10000% waterdichte deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 18:35

Hallo

Ik zoek een echt heel goed waterdichte deken. Eentje die ook echt waterdicht blijft met de stormen van afgelopen tijd. Paard in kwestie kan binnen staan als ze zelf wil, maar verkiest meestal buiten. Ze gaat ook graag buiten liggen dus de deken wordt daar ook nat van.

Ze heeft nu een rhino wug op. En die houdt het gelukkig prima.
Maar er zitten liners onder van Shires en die piepen heeeel minimaal toch hier en daar uit. Die worden dus nat en maken alles nat, ook paardlief.

Ik wil een degelijke waterdichte deken, net zoals de rhino maar dan gevoerd zodat ze niet nat wordt van de liners.

Alleen.. rhino is gelijk een rib uit mijn lijf.. dus ik zoek liefst iets goedkopers maar wel even degelijk.
Bucas valt af, hoewel die deken echt heel lekker ligt, is hij niet voldoende waterdicht. Voor de rest sta ik open voor alle suggesties

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:39

Waarom haal je niet een paar liners van Horseware? Kunnen aan de voorkant niet vast aan de wug buitendeken maar lees in het deken topic dat veel mensen ze gewoon onder de wug gebruiken. Steken niet uit, worden dus nauwelijks nat. Ja soms een klein beetje, maar zelfs met twee liners om die ene keer dat het toch wat nat is te wisselen bespaar je jezelf een hoop geld uit. De pony liners zijn wat korter richting de buik dus als het daar snel nat wordt kun je die misschien overwegen.

Bucas vind ik trouwens de meest waterdichte dekens ooit. Tenminste de Smartex lijn die ik heb gehad. Nooit een nat paard, hoeveel regen er ook over hem heen ging. Plus die stay dry voering was ideaal met een 24/7 buiten paard. Helaas was de pasvorm voor mijn paard verkeerd en dus overgestapt op Horseware, maar ik mis die Bucas nog dagelijks.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 19:18

Ik heb een bucas gekocht vorig jaar en die is niet waterdicht. Een buitje houdt die wel maar telkens als het langer of flink hard regent, wordt de deken ook zeiknat. En dat is een nieuwe deken. In totaal ook nog maar weinig het paard gezien omdat hij het dus niet houdt

En die kostte me ook al meer dan 150€, ongevoerd. Dat risico neem ik dus niet nog een keer :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:26

De Bucas Irish en Freedom waren hier ook niet waterdicht. Of hooguit 1 seizoen.
Maar de Smartex heb ik al een paar dekens gehad. Ook een rib uit mijn lijf, maar na 5 jaar nog steeds waterdicht.

Maar inderdaad, zijn de Horseware liners niet handiger en beter passend?

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:30

Bucas smartex/atlantic zijn de meest waterdichte dekens die ik ken. Die overleven alles.

Over Rambo hoor je regelmatig lekke dekens.

Je zou inderdaad horseware liners onder je wug kunnen doen.

OP je bucas die je hebt heb je gewoon garantie dus ik snap niet dat je daar niet mee teruggaat dan. Als de deken lek is vervangen ze hem gewoon.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:34

Ik gebruik ook de horseware liners onder de Rhino wug. Werkt hier prima met enkel achter vast.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:06

Fedimax dekens zijn 100% waterdicht en toch ademend. Fedimax

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:10

Mijn fedimax kan nog wel eens doorlekken bij langere regen helaas.

De dames staan afgelopen maand onder een bucas smartex en rhino plus. En 0 doorgelekt ondanks 24/7 buiten staan (eten onder een afdak maar staan te rusten in de regen). De rhino plus was eerst wel lek, maar dat was een productie fout en heb een nieuwe gekregen. Nu geen problemen.

Als je onderdeken uitsteekt zal geen enkele deken het droog houden. Zou andere onderdeken nemen. Die van horseware worden hier soms wat nat omdat ze uitsteken, maar zuigen zich niet vol en blijft t beperkt tot het achterkantje.

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:18

Ik heb een sloper dus die krijgt geen hele dure dekens meer. Hij blijft netjes droog onder QHP en ik voel minder pijn als deze versnippert wordt dan wanneer er een Bucas versnippert werd. En de QHP’s laat hij veel beter heel, geen idee of ze sterker zijn of lekkerder zitten ofzo maar ben er blij mee.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:39

De waterdichtheid van een deken wordt bepaald door de waterkolom, oftewel, hoeveel mm regen een stuk stof kan hebben.

Je mag dus verwachten dat een deken die een hogere waterkolom heeft een betere stof is en daardoor duurder is. Oftewel, de duurdere versies van Horseware, Bucas etc zijn niet enkel duurder vanwege de naam ;)

Koop je een nieuwe deken dan zou ik kijken naar de waterkolom die erbij staat. Maar als je tevreden bent over Rhino (die extra beschermd is omdat de waterdichte laag onder de buitenstof zit) zou ik daar liners voor halen, die je desnoods een maatje kleiner koopt. Of toch goed de aanbiedingen in de gaten houden en aanschaffen zodat het wat prettiger is voor de portemonnee.
Liners kan je overigens ook goed tweedehands vinden en makkelijk zelf wassen.

marleen_88

Berichten: 14052
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:40

Bucas Smartex is ook hier een groot succes en zeker waterdicht. Ik durf hem niet te laten wassen, bang dat hij straks niet meer waterdicht is. Heb de Smartex Rain en de Smartex 150 grams.
Mijn bucas Freedom is echt van mindere kwaliteit, helaas.

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:46

Die Smartex kun je prima wassen. Deed ik hier thuis in mijn eigen wasmachine in een waszak met de Bucas Wash en na het drogen nog even insprayen met de Bucas Conditioner. Blijft juist goed waterdicht bij correct wassen. Dan krijgt de urine en mest geen kans om de deken aan te tasten. Dat maakt vaak dat die goede dekens op een gegeven moment gaan lekken.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:47

ik heb van buccas de regendekens en we hebben vorige week 3 dagen hoosbuien en storm gehad en na 3 dagen haalde ik ze gewoon droog onder de dekens uit. Was ernstig verbaasd!

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:53

Tja ik heb ook Bucas (Therapy Turnout en Green Line).. paarden van stalgenootjes waren laatst gewoon nat onder hun dekens en die van mij droog en lekker warm..
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 13-11-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14052
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:54

Celebi schreef:
Die Smartex kun je prima wassen. Deed ik hier thuis in mijn eigen wasmachine in een waszak met de Bucas Wash en na het drogen nog even insprayen met de Bucas Conditioner. Blijft juist goed waterdicht bij correct wassen. Dan krijgt de urine en mest geen kans om de deken aan te tasten. Dat maakt vaak dat die goede dekens op een gegeven moment gaan lekken.


Ik was mijn dekens sowieso niet met mijn eigen machine. Ik zal eens informeren bij EJ.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:57

Voorbeelden qua waterkolom:

Bucas
Smartex: 5000mm/m2
Kan van de goedkopere Bucas versies zo snel niet de waterkolom vinden opvallend genoeg

Horseware
Rambo supreme: 10.000mm/m2
Rambo en Rhino: 5000 mm/m2
Amigo bravo: 3000 mm/m²

Kentucky: 10.000mm/m2

Zie dat Felix Buhler ook 5.000 heeft en wellicht een vriendelijkere prijsklasse is.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 21:07

Bedankt voor alle reacties al!

De bucas die ik had, is denk ik een freedom en ik lees hier meermaals dat die van mindere kwaliteit is.
Misschien dan toch maar een smartex proberen dan
Merken jullie verschil in de gevoerde of ongevoerde deken?

Oh 10.000 mm\m2 dat zal ik ook eens opzoeken dan

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:09

RianneH schreef:
Voorbeelden qua waterkolom:

Bucas
Smartex: 5000mm/m2
Kan van de goedkopere Bucas versies zo snel niet de waterkolom vinden opvallend genoeg

Horseware
Rambo supreme: 10.000mm/m2
Rambo en Rhino: 5000 mm/m2
Amigo bravo: 3000 mm/m²

Kentucky: 10.000mm/m2

Zie dat Felix Buhler ook 5.000 heeft en wellicht een vriendelijkere prijsklasse is.


Mijn paarden staan ook allemaal onder Rhino dekens.
24/7 met schuilstal maar zijn vaak gewoon in de regen te vinden.
Nog nooit 1 nat onder de deken gehad.
Voorheen had ik rambo optimo dekens. Volgens bovenstaande tabel zelfde dichtheid.
Continu nat onder de dekens
Maar naar wat ik begrepen heb heeft de Rhino een speciale tussenlaag waardoor hij extra waterdicht blijft.
Ik koop de dekens altijd in de sale. Bij Dochorse zijn ze bvb eind seizoen vaak met 40 of 50% korting.
Je kunt wel goedkoper zoeken maar naar mijn mening lever je dan dus ook in op kwaliteit

manzano

Berichten: 23946
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:11

Volgens het kaartje aan mijn amigo bravo is die ook 10.000.

Maar goed, ik zou of een horseware liner doen of een rhino wug met vulling als die verder goed ligt. Met black friday veel korting. Een goede deken gaat jaren mee, dus vind ik dan de investering wel waard.

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:15

Die Smartex had ik 0 grams, maar er zat wel stay dry stof in dus wel iets van voering. Vond het ideaal. Voor de echt koude dagen had ik 1 onderdeken erbij maar die was eigenlijk niet echt nodig. Mijn teddybeer bleef altijd warm onder die Smartex Rain. Maar hij is er ook nooit heet onder geworden. Mijn Rhino heb ik hem wel eens puffend onder vandaan gehaald omdat het toch opeens 14 graden met een zonnetje was.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:18

manzano schreef:
Volgens het kaartje aan mijn amigo bravo is die ook 10.000.

Maar goed, ik zou of een horseware liner doen of een rhino wug met vulling als die verder goed ligt. Met black friday veel korting. Een goede deken gaat jaren mee, dus vind ik dan de investering wel waard.


Heb je de Bravo Super? Dat verklaard de super wel :D

Hier veel verschillende dekens gehad en de laatste jaren verschillende Horseware types, en eigenlijk zijn ze me allemaal heel goed bevallen qua waterdichtheid bij 24/7 buiten. De Rambo is de fijnste uit mijn collectie, maar die had ik nooit gekocht als ik die destijds niet met 50% korting was.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:19

Die Smartex is echt een geweldig goede deken qua waterdichtheid.

Maar geen één deken blijft helemaal waterdicht als je paard er 2 weken onophoudelijk mee in de regen en de storm staat. Horseware niet, Bucas niet, gewoon niks. Op een gegeven moment zal je moeten wisselen.

Vwb de liners zou je er inderdaad het beste Horseware liners onder kunnen doen. Die zijn heel fijn, en ze zijn gemaakt voor onder Horseware dekens.

manzano

Berichten: 23946
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:26

RianneH schreef:
manzano schreef:
Volgens het kaartje aan mijn amigo bravo is die ook 10.000.

Maar goed, ik zou of een horseware liner doen of een rhino wug met vulling als die verder goed ligt. Met black friday veel korting. Een goede deken gaat jaren mee, dus vind ik dan de investering wel waard.


Heb je de Bravo Super? Dat verklaard de super wel :D

Hier veel verschillende dekens gehad en de laatste jaren verschillende Horseware types, en eigenlijk zijn ze me allemaal heel goed bevallen qua waterdichtheid bij 24/7 buiten. De Rambo is de fijnste uit mijn collectie, maar die had ik nooit gekocht als ik die destijds niet met 50% korting was.


Nee de gewone bravo 12 plus.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:33

Ah, mooi! Ik kon maar met moeite de waterkolom van Amigo’s terug vinden en kwam dus alleen de super als 10.000 tegen. Heb de kaartjes van mijn eigen nieuwe bravo ook niet meer vrees ik, maar eigenlijk alleen maar goed nieuws :D

manzano

Berichten: 23946
Geregistreerd: 22-10-01

Re: 10000% waterdichte deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:48

Ja de info is ook moeilijk te vinden. Op de site van horseware zeggen ze weer dat al hun dekens minimaal 3000 zijn, maar meer dan dat is niet te vinden. Heel apart.