Zwarte vlekken in bruin zadel, help!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Zwarte vlekken in bruin zadel, help!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 18:19

Ik zag vandaag dat ik zwarte vlekken op het zitvlak heb van mijn bruin Antares springzadel…

Ze zijn niet weg te vegen en durf er niet zoveel mee te doen…
Weet iemand wat dit is?
En wat ik eventueel zou kunnen doen om dit nog weg te krijgen? |(

Afbeelding

cissy

Re: Zwarte vlekken in bruin zadel, help!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:24

Zo te zien is het opliggend vuil, dat kun je met zadelzeep of ander leer reinigingsmiddel verwijderen. Niet met schuurspons dan krijg je krassen maar met zachte doek.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:26

Wordt het zadel gebruikt of heeft het in de kast gehangen? Wie kan er allemaal bij het zadel?

Maar het lijkt mij ook aangekoekt vuil. Zou me dan wel afvragen hoe dat er op komt en al zo vast is gaan zitten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:59

Heeft er niet iets gelekt een flesje olie ofzo ?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:12

Het ziet eruit als vuil. Een soort ophoping van vet en vuil en dan krijg je dit soort vlekken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 19:15

Ik heb hem destijds helemaal schoon gemaakt en ingeolied. Hij heeft hierna in de kast gelegen zonder gebruikt te worden.
Altijd netjes een handdoek over het zitvlak en onderlangs de beugels (om krassen te voorkomen), en daarover nog eens mijn zadelhoes zodat het zadel helemaal beschermd werd.

Het is niet weg te krijgen. Hem hem nog niet opnieuw durven in oliën.
Het leer is van buffelleer (heb ik me destijds laten vertellen). Of dat zo klopt, geen idee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:21

Hmmmm, apart.
Zit er ook niet iets aan het zitvlak van je rijbroek?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:43

Door microvervuiling (huidvet, transpiratie, stof en stofdeeltjes) kan de toplaag van leer beschadigen. En is die toplaag eenmaal kapot, dan heeft microvervuiling vrije baan. Het leer raakt verzadigd met huidvet en er ontstaan donkere plekken.

Dit kon ik vinden via Google.

Het lijkt er meer in te zitten dan er op te liggen of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:53

Het is aangekoekt vuil, alleen heeft de mogelijkheid gehad om zich lekker in het leer te gaan vreten...

Hoe het is ontstaan, daar hebben we geen idee van, maar als je dit weer netjes wil krijgen; fijnste korrel schuurpapier (220/240). Zorg dat de zitting droog is, anders wrijf je het erin.
Heel zachtjes deze plekken wegschuren, met veel gevoel in je vingers dus, doe er liever te lang over dan snel.
Neem ondertussen ook de rest van de zitting mee ( Je haalt als het ware er gewoon een stukje vanaf)

Daarna de zitting heel simpel afnemen met een vaatdoekje met handwarm water. ( Je hoeft geen zadelzeep old te gebruiken, door het te schuren is het al brandschoon)
Goed laten drogen, desnoods 24 uur, wel op kamertemperatuur, dus zadel even in huis laten, als dat mogelijk is.
Daarna een mooie dikke olie erop, neatsfoot ( niet de compound) of een aantal lagen vet erover heen, goed vet, op basis van bijenwas, bv. Kan met een kwast, doekje of spons.

Nu ben ik je waarschijnlijk al kwijt na het woord 'schuurpapier' maar, geen zorgen, het is leer, dat kan het echt wel hebben, gewoon met beleid :D.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:29

Ik heb precies dit soort vlekken in mn zadel maar die is zwart dus je ziet het niet echt. Ik heb ze er niet af kunnen krijgen