vriendelijk bitje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 11:40

Hallo bokkers!
Ik heb een nieuw paard gekocht en nu wil ik hier ook een passend bitje in hangen. De vorige eigenaar reed met enkel gebroken bustrens en heb deze, met de rest van het harnachement, ook overgenomen. Alleen viel mij meteen op dat dit bit echt te groot is en hierdoor zie je bij lichte druk al pijn bij paardje lief.

Tijd dus voor een nieuw bit! Maar... waar begin je met zoiets?

Ik vind op internet namelijk heel wat over dikte en breedte maar qua vriendelijkheid verdwaal ik in wat nou goed is. Daarnaast wil ik ook wedstrijden met dit paard gaan rijden dus het moet ook aan de knhs harnachement gids voldoen. (en bitloos vinden die niet goed hihi)

Ik wil heel graag zo vriendelijk mogelijk, wat minimale afdwingt want dit lieve paardje kruipt enorm achter de loodlijn. Wat waarschijnlijk dus komt door dit bitje want met grondwerk/longeren zonder bit waarin ze verzamelt komt ze super mooi ervoor. Zo wil ik het met rijden ook zien! Ik heb verder een vriendelijke hand, dus niet terugwerkend of hard in de mond.
Ik denk nu zelf aan ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken trens. Maar weet het gewoon niet.

Dus wie o wie heeft tips over hoe ik nu een vriendelijk bitje moet vinden?

Wellicht ook belangrijk: paard houd niet van druk achter de oren, ik las online ergens dat een d trens hier veel druk geeft en een bustrens (wat ze nu heeft) ook maar wel minder. Dus ook daarin alle tips welkom

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:43

Volgens mij mag bitloos op het moment tot het M? Als ik het goed onthouden heb. Dus het kan zeker wel.

Misschien kan je een bitfitter laten komen, dan kan veel verschillende dingen uitproberen voor je echt wat koopt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:43

De persoon die je het best kan helpen is een bitfitter.

Wij zien jouw paard en z'n mond niet. Wij kunnen dus ook niet beoordelen of het een dun of dik bit moet zijn.

Ze zeggen wel een dun bit werk scherper in. Maar als je een paard hebt met een laag rooster dan kan je er geen dik bit in steken en zul je dus naar plattere/dunnere bitjes moeten gaan (mijn draver oa)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-09-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby_Shaggy
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:44

Ik heb hele goede ervaringen met de Trust Inno sense flexi soft, en dan ongebroken en de 15mm dikte versie zodat je zeker weet dat je paard voldoende ruimte in de mond heeft. Een watertrens vangt dan nog de onrustige ruiterhand iets op. In mijn opinie een van de vriendelijkste bitten op de markt. Anders zou je altijd nog voor een bitloos hoofdstel kunnen gaan of een bit/hoofdstelfitter uitnodigen om met je mee te kijken.

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 11:52

Even gezocht en bitloos mag inderdaad voortaan t/m de klasse ZZL. Dat is wel iets wat ik wellicht dan wil gaan doen met haar want ik denk dat ze daar beter op zal reageren (zo'n lief en gevoelig paard)

Qua bitfitter: daar ben ik niet naar op zoek nu. Kijken wat goed in de mond past dat lukt zelf (lengte en hoe dik etc). Vraag is dus echt wat vriendelijk is

@Gaby_Shaggy die ga ik eens even bekijken, dankje

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:56

Gaby_Shaggy schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met de Trust Inno sense flexi soft, en dan ongebroken en de 15mm dikte versie zodat je zeker weet dat je paard voldoende ruimte in de mond heeft. Een watertrens vangt dan nog de onrustige ruiterhand iets op. In mijn opinie een van de vriendelijkste bitten op de markt. Anders zou je altijd nog voor een bitloos hoofdstel kunnen gaan of een bit/hoofdstelfitter uitnodigen om met je mee te kijken.

Helemaal eens met dit. Mijn zeer gevoelige merrie doet het ook heel goed op dit Trust bit.
Overigens is bitloos niet per se vriendelijker dan met bit, veel bitloze hoofdstellen werken vrij hard in ;)

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:07

(Dubbel)gebroken is minder vriendelijk dan velen denken, door de ruis en doorlopend bewegen van het mondstuk geeft het hulpen niet/ slecht door en altijd een beetje anders doordat, zeker bij dubbelgebroken, het bit nooit echt stil in de mond ligt. Daarbij geeft ( dubbel) gebroken altijd hoofdzakelijk druk op de, zeer gevoelige, lagen.
Een ongebroken bustrens ligt stabiel en geeft veel minder ruis. Voordeel is ook nog dat zo'n ding minder rechtstreekse druk op de lagen geeft omdat het grotendeels op de tong rust. Dit mag dus een "vriendelijk" bit genoemd worden maar jouw handen en manier van rijden bepalen uiteindelijk echt hoe vriendelijk het is. Vrijwel alle bitten werken met een pijnprikkel............zeker bij ruiters met harde handen die ze niet stil kunnen houden.
Kijk niet alleen naar de breedte en dikte van een bit maar ook naar de dikte van de tong en waar de tanden en kiezen liggen........als een bit tegen de kiezen aankomt tijdens het rijden wordt een paard niet bepaald blij!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-09-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:08

Dat is eigenlijk vooral wat uitproberen. Hangt ook wel een beetje af tot welke prijsklasse je wil gaan.

Globaal
- Enkelgebroken is scherper dan dubbelgebroken
- dubbelgebroken is scherper dan ongebroken. (maar met een ongebroken kan het moeilijker zijn om eenzijdig in te werken, en verliezen sommige paarden hun stuur).
- dikker is in principe zachter, behalve als je paard weinig plaats heeft in de mond. Bij een zachte hand is een dunner bitje absoluut niet erg.
Enigszins anatomisch is aan te raden, maar blijf weg van te grote tongbogen als je paard dit niet nodig heeft.

Ikzelf had altijd gewone dubbelgebroken trensjes (water of bij voorkeur bustrens). Mijn pre vindt al dat beweeglijke niks, en die heb ik op een kunststof ongebroken D trens met vaste ringen, daar beweegt dus helemaal niks in.

Een bitfitter is een goed idee, maar als je van kennissen eens wat verschillende bitjes kan lenen kan het handig zijn om al voordien uit te sluiten, hoe gerichter je kan zoeken hoe makkelijker tijdens de passessie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:16

Mijn paard en ik zijn heel blij met een danger bit, een dubbel gebroken trens die niet helemaal dubbel kan vouwen. Dat voorkomt het het 'notenkraker' effect dat een gewoon dubbel gebroken bit kan hebben.

Maar verder inderdaad uitproberen, het ene paard heeft een andere voorkeur dan een ander paard.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:21

"Probleem" met bitfitters is, net als met zadelpassers, dat velen altijd wel iets schijnen te hebben wat "past" ; enkelingen daargelaten. Daarbij is de kunde van veel bitfitters ( en zadelpassers ;-) ) ook wat twijfelachtig want iedereen kan zich zo noemen............
Ik zie bij die bitfitters vaak dezelfde, dure, bitten tevoorschijn komen. Een ongebroken bustrens kost nog geen 30,-, daar is voor hun niks aan te verdienen.
Dus als je al een bitfitters zou gebruiken zoek er dan 1 die niet "merk-gebonden" , dus onafhankelijk, en dan liefst iemand met genoeg ervaring. En liever iemand met veel ervaring dan de 1e de beste "bitfitter".
Verdiep jezelf in de anatomie van de paardenmond ( lengte en breedte van de mondspleet, wolfstanden, dikte en vorm van de tong, hoogte waar de kiezen beginnen, etc. etc.) .
Er bestaan ook bitten met een mondstuk wat enigszins kan bewegen met wat niet dubbel kan klappen, de zgn. "Billy Allen" mondstukken al heeft Myler die ook ( voor meer geld ;-) ). Die liggen stabiel maar je kunt wel duidelijker aan 1 kant inwerken. Foto van een Billy Allen trens: Afbeelding

Eens met Duhelo, blijf weg van (hoge) tongbogen behalve als je paard een hele dikke tong heeft ( en dan heb je meestal maar een kleine boog nodig).
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:21

Het is echt per paard verschillend wat ze prettig vinden. Mijn paard loopt nu het beste op een ongebroken watertrens.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:23

Elcid moest die laatste foto nou echt? %)

DuoPenotti

Berichten: 29557
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:32

Waarom geen bitfitter als je zoveel vragen hebt?
Natuurlijk kun je zelf je kast volhangen en fitten, dat is ook een keuze.

Ik kom nog uit de tijd zonder fitters en dan deed je dat inderdaad.
Daarom heb ik ook door de tijd heen wat opgespaard om te proberen :D

En ja dat ligt tussen een goedkope ongebroken bustrens van 30 euro tot een duurdere dubbel gebroken van Sprenger en Fager. En van alles wat meer.

Mijn huidige paarden willen beide een Sprengen dubbel gebroken K&K bit.
Willen geen goedkopere variant met breder tussenstukje.
Maar willen ook niet de Dynamic, die vinden ze weer te ver doorgevormd.
En de Fager te dun of de schakel toch niet fijn?

Ze willen geen ongebroken trens, niet die van 30 euro van Harry's horse, geen Trust geen Myler.
Terwijl mijn vorige paard juist wel weer een ongebroken het liefste had.

Dus ja zeg het maar wat beter is :D
Dat is niet te doen.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:40

Ik heb het ook met mijn ene pony en die zoektocht is nog lastiger aangezien het een shetlander is met maat 9,5. En bitloos is geen optie, dus ik heb er nu het vriendelijkste in wat ik maar kon bedenken en dat was een leren bitje wat zich helemaal naar zijn mond vormt. Hij is ook een gevoelige die helemaal geen druk accepteert. Maar bitloos mennen ga ik simpelweg niet doen.. De andere pony loopt op alles wel goed, die maakt het echt niks uit wat je in zijn mond stopt. Dus het is echt heel erg verschillend en afhankelijk van je paard. Daarom dat mensen een bitfitter aan raden, want anders heb je zelf zo 10 bitten liggen en nog geen een waar ze lekker op lopen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:40

Ineke2 schreef:
Elcid moest die laatste foto nou echt? %)


Ja, voor al die mensen die denken dat een tongboog vriendelijk is..........en die zijn er nog steeds.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:58

ElCid schreef:
Ineke2 schreef:
Elcid moest die laatste foto nou echt? %)


Ja, voor al die mensen die denken dat een tongboog vriendelijk is..........en die zijn er nog steeds.

Het probleem met dat bit is echter niet de tongboog maar de veel te lange shanks. Mijn pony vond voor zijn leren bitje alleen een naar voren en naar boven gebogen (dus tongboog) Liverpool enigszins oké. Nu begint dat leren bitje zich te vormen en raad eens, die begint ook naar voren en naar boven te gaan qua vorm. Dus kennelijk is dat door zijn dikke tong echt de vorm die een bitje bij hem hebben moet.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:24

Voor een paard wat snel achter het bit kruipt zou ik eens een Trust Inno Sense proberen TS. Gewoon de rechte, flexibele bustrens. Op verschillende plekken kun je ze uitproberen voordat je ze koopt, dat zou ik wel even doen. Sommige paarden vinden het niks, maar voor veel paarden is het een goede oplossing waar je voorlopig mee aan de slag kunt. Als je het paard dan straks goed kent en wat meer op elkaar bent afgestemd, kun je altijd nog kijken of er een nog betere optie is.

JeaDH

Berichten: 2164
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:28

Dat verschilt echt per paard en ook per ruiter, inderdaad een kwestie van uitproberen! Dus kijken of je in je omgeving verschillende bitten kan lenen zodat je ze wat langer kan uitproberen.
Zelf rijd ik mijn pony al jaren met een dubbelgebroken robart watertrens. Maar ik krijg de indruk dat die niet meer te krijgen zijn -O-
https://www.bol.com/nl/nl/p/robart-wate ... 011207320/
Verder werd hier ook veel een Myler bit (level1) gebruikt, Harries Horse heeft daar een goedkopere variant van
https://www.agradi.nl/harrys-horse-wate ... FkQAvD_BwE

Tatyana

Berichten: 1494
Geregistreerd: 24-01-05

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:12


Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:00

Ik ben afgegaan op een tandarts die onderzoek gedaan heeft naar bitten in de mond van een paard. Simpel enkel gebroken of recht bitje van harrys horse met vaste zijkant, dan koop je ook eens makkelijker een nieuwe als er wat speling op de ringen komt. En zeker niet te groot, aan de ene kant de bitring tegen zijn mond duwen en dan moet er aan de andere kant een vinger tussen kunnen.
En tongbogen zijn vaak veel te klein voor een dikke paardentong dus de hoeken duwen dan in de tong.

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 15:12

Allereerst echt super veel fijne reacties en ook heel educatief. Ben een stuk wijzer en heb weer veel om mee verder te gaan.
Zo lijkt een ongebroken bitje toch meer passen bij wat ik zoek als ik vooraf had gedacht.

Heb ondertussen naar dat Trust Inno Sense bit gekeken en vind dat wel een die echt het overwegen waard is.

Ondanks dat bitloos wel een mooi plaatje is in mijn hoofd heb ik daar nu ook wat meer onderzoek naar gedaan dankzij reacties van jullie dat deze hard in kunnen werken. En in combinatie met dat mijn paardje niet echt goed reageert op druk achter de oren misschien toch niet de beste optie dus die gaat even naar de achtergrond.

De reden dat ik geen bitfitter wil (voor nu) is omdat ik zelf veel verschillende bitjes heb in allerlei maten en veel in mijn omgeving ook de hele zadelkast vol hebben hangen dus heb genoeg om uit te proberen. En daarnaast zoals al genoemd dat sommige alleen maar bepaalde merken aanbieden of weinig ervaring hebben. Daarnaast snap ik enigszins wat van de anatomie door me er in te verdiepen dus voor nu probeer ik het even zo.

DuoPenotti

Berichten: 29557
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:17

Als je genoeg hebt om te proberen dan zou ik dat ook gewoon gaan doen. :j

Alle gewone trenzen dus zonder rare tong bogen zijn in principe vriendelijk.
En gaat het vooral om voorkeur.

Je doet je paard geen kwaad eens te testen wat hij graag wil.

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 15:23

Is ook zo, gewoon het een en ander proberen en kijken wat mevrouw zelf het fijnste bitje vindt. Ik heb ook met name enkel dubbel of ongebroken trensjes liggen want heb verder nooit echt iets bijzonders gebruikt dus qua maten heb ik al redelijk veel om te kijken wat werkt en wat niet.

Wou ook nog zeggen hoe mooi het is dat zoveel hier iets over kunnen vertellen. Laat echt zien dat paardenwelzijn eindelijk weer eens wordt meegenomen (thank god).
Na het vele zoeken online naar bitjes kom je ook veel tegen van de andere kant. Merken die trots verkopen met "max control" bijvoorbeeld en er dan bijzetten dat je paard zo niet meer kan verzetten. Krijg je toch buikpijn van, iets met oorzaak gevolg, maar goed er is in ieder geval verandering in de paardenwereld aan het komen.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:38

In mijn geval trokken mijn pony's de leidsels door mijn handen heen zo heet tijdens een buitenrit met anderen erbij toen ze nog hun stangetjes hadden. Nu afgelopen zondag voor het eerst in een grote groep menners mee op rit met hun vriendelijkere bitten. En ik heb nog nooit zo goed en fijn controle gehad over hun qua drammerig gedrag en dan loopt de ene op een simpele dubbelgebroken bustrens en de ander op een leren bitje. Soms kunnen oplossingen zo simpel en vriendelijk zijn.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:44

Misschien overheen gelezen...

Maar een bitfitter smeert niet altijd een bit aan. Je hebt je kast Volhangen? Gewoon bitfitter, afspraak maken en jouw bitjes passen. Je bent niet verplicht een bit aan te schaffen en een goede bitfitter wilt gerust naar jouw bitten kijken. Tuurlijk zullen er vast een aantal tussen zitten die jou vertellen dat er niks past, maar een goeie is onafhankelijk en helpt je gewoon...

Anders zou ik gaan voor een dubbelgebroken of ongebroken. Maargoed, qua dikte durf ik niks te zeggen :) Ken je paardje natuurlijk niet! Wel fijn dat je het beste wilt voor hem :) Zou gewoon een aantal gaan proberen en kijken waar hij het fijnst op loopt