort in de rug is maar nog net iets ronder, dacht zelf massimo of western zadel maar twijfel.


Ik heb een Massimo op mijn haflinger en zoek voor mij fjord een 2de zadel. Op dit moment past de Massimo de fjord ook, maar die zal straks breder worden dan mijn haf en dus zullen ze niet dezelfde boom houden. Nu opzoek naar ander zadel, maar denk toch dat het nog een Massimo gaat worden als ik alles zo overal lees :D

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:39

Is een Edix misschien iets voor je? Ik heb ook een Massimo gehad, was er erg blij mee, maar mijn paard op den duur minder. De mijne kon hooguit 1 keer aan worden gepast in de pers en daarna durfde de zadelpasser het niet meer aan. Daarom heb ik nu een zadel met verwisselbaar kopijzer, omdat ze per seizoen wel wisselt in bespiering en vooral in vet :Y)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 11:03

lies schreef:
Is een Edix misschien iets voor je? Ik heb ook een Massimo gehad, was er erg blij mee, maar mijn paard op den duur minder. De mijne kon hooguit 1 keer aan worden gepast in de pers en daarna durfde de zadelpasser het niet meer aan. Daarom heb ik nu een zadel met verwisselbaar kopijzer, omdat ze per seizoen wel wisselt in bespiering en vooral in vet :Y)


Ik ben begonnen met een edix courville op mijn haflinger, lag niet mooi en ik zat er niet lekker in (op paard ervoor wel). Nu dus een Massimo en daar zit ik wel heerlijk in en paard loopt er ook goed onder. Voor de Fjord durf het dus niet aan om weer een edix te kopen, heb er idd wel weer naar gekeken.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:11

Edix heeft veel meer zadels dan alleen de Courville. De Courville is een boomloos zadel en Edix heeft ook soft tree zadels, die zijn dus gewoon met boom en kan je totaal niet vergelijken met de Courville.

Ik zou zeggen, neem Edix toch nog eens onder de loep want ik denk dat ze ook voor jou het perfecte zadel hebben. :)

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Re: Zadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:21

Ik heb een edix Tariq, Edix equis en alydar op mijn haflinger. Ik krijg ze alle 3 mooi passend