Katja schreef:https://www.decathlon.nl/p/zweetdeken-v ... PuEALw_wcB
Deze deken is echt ideaal en de prijs/kwaliteitsverhouding kan niet beter.
Microvezel trekt super goed vocht uit de vocht. Dit is de enige deken die ik heb waar ze sneller onder de deken drogen dan zonder deken. Dat is echt een groot verschil met wol.
ConnemaraP schreef:Maar als je niet gaat scheren waarom dan wel een deken? Als ze 24/7 buiten staan dan ontwikkelen ze meestal echt wel een goede wintervacht. Als ze gaan zweten gewoon goed uitstappen, het lijkt vaak of ze dan nog erg nat zijn, vaak zijn ze op de huid alweer droog en wordt vocht naar de buitenkant afgevoerd. Mits paard gewoon gezond is is een deken vaak niet nodig.
Kim_W schreef:Het werkt op een paard echt geweldig. Als handdoek moet je er meer mee deppen dan afdrogen zoals je gewend bent en dat is super irritant. Ze zijn wel heel fijn om je haar mee droog te krijgen.Katja schreef:https://www.decathlon.nl/p/zweetdeken-v ... PuEALw_wcB
Deze deken is echt ideaal en de prijs/kwaliteitsverhouding kan niet beter.
Microvezel trekt super goed vocht uit de vocht. Dit is de enige deken die ik heb waar ze sneller onder de deken drogen dan zonder deken. Dat is echt een groot verschil met wol.
Ik heb daar een badhanddoek van, maar echt afdrogen lukt daarmee niet. Blijf je toch wat nat in vergelijking met een normale badhanddoek. Maar wellicht dat dit wel werkt omdat je je paard niet afdroogt maar het erop ligt
Ik vind zelf wol heel fijn als zweetdeken. Beter dan fleece.
plutolover schreef:ConnemaraP schreef:Maar als je niet gaat scheren waarom dan wel een deken? Als ze 24/7 buiten staan dan ontwikkelen ze meestal echt wel een goede wintervacht. Als ze gaan zweten gewoon goed uitstappen, het lijkt vaak of ze dan nog erg nat zijn, vaak zijn ze op de huid alweer droog en wordt vocht naar de buitenkant afgevoerd. Mits paard gewoon gezond is is een deken vaak niet nodig.
Omdat mijn paard van rollen houdt.. en ik op een vies paard geen zadel leg. Ivm zand en schuren met wintervacht krijg je zand minder makkelijk eruit.
Elisa2 schreef:Ik wilde ook gelijk wol schrijven haha, maar iedereen was me al voor.![]()
Als het paard echt veel en snel zweet is soms de hals iets scheren ook een fijne manier om dit tegen te gaan.
plutolover schreef:Elisa2 schreef:Ik wilde ook gelijk wol schrijven haha, maar iedereen was me al voor.![]()
Als het paard echt veel en snel zweet is soms de hals iets scheren ook een fijne manier om dit tegen te gaan.
dat ben ik ook van plan mocht hij echt extreem zweten. Deze winter is de eerste winter dat ik zn training en rijden mee pakt, vorige winter deden we rustig aan waren vooral bezig met beleren, had hij last van een maagzweer wat ook 2 maanden duurde voordat ik weer wat kon doen. En deden we minder intensief.
niet dat de training nu heel intensief is. Meeste is nog steeds stap en draf en soms galopje erbij. MAar dacht nu heb ik rustig te tijd om opzoek te gaan naar een goede zweetdeken
pol013 schreef:Lang opdrogen voorkomen zit hem volgens mij ook vooral in de manier van cooling down. Als je een cooling down doet die nog genoeg warmte produceert om het niet heet te krijgen/houden maar wel warm genoeg is om het zweet nog te laten drogen maak je het jezelf het makkelijkste.
Hoe je dat doet zal per paard en weertype verschillend zijn.
Bij mijn oudje zonder deken en dus een flinke wintervacht is dat door iets meer tijd te nemen in de cooling down en wat meer stap en draf af te wisselen daarin. Dan kun je ze nagenoeg droog krijgen vóór je afstapt.
Want eigenlijk is een zweetdeken een tegenstrijdig ding. Je wíl juist dat je paard afkoelt. Een deken gooien op een paard die warmte kwijt probeert te raken is eigenlijk onlogisch.
Wil niet zeggen dat het altijd verkeerd is. Als je je cooling down niet goed kunt inrichten om wat voor reden dan ook kun je je paard inderdaad beter niet kletsnat op een oostenwind parkeren en zeggen: 'succes ermee'.
Wol is in principe het juist materiaal omdat het dezelfde eigenschappen heeft als een vacht.... maar je paard heeft al een vacht die best goed is in warmteregulatie (binnen grenzen). Dus misschien kun je kijken of je de vacht zélf beter kunt helpen zijn werk te doen.
Dat allemaal getypt hebbende: ik scheer graag. Ik wordt echt gek van dit gepuzzel en heb ze echt te vaak kletsnat staan per week. Dat is ook niks. Maar als het om incidenteel gezweet gaat is dat niet nodig natuurlijk. En kun je best werken met een goede cooling down en incidenteel een zweetdeken.
Supervixen schreef:Ik vind een zweetdeken maar iets raars. De vacht van een paard is toch prima geschikt om zweet af te voeren?
Als ik heb hardgelopen en ik zweet, ga ik ook echt geen deken omdoen of extra trui aantrekken.
Ik vind het echt iets nutteloos.
Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, juniper en 1 bezoeker