Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:49

Hi bokkers!

Ik ben voor mijn pony op zoek naar een veiligheidshalster voor op de wei.
We gaan binnenkort verhuizen, en op de nieuwe plek moet ze (in ieder geval de eerste week/weken, totdat ze bewezen heeft ook zonder naar binnen te komen) een halster om op de wei/paddock.
Nu heeft ze dat normaal niet, en ben ik dus een beetje huiverig voor vast blijven hangen.
Ze is niet het type dat probeert een halster af te krijgen, of een ander paard dichtbij genoeg laat om aan haar halster te klooien, dus zoek ik iets dat al bij weinig druk kapot knapt. Dit omdat ze zich wel eens met haar achterhoeven aan haar hoofd krabt, waarbij ik me kan voorstellen dat ze vast kan komen te zitten.

Ik heb uiteraard de veiligheidshalsters met klittenband (QHP, Horseware FieldSafe, Waldhausen) gezien, maar betwijfel of deze snel genoeg loslaat. Ik zie alleen maar filmpjes waarbij mensen demonstreren hoe het open gaat door zelf het klittenband los te maken, dus voel me niet heel zeker dat een paard met eenderwelke trekkracht het open gaat krijgen. -O-

Ook heb je halsters met elastiek erin, waarbij ik betwijfel of een paard die af gaat krijgen in een panieksituatie.

Dan heb je nog de eskadron safety, maar die vind ik alleen bij bosgra (met een beschrijving in raar nederlands) of bij amazon (uitverkocht). Deze werkt met een dun metalen ringetje dat open buigt bij druk, waar ik dus het meeste vertrouwen in heb.

https://www.bosgra.nl/eskadron-halster- ... gesp-79223

Ook zou ik deze kunnen gebruiken voor onze huidige halsters, iemand daar ervaring mee?

https://www.bol.com/nl/nl/p/veiligheid- ... 57aec108e9

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:56

Ik vond die halsters met klittenband ook maar eng. Ik moest er zo hard aan trekken en dan nog ging het niet los. Die kracht wil ik niet achter de oren van mijn paard hebben. Veel anderen zijn er erg tevreden over maar goed, ieder zijn ding hè.

Ik heb op een stal gestaan waar halsters 24/7 om moesten blijven en dat gaf me nogal wat zorgen. Mede vanwege de veiligheid, maar ook qua comfort. Wat ik heb gedaan is mijn gewone comfortabele halster gebruiken met een post elastiek tussen de ring en de musketon. Mocht het halster ergens achter blijven hangen dan kon het halster net aan over het hoofd af of knapte het elastiek. Werkte als een trein en het extra voordeel is dat ik gewoon de halsters met neopreen of een bontje eronder kon gebruiken voor het comfort bij 24/7 die dingen omhouden. Is toch een stuk zachter dan die smalle veiligheids halstertjes.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 13-12-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:01


Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 11:06

Ja? Ik heb echt mijn twijfels bij zo'n elastiek, want stel (in het geval van de hoef door het halster aan de zijkant) ze trekt niet naar voren/naar beneden maar aan de zijkant, dan hangt ze alsnog vast.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:31

Mijn paard heeft zo'n een met klitteband en met een flinke ruk kreeg hij het wel los, maar dat was toen ik hem vast had staan en hij ergens van schrok, dus ik durf niet te zeggen hoe goed het gaat werken in het land.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:39

Ik heb gewoon de helft van het klittenband eraf gehaald, mel draagt hem alleen voor de vliegen frontriem in de zomer omdat ze vliegen vangt in maskers :+
Het werkt goed, ik heb hem bv wel eens vastgeplakt aan een hooinet teruggevonden zonder paard erin

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:05

Ik heb veiligheidshalsters van waldhausen met klittenband en kan bevestigen dat ze minder makkelijk open gaan dan je zou willen. Zelfde met het breakaway halster van LeMieux.

Het idee hierboven om het klittenband maar aan 1 kant te laten plakken ipv dubbel klinkt voor mij wel als een logische, dan heb je een stuk minder kracht nodig om los te komen vermoed ik!

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:09


Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 13:14

Die hebben we inderdaad al voor het vastzetten tijdens het optuigen. Geen slecht idee, ga ik meenemen!

Siglos
Berichten: 269
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:14

Vanwege dezelfde angsten met de verschillende halsters, hebben wij een veiligheidshalster met zachte, soort leer achtige stukjes die kunnen knappen als er druk op komt. Ik weet niet van welk merk, zal ik morgenavond even bekijken.

Mogelijk zoiets als dit:
https://www.ej.nl/halster-lemieux-break ... d_source=1

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:27

Het is vrij simpel om van een gewoon halster een breakaway halster te maken. Door het stukje nylon waarmee het kopstuk wordt vastgegespt te vervangen door een dun strookje leer ( en daar de gesp aan bevestigd) ben je al klaar. Zoals bij dit ( kant en klare) breakaway halster. https://www.sstack.com/dura-tech-deluxe ... riant=true ( 3e foto van onder in een close-up van het leertje) Heel eenvoudig zelf te maken ( of door een schoenmaker en dan kan je er meerdere reepjes bij ( laten) maken) maar dus ook te koop.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:29

Gewoon een goed aansluitend halster... heb ze al jaren met halster in de wei ook met paard 5 kant op ijzers.. en ja ook die krapte met zijn achterbeen aan het hooft schuurt ook niet Gewoon de simpele vaste halsters... wel goed aansluitend afgesteld/ kleine maat ( ja paard van 165 past prima in een cob)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:07

ElCid schreef:
Het is vrij simpel om van een gewoon halster een breakaway halster te maken. Door het stukje nylon waarmee het kopstuk wordt vastgegespt te vervangen door een dun strookje leer ( en daar de gesp aan bevestigd) ben je al klaar. Zoals bij dit ( kant en klare) breakaway halster. https://www.sstack.com/dura-tech-deluxe ... riant=true ( 3e foto van onder in een close-up van het leertje) Heel eenvoudig zelf te maken ( of door een schoenmaker en dan kan je er meerdere reepjes bij ( laten) maken) maar dus ook te koop.

Dit heb ik ook gedaan voor mijn kopschuwe paard dat ivm binnen- en buitenzetten door stal dag en nacht een halster om moet. Weet zo direct niet meer waar ik de losse leertjes vandaan had, maar ze bestaan ook ready-made in elk geval. Gaat al jaren goed met meerdere halsters :)

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:24


Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:46

Miran schreef:

Wat geniaal, dat is inderdaad die ik altijd heb! Dank je, ik kon ze niet meer vinden en ben na jaren nu toch bijna door mijn voorraad heen :D

Deze is makkelijk op je halster te monteren, breekt bij heftige korte druk meteen en slijt verder bijna niet. Ideaal :)

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:52

Zoiets heb ik dus gewoon gemaakt van een dubbelgeslagen postelastiek. Breekt bij te hoge druk en maakt dat er genoeg speling in het halster zit om anders over de oren te kunnen glijden.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Veiligheidshalster voor op de wei gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:14

Staat er iets in de wei waar hij aan kan blijven hangen dan?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 15:21

pillow schreef:
Staat er iets in de wei waar hij aan kan blijven hangen dan?


Er hangen van die lepel drinkbakken, en zoals gezegd het krabben.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:31