Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 21:16

Hi!

Op dit moment is het NAT! En dat is vast niet alleen bij mij zo..
Mijn paard, 7 jr KWPN ruin, waarmee ik voornamelijk dressuur rij heeft altijd voor peesbeschermers om en achter strijklappen. Eigenlijk altijd simpele beschermers van BR gehad maar met de natte bak drogen ze niet/slecht en plakt het klitteband niet meer door al het zand wat overal tussen zit.
Daarnaast blijven ze echt niet mooi.
Ze gaan ook al even mee dus ik dacht tijd voor nieuwe!

Ik zoek dus beschermers die redelijk tot goed water en weerbestendig zijn en die er ook nog een beetje mooi uit (blijven) zien ivm lessen en af en toe een clinic etc.
Liefst ook nog wat gunstig geprijsd.

Ik ben benieuwd, welke beenbeschermers gebruiken jullie? Of over welke zijn jullie tevreden?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 01:55

Als ze niet nodig zijn, zou ik ze lekker achterwege laten. Peesbeschermers die geen vocht opnemen zijn doorgaans ook te warm, omdat de voering niet ademend is (sowieso is alles met neopreen voering echt super slecht voor de pezen) tenzij je de beschermers zonder voering neemt, zoals bijvoorbeeld dit type:

https://www.agradi.nl/gatusos-peesbesch ... -bruin.htm

Die zijn in veel kleuren beschikbaar, even afspoelen onder de kraan na gebruik en klaar. Er zijn ook strijklappen van:

https://www.agradi.nl/gatusos-kogelbesc ... rood-l.htm

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 08:26

Equilibrium zijn de volgende dag weer droog :) daarvoor heb ik ze toen gekocht en dat werkt top.

Houd met de versie hierboven rekening dat er zand tussen gaat zitten en dat geeft kans op schuurplekken

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 08:50

Ik heb Gatusos peesbeschermers, die zijn fijn. Ik heb alleen wel een PRE, dus niet hele dikke pijpbenen, ik weet niet of ze ook goed om grove benen passen.
Ik doe ze eigenlijk alleen op bos/strandrit om, in de bak eigenlijk nooit. Gaat prima gewoon zo. Als ze zichzelf aantikken is dat vooral met raar doen in de wei of bijv op onbekend terrein op een bospad ofzo, is mijn ervaring.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 08:53

Ik heb de simpelste van BR. Ik een setje voor 'netjes', die gebruik ik weinig en blijven daarom netjes.
En dan gewone voor elke dag, die vies worden. Die na gebruik afspoelen en afborstelen (zeker het klittenband), ophangen, en de volgende dag gewoon -ook nat- weer gebruiken. Dat natte is met omdoen misschien even niet zo lekker, maar is snel genoeg vergeten. En het koelt nog eens extra ;).

Spenk
Berichten: 21780
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:22

Rij je er uit gewoonte mee of slaat die zn benen stuk met rijden?

Met dressuur is het 9 van de 10x overbodig om met bescherming te rijden. Het wordt er te warm onder wat de kans op blessures alleen maar vergroot.

Als je dan toch er mee rijden wil zou ik altijd ook zonder modder met bovenstaande gaten bescherming rijden.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:06

Ik ga met de rest mee. Ik heb nooit peesbescherming om behalve bij een, maar die krijgt het altijd voor elkaar...... die heeft ze om omdat ze een brokkenpiloot is. Zij verwondt zich in de paddock ook.
Maar verder nooit. Als ze zich in de wei/paddock niet beschadigen, doen ze dat met rijden ook niet.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:11

pluisje88 schreef:
Equilibrium zijn de volgende dag weer droog :) daarvoor heb ik ze toen gekocht en dat werkt top.

Houd met de versie hierboven rekening dat er zand tussen gaat zitten en dat geeft kans op schuurplekken


Ik heb die open beschermers van een ander merk en vind ze top.
Nooit schuurplekken gehad, want je kunt ze na gebruik gewoon schoonspuiten en schrobben, waardoor er juist geen zand in blijft zitten.
Ik gebruik ze enkel op de trailer / buitenrit / met springen of longeren overigens, ik vind ze verder niet nodig. Maar op de trailer vind ik het ergens gewoon een prettig idee en bij de laatste 3 is ze weleens overenthousiast en wil gewoon voorkomen dat ze zichzelf iets te hard aantikt.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:31

Eerst gebruikte we niks bij dit paard, tegenwoordig wel. Ook bij dressuur, op advies van de dierenarts na een peesblessure door trap van zichzelf. De da vond in ons geval de eventuele warmte een veel minder probleem als de blessure door het flinke aantikken. Heeft niks te maken met verwonden in vrije tijd, omdat ze daar veel minder actief van achter loopt en minder zijgangen. Ook de reden waarom 1e keer in het land van het jaar er bescherming omheen gaat.
Daarnaast ook het advies om niet de standaard peesbeschermers te nemen zoals die standaard van Br, omdat die aan de bovenkant bij de pezen recht lopen en bij het buigen van het been in de pezen drukken. Ik kies dus beschermers waar de bovenkant ook een uitsparing heeft.

Ik heb iets wat hier op lijkt. Geen klittenband maar de mijne hebben knopjes waar je de bandjes op drukt.

Afbeelding

Maar ik heb dus wel minimaal twee paar. Als ze nat zijn door buitenrit of natte bak hang ik ze op om te laten drogen of ik was ze meteen als er veel vuil of zand aan blijft hangen. Waterbestendig wordt te warm, dus je kan beter een extra paar kopen.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:33

Dat zijn de LeMieux snug boots, toch?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:35

Ja, de ultra mesh variant, ik heb ze niet maar wel precies hetzelfde model van andere merken.

Celebi
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:39

Mijn pony past niet veel beschermers dus ik had weinig keuze. Wilde zo koel mogelijk model, dus heb nu een set met maar een hele dunne laag neopreen en heel veel ventilatie gaatjes. Daardoor drogen ze ook een stuk sneller. Als ze vies en blubberig zijn spuit ik ze na het rijden gewoon volledig af. Ook goed het klittenband. Ophangen en de volgende dag weer mee rijden. Soms zijn ze droog, soms nog wat klam met deze temperaturen. Daar heeft mijn paard weinig van en op de huid zijn ze zo droog of weer nat van de modder dus verder geen probleem.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:39

Ik vind ze mooi, ook al vaker goede ervaringen mee gehoord. De uitsparing aan de bovenkant vind ik ook mooi :) en om die reden snap ik heel goed dat je beenbescherming gebruikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:41

Afspoelen en ophangen na gebruik, dan blijft het klittenband echt wel goed plakken. Koop er dan een setje bij voor netjes, die je dus gebruikt bij mooi weer of alleen voor lessen/clinics. En als het echt heel erg bagger is gewoon niks erom, nergens voor nodig :n

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:43

Een slicker brush (zo een voor je hond/kat) werkt ook heel goed om klittenband weer schoon en plakkend te krijgen :)

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:49

Avalanche schreef:
Een slicker brush (zo een voor je hond/kat) werkt ook heel goed om klittenband weer schoon en plakkend te krijgen :)


Ja, goede tip! Die heb ik dus ook liggen, ook al vind ik de beschermers zonder klittenband fijner. Maar voor dekens, transport beschermers en alle andere dingen met klittenband zijn ze super.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ervaringen? Beenbeschermers & natte bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:52

Ik heb hem niet zelf verzonnen hoor :) ik kreeg de tip van iemand anders, en zo fijn!