Rondgenaaid of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Rondgenaaid of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 14:45

Wat is jullie ervaring met een rondgenaaid hoofdstel?
Of gaat jullie voorkeur naar een gewoon hoofdstel?

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:01

Dat is toch puur cosmetisch?
Je paard zal er niet beter door gaan bewegen.

Mocht je 'rondgenaaid' ( in de huidige woke-cultuur vind ik dit een lastig woord :D ) wel veel mooier willen, en aan willen schaffen; investeer in een wat duurder merk. En dan bedoel ik de authentieke Engelse cq Duitse merken.

Leer wat rondgenaaid wordt door de zadelmaker, moet zacht zijn, zodat de randjes aan de binnenkant niet schuren tegen de dunne huid van het hoofd,

Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Rondgenaaid of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:37

Rond genaaid heeft wel een kleiner draagvlak dan plat leer, kan bij gevoelige paarden voor irritatie zorgen. Verder is het net wat je mooi vindt.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:30

Ik vind rondgenaaid echt vreselijk, ergens moeten toch de gespen zitten en die komen dan precies op het gevoelige stuk achter de oren.
Lekker zacht anatomisch gevormd kopstuk is toch veel prettiger voor het paard?

Edit: ik zie dat dit nu wel iets beter opgelost wordt, maar nog steeds denk ik dat het voor het paard minder comfortabel is.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:01

Tilmar schreef:
Ik vind rondgenaaid echt vreselijk, ergens moeten toch de gespen zitten en die komen dan precies op het gevoelige stuk achter de oren.
Lekker zacht anatomisch gevormd kopstuk is toch veel prettiger voor het paard?

Edit: ik zie dat dit nu wel iets beter opgelost wordt, maar nog steeds denk ik dat het voor het paard minder comfortabel is.


Ik heb deze op mijn verlanglijstje staan. Lijkt me comfortabel genoeg? De gespen zitten niet achter de oren.

Afbeelding

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 09:23

wortel115 schreef:
Ik heb deze op mijn verlanglijstje staan. Lijkt me comfortabel genoeg? De gespen zitten niet achter de oren.


Oke, ik geef toe, deze ziet er goed uit.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:24

Afhankelijk van het ontwerp van het hoofdstel kan het veel druk op de pol (achter de oren) veroorzaken, omdat hier bij veel modellen de gespen/sluitingen zijn bevestigd. Ook wanneer dit met een onderlegger is, wordt er meer druk gegenereerd door het hoofdstel dan bij een regulier kopstuk of anatomisch kopstuk.

Wat de gevolgen hiervan zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar het is in ieder geval wel zo dat lang niet ieder paard dit verdraagt/tollereerd. Je zult dus proefondervindelijk moeten uitvinden of dit werkt voor jouw paard en/of eventueleel de hulp van een fitter inschakelen.