Springzadels en beugelophanging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 00:57

Hoi,
Ik vroeg me af of er springzadels bestaan met verplaatsbare beugelophanging? Of een ophanging die niet erg ver naar voor zit?

Ik zit namelijk erg snel in stoelzit, maar omdat ik spring met mijn paard heb ik dus ook een springzadel.

Nou merk ik wel dat zelfs als ik de stijgbeugels 2 gaatjes langer heb ik nog in stoelzit zit.

Ik weet dat er dressuurzadels zijn die al een verplaatsbaar systeem hebben (wintec dacht ik).

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 01:03


Paisy

Berichten: 219
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 02:38


_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:32

Bij Harry Dabbs kan je de plaats van de beugelophanging zelf kiezen.
Ik heb deze dus inderdaad ook met die reden anders gezet.

Je kunt ook een klein stukje tuinslang om je beugelhaakje doen en dan je beugelriem. Heeft hetzelfde effect.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 09:23

_bloempje01_ schreef:
Bij Harry Dabbs kan je de plaats van de beugelophanging zelf kiezen.
Ik heb deze dus inderdaad ook met die reden anders gezet.

Je kunt ook een klein stukje tuinslang om je beugelhaakje doen en dan je beugelriem. Heeft hetzelfde effect.

Hoe groot moet dat stukjz tuinslang zijn dan? 1 cm? 2cm?

Dan kan ik alvast kijken of dat bij het huidige zadel werkt.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:39

Dat is afhankelijk van hoe ver de ophanging voor jou naar achteren moet. In principe even lang als dat je een verstelbare ophanging zou verplaatsen (voor zover dat kan met de lengte van je beugelhaak natuurlijk)

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:42

ik zou bij zo'n ingreep met een stukje tuinslang wel voorzichtig zijn, zorg dat de stijgbeugelriem nog steeds stevig om de haak zit. Je wilt niet dat de beugelriem boven de sprong van je haak afschuift. %)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 15:53

goldyc schreef:
ik zou bij zo'n ingreep met een stukje tuinslang wel voorzichtig zijn, zorg dat de stijgbeugelriem nog steeds stevig om de haak zit. Je wilt niet dat de beugelriem boven de sprong van je haak afschuift. %)

Ik moet sowieso eerst zien of het gaat.
Ik heb haken die je aan het uiteinde kan omhoog duwen.

Voor het idee.
Dit is het huidige zadel.
Steigbeugels zijn hier al redelijk lang voor in een springzadel. (voor mijn gevoel althans).
Afbeelding
Vanuit een ander perspectief
Afbeelding

Wat kantelen van het bekken betreft. Hoef ik geen tips over, dit is hoe ik het meest ontspannen kan zitten.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:50

Art_Ificious schreef:
Wat kantelen van het bekken betreft. Hoef ik geen tips over, dit is hoe ik het meest ontspannen kan zitten.


Je zit op je genot, niet op je gemak.

Als jij zo het lekkerst zit, en je kan hier geen zadel in vinden, geen enkel (gerenommeerd-) zadelmerk zal dit ondersteunen, omdat het gewoon afbouw doet aan zit&pasvorm, zou ik mij gewoon kritisch afvragen of je deze tak van sport wel wil beoefenen.

Je wil je paard hier toch geen dupe van laten worden?

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:59

Nielojram schreef:
Art_Ificious schreef:
Wat kantelen van het bekken betreft. Hoef ik geen tips over, dit is hoe ik het meest ontspannen kan zitten.


Je zit op je genot, niet op je gemak.

Als jij zo het lekkerst zit, en je kan hier geen zadel in vinden, geen enkel (gerenommeerd-) zadelmerk zal dit ondersteunen, omdat het gewoon afbouw doet aan zit&pasvorm, zou ik mij gewoon kritisch afvragen of je deze tak van sport wel wil beoefenen.

Je wil je paard hier toch geen dupe van laten worden?


Dit is wel een heel lompe reactie. TS zit niet helemaal correct maar niet zodanig dat het paard er onder lijd. Ik ben wel heel benieuwd hoe jij op het paard zit. Heb je foto's ?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 23:11

Ik woi het eigenlijk gewoon negeren.

Maar om even te reageren , op M'n doos zit ik niet. Om daarop te zitten moet ik m'n bekken nóg meer naar voor kantelen.
Maar naar achter kantelen lukt niet zonder mijn benen, buik en rug aan te spannen en de totale ontspanning dus verloren gaat. Ik denk dat geen ontspanning juist minder fijn is voor het paard.


Ik heb niet de meest ideale bouw. Ik ben jaloers op dames met vlakkere billen, waar anderen dan weer jaloers zijn op mijn steekkont :')
Helaas levert die kont ook enorm veel ongewenste mannelijke aandacht op.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:16

Ik vind op de tweede foto de lijn heup - hak helemaal niet zo raar.
Als je de beugelophanging meer naar achter doet kom je volgens mij heel snel uit balans nog meer in je bovenlijf naar voren te zitten. Bovendien is het dan nauwelijks mogelijk om druk te houden op je beugels, wat de balans op de sprong (en in de landing) ook niet ten goede komt. Dat zal ook al snel zorgen voor knijpen met je knieën om te compenseren, niet fijn voor het paard en nog minder druk op de beugel met nadelige gevolgen.

Ik verwacht niet dat deze oplossing in dit geval een probleem zal oplossen.
Ken het wel van duurdere zadels bij ruiters met hele lange benen, die hebben anders gewoon niet genoeg ruimte om te zitten en komen met de knieën voor het zadel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 23:28

gomir schreef:
Ik vind op de tweede foto de lijn heup - hak helemaal niet zo raar.
Als je de beugelophanging meer naar achter doet kom je volgens mij heel snel uit balans nog meer in je bovenlijf naar voren te zitten. Bovendien is het dan nauwelijks mogelijk om druk te houden op je beugels, wat de balans op de sprong (en in de landing) ook niet ten goede komt. Dat zal ook al snel zorgen voor knijpen met je knieën om te compenseren, niet fijn voor het paard en nog minder druk op de beugel met nadelige gevolgen.

Ik verwacht niet dat deze oplossing in dit geval een probleem zal oplossen.
Ken het wel van duurdere zadels bij ruiters met hele lange benen, die hebben anders gewoon niet genoeg ruimte om te zitten en komen met de knieën voor het zadel.

Dank je.
Ik doe soms wel tijdens het springen mijn benen naar achter. Ik heb niet de indruk dat ik dan echt uit balans geraak.
Al let ik er wel steeds meer op dat ik die benen recht onder me hou en niet naar achter leg boven de hindernis :)

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:35

Zit je zo altijd het lekkerst? Of zit je zo het lekkerst op dit zadel? Want het lijkt of jouw zadel je in stoelzit laat zitten. Meestal ligt het zwaartepunt dan te ver naar achter in verhouding tot het zwaartepunt van je paard. Of de twist is te breed voor jouw bekken, maar dan draaien ook meestal je knieën naar buiten. Vaak kan je dat ook zien aan het lichtrijden. Of je aan je zadel geplakt blijft, of juist snel omhoog pingt.
Je klinkt alsof je al wat jaren rijdt. Met jouw ervaring zou je geen moeite meer hoeven doen, niet hoeven nadenken over lichtrijden of beenligging of knieën zakken of druk op je beugels of.. En dat doe je wel.. dan is het toch vaak je zadel zelf, wat jou niet juist laat zitten i.c.m. jouw paard. Ik zou eerst wat andere zadels proberen voordat je je op de beugelophanging gaat focussen.

Ik ga nu even op een andere manier naar de foto's kijken :)

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:38

Bij iedereen gaat het been weleens naar achter op de sprong. Als je hele steunpunt 2 cm meer naar achter komt te liggen heeft dat heel een ander effect op je balans dan een onderbeen dat een keer naar achter schuift op de sprong, waarbij in/na de landing je de druk wel weer onder je zwaartepunt kunt opzoeken in plaats van erachter.

Ik zou het eerder zoeken in een beter bij jou passend zadel dan in het achter je zwaartepunt ophangen van de beugels.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:49

_bloempje01_ schreef:
Bij Harry Dabbs kan je de plaats van de beugelophanging zelf kiezen.
Ik heb deze dus inderdaad ook met die reden anders gezet.

Je kunt ook een klein stukje tuinslang om je beugelhaakje doen en dan je beugelriem. Heeft hetzelfde effect.


Mijn collega/stalgenoot heeft door zo’n constructie een doodklap gemaakt. De beugelriem is boven een 1.50 sprong losgeschoten met alle gevolgen van dien.
Zij heeft nooit meer kunnen rijden en de procedures met verschillende verzekeraars heeft enkele jaren geduurd.
Levensgevaarlijk!!

Ik heb bij mijn Stübben zadel de ophanging laten verplaatsen door de zadelmaker. Samen hebben we de juiste plaats bepaald en hij heeft het keurig in orde gemaakt.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Springzadels en beugelophanging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 08:51

Is het zadel niet in zn geheel te groot voor je?

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:41

Tazzey schreef:
_bloempje01_ schreef:
Bij Harry Dabbs kan je de plaats van de beugelophanging zelf kiezen.
Ik heb deze dus inderdaad ook met die reden anders gezet.

Je kunt ook een klein stukje tuinslang om je beugelhaakje doen en dan je beugelriem. Heeft hetzelfde effect.


Mijn collega/stalgenoot heeft door zo’n constructie een doodklap gemaakt. De beugelriem is boven een 1.50 sprong losgeschoten met alle gevolgen van dien.
Zij heeft nooit meer kunnen rijden en de procedures met verschillende verzekeraars heeft enkele jaren geduurd.
Levensgevaarlijk!!

Ik heb bij mijn Stübben zadel de ophanging laten verplaatsen door de zadelmaker. Samen hebben we de juiste plaats bepaald en hij heeft het keurig in orde gemaakt.


Jeetje dat is heftig, hier gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt.

Mijn tip was ook niet zozeer voor de lange termijn maar meer bedoeld om eens te zien of het daadwerkelijk verschil maakt voor haar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 10:10

Nibbit schreef:
Is het zadel niet in zn geheel te groot voor je?

Ik heb een 17,5inch.
Twijfel soms om toch een 16,5 te moeten hebben.

Tazzey, wat heftig. Nu spring ik geen 1m50 alleen nog maar 80cm maar kan me voorstellen dat elke val wel eens slecht kan aflopen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:20

Art_Ificious schreef:
Nibbit schreef:
Is het zadel niet in zn geheel te groot voor je?

Ik heb een 17,5inch.
Twijfel soms om toch een 16,5 te moeten hebben.

Tazzey, wat heftig. Nu spring ik geen 1m50 alleen nog maar 80cm maar kan me voorstellen dat elke val wel eens slecht kan aflopen.


Als je al zo ruim zit in 17,5 inch dan kan je niet zo'n flinke derriére hebben toch? :D

Ik denk ook dat met een beugelophanging meer naar achteren je juist je bovenlijf verder naar voren gaat zetten en dan los je het niet op. Ik zou het zoeken in een ander, voor jou beter passend zadel.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:25

Ik zou denk ik eerst met een zadelpasser kijken naar wat voor jou en je paard het beste ligt.
En dan misschien ook kan kijken naar een andere merk/ model springzadel, misschien ook een andere maat en van daaruit verder gaan kijken.

Zou zelf nooit teveel prutsen aan een zadel.

Mijn zusje heeft ooit in een cross gehad dat haar stijgbeugel brak boven de hindernis. Staat los van het zadel verhaal, maar heeft de laatste hindernissen wel kunnen rijden omdat ze verder super in haar zadel zat.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:56

Art_Ificious schreef:
Nibbit schreef:
Is het zadel niet in zn geheel te groot voor je?

Ik heb een 17,5inch.
Twijfel soms om toch een 16,5 te moeten hebben.

Tazzey, wat heftig. Nu spring ik geen 1m50 alleen nog maar 80cm maar kan me voorstellen dat elke val wel eens slecht kan aflopen.


Als 17,5 te groot is, en je twijfelt over 16,5, heb je dat niet een 17 nodig?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:07

Inchmaat is niet alleen afhankelijk van je kontmaat, de lengte van je bovenbenen bepalen ook wel inchmaat je past.

Ts, Lukt het je in dit zadel wel om simpel in de verlichte zit te galopperen, of heb je het gevoel veel te moeten compenseren? Zit een zadel voor jou fijn, vind je meer dan voldoende steun, zowel voor, boven als na de sprong. Heb jij het gevoel steeds alle zeilen bij te moeten zetten, kan het zijn dat of je balans nog net niet voldoende is, of het zadel voor jou niet geschikt is. Wat Gomir zegt, de ophanging verder naar achteren kan dan juist nadeliger zijn voor je balans. Na de sprong klap je dan sneller voorover. Gezien je foto’s zou ik zelf met deze lengte niet eens durven springen. Zelf vind ik dit te lang, waardoor ik onvoldoende balans op de beugels kan vinden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 12:22

Qua balans tijdens springen heb ik eigenlijk geen problemen.

Verlichte zit in galop lukt ook. Doe ik standaard bij rechtsom omdat paard dit nog lastig vind.
Afbeelding

Qua zadelpasser ga ik een andere zoeken. De laatste die ons een dressuurzadel aangemeten had maakte fouten. Uiteindelijk zat het zadel ook niet zo comfortabel als ik buitenritten wou maken van 2u of langer.
Paard had een te smalle boom en kreeg dus spieratrofie bij de schoft.
Ik paste wel in een 17 inch.
Er zijn er die zeggen da ik voor een springzadel wel een 16,5 kan nemen omdat de zitting vlak is.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:37

Het is natuurlijk een momentopname, maar die verlichte zit ziet er ook niet heel makkelijk uit. Je lijkt te steunen op je handen en je knieën ipv je beugels. Daarbij komt volgens mij ook je knie over het zadelblad heen. Ik zou in de verlichte zit toch graag meer gewicht in de beugels zien en aangezien je hiel wat omhoog staat (minimaal hoor), lijkt me dat dat niet zo is (of anders moet dat je heel erg veel kracht kosten omdat je met spieren je hiel omhoog moet houden ipv dat je in je enkel kunt 'hangen')