Herkent iemand dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 09:37

Griffioen schreef:
Ik zou die zadelpasser direct contacten!


Ik denk eerst even een zadelmaker erbij. Kijken wat deze zegt.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:20

Sizzle schreef:
Als de buis precies net zo breed is als de ruimte tussen te metalen rails in je zadel dan kan dit echt ook prima van het ophangen komen.
De rails zijn relatief scherp en zitten strak tegen het leer. Als dat steeds langs de buis schuift dan gaat het kapot.

En het kan zijn dat er bij het maken van het zadel vergeten is om leer om de rails te doen. Dan blijven die scherpe randjes uitsteken en prikken door de gulletflap heen als het zadel op een buisvormige zadelsteun ligt (die op zich te verkiezen is boven de zadelvormige die de vulling indrukken).

Ik kreeg het zelf ook bij een zadel die ik in een kast met een vrij smalle zadelsteun had hangen. Niet zo erg als bij de ts. Maar ik merkte dat bij het in de kast leggen ik steeds langs de zadelsteun schoof met mijn zadel en dan vooral de voorkant.

De gulletflap is het laatste stuk leer dat op de boom wordt gezet bij het maken van het zadel. Het is vaak een reststuk van de lap zacht leer waar o.a. de zitting mee is gemaakt. De zitting wordt van het mooiste en sterkste stuk gemaakt. De gulletflap is een reststrook om de binnenkant helemaal mee af te schermen. Het is prima te vervangen, maar daarvoor moeten de kussens helemaal los worden gemaakt voor het kan worden gedaan.
In mijn beleving heeft een paard hier geen last van maar komt er wel sneller vuil in je zadel bij de boom te zitten. Dat gebeurt overigens altijd wel, denk dat de meeste mensen niet weten hoe vies zadels aan de binnenkant zijn ongeacht hoe goed de eigenaar het verzorgt.

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 00:03

Zelfde gehad bij mijn dure equestor, daar kwam het door de dunne buis in de zadelkast van de trailer… de rails van de boom drukte door het leer aan de onderkant. De rails is best scherp en het leer dat ze aan de onderkant gebruiken niet heel dik(en vaak om kosten te besparen ook nog eens niet van hele beste kwaliteit)

Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Re: Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 08:22

Inmiddels een paar zadelmakers om advies gevraagd. Allen zeiden dat dit komt van (schuiven op) de buis of bakrand. Het kan gemaakt geplakt worden of vervangen. Ik laat het leer vervangen en de buis ga ik ‘bekleden’..

Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Re: Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 18:48

Nou het verhaal krijgt nog een mooi staartje
De zadelmaker belde vandaag. Ze had het zadel open gemaakt voor de reparatie. En nu blijkt een veer scheef te zitten. En is het hout gebroken. Dus er moet ook een nieuwe boom in.
Ik heb dit zadel in april gekocht. Met inruil van een goed zadel. Nog € 500,- bijbetaald. Ik heb de zadelpasser bericht gestuurd met de foto’s. Zij geeft aan dat het sneu is, maar ze wil verder niks doen. Het is te lang geleden en volgens haar was het zadel goed. Bij mij is het niet gevallen oid.. dus ik heb het kapot gekocht..
Heeft iemand ervaring hier mee? Heb ik rechten in deze situatie? Heb nu en geen zadel meer en ben mijn geld kwijt..

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:49

Oh dat is wel een hele nare wending.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:19

Dit is wel raar. Heb je foto's van hoe het er nu uit ziet dan?
Normaal zie je onder dat leertje een stuk hout van de boom (als die hout met metaal is), en dan metaal om het model zeg maar van de boom te houden. Kennelijk heb je dus geen kunststof boom, maar zeg maar een 'ouderwetse' constructie van hout met veerstaal. Dit is niet slecht hoor. Maar ik vraag me dan af wat er afgebroken zou zijn of scheef zou zitten.
Een nieuwe boom in een zadel doe je normaal niet, want dan moet je het hele zadel opnieuw opbouwen, ook het leer van de zitting, het zadelrokje, enz.
Dus ik ben wel benieuwd wat nu gebroken is. En om welk merk het gaat. Ik vermoed een beetje het kopijzer, want dat wordt zichtbaar als je dat flapje leer loshaalt. Vaak is het niet nodig om de kussens los te halen om dat leertje los te maken, en dus hoef je ook niet de takken van het kopijzer uit de kussens te halen.
Een veer is meestal het metaal wat naar achter naar de lepel loopt. Als dat scheef zit en dus de gehele boom scheef trekt, dan heb je grote kans dat het niet bij jou gebeurd is als er niets met het zadel gebeurd is bij jou. Maar een val van het zadel op de grond, of extreem scheef en raar opstappen met hangen kan dat wel scheef maken. Maar dan nog is een half jaartje wel snel dan.

Vaak, maar niet altijd is een gebroken boom of te veel speling op de lepel van het zadel te ontdekken zonder het zadel open te halen. Je legt het zadel tussen je knien en drukt met de knien op de takken van het kopijzer, dan weet je of die gebroken is. Je legt het zadel tegen je buik en trekt aan de lepel, is dat te soepel, dan is er wat mis elders met de boom. Soms is maar 1 kant van de lepel soepel. Dat hoort ook niet natuurlijk.
Maar als bijvoorbeeld er een minimaal beetje speling is, dan zie je alleen als je het zadel open maakt (dus het leertje los haalt, of de gehele kussens verwijdert) dat er bijvoorbeeld popnagels afgebroken zijn.
En dan is de vraag, wat is er nu kapot, en is het zadel open geweest voordat jij het kocht? Want zonder te openen ga je nooit weten of er echt niets stuk was.
Is het zadel opgevuld voor jouw paard? Dan zouden de kussens losgeweest moeten zijn. Zeker als er een geheel nieuwe vulling in gedaan is. Maar veel zadelmakers vullen gewoon zonder het los te halen en maken een extra sneetje in een kussen.

En natuurlijk kan het zadel dus ook bij jou kapot gegaan zijn. Het kan al gebeurd zijn als jij bijvoorbeeld na de sprong een keer verkeerd op een lepel landt.

Dit zou wel eens een welles-nietes spelletje kunnen worden, maar als jij 100% zeker weet dat het zadel goed was toen je het kocht omdat je het gezien hebt, tja, dan heb je waarschijnlijk echt pech. Als de zadelmaker het niet open gehad heeft voor verkoop aan jou, dan weet ik niet wie zou moeten bewijzen dat iets goed of juist kapot was bij verkoop.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:50

Blue36 schreef:
Nou het verhaal krijgt nog een mooi staartje
De zadelmaker belde vandaag. Ze had het zadel open gemaakt voor de reparatie. En nu blijkt een veer scheef te zitten. En is het hout gebroken. Dus er moet ook een nieuwe boom in.
Ik heb dit zadel in april gekocht. Met inruil van een goed zadel. Nog € 500,- bijbetaald. Ik heb de zadelpasser bericht gestuurd met de foto’s. Zij geeft aan dat het sneu is, maar ze wil verder niks doen. Het is te lang geleden en volgens haar was het zadel goed. Bij mij is het niet gevallen oid.. dus ik heb het kapot gekocht..
Heeft iemand ervaring hier mee? Heb ik rechten in deze situatie? Heb nu en geen zadel meer en ben mijn geld kwijt..



Afhankelijk van of de passer is aangesloten bij de VZTD zou je misschien nog iets kunnen wat betreft bemiddeling.
Echter, verwacht ik dat je er weinig mee kan.
Het is te lang geleden en kan zeker zo zijn dat het zadel in die tussentijd kapot is gegaan(en bewijzen kan je het niet)
Zadels gaan normaal gesproken niet kapot van laten vallen, wel als je paard met je zadel valt, dat kan.
Maar ook van "normaal" gebruik, want dit geeft ontzettend veel druk op het zadel.
Stel, het zadel was 2 weken oud/2 weken geleden gekocht, dan zou je mogelijk wel een zaak hebben.

De zadelpasser kan niet 100% bewijzen dat het zadel goed was toen deze verkocht is, maar jij kan ook niet 100% bewijzen dat het zadel al niet goed was tijdens de aanschaf.

Mocht je nog vragen hebben stuur dan gerust een PB

Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 21:12

germie schreef:
Dit is wel raar. Heb je foto's van hoe het er nu uit ziet dan?
Normaal zie je onder dat leertje een stuk hout van de boom (als die hout met metaal is), en dan metaal om het model zeg maar van de boom te houden. Kennelijk heb je dus geen kunststof boom, maar zeg maar een 'ouderwetse' constructie van hout met veerstaal. Dit is niet slecht hoor. Maar ik vraag me dan af wat er afgebroken zou zijn of scheef zou zitten.
Een nieuwe boom in een zadel doe je normaal niet, want dan moet je het hele zadel opnieuw opbouwen, ook het leer van de zitting, het zadelrokje, enz.
Dus ik ben wel benieuwd wat nu gebroken is. En om welk merk het gaat. Ik vermoed een beetje het kopijzer, want dat wordt zichtbaar als je dat flapje leer loshaalt. Vaak is het niet nodig om de kussens los te halen om dat leertje los te maken, en dus hoef je ook niet de takken van het kopijzer uit de kussens te halen.
Een veer is meestal het metaal wat naar achter naar de lepel loopt. Als dat scheef zit en dus de gehele boom scheef trekt, dan heb je grote kans dat het niet bij jou gebeurd is als er niets met het zadel gebeurd is bij jou. Maar een val van het zadel op de grond, of extreem scheef en raar opstappen met hangen kan dat wel scheef maken. Maar dan nog is een half jaartje wel snel dan.

Vaak, maar niet altijd is een gebroken boom of te veel speling op de lepel van het zadel te ontdekken zonder het zadel open te halen. Je legt het zadel tussen je knien en drukt met de knien op de takken van het kopijzer, dan weet je of die gebroken is. Je legt het zadel tegen je buik en trekt aan de lepel, is dat te soepel, dan is er wat mis elders met de boom. Soms is maar 1 kant van de lepel soepel. Dat hoort ook niet natuurlijk.
Maar als bijvoorbeeld er een minimaal beetje speling is, dan zie je alleen als je het zadel open maakt (dus het leertje los haalt, of de gehele kussens verwijdert) dat er bijvoorbeeld popnagels afgebroken zijn.
En dan is de vraag, wat is er nu kapot, en is het zadel open geweest voordat jij het kocht? Want zonder te openen ga je nooit weten of er echt niets stuk was.
Is het zadel opgevuld voor jouw paard? Dan zouden de kussens losgeweest moeten zijn. Zeker als er een geheel nieuwe vulling in gedaan is. Maar veel zadelmakers vullen gewoon zonder het los te halen en maken een extra sneetje in een kussen.

En natuurlijk kan het zadel dus ook bij jou kapot gegaan zijn. Het kan al gebeurd zijn als jij bijvoorbeeld na de sprong een keer verkeerd op een lepel landt.

Dit zou wel eens een welles-nietes spelletje kunnen worden, maar als jij 100% zeker weet dat het zadel goed was toen je het kocht omdat je het gezien hebt, tja, dan heb je waarschijnlijk echt pech. Als de zadelmaker het niet open gehad heeft voor verkoop aan jou, dan weet ik niet wie zou moeten bewijzen dat iets goed of juist kapot was bij verkoop.


Pb gestuurd

Blue36
Berichten: 36
Geregistreerd: 21-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 21:14

siskeh schreef:
Blue36 schreef:
Nou het verhaal krijgt nog een mooi staartje
De zadelmaker belde vandaag. Ze had het zadel open gemaakt voor de reparatie. En nu blijkt een veer scheef te zitten. En is het hout gebroken. Dus er moet ook een nieuwe boom in.
Ik heb dit zadel in april gekocht. Met inruil van een goed zadel. Nog € 500,- bijbetaald. Ik heb de zadelpasser bericht gestuurd met de foto’s. Zij geeft aan dat het sneu is, maar ze wil verder niks doen. Het is te lang geleden en volgens haar was het zadel goed. Bij mij is het niet gevallen oid.. dus ik heb het kapot gekocht..
Heeft iemand ervaring hier mee? Heb ik rechten in deze situatie? Heb nu en geen zadel meer en ben mijn geld kwijt..



Afhankelijk van of de passer is aangesloten bij de VZTD zou je misschien nog iets kunnen wat betreft bemiddeling.
Echter, verwacht ik dat je er weinig mee kan.
Het is te lang geleden en kan zeker zo zijn dat het zadel in die tussentijd kapot is gegaan(en bewijzen kan je het niet)
Zadels gaan normaal gesproken niet kapot van laten vallen, wel als je paard met je zadel valt, dat kan.
Maar ook van "normaal" gebruik, want dit geeft ontzettend veel druk op het zadel.
Stel, het zadel was 2 weken oud/2 weken geleden gekocht, dan zou je mogelijk wel een zaak hebben.

De zadelpasser kan niet 100% bewijzen dat het zadel goed was toen deze verkocht is, maar jij kan ook niet 100% bewijzen dat het zadel al niet goed was tijdens de aanschaf.

Mocht je nog vragen hebben stuur dan gerust een PB



Pff dit gaat een welles/nietes spelletje worden. Het zadel zou nagekeken zijn, maar was niet zichtbaar met het ‘blote oog’. Ik zie het als verborgen gebrek..
Mijn woord tegen die van de zadelpasser.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:54

Ik denk niet dat verborgen gebrek in deze situatie opgaat.(dit zou wel kunnen zijn als je het zadel bijvoorbeeld open maakt en er duidelijk al een reparatie aan gedaan is met laswerk bijvoorbeeld)
Als je het vergelijkt met een paard is een verborgen gebrek iets wat wel aanwezig was bij aanschaf maar niet zichtbaar.
Maar dit kan je helaas niet bewijzen(sterker nog, de kans is misschien wel 50/50, of het was al aanwezig, of het is in de laatste paar maanden ontstaan)