FRA lederen bit met een korte mond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

FRA lederen bit met een korte mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 15:24

Lieve Bokkers,

Ik ben opzoek naar wat ervaringen met het lederen bit met kinriem van FRA. Het lijkt me een heel vriendelijke optoming. Ik wil het uitproberen aangezien mijn paard een erg korte mond heeft en dus vaak geïrriteerde mondhoeken krijgt van een bit. Hierdoor rijd ik hem eigenlijk altijd bitloos met een bloemhackamore of sidepull. Dit werkt geweldig als ik alleen rijd of tijdens mijn rustige groepritten. Maar als ik weet dat we er wat galopjes tussen gaan stoppen dan ga ik met bit omdat hij dan die competitie voelt met het paard naast hem en doorheeft dat als hij gewoon gaat een sidepull net een halster is. Met bit is hij dan helemaal prima te houden, hij heeft een dubbelgebroken halve knevel trens.


Heeft iemand advies?

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Re: FRA lederen bit met een korte mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 19:55

Niemand ervaring? Of misschien iets over hoe ik een bit comfortabeler kan maken, ik heb het gevoel dat de bakstukken lang zijn als het in de mondhoeken goed zit zegmaar.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:27

Ik gebruik het voor mijn shetlander die niks anders accepteert in zijn mond. Maat 9,5 past hem goed. Nog geen nieuwe wondjes gehad met dit bit, wel met stangbitten in het verleden want die waren achteraf veel te groot. Wel zelf er andere ringen aan laten zetten door mijn tuigmaker, want ze denken bij fra niet na over dat shetjes ook kleinere bit ringen nodig hebben. :+
Afbeelding

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 21:06

Jorex schreef:
Ik gebruik het voor mijn shetlander die niks anders accepteert in zijn mond. Maat 9,5 past hem goed. Nog geen nieuwe wondjes gehad met dit bit, wel met stangbitten in het verleden want die waren achteraf veel te groot. Wel zelf er andere ringen aan laten zetten door mijn tuigmaker, want ze denken bij fra niet na over dat shetjes ook kleinere bit ringen nodig hebben. :+
[ [url=m/FbiWag.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb er inderdaad veel goede dingen over gelezen, ik neem aan dat het leer gewoon wat zachter is. Wel knaagt die van mij overal op waar hij zin in heeft, dus ik denk dat hij wel ook op dit bit veel zal kauwen en hij niet heel lang mee zal gaan. Hij kauwt ook veel op zijn huidige bit.