Leren bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 23:44

Update:

Inmiddels rij ik ruim 3 weken met mijn nieuwe boomloze zadel, ze heeft helemaal niet meer geschud!

Gister nog wel iets raars. Ik was filmpjes aan het kijken die ik wel eens maak voor mijn Instagram, op een gegeven moment keek ik echt hele oude filmpjes super slecht gefilmd etc. Maar 1 van die filmpjes was gemaakt toen ik met een Barefoot zadel reed en daar schudde ze dus ook niet!

Ik ben echt in de veronderstelling dat mijn paard gewoonweg niet tegen boomzadels kan, er zou wel echt iets niet lekker zitten met een boomzadel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 23:58

Heeft niets met boom of boomloos te maken, maar met een verkeerd passend zadel, dat kan ook met boomloos.

Een boomzadel zou je IMO tenminste 2x per jaar moeten laten nakijken op de ligging, bij een jong paard (of bij opbouwende training) elke 2 maand. Helaas is zadelpasser geen beschermd beroep, maar je kunt je wel verdiepen in welke opleidingen een zadelpasser gevolgd heeft. Ook is het niet moeilijk om zelf de basis te leren hoe je kunt zien en voelen of een zadel nog goed ligt, bij twijfel niet blijven aanmodderen, maar gewoon een afspraak maken bij een goed gekwalificeerde zadelpasser.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:16

Ik zie juist heel veel ellende en kapotte en zere ruggen van boomloze zadels. Dus als het aan je boomzadel ligt dan paste hij gewoon niet goed..

Maar fijn dat het is opgelost. En leuk dat je nog even een update doet

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:21

Wat fijn dat je bent blijven zoeken ts! Hier juist meer slechte ervaringen met boomzadels, hoe vaak ik het ook na liet kijken, er hoeft maar iets te veranderen in spieren en het past niet meer. Boomloos is echt de uitkomst geweest hier ook. :j Fijn dat je erachter bent wat haar in de weg zat, het is soms een zoektocht.. Hopelijk kunnen jullie nu beide ontspannen rijden.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:24

pluisje88 schreef:
Ik zie juist heel veel ellende en kapotte en zere ruggen van boomloze zadels. Dus als het aan je boomzadel ligt dan paste hij gewoon niet goed..

Maar fijn dat het is opgelost. En leuk dat je nog even een update doet


Inderdaad. Slecht passende boomzadels zijn wat dat betreft vaak de boosdoener. Paarden gaan vaak even veel fijner lopen met boomloze zadels maar op de lange termijn zie je toch opvallend vaak problemen op de ribben of de plek waar de zitbeen knobbels van de ruiter zitten. Een boomzadel is bedoeld om het gewicht te verdelen, dat lukt een boomloos zadel een stuk minder goed. Echter een niet (goed) passend boomzadel is natuurlijk ook geen optie.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 13:18

Hoi hoi,

Omdat jullie allemaal zo meegedacht hebben etc dacht ik dat jullie een update misschien wel leuk zouden vinden. :)

Inmiddels heb ik dit zadel alweer bijna een half jaar (wat gaat de tijd snel) en mijn paard heeft echt geen krimp meer gegeven. Echt alle ellende is gewoon voorbij met dit zadel dus daar ben ik heel blij om. :)

Ze is ook heel erg voorwaards geworden, iedereen moest altijd een beetje lachen omdat mijn paard altijd heel traag stapte. Maar ik ben er nu dus achtergekomen dat dit eigenlijk achteraf niet om te lachen was maar serieus kwam omdat ze pijn had.

Gelukkig is het dus echt een eind goed al goed verhaal.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:39

Wat een fijne update! En wat heb je eigenlijk een braaf paard dat ze alleen maar met haar hoofd ging schudden en niet heel erg ging bokken of iets dergelijks :) wat goed dat het nu is opgelost!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 13:42

Ja ik heb echt een paard met een hartje van goud!! Was ze maar een keer heel duidelijk geweest dan had het zo ver niet hoeven komen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:09

Wat goed! Heel veel plezier gewenst. Nu het zo lekker gaat hopen we natuurlijk dat dit zo blijft! Super dat je hebt uitgevonden wat het probleem was.