pjer schreef:Ik had in het begin een leren ideal tuig en dat sleet waar je bij stond. Nu een leren Van der Wiel-tuig en dat is en blijft heel mooi en degelijk. Ik poets het 2 a 3x per jaar eigenlijk om het voor het wedstrijd seizoen weer ff netjes te krijgen. Maar ik rijd er dagelijks mee. Als het onder de klei zit dan zetten we de waterstraal er even op, daarna handdoek erover en het gaat zo weer de kast in. Onderhoud valt dus wel mee vind ik.
Dat dus
Mijn laatste enkelspantuig was ook een Van der Wiel, leer was zo soepel als een tuinslang, en verbazingwekkend weinig onderhoud nodig. (Ik ben een poetser)
Leer voegt zich mooi naar het lijf van je paard, wat het dan voor hem/haar weer comfortabeler maakt.
Maar, als je geen Van der Wiel kan betalen èn niet van poetsen houdt,( met regelmatig onderhoud kan zelfs het goedkoopste India-tuig soepel blijven) zou ik inderdaad voor een kunststof tuig kiezen. Dan wel een Zilco. Ik heb 3x gereden met die tech-nog wat van Ideal, maar dat vond ik echt staaldraad..
Tip, op marktplaats staat ene Roelofsen in Rosmalen, adverteert altijd in capslock, daar heb ik toen mijn VdW gehaald, eerlijke kerel, mooie tuigen, nette prijzen, regelmatig heeft hij een VdW te koop.