Schuivend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vissy

Schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 12:25

In navolging op mijn laatste post van een klapperend zadel een nieuw nieuw zadel aangeschaft.
Maar deze schuift naar voren.
Alle dekjes schuiven eronder uit.
Zelfs le mieux schuift tot zover de lusjes hem laten gaan.
Zadel schuift in mijn beleving te veel naar voren de schouder op.
Zadelmaker zegt dat het mag want zij vinden dat de boom achter de schouder blijft en de wrongen mogen net als bij een springzadel ober de schouder heen komen.
Heb m'n prolite geprobeerd met in de eerste vakjes bij de schoft de dubstep vulling maar toen vloog halverwege m'n rijden alles eronderuit. Dus maakte het nog erger.
Wat zou dit kunnen zijn?

Hoe meer verzameld, hoe meer schuiven. Singel blijkt wel goed op z'n plek liggen.
Help me out! :')

SweetVanille

Re: Schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:26

Andere zadelpasser zoeken. Zadel hoort niet te schuiven

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:27

Wat jammer dat jouw zadelmaker dit tegen je zegt want dat zou helemaal niet mogen..... Ik zou een andere zadelmaker laten komen. Ik denk dat je daar een heel ander advies van gaat krijgen dan van deze.

Ga geen geld investeren in andere singels, pads of bontjes. Laat je goed adviseren en dan zal het wel goed komen.

Succes!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:35

Nadat 2 zadelmakers/passers mij niet passende zadels hebben aangesmeerd kijk ik hier helaas niet meer van op. -O-

Mijn advies: ga op zoek naar informatie over wat een zadel in de basis passend maakt en wat niet en hoe je bepaalde dingen kunt controleren. Of het diepste punt goed in het midden zit bijvoorbeeld of dat je met een lampje kunt kijken of de kussens overal aansluiten. Zoek vervolgens een nieuwe zadelpasser die is aangesloten bij de VZTD en kijk kritisch mee of het zadel past. Ga niet overal zomaar in mee maar stel kritische vragen. Een goede zadelpasser kan je op deze manier een beetje onderscheiden van de rotte appels. Ik zou in ieder geval op basis van dit verhaal dit zadel niet meer gebruiken tot er een kundig persoon naar gekeken heeft. :(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:36

Wauw, wat erg dat jouw zadelmaker dit zo zegt. Had je bij dat klapperende zadel ook deze zadelmaker?

Zou oprecht direct een ander zoeken. Heel vervelend, mede ook omdat dit altijd zo prijzig is, zadelissues.

Verdiep je goed in degene die je vraagt, een écht kundig persoon. En het is altijd goed zelf ook te leren, waar je op moet letten, hoe je zelf kunt zien of een zadel écht goed zit.

Degene die mijn zadel checkt, geeft haar klanten ook veel informatie over goedpassende zadels en waar op te letten, e.d. Ik heb er veel van geleerd.

Sterkte ermee!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 27-11-23 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:37

Welke singel heb je er aan?
Ik heb ook zo een paard waar het zadel de neiging heeft wat naar voor te schuiven.
Breed paard, rond, weinig schoft, smalle singelplek die erg naar voor ligt én een dikke buik.
Als je een gewone singel gebruikt kan je wel even kijken naar een crescent oid om eens te kijken of dat verschil maakt.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 14:21

Twiggy2008 schreef:
Wauw, wat erg dat jouw zadelmaker dit zo zegt. Had je bij dat klapperende zadel ook deze zadelmaker?

Zou oprecht direct een ander zoeken. Heel vervelend, mede ook omdat dit altijd zo prijzig is, zadelissues.

Verdiep je goed in degene die je vraagt, een écht kundig persoon. En het is altijd goed zelf ook te leren, waar je op moet letten, hoe je zelf kunt zien of een zadel écht goed zit.

Degene die mijn zadel checkt, geeft haar klanten ook veel informatie over goedpassende zadels en waar op te letten, e.d. Ik heb er veel van geleerd.

Sterkte ermee!!

Ja dit is inderdaad dezelfde. Ik weet qua zadelmakers echt niet meer wie nou goed is en wie niet. Met velen hier in de buurt al m'n twijfels of Slechtere zadels gehad. (Zuid-holland)

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 14:24

Duhelo schreef:
Welke singel heb je er aan?
Ik heb ook zo een paard waar het zadel de neiging heeft wat naar voor te schuiven.
Breed paard, rond, weinig schoft, smalle singelplek die erg naar voor ligt én een dikke buik.
Als je een gewone singel gebruikt kan je wel even kijken naar een crescent oid om eens te kijken of dat verschil maakt.

Mijn paard is smal met voldoende schoft naar wel een smalle schouder.
Heb een stuben equisoft singel. Ook een prolite singel geprobeerd maar dat hielp onvoldoende.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:34

Vissy schreef:
Twiggy2008 schreef:

Sterkte ermee!!

Ja dit is inderdaad dezelfde. Ik weet qua zadelmakers echt niet meer wie nou goed is en wie niet. Met velen hier in de buurt al m'n twijfels of Slechtere zadels gehad. (Zuid-holland)

Geen idee of zij jou kan helpen, maar ik heb Raisa van Zadellogisch en zij zit tegenwoordig in Katwijk. Google haar bedrijfsnaam eens. Zit wel vol meestal, dus op de korte termijn is misschien lastig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:42

Vissy schreef:
Zadelmaker zegt dat het mag want zij vinden dat de boom achter de schouder blijft en de wrongen mogen net als bij een springzadel ober de schouder heen komen.

Wrongen heb inderdaad geen invloed op de pasvorm.
Tenzij je als een wasknijper zit, dan kan je, met je gewicht, het hele (goed-passende) zadel naar voren duwen.
Als je door on-balans, krachtverlies, of spanning veel klemt op de wrongen, duw je de zadelboom naar voren. Daar is geen dekje tegen opgewassen.

Een dek/schabrak kan ook wat over jouw zit zeggen O:)

Wat ik lees over hoe je je paard beschrijft is dit een lastige combinatie. ( Goed passend zadel bij een smal paard, en dan ook nog een ruiter/amazone, die de balans perfect kan houden, gezien de bouw van je paard)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:41

Liggen de singelstoten wel recht naar beneden (als het zadel goed op de rug ligt, aangesingeld voor het rijden), of naar voren?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 00:13

Naar voren schuiven kan wijzen op een te smal/krap zadel. Dat maak je erger met een prolite.

Bel een andere zadelmaker.