Hoofdstel passen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 23:40

Ik heb van mijn oude paard nog een goed hoofdstel hangen, en ik wil deze nu eigenlijk ook wel gebruiken voor mijn nieuwe paard. Ik heb hem al wel eens omgedaan en naar mijn mening paste deze wel, maar zat ze wel wat te kauwen met het bit. Ik heb er na een paar jaar uit geweest te zijn niet mega veel verstand meer van, dus hoe kan ik zien of een hoofdstel goed past, en of het bit bijvoorbeeld niet te groot of te klein is? Oude paard had een kleine maat full in de halsters en deze een kleine cob, maar heb geen idee welke maat het hoofdstel is

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 03:50

Kun je niet een foto plaatsen zodat wij kunnen zien wat jij ziet?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:36

Een watertrens moet aan beide kanten ongeveer een halve centimeter uitsteken. Een bus- of D-trens moet aansluiten zonder druk te geven (maar een paar mm uitsteken is ook prima).

De bakstukken (en neusriem bakstukken etc) mogen niet over het jukbeen lopen. Een hoge neusriem moet ongeveer 2 vingers onder het laagste punt van het jukbeen liggen. Je moet 2 vingers op de neusbrug onder de neusriem kunnen doen wanneer die vast zit.

Dat zijn volgens mij een beetje de harde regels. Voor de rest is het een beetje kijken. Trekt de frontriem niet het hoofdstel naar voren of flappert die juist alle kanten op? Zijn de oren vrij? Etc.

Ik zou qua bit wel aanraden om ook goed uit te zoeken wat voor bit je nieuwe paard prettig vindt, de maat is maar een klein gegeven daarvan.

En een foto plaatsen kan zeker helpen

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 13:42

Afbeelding

Afbeelding
Hierbij twee foto’s waarop ze hem op heeft. Ik zie nu dat ik aan de ene kant de neus riem eroverheen heb gedaan per ongeluk,dus dat lijkt een beetje gek. En ook de keelriem zit scheef
Laatst bijgewerkt door Rach_el op 29-11-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:51

Je foto's staan er niet bij. Na het uploaden moet je ze nogmaals aanklikken in de "afbeeldingen" lijst, dan lukt het waarschijnlijk wel.

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 13:56

Dankje Bowo, twijfelde al of het zo goed ging

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:27

Zo klein is het lastig te zien :) kunnen ze groter?

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:18

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er nog niet veel aan veranderd qua hoogte van de neus riem ed, die kan nog verder naar beneden, dus als jullie zo iets zien wat anders moet, laat het weten :)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:25

Dat past mooi hoor! Neusriem mag 2 of 3 gaten zakken, die ligt nu strak tegen de jukbeenderen aan en daar moeten 2 vingers tussen zitten. Keelriem even onderlangs laten lopen en 1tje losser.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:31

Kan het zijn je kopstuk achterstevoren zit? De keelriem moet aan de achterkant zitten. En volgens mij krijg je ook de gesp weer aan de linkerkant als je het kopstuk omdraait

Verder sluit ik me aan bij het laten zakken van de neusriem.

Voor het bit zou een foto vanaf de voorkant ook handig zijn

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 15:33

Kopstuk zou zeker achterstevoren kunnen zitten, heb deze laatst weer in elkaar gezet en twijfelde er al overIk was namelijk ook in de veronderstelling dat die keel riem achter moest. Fijn dat het even bevestigd word. Ga ik dat allemaal even veranderen en dan kan ik eventueel nog een foto van de voorkant maken. Bedankt allemaal!

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:34

Persoonlijk zie ik de frontriem iets ruimer bij de oren. Ik weet niet of je hiervoor genoeg ruimte hebt als je 'm naar beneden schuift of dat je kopstuk dan knijpt. Iets ruimere frontriem kan je ook oplossen door een nieuwe frontriem te plaatsen.

Kopstuk loshalen en omdraaien. De keelriem hoort onder de bakstukken te zitten (en de gesp aan de andere kant van het hoofd). Daarnaast nog de neusriem 2a3 gaten naar beneden

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:34

* Dubbelpost

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:53

Eens. Ik zou zelf ook voor een iets grotere frontriem gaan, en met kopstuk omdraaien zal hij dan mooi zitten. Je neusriem mag 2 gaten langer denk ik :)

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Hoofdstel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 12:21

Hoihoi, ze was toch erg onrustig bij dat hoofdstel, ondanks de aanpassingen dus ik heb een nieuwe gekocht die naar mijn mening een stuk beter zit, en waar ze ook rustig bij blijft. Toch heb ik graag nog wat extra ogen die meekijken. Ik voeg de foto’s bij
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding