Echt goede zweet deken

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

plutolover

Echt goede zweet deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 20:06

Wat is jou echt een goede zweet deken?

Ik heb wel 2 fleece van ej en onbeperkt merk maar ik vind ze niet goed genoeg drogen

Ik wil komende najaar/winter mijn haf niet scheren maar wil hem ook niet nat onder deken zetten nu ben ik een bucas Atlantic en kan wel beetje nat onder weg zetten. Maar niet zo als bij de bucas dry

Dus zoek ik een goede zweet deken die het ergste even opvangt. M’n paard loopt 24/7 buiten.

Buget is even niet van toepassing als maar goed werkt

Ik lees ook vaak coolers enz maar wat daar mee bedoelen weet ik niet..

Hij heeft nu geen deken om ivm nog warm

Cchanny

Re: Echt goede zweet deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:11

Een echte goede is een echte wollen.
Ik heb de mijne op marktplaats gekocht. Zo een ouderwetse voor 15 euro geloof ik.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:15

Inderdaad een echt wollen deken! Ej heeft die wel gehad, maar weet niet of ze die nu nog hebben eigenlijk.

Edit, even opgezocht, de Bojon deken!

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:18

Hier nog een fan van echte wollen dekens :j

Extremely rare and Beyond Compare

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:18

Ik gebruik enkel wollen zweetdekens, verschillende diktes, of de Rambo air max cooler, vind ik ook heel fijn. Maar die kan evengoed nog echt nat worden. Maar wol is toch het prettigst. Zeker in jouw geval handig. Wel zorgen dat ie niet te dik is.
Laatst bijgewerkt door Sanniejtjuh op 02-10-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:20

Ik gebruik een power cooler van Bucas, die kan eventueel ook makkelijk vastgemaakt worden aan je dekens. Super fijn en wordt bovenop ook echt niet nat. Is natuurlijk eigenlijk de stay dry technologie van de dekens.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 20:24

Ga ik daar eens op googelen

Zie ze zonder buik singels wil wel graag met buiksingel.

Ik heb er ooit 1 gehad maar geen buiksingels Max wilt nog wel eens rollen op stal en dan ligt dat ding op z’n nek, dat heb ik namelijk met 1 van mij gewone fleece zweet deken

Deze vind ik erg mooi maar werkt het ook
https://www.ej.nl/zweetdeken-horsegear- ... gLNXfD_BwE

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:27

Maar als je niet gaat scheren waarom dan wel een deken? Als ze 24/7 buiten staan dan ontwikkelen ze meestal echt wel een goede wintervacht. Als ze gaan zweten gewoon goed uitstappen, het lijkt vaak of ze dan nog erg nat zijn, vaak zijn ze op de huid alweer droog en wordt vocht naar de buitenkant afgevoerd. Mits paard gewoon gezond is is een deken vaak niet nodig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:30

Ik heb de dry rug van rambo. Super goed ding, maar niet goedkoop.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:33

De horsegear werkt minder goed dan echt wol :j

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:44

Paard op adem terugzetten en de pels doet de rest.
En als je paard echt drijfnat van het zweet is kan je wellicht wat kritisch naar je trainen/rijden gaan kijken, het kan zijn dat dat niet zo goed aansluit.

Bij de tienduizend ga ik offline.

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:02

https://www.decathlon.nl/p/zweetdeken-v ... PuEALw_wcB
Deze deken is echt ideaal en de prijs/kwaliteitsverhouding kan niet beter.
Microvezel trekt super goed vocht uit de vocht. Dit is de enige deken die ik heb waar ze sneller onder de deken drogen dan zonder deken. Dat is echt een groot verschil met wol.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:34

Katja schreef:
Microvezel trekt super goed vocht uit de vocht. Dit is de enige deken die ik heb waar ze sneller onder de deken drogen dan zonder deken. Dat is echt een groot verschil met wol.

Ik heb daar een badhanddoek van, maar echt afdrogen lukt daarmee niet. Blijf je toch wat nat in vergelijking met een normale badhanddoek. Maar wellicht dat dit wel werkt omdat je je paard niet afdroogt maar het erop ligt :)

Ik vind zelf wol heel fijn als zweetdeken. Beter dan fleece.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-23 22:03

ConnemaraP schreef:
Maar als je niet gaat scheren waarom dan wel een deken? Als ze 24/7 buiten staan dan ontwikkelen ze meestal echt wel een goede wintervacht. Als ze gaan zweten gewoon goed uitstappen, het lijkt vaak of ze dan nog erg nat zijn, vaak zijn ze op de huid alweer droog en wordt vocht naar de buitenkant afgevoerd. Mits paard gewoon gezond is is een deken vaak niet nodig.

Omdat mijn paard van rollen houdt.. en ik op een vies paard geen zadel leg. Ivm zand en schuren met wintervacht krijg je zand minder makkelijk eruit.

Tarico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 04:47

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:22

Kim_W schreef:
Katja schreef:

Ik heb daar een badhanddoek van, maar echt afdrogen lukt daarmee niet. Blijf je toch wat nat in vergelijking met een normale badhanddoek. Maar wellicht dat dit wel werkt omdat je je paard niet afdroogt maar het erop ligt :)

Ik vind zelf wol heel fijn als zweetdeken. Beter dan fleece.
Het werkt op een paard echt geweldig. Als handdoek moet je er meer mee deppen dan afdrogen zoals je gewend bent en dat is super irritant. Ze zijn wel heel fijn om je haar mee droog te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:25

Ik wilde ook gelijk wol schrijven haha, maar iedereen was me al voor. :D

Als het paard echt veel en snel zweet is soms de hals iets scheren ook een fijne manier om dit tegen te gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:32

plutolover schreef:
ConnemaraP schreef:

Omdat mijn paard van rollen houdt.. en ik op een vies paard geen zadel leg. Ivm zand en schuren met wintervacht krijg je zand minder makkelijk eruit.

Deze borstel is geweldig om zand etc uit lange haren te krijgen:

https://paardenspuljudithbeukema.nl/hor ... baltblauw/

Daar hoef je geen deken voor te gebruiken :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:37

Lang opdrogen voorkomen zit hem volgens mij ook vooral in de manier van cooling down. Als je een cooling down doet die nog genoeg warmte produceert om het niet heet te krijgen/houden maar wel warm genoeg is om het zweet nog te laten drogen maak je het jezelf het makkelijkste.
Hoe je dat doet zal per paard en weertype verschillend zijn.

Bij mijn oudje zonder deken en dus een flinke wintervacht is dat door iets meer tijd te nemen in de cooling down en wat meer stap en draf af te wisselen daarin. Dan kun je ze nagenoeg droog krijgen vóór je afstapt.

Want eigenlijk is een zweetdeken een tegenstrijdig ding. Je wíl juist dat je paard afkoelt. Een deken gooien op een paard die warmte kwijt probeert te raken is eigenlijk onlogisch.

Wil niet zeggen dat het altijd verkeerd is. Als je je cooling down niet goed kunt inrichten om wat voor reden dan ook kun je je paard inderdaad beter niet kletsnat op een oostenwind parkeren en zeggen: 'succes ermee'.

Wol is in principe het juist materiaal omdat het dezelfde eigenschappen heeft als een vacht.... maar je paard heeft al een vacht die best goed is in warmteregulatie (binnen grenzen). Dus misschien kun je kijken of je de vacht zélf beter kunt helpen zijn werk te doen.

Dat allemaal getypt hebbende: ik scheer graag. Ik wordt echt gek van dit gepuzzel en heb ze echt te vaak kletsnat staan per week. Dat is ook niks. Maar als het om incidenteel gezweet gaat is dat niet nodig natuurlijk. En kun je best werken met een goede cooling down en incidenteel een zweetdeken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:53

Geen werkt het beste, en netjes uitstappen.
Als mel een deken op moet erna, droog ik vervolgens nog af met een handdoek en dan gaat de deken op. Daarna hop de track op, zij is dan binnen een kwartier tot half uur droog zelfs al waren we compleet verzopen tijdens het rijden.

De enige reden van dekens in de winter is wel omdat ze onvoldoende vacht aanmaakt, dat scheelt misschien iets in dit verhaal

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-23 07:55

Elisa2 schreef:

Als het paard echt veel en snel zweet is soms de hals iets scheren ook een fijne manier om dit tegen te gaan.

dat ben ik ook van plan mocht hij echt extreem zweten. Deze winter is de eerste winter dat ik zn training en rijden mee pakt, vorige winter deden we rustig aan waren vooral bezig met beleren, had hij last van een maagzweer wat ook 2 maanden duurde voordat ik weer wat kon doen. En deden we minder intensief.

niet dat de training nu heel intensief is. Meeste is nog steeds stap en draf en soms galopje erbij. MAar dacht nu heb ik rustig te tijd om opzoek te gaan naar een goede zweetdeken

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:57

plutolover schreef:
Elisa2 schreef:

dat ben ik ook van plan mocht hij echt extreem zweten. Deze winter is de eerste winter dat ik zn training en rijden mee pakt, vorige winter deden we rustig aan waren vooral bezig met beleren, had hij last van een maagzweer wat ook 2 maanden duurde voordat ik weer wat kon doen. En deden we minder intensief.

niet dat de training nu heel intensief is. Meeste is nog steeds stap en draf en soms galopje erbij. MAar dacht nu heb ik rustig te tijd om opzoek te gaan naar een goede zweetdeken

Als mijn paard nog niet is geschoren dan gebruik ik een zweetdeken vaak alleen in de overgangsperiode. Vollop in de winter gebruik ik geen deken omdat ik dan juist bang ben dat ze nog gaan nazweten of juist weer warm worden door de deken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-23 07:59

pol013 schreef:
Lang opdrogen voorkomen zit hem volgens mij ook vooral in de manier van cooling down. Als je een cooling down doet die nog genoeg warmte produceert om het niet heet te krijgen/houden maar wel warm genoeg is om het zweet nog te laten drogen maak je het jezelf het makkelijkste.
Hoe je dat doet zal per paard en weertype verschillend zijn.

Bij mijn oudje zonder deken en dus een flinke wintervacht is dat door iets meer tijd te nemen in de cooling down en wat meer stap en draf af te wisselen daarin. Dan kun je ze nagenoeg droog krijgen vóór je afstapt.

Want eigenlijk is een zweetdeken een tegenstrijdig ding. Je wíl juist dat je paard afkoelt. Een deken gooien op een paard die warmte kwijt probeert te raken is eigenlijk onlogisch.

Wil niet zeggen dat het altijd verkeerd is. Als je je cooling down niet goed kunt inrichten om wat voor reden dan ook kun je je paard inderdaad beter niet kletsnat op een oostenwind parkeren en zeggen: 'succes ermee'.

Wol is in principe het juist materiaal omdat het dezelfde eigenschappen heeft als een vacht.... maar je paard heeft al een vacht die best goed is in warmteregulatie (binnen grenzen). Dus misschien kun je kijken of je de vacht zélf beter kunt helpen zijn werk te doen.

Dat allemaal getypt hebbende: ik scheer graag. Ik wordt echt gek van dit gepuzzel en heb ze echt te vaak kletsnat staan per week. Dat is ook niks. Maar als het om incidenteel gezweet gaat is dat niet nodig natuurlijk. En kun je best werken met een goede cooling down en incidenteel een zweetdeken.

ik moet nog ervaren hoe erg hij zweet . Ik doe ook veel trainen vanaf de grond en dan is het als goed is minder zweten. Mijn oudste haflinger scheer ik wel altijd ondanks dat hij niet extreem zweet merk ik wel duidelijk dat hij blij is als ze vacht eraf is. Is hij net wat fanatieker ipv flegmatieker. Mijn jonge haf heeft wat meer pit zeg maar. Dus geen idee hoe hij zal reageren als ik helemaal scheer. Dus als hij echt extreem zal zweten doe ik wel de hals eruit scheren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:05

Ik vind een zweetdeken maar iets raars. De vacht van een paard is toch prima geschikt om zweet af te voeren?
Als ik heb hardgelopen en ik zweet, ga ik ook echt geen deken omdoen of extra trui aantrekken.
Ik vind het echt iets nutteloos.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:12

Supervixen schreef:
Ik vind een zweetdeken maar iets raars. De vacht van een paard is toch prima geschikt om zweet af te voeren?
Als ik heb hardgelopen en ik zweet, ga ik ook echt geen deken omdoen of extra trui aantrekken.
Ik vind het echt iets nutteloos.

Enige waarvoor ik het gebruik is als ze bijv helemaal doorregend zijn en dan op stal moeten. Ik heb een open stal en als er dan de wind op staat wil ik niet dat ze kou pakken. Maar zodra de ergste nattigheid ervanaf is, gaat de deken ook weer af. Als ze heel erg zweten en op stal moeten gebruik ik hem ook ooit wel, maar ben meer voorstander om dan de cooling down wat langer door te pakken zodat ze niet meer zo erg zweten.