Treeclix?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Treeclix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 09:21

Hoihoi!!

Ik ga vanavond waarschijnlijk een nieuw zadel aanmeten, na 2 jaar op zoek te zijn geweest naar tweedehands dressuurzadels. Telkens groeide hij eruit of lag het toch niet goed. Nu wil ik waarschijnlijk een Schutte of Harry Dabbs zadel bestellen, mits deze voor zowel mijn paard als mij goed zijn. Nu kunnen er bij deze zadels voor een meerprijs van 275 euro een treeclix systeem in gebouwd worden. Echter, ik ken niemand die zo'n treeclix systeem heeft en ik weet dus niet of het fijn is en de moeite waard of dat het eigenlijk 3x niks is?

Daarnaast ook met het oog op een eventuele verkoop. Is het dan makkelijker verkoopbaar met een treeclix systeem? Nou hoop ik natuurlijk dat ik, zeker met treeclix, het zadel niet hoef te verkopen en hij gewoon passend blijft. Maar ik wil het wel meenemen in mijn overweging...


Groetjess!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:36


enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 09:58

listiglistje schreef:
Heb ik gelezen, ik vroeg me af of er nog recentere ervaringen zijn :)

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:14

Hi,

ik heb onlangs een tweedehands Empire zadel aangeschaft, ik deed dit juist omdat dit merk het systeem standaard ingebouwd heeft. Dit is omdat Empire dus ook van de ontwikkelaar van treeclix is.

De verkoopster gaf aan dat het zadel hiervan voorzien was, wat bij controle van het zadel niet zo bleek te zijn. Nu paste het zadel natuurlijk niet, en heb ik het dus alsog in laten bouwen.

Ik ben er heel blij mee! zadel past nu prima, en als mijn jonkie groeit, kan het zadel mee groeien.
Mijn zadelpasser gaf aan dat het absoluut van toegevoegde waarde is bij eventuele verkoop van mijn zadel. :D

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Treeclix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:17

Ik heb geen ervaring met treeclix, maar heb vandaag wel een nieuw zadel gekocht. Hierbij heeft de zadelpasser geadviseerd om momenteel geen treeclix erin te laten zetten. De huidige speling die het zadel heeft zou voldoende moeten zijn voor mijn paard, mocht het alsnog nodig zijn dan kun je die bij de nieuwe modellen zadels achteraf erin laten zetten.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:42

Is het systeem wel goed uitgelegd? Ik kan van heel veel merken de bomen gewoon met de pers passend maken. Daar zit dus geen winst in dit systeem. Bates heeft een vergelijkbaar foamsysteem in de kussens die gelijkenissen vertoont. En dat is beduidend goedkoper.
Elke boom heeft natuurlijk een gebruiksaanwijzing en de meeste merken geven aan dat een zadel een speling heeft van minimaal ca 1 centimeter. De Engelse zadelmakers waarschuwen dat je met meer de vorm van de boom beïnvloedt en dat je daarom beter niet meer moet willen. Ik heb nu een paar zadels gezien met dit systeem. Ik zie er eigenlijk geen extra winst in om dit te kunnen? Maar ik kan het natuurlijk ook over het hoofd zien.

Wat mij wel is opgevallen is dat het vaak door onbegrip of vergeetachtigheid niet wordt gezien als een optie. Dan belandt een dergelijk zadel op een ander paard, of zadel wordt meeverkocht en paard verandert. In zo een geval wordt het nogal eens over het hoofd gezien als een aanpasbaar iets en inmiddels al tot 2x toe te laat ontdekt met spieratrofie tot gevolg. Zorg bij deze zadels dus, dat je het onderhoud goed blijft waarborgen en minstens 2x per jaar de betreffende zadelpasser laat komen voor controles!

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:17

idefix4 schreef:
Is het systeem wel goed uitgelegd? Ik kan van heel veel merken de bomen gewoon met de pers passend maken. Daar zit dus geen winst in dit systeem. Bates heeft een vergelijkbaar foamsysteem in de kussens die gelijkenissen vertoont. En dat is beduidend goedkoper.
Elke boom heeft natuurlijk een gebruiksaanwijzing en de meeste merken geven aan dat een zadel een speling heeft van minimaal ca 1 centimeter. De Engelse zadelmakers waarschuwen dat je met meer de vorm van de boom beïnvloedt en dat je daarom beter niet meer moet willen. Ik heb nu een paar zadels gezien met dit systeem. Ik zie er eigenlijk geen extra winst in om dit te kunnen? Maar ik kan het natuurlijk ook over het hoofd zien.

Wat mij wel is opgevallen is dat het vaak door onbegrip of vergeetachtigheid niet wordt gezien als een optie. Dan belandt een dergelijk zadel op een ander paard, of zadel wordt meeverkocht en paard verandert. In zo een geval wordt het nogal eens over het hoofd gezien als een aanpasbaar iets en inmiddels al tot 2x toe te laat ontdekt met spieratrofie tot gevolg. Zorg bij deze zadels dus, dat je het onderhoud goed blijft waarborgen en minstens 2x per jaar de betreffende zadelpasser laat komen voor controles!


Het systeem klinkt idd leuk en de betreffende dame die het op de markt heeft gebracht, benaderd er ook andere zadelmakers/passers mee. Hier werken we er sinds vorig jaar niet meer mee. Slechte service, paarden die gingen kreupelen onder de Treeclix en het vervolgens afschuiven op slechte rijderij en ieder consult dik betalen terwijl het zadel gewoonweg verkeerd lag. Dit zijn overigens paarden die op hoog niveau lopen (Inter1 en 2).

De Empires zelf vind ik van prima kwaliteit, maar het aanmeten en vervolgens passend houden van de zadels, daar ging het gruwelijk mis en zo hoor ik helaas veel meer mensen die zijn overgestapt op een ander zadel of andere zadelpasser ivm verkeerd aanmeten. Veelal zadels die echt te nauw worden door de TreeClix en waar paarden bespiering achter de schoft gingen inleveren. Zelfs iemand die tot 3x een nieuwe Empire moest laten aanmeten in een half jaar tijd, omdat het verkeerd was aangemeten en niet aangepast kon worden. Het lag natuurlijk niet aan de zadelmaker, dus tja enige optie was weer een geheel nieuw zadel aanmeten }:0 Echt hoe dan?...

Onze oude zadelmaker heeft inmiddels alle clix eruit gehaald en de paarden lopen gelukkig allemaal weer fijn en los door het lijf. Hier komen ze er echt niet meer in. Ook niet bij de jonge paarden. Dan maar ieder kwartaal de zadelmaker of zoveel eerder als nodig.

Overigens als je het systeem voelt, dan voel je ook echt de overgang van de boom, de treeclix naar de takken van het zadel. Dit kan echt niet comfortabel zijn, mits je er een dik dekje of zelfs bontje onder hebt liggen. Het vernauwt de boom van het zadel en tilt het op, waardoor je heel precies te werk moet gaan op de totale ligging van je zadel weer optimaal te krijgen.

Wees dus echt kritisch en let op wat je paard je vertelt. Hier kregen we van alle paarden flinke rodeo's of ze liepen helemaal niet meer.