Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 13:21

Hallo allemaal, ik heb een oud zadel wat nog helemaal heel en goed bruikbaar is. Het liefst zou ik het zadel weggeven aan een goed doel, stichting of (zorg)manege die hem misschien goed kunnen gebruiken. Heeft iemand tips hiervoor? Voorkeur in oost- Brabant?


Afbeelding

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:38

Stichting De Paardenkamp

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:45

Rubs schreef:
Stichting De Paardenkamp

Hoezo die rijden niet?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:29

Maar die verkopen de zadels dan weer op de tweedehandsmarkt en de opbrengst daarvan komt ten goede aan de paarden :)

cissy

Berichten: 19830
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:45

Misschien Maxima Manege in Den Dolder een mailtje sturen of ze dit kunnen gebruiken?

Ineke2

Berichten: 33122
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:20

Hilary schreef:
Maar die verkopen de zadels dan weer op de tweedehandsmarkt en de opbrengst daarvan komt ten goede aan de paarden :)

Maar dan kan ze hem beter zelf verkopen en de opbrengst doneren. Denk ik dan…

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:37

Stichting CAP in Malden

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:39

Is het zadel ook qua kussens nog prima?

Mooi dat je hem zo probeert weg te geven!

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 08:17

Kookaburra schreef:
Is het zadel ook qua kussens nog prima?

Mooi dat je hem zo probeert weg te geven!


Ja hoor, hij is nog prima. Ik zou hem misschien wel even laten nakijken of op laten vullen, maar verder is er niks mis mee

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 08:19

0000 schreef:
Stichting CAP in Malden


Bedankt voor de tip, lijkt me een mooie stichting bij mij in de omgeving. Ik zal ze eens een berichtje sturen

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:01

cellavie schreef:
Ja hoor, hij is nog prima. Ik zou hem misschien wel even laten nakijken of op laten vullen, maar verder is er niks mis mee


TS, dit zijn de zogenaamde namaakzadels, veelal geproduceerd in India n.a.v. een foto.
Jouw zadel neigt enorm naar een Passier-zadel.

De vulling is vaak van kapok ( gehakte kledingstukken) de symmetrie van de boom wordt niet zo serieus genomen als bij een gerenommeerd zadelmerk.
Superlief dat je het weg wil geven, maar ik zou het weggooien. Stanleymes door de zitting ( zo voorkom je dat iemand anders er nog gebruik van kan maken) en ik de kliko/ondergrondse.

Dit soort zadels wil je niet meer op een paard leggen, vernietig het gewoon.

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:09

Ik zou dit zadel doneren aan een zadelmaker in opleiding. Dit wil je eigenlijk niet meer op een paardenrug hebben.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:45

Caira schreef:
Ik zou dit zadel doneren aan een zadelmaker in opleiding. Dit wil je eigenlijk niet meer op een paardenrug hebben.

Pardon? Waarom wil je dit zadel niet meer op een rug hebben? Ik zie hier een zadel van leer wat niet kapot is en niet gemaakt is van het allergoedkoopste kartonleer. Ik kan geen merk ontdekken zo aan de foto. En verder kan ik er vanaf een foto niets van zien. Ik zie niet of de boom recht of heel is, ik zie niet hoe breed het kussenkanaal is, ik zie niet of de kussens opgevuld moeten worden of niet, maar zo vanaf de foto lijkt het leer nog prima.
Dus waar baseer je het op dat je dit niet meer op de paardenrug zou willen hebben? Dan kan een ander er ook van leren.
JC/Rossner/Pagony/Quur kwaliteit kan het zadel dus prima hebben zo vanaf de foto.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:55

Nielojram is zadelmaker/passer (geweest) en kan dus prima aan een foto zien om wat voor een zadel het gaat.

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:34

germie schreef:
Dus waar baseer je het op dat je dit niet meer op de paardenrug zou willen hebben?


Dat is toch precies wat ze uitlegt in haar post? Kort samengevat: geen goede vulling, risico op scheve boom.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:32

miereneter schreef:
germie schreef:
Dus waar baseer je het op dat je dit niet meer op de paardenrug zou willen hebben?


Dat is toch precies wat ze uitlegt in haar post? Kort samengevat: geen goede vulling, risico op scheve boom.

Dat kan een zadelmaker controleren en een vulling weer goed maken. Dus ik zie niet in waarom zo'n zadel niet meer gebruikt zou moeten worden. Het is alsof je een auto met een versleten band afschrijft als nooit meer de weg op. Terwijl je de band kunt repareren en de remmen kunt nakijken.
Je kunt niet eens het merk zien hier op de foto.
En zadels uit India, veel B-merkzadels komen daar ook vandaan. En omdat er dan wel een merkje op staat is het ineens wel goed genoeg. Maar wie weet staat hier ook wel een merkje op. Het is geen kartonleer zoals je bij de allergoedkoopste zadels hebt. Dit is zeker niet het allergoedkoopste zadel. Ook niet het duurste vermoedelijk, maar van een foto is het niet te zien.
Ik heb ook zadels opgevuld en gerepareerd, maar ga niet oordelen van een foto. Je ziet hier niet het slechtste leer, je ziet hier ook niet hele oude kussens. Je ziet een teruggesneden boom, een vzh-zadel, je ziet geen merk dus dan valt er niet te oordelen over waar het gemaakt is. En zelfs Stubben laat bomen in Pakistan maken. Je ziet niet hoe de stoten zijn, je ziet geen wrong op de foto.
De TS geeft aan dat het nagekeken moet worden, maar dat zij denkt dat het nog een prima zadel is, dat mogelijk opvullen voldoende is. Dan vind ik niet dat je iets wat ze netjes weg wil geven direct zo moet afkraken, terwijl het niet in handen geweest is. Misschien is de boom scheef of gebroken, dat ontken ik ook niet, maar ik kan het niet zien vanaf een foto, net zo min als ik kan zien hoe de vulling er uit ziet.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:51

|o

Natuurlijk weet jij het beter dan iemand die ervoor geleerd heeft!

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:54

Daphara schreef:
|o

Natuurlijk weet jij het beter dan iemand die ervoor geleerd heeft!

Dat schrijf ik ook echt, NOT. Maar ik oordeel niet van 1 foto. En daar gaat het om. Bovendien, ik heb ook gewoon een cursus voor het vullen en aanpassen van zadels gevolgd, maar heb nooit de intentie gehad om het commercieel te doen. Heb ooit ook wel eens foto's op bokt gehad van gesloopte zadels en later weer in elkaar gezet. Als ik een zadel koop ga ik ook gewoon naar een winkel of passer die ik vertrouw, maar een beetje extra kennis is nooit weg zeg ik altijd maar.
Het gaat mij er dus om dat je van 1 foto niet kunt oordelen. Er staat te weinig info bij. En zoals de ts aangeeft is het verstandig om het zadel na te laten kijken en te laten vullen voordat je het gebruikt. Dan ben je er ook, maar oordeel je niet vanaf een foto.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:57

germie schreef:
Dus waar baseer je het op dat je dit niet meer op de paardenrug zou willen hebben?

germie schreef:
miereneter schreef:
Dat is toch precies wat ze uitlegt in haar post? Kort samengevat: geen goede vulling, risico op scheve boom.

Dat kan een zadelmaker controleren en een vulling weer goed maken. Dus ik zie niet in waarom zo'n zadel niet meer gebruikt zou moeten worden. Het is alsof je een auto met een versleten band afschrijft als nooit meer de weg op. Terwijl je de band kunt repareren en de remmen kunt nakijken.
Je kunt niet eens het merk zien hier op de foto.
En zadels uit India, veel B-merkzadels komen daar ook vandaan. En omdat er dan wel een merkje op staat is het ineens wel goed genoeg. Maar wie weet staat hier ook wel een merkje op. Het is geen kartonleer zoals je bij de allergoedkoopste zadels hebt. Dit is zeker niet het allergoedkoopste zadel. Ook niet het duurste vermoedelijk, maar van een foto is het niet te zien.
Ik heb ook zadels opgevuld en gerepareerd, maar ga niet oordelen van een foto. Je ziet hier niet het slechtste leer, je ziet hier ook niet hele oude kussens. Je ziet een teruggesneden boom, een vzh-zadel, je ziet geen merk dus dan valt er niet te oordelen over waar het gemaakt is. En zelfs Stubben laat bomen in Pakistan maken. Je ziet niet hoe de stoten zijn, je ziet geen wrong op de foto.
De TS geeft aan dat het nagekeken moet worden, maar dat zij denkt dat het nog een prima zadel is, dat mogelijk opvullen voldoende is. Dan vind ik niet dat je iets wat ze netjes weg wil geven direct zo moet afkraken, terwijl het niet in handen geweest is. Misschien is de boom scheef of gebroken, dat ontken ik ook niet, maar ik kan het niet zien vanaf een foto, net zo min als ik kan zien hoe de vulling er uit ziet.

Dat is dus eigenlijk wat Caira adviseert: door het aan een zadelmaker in opleiding te geven kan het zadel worden bekeken. Als het nog wel een rechte boom heeft kan er een nieuwe vulling in worden gezet en het evt. worden verkocht en de opbrengst in overleg met de ts ergens aan doneren.
Als de ts het zadel weggeeft moet er sowieso een nieuwe vulling in. Dat kost bij de meeste zadelmakers al snel 200 tot 250 euro. Singelstoten kan ik zo op de foto niet zien, maar als die droog of uitgerekt zijn moeten die ook worden vervangen.
En als de boom scheef is dan is het zadel ongeschikt om nog op een paard te leggen. Ook dat kan een leerling beoordelen en die heeft er dan meteen iets van geleerd. En dat is kostenloos en zonder schade voor een paardenrug.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:10

Dus conclusie: het is niet direct ongeschikt voor de paardenrug (zoals ik direct zei), maar je moet het even laten controleren. Dat is wel een verschil met het direct afkraken en als ongeschikt bestempelen.
Een geheel nieuwe vulling is niet altijd nodig, het ligt aan de staat van de huidige vulling en hoe anders het paard was waar het op lag en waar het nu op komt.

Hier staat duidelijk dat je het niet meer wilt gebruiken:
Caira schreef:
Ik zou dit zadel doneren aan een zadelmaker in opleiding. Dit wil je eigenlijk niet meer op een paardenrug hebben.


Maar het moet dus zijn dat na controle je weet of je het nog kunt gebruiken of niet. Niet direct afserveren. Een groot verschil.
Singelstoten zijn neem ik aan in orde, want anders had de ts er wel wat over gezegd. Maar die zijn eenvoudig te vervangen. Een kapotte stoot is geen reden om een zadel in de kliko te gooien. De boom is belangrijk en dan daarna de vulling controleren/bijvullen/vervangen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:11

Hoezo is dat de conclusie? Echt je praat wel heel erg in je eigen straatje.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:23

BankaZ heeft het ook over controleren en als het goed is kan het gedoneerd worden. Dat is niet direct niet meer geschikt om te gebruiken. En daar gaat het om. Van een foto kan gewoon niet gezien worden hoe de vulling is, hoe de boom is en dat soort dingen. We weten niet eens het merk.
Dus laten controleren en dan kan het nog bruikbaar zijn.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:35

Misschien moet je de reactie van Nielojram even goed lezen. Daar staat eigenlijk alles al in.
Je kan het zadel inderdaad laten controleren door een zadelmaker, maar deze doet dat niet voor niets en je kan er vanuit gaan dat er een nieuwe vulling in moet en vermoedelijk ook nieuwe singelstoten. Dan ben je minimaal 300 euro verder voor je het kan doneren. En persoonlijk zou ik een zadel niet alleen op scheefheid willen controleren, maar ook helemaal openmaken om te controleren of alle rivets nog in het kopijzer zitten en het kopijzer nog heel is. Een kapotte rivet vervangen kost ook een paar honderd euro en een gebroken kopijzer is bij dit zadel niet de moeite meer om te vervangen.
Je moet je dus afvragen of een zadel van deze kwaliteit en leeftijd al die moeite waard zijn. Dan is het voorstel van Caira dus het beste: doneren aan een zadelmaker in opleiding. Die kan er nog wat van leren, ongeacht of het zadel bruikbaar is of niet.

cellavie

Berichten: 310
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Schaijk

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 10:49

Wow, wat een discussie.. Dit betreft een springzadel van Kavalkade. Destijds nieuw gekocht en heel wat jaren heel veel plezier van gehad.
Ik vind het knap dat iemand vanaf 1 foto kan zien dat het een nepzadel is die niet meer te gebruiken is. Leer en de singelstoten zijn nog prima in orde. Ik heb inmiddels iemand gevonden die ik er blij mee kan maken en die het zadel eerst zal laten controleren. Bedankt allemaal voor de feedback. Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Zadel weggeven, tips voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:58

Hoppa, dan heb je daarvoor geleerd.