Zadel past het of juist niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantall199

Zadel past het of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 21:20

Hallo

Dit zadel zou bij de aangekochte haflinger horen maar naar mijn idee vindt ik heb op de schoft meer als genoeg ruimte.

Alleen bij de schouders naar beneden toe weer minder

Wie kan mij helpen en ja ik weet het zadelpassen laten komen etc deze gaat ook komen maar ze is dragend waardoor haar lijf nog enorm gaat veranderen

Van achter is ze foto iets scheef genomen ! Het is een jc saphire zadel boom 31 staat erin en 18 inch

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:53

Boom is imo echt veel te smal, daardoor kantelt het zadel naar achteren.

Ik zou echt niet adviseren met dit zadel te rijden, doe je dat wel, dan drukken de punten van het kopijzer in de trapezius spier, wat voor pijn en spieratrofie zal zorgen.

De singel is ook 20 cm te kort.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:04

Daphara schreef:

Ik zou echt niet adviseren met dit zadel te rijden, doe je dat wel, dan drukken de punten van het kopijzer in de trapezius spier, wat voor pijn en spieratrofie zal zorgen.

Niets aan toe te voegen, :j
Diepste punt ligt veel te ver naar achteren. Op de tweede foto kun je duidelijk zien dat het niet netjes aansluit.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 12-01-24 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantall199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:06

Daphara schreef:

Ja de singel weet k. Deze lag er nog ging mij even om hoe die lag met singel .

Chantall199

Re: Zadel past het of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:09

Wat zou het beste erop liggen een mw of wijde?

Ik moet ssw zadel hebben voor goes rond geribte paarden

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:20

Chantall199 schreef:

Ivm de wisseling in postuur de komende paar maanden (weet niet hoe ver ze in de dracht is), zou ik echt gaan voor boomloos, als je daarop kunt zitten of een boomzadelmerk met verwisselbaar kopijzer.

Merken boomzadel met verwisselbare kopijzer in de goedkopere klasse:

Wintec, Thorowgood (of Waldhausen in de hele goedkope klasse)

In de medium geprijsde klasse:

Kent & Master

In de duurdere klasse:

Bates en Fairfax

Wees verstandig, wat je ook kiest, laat het aanmeten door een zadelmaker en (in verband met veel verandering in postuur) heel regelmatig nakijken. Als de boom goed past op de rug, is het voordeel van een verwisselbaar kopijzer dat je veel veranderingen in het lijf kunt opvangen met een ander kopijzer en iets aanpassingen in de vulling.

Ik laat deze wel eens als voorbeeld zien. Mijn merrie twee jaar terug met haar pas aangemeten Fairfax zadel:

Afbeelding

En 9 weken later, na wat meer training. Kopijzer is hier echt veel te smal geworden, het viel me pas op toen ik deze foto zag.

Afbeelding

Meteen de zadelmaker laten komen en een 2 maten groter kopijzer er in gekregen.

En hier hetzelfde zadel vorige winter toen ze FLINK drachtig was:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daphara op 12-01-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantall199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:23

Daphara schreef:
Chantall199 schreef:

Ivm de wisseling in postuur de komende paar maanden (weet niet hoe ver ze in de dracht is), zou ik echt gaan voor boomloos, als je daarop kunt zitten of een boomzadelmerk met verwisselbaar kopijzer.

Kent & Master

In de duurdere klasse:

Bates en Fairfax

Wees verstandig, wat je ook kiest, laat het aanmeten door een zadelmaker en (in verband met veel verandering in postuur) heel regelmatig nakijken.

Dat wil ik zeker gaan doen dat na laten kijken , maat een weide boom zou dat helpen voor haar schouders ?
Is natuurlijk altijd passen maar ik wist niet qls je weide boom zou hebben dat het beneden de schouden ook breder is ...

Ik heb een voorgevoel dat ik compleet nieuw zadel moet laten aanpassen. ....

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:26

Anastasia24 schreef:
Daphara schreef:

Niets aan toe te voegen, :j
Diepste punt ligt veel te ver naar achteren. Op de tweede foto kun je duidelijk zien dat het niet netjes aansluit.

Helemaal eens

Chantall199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:32

Daphara schreef:
Chantall199 schreef:

Kent & Master

In de duurdere klasse:

Bates en Fairfax

Wees verstandig, wat je ook kiest, laat het aanmeten door een zadelmaker en (in verband met veel verandering in postuur) heel regelmatig nakijken. Als de boom goed past op de rug, is het voordeel van een verwisselbaar kopijzer dat je veel veranderingen in het lijf kunt opvangen met een ander kopijzer en iets aanpassingen in de vulling.

Ik laat deze wel eens als voorbeeld zien. Mijn merrie twee jaar terug met haar pas aangemeten Fairfax zadel:

[ [url=m/t9agfh.jpg]Afbeelding[/url] ]

En 9 weken later, na wat meer training. Kopijzer is hier echt veel te smal geworden, het viel me pas op toen ik deze foto zag.

[ [url=m/P5QFt7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meteen de zadelmaker laten komen en een 2 maten groter kopijzer er in gekregen.

En hier hetzelfde zadel vorige winter toen ze FLINK drachtig was:
[ [url=m/j5EVmZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jvry0E.png]Afbeelding[/url] ]

Wauw wat een verschild zeg in een korte tijd !

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:33

Chantall199 schreef:
Daphara schreef:

Kent & Master

In de duurdere klasse:

Bates en Fairfax

Wees verstandig, wat je ook kiest, laat het aanmeten door een zadelmaker en (in verband met veel verandering in postuur) heel regelmatig nakijken.

Dat wil ik zeker gaan doen dat na laten kijken , maat een weide boom zou dat helpen voor haar schouders ?
Is natuurlijk altijd passen maar ik wist niet qls je weide boom zou hebben dat het beneden de schouden ook breder is ...

Ik heb een voorgevoel dat ik compleet nieuw zadel moet laten aanpassen. ....

Een zadel hoort achter de schouder te liggen en van een foto is niet in te schatten welke maat je nodig zal hebben. Het is ook belangrijk dat de vorm van de boom past bij de bouw van je paard en mooi aansluit op de rug. Niet elk merk zadel zal passen op je paard. Er is gewoon niets zinnigs van te zeggen. Doe jezelf, je paard en je portemonnee een lol en ga niet 2e hands van marktplaats of zoiets kopen!

Nodig een zadelmaker uit die ook goede 2e hands opties kan bieden. In regio Limburg weet ik niet welke dat is, maar daar kunnen mensen je vast tips voor geven.

Ik had trouwens nog voorbeeld foto’s van een aanpasbaar zadel toegevoegd aan mijn vorige reactie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:34

Boommaten zijn bij ieder merk net weer anders. Zo vanaf een foto zeggen welke boommaat je moet nemen kan dus niet. Zelfs binnen een merk kunnen verschillende zadels net anders vallen doordat er andere kussens onder zitten die dikker of smaller zijn waardoor een net ander kopijzer zou kunnen passen.

Zou inderdaad gewoon een afspraak maken met een zadelpasser die veel verschillende merken met verwisselbare kopijzers heeft, Wintec, Arena, Bates (allemaal uit dezelfde fabriek), of iets als Ikonic of een van de andere merken die werken met verwisselbare kopijzers. Er zijn er tegenwoordig zoveel dat je best kans hebt dat er een merk wel gaat passen bij de vorm van de rug van je paard. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, daarna kun je gaan kijken welk kopijzertje er precies in moet. En dan heb je dus kans dat het zadel tijdens en na de dracht gewoon goed op de rug blijft liggen en je hooguit het kopijzer, de risers of de wol moet laten aanpassen in de loop der tijd.

Chantall199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 22:38

Celebi schreef:
Boommaten zijn bij ieder merk net weer anders. Zo vanaf een foto zeggen welke boommaat je moet nemen kan dus niet. Zelfs binnen een merk kunnen verschillende zadels net anders vallen doordat er andere kussens onder zitten die dikker of smaller zijn waardoor een net ander kopijzer zou kunnen passen.

Zou inderdaad gewoon een afspraak maken met een zadelpasser die veel verschillende merken met verwisselbare kopijzers heeft, Wintec, Arena, Bates (allemaal uit dezelfde fabriek), of iets als Ikonic of een van de andere merken die werken met verwisselbare kopijzers. Er zijn er tegenwoordig zoveel dat je best kans hebt dat er een merk wel gaat passen bij de vorm van de rug van je paard. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, daarna kun je gaan kijken welk kopijzertje er precies in moet. En dan heb je dus kans dat het zadel tijdens en na de dracht gewoon goed op de rug blijft liggen en je hooguit het kopijzer, de risers of de wol moet laten aanpassen in de loop der tijd.

Goeie tip !

Ik zal eens kijken wie zoiets doet in limburg .