Hoofdstel onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 21:42

Hoi,

Dit komt waarschijnlijk over als een super domme vraag.
Ik heb vorig jaar mijn verzorgpony overgekocht en nu zijn we exact 1 jaar verder. Hoera! *\o/*

Echter merk ik door de vele regen dat zijn hoofdstel wat stugger is geworden. En zeker het begin van de teugels, staat wat in een kronkel.
Ik weet dat het de bedoeling is dat je je tuig regelmatig invet, maar ik heb dit dus nog nooit gedaan. Mijn zadel is gelukkig synthetisch. O:)

Hoevaak moet dit? Welk product gebruik ik best? En hoe begin ik er aan?
Zou die kronkel dan nog verdwijnen? Of is het een verloren zaak?
Afbeelding
Het lijkt op de foto minder erg dan het is. :')

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:59

Lekker even met zadelzeep schoonmaken, dan schoon vochtig doekje erover. Dan een nachtje laten drogen en lederbalsem of lederolie ruim aan brengen en pas uitpoetsen als het helemaal is ingedrongen (nachtje over). Let op scheurtjes in het leer, dan is het te ver heen en onveilig. Zo duur is een 2e hands hoofdstel ook weer niet.
Succes!

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:04

Zadelzeep en dan invetten maar zo te horen is je hoofdstel wel even toe aan een olie beurt. Eén keer in de zoveel tijd laat ik mijn hoofdstel een nachtje in de leer olie weken.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 11:25

Bedankt alvast!

Maakt het merk zeep/vet/olie uit?

En wanneer kies je vet en wanneer olie?

Ik denk dat ik hierna gewoon een biothane neem. :')

Moska

Berichten: 3399
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:03

Maakt niet uit. Maar net wat je prettig vindt. Ik vind zadelzeep in een pot handig en gebruik graag lederbalsem voor het hoofdstel. Voor mijn zadel heb ik liever vet of hamanol.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:12

Zorg wel dat je niet invet als het leer zeiknat is na een bui.
dan sluit je het water op.

Ik ben iemand die dus járen doet met de leren spullen en juist daarom leer wil.
Dat blijft wel 20 jar of langer goed bij net onderhoud, kunststof haalt dat vaak niet.

Is het natgeregend of heeft het paard gezweet doe ik het even af met zadelzeep.
Dat maakt niet uit welk merk, en of dat een ouderwetse blok zeep is of uit een potje. Een sponsje natmaken zeep erbij en het ergste nat wegknijpen.
Heb ik een luie bui heb ik zadelspray staan, er over sprayen en met een sponsje of doekje uitwrijven en klaar.
1 minuut werk.

Is het leer dus niet nat dan vet ik het in. Met een kwast. Even in laten trekken. En dan uitwrijven met een doek.
Zie je dat het op bepaalde punt direct intrekt heeft het leer het daar erg hard nodig kun je het daar herhalen.

En dan af en toe neem ik leerolie, heb het idee dat dat nog dieper intrekt.
Zelfde als bovenstaande in gebruik.

Dit lijkt voor jou vast erg veel werk, maar als je er een gewoonte van maakt zo snel te doen.
En je houd zelfs een goedkopp harrys horse hoofdstel of dat soort merken 20 jaar prima.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:16

Olie mag je als het goed is niet te vaak doen, want dan zwelt leer op en kan het juist sneller scheuren. Maar het is wel een goede kickstart voor nieuw of juist oud leer. Ik zou zeggen: eerst goed schoonmaken met een leerspray, daarna een lederolie erop aanbrengen omdat het al zo lang geleden is (inwrijven en goed laten intrekken) en daarna nog een keer behandelen met een lederbalsem (wederom goed inwrijven en laten intrekken. Balsem is dat blanke spul, heb het zelf van Effol en het is echt heel fijn spul.

En ja, qua onderhoud. Dan gewoon alleen de zeep en de balsem of als je het langere tijd weer bent vergeten een keertje extra met olie. Sommige mensen vetten elke week, anderen misschien 1x per maand of nog minder. Het beste kun je het wel regelmatig doen, ook naar hoe vaak je het hoofdstel gebruikt.

Een biothane hoofstel is in ieder geval ideaal. Ben er zo blij mee. Neemt niet weg dat ik mijn zadel wel nog moet invetten. :+

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:12

:= ik doe ook jaren met mijn goedkope merk hoofdstel ( en 5e hands zadel of zo) en vet ongeveer 2 a x 3 per jaar in met olie met verfkwast.. even doekje er over en klaar
Wel als het nat geworden is regen / overdreven veel zweet /modder even met handdoek drogen en 1x per jaar even doekje groene zeep/ zadel zeep

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 14:39

Bedankt voor de vele tips. Hier kan ik wat mee!

Ik zal straks mijn hoofdstel al eens nakijken op barstjes en scheurtjes. Hier heb ik ook helemaal niet bij stilgestaan. Ik weet niet hoe oud het hoofdstel exact is, heb het bij mijn pony gekregen.
Ik rijd in ieder geval altijd buiten, dus kan het niet altijd voorkomen dat het nat word.

En dan straks maar met black friday korting wat spullen bestellen. :P

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:28

Gigixponys schreef:
Bedankt voor de vele tips. Hier kan ik wat mee!

Ik zal straks mijn hoofdstel al eens nakijken op barstjes en scheurtjes. Hier heb ik ook helemaal niet bij stilgestaan. Ik weet niet hoe oud het hoofdstel exact is, heb het bij mijn pony gekregen.
Ik rijd in ieder geval altijd buiten, dus kan het niet altijd voorkomen dat het nat word.

En dan straks maar met black friday korting wat spullen bestellen. :P

Die spullen,olie leervet en zadelzeep, kun je bij eerste de beste Welkoop oid halen. Waarom bestellen? En Black friday korting zul je op dit soort spullen niet krijgen.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:05

Als het hoofdstel niet meer te r deden zou zijn, kun je altijd nog een biothane bestellen of zelfs zelf samenstellen!

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:57

Eerst ff schoonmaken met zadelzeep.
Wat ik altijd doe met mijn hoofdstel(len): Haal de teugels en t bit eraf en laat dan het gehele hoofdstel in een bak zakken waar blanke lederolie inzit. Helemaal onderdompelen totdat het niet meer borrelt en dan een dag uit laten hangen. En dan met een droge doek nog even navegen. Zo kom je in alle hoekjes van je hoofdstel.
Ik heb 8 pony's dus 8 hoofdstellen invetten op deze manier. Ik doe dit 1 x per jaar. Ideaal!

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:03

Als je met black friday korting wil bestellen moet je toch snel zijn. Acties lopen vanavond af. Maar zo duur zijn die spullen sowieso ook niet.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 04:16

Niet je leren spullen te weken leggen in de olie, daar wordt het leer slap van. Heb eens een neusriem bijna weten te verpesten op die manier. Doordat het leer van erg goede kwaliteit was heb ik 'm weten te redden maar dat was echt een heel domme actie. Leerolie breng je op in een DUN laagje. En dan net zo vaak herhalen als nodig.

Eerste stap is schoonmaken. Ik doe altijd eerst het ergste vuil (modder, huidvet enz) eraf met een vochtig sponsje. Dan laten drogen. Daarna met zadelzeep, afhankelijk van of je zachte of harde zadelzeep gebruikt kun je gewoon je spons in het potje (zachte zeep) doen of anders sponsje heel licht vochtig maken en dan over je blok (harde zeep) halen. Gebruik WEINIG zeep, als het schuimt heb je te veel zeep gepakt.
Eventueel laten drogen en zadelzeep herhalen als er na de eerste keer nog plekjes, vlekjes en klonten op je hoofdstel zitten.

Zeker als een hoofdstel al lang niet is schoongemaakt is het heel belangrijk om het eerst goed schoon te maken. Toen ik mijn paard kocht kreeg ik er een hoofdstel bij wat jarenlang wel was ingevet maar niet voor invetten was schoongemaakt :Y) Er moest Biotex aan te pas komen om jarenlang vuil, huidvet en leervet er af te krijgen :Y) Zelfs daarna heeft het nog wekenlang plakkerig aangevoeld. Met regelmatig schoonmaken is het nog redelijk goed gekomen. Maar ik heb letterlijk elke popnagel onder een dikke, zwarte plaklaag uit gekrabd :Y)

Als je hoofdstel na het schoonmaken weer droog is kun je het invetten. Olie of leervet maakt niet uit, het is maar net wat je zelf het prettigste vindt. Olie is wat lastiger aanbrengen, wordt toch vaak een geklieder met een kwast of doekje. Zowel olie als vet niet te dik aanbrengen. Doe er een heel dun laagje van op het leer, en als dat is ingetrokken nog een keer. Net zolang tot je merkt dat je hoofdstel niet meer slurp doet.

Je kunt een bot mesje ofzo gebruiken om het vuil van de gespen en uit kleine kiertjes en hoekjes te krabben.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 13:28

Erg bedankt nog voor de reactie. Ik heb ondertussen wat spulletjes gekocht.

Hoofdstel zelf viel nog mee, vooral de teugels zijn hard versleten.

Halen jullie het hoofdstel volledig uit elkaar om het te poetsen en in te vetten?

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:49

Niet iedere keer, maar af en toe haal ik alles uit elkaar.
Ik denk ongeveer 1 x per 2 maanden.
Anders krijg je het niet echt helemaal schoon.
Ook handig voor de controle.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:55

Ja is wel beter om het hoofdstel helemaal uit elkaar te halen. Zeker de delen onder de gesp drogen anders enorm uit. Soms zelfs zo erg dat je het geheel amper uit elkaar krijgt. Maar als je regelmatig invet dan is het minder belangrijk om het elke keer te doen.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:59

Kendra schreef:
Niet iedere keer, maar af en toe haal ik alles uit elkaar.
Ik denk ongeveer 1 x per 2 maanden.
Anders krijg je het niet echt helemaal schoon.
Ook handig voor de controle.


Zoiets idd.
Bij na het rijden zweet of regen weg te poetsen niet.
Maar bij invetten wel.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:10

Ja, bij helemaal schoonmaken (dus niet doekje eroverheen nadat je het van je paard hebt gehaald en bit hebt afgespoeld maar zeg maar bij de maandelijkse schoonmaakbeurt) haal ik het hoofdstel helemaal uit elkaar. Zo kun je alle stiksels goed bekijken en kun je ook de gespen, ringetjes en passanten goed meenemen.

Ik vind het ook gewoon leuk om alles uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Lekker prutsen met riempjes, word ik rustig van.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:11

Onthou wel op welke gaatjes alles zat, anders zit je later weer te prutsen met in elkaar zetten haha. Vooral als je zelf niet heel veel ervaring hebt in het op maat maken van een hoofdstel is dat erg vervelend :=

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 14:11

Kim_W schreef:
Onthou wel op welke gaatjes alles zat, anders zit je later weer te prutsen met in elkaar zetten haha. Vooral als je zelf niet heel veel ervaring hebt in het op maat maken van een hoofdstel is dat erg vervelend :=


Goede tip! :')

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 17:48

Zo. Ondertussen gisteren het hoofdstel helemaal uit elkaar gehaald en gepoetst. Heeft me 3 uur gekost, het was er gelukkig weer voor. :=
Eerst heb ik het voornaamste vuil met een vochtig sponsje verwijderd. Daarna een doekje met zadelzeep erover en na even intrekken terug afgenomen met een vochtig doekje.
Nachtje laten drogen en daarnet helemaal inge-olied. Vooral de teugels slurpte het echt binnen 2 seconden op. Hier en daar ook nog wel een 2de laag moeten doen. Dat heeft me ook nog meer dan een uur gekost haha.
Paar zwakke plekken gevonden met scheurtjes, maar die zouden niet voor gevaarlijke situaties mogen zorgen.

Nu vraag ik me alleen nog af. Is het beter om dan nog met balsem erover te gaan ook? De olie die ik heb gekocht zat ook al wel bijenwas bij. Dus vraag me af of het veel verschil maakt nog dan. En zo ja, weer eerst een nacht wachten? Of kan dit na een paar uur al?
En vraag me ook af hoe die balsem op het hoofdstel te smeren dan. Haal je een doek door die pot? Of?

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoofdstel onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:03

Goed bezig!

Ik doe balsem altijd met een sponsje of doekje ja. Even door het potje halen en dan uitsmeren. Als je olie is ingetrokken kun je de balsem er gewoon weer overheen doen hoor, dat maakt verder niet uit. Op zich kan het geen kwaad om na zo'n lange tijd een paar keer achter elkaar in te vetten hoor.