Maatwerk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 19:38

hoihoi,
Na inmiddels een zoektocht van ruim een half jaar naar een tweedehands dressuurzadel voor mijn 9 jarige ruin met een rechte rug heb ik toch maar besloten om maar een nieuw (maatwerk) zadel aan te schaffen. Ik besteed nu liever meer geld dan dat ik steeds een zadel heb welke of voor mijn paard niet helemaal top is of voor mij. Nu heb ik een budget van rond de 3.500 en wil ik wel dat het zadel aanpasbaar blijft. Door de bomen zie ik het bos niet meer, want er is zoveel aanbod (maatwerk) zadels. Nu is mijn dilemma dat ik een weloverwogen keuze wil maken, maar ik wil ook weer niet bijv. 5 partijen laten komen, want dan ben ik weer 500+ kwijt aan paskosten... Ik wil nu een dealer van zowel Schutte als Harry Dabbs laten komen, maar toch ben ik bang dat ik later spijt krijg dat ik niet voor een ander merk ben gegaan.

Wat zijn jullie tips/aanraders?

Nroetman
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:07

Hoihoi!

Hier iemand die in het bezit is van een Schutte zadel! Ninon heeft destijds bij mij zelf het zadel aangemeten! Tijdens het passen/aanmeten keek zij niet alleen naar wat het paard fijn vond, maar werd er ook heel erg gelet op hoe ik in het zadel kon zitten. Een brede twist ging voor mij bijvoorbeeld niet lukken.
Tijdens het passen liep mijn paard direct fantastisch onder de Sentrix monoblad met balanskussen.
Ook ik zat daar heerlijk in. Dat is m toen uiteindelijk geworden. Het is absoluut een heel lekker zadel! Diepe zit, goede wrongen, maar niet te vast. Het is ook echt van heel goede kwaliteit. Ik heb mijn zadel inmiddels bijna 6 jaar, en hij ziet er echt haast nog als nieuw uit.

Maaaaar… voor zover ik weet zijn de zadels van Schutte niet aanpasbaar! De boom die er in zit, zit er in. Nou heb ik mijn zadel 6 jaar geleden gekocht bij Ninon, dus ik heb geen idee of dat in die tussentijd veranderd is. Maar ik zou daar dan wel echt even achteraan gaan!

Succes!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:14

Ik heb voor mijn jonge tinker merrie met korte rug een maatzadel aan laten meten van graziozo.
Kijk maar eens op de site of het wat voor je is.
Mij bevalt het uitstekend.
En is en blijft aanpasbaar.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:26

Antares. Ik heb de Cadence, die is semi-custom, als in het is een bestaand model en wordt helemaal aan jou en je paard aangepast. Mijne past uiteraard mij en mijn paard perfect, en is later ook nog aan te passen.
Mooi merk en super kwaliteit.

Afbeelding

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:37

Ik heb een Connect zadel in de maak. Relatief nieuw merk maar wel altijd aan te passen. Ook goed geschikt voor korte ruggen :)

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:46

enderdoggy schreef:
hoihoi,
Na inmiddels een zoektocht van ruim een half jaar naar een tweedehands dressuurzadel voor mijn 9 jarige ruin met een rechte rug heb ik toch maar besloten om maar een nieuw (maatwerk) zadel aan te schaffen. Ik besteed nu liever meer geld dan dat ik steeds een zadel heb welke of voor mijn paard niet helemaal top is of voor mij. Nu heb ik een budget van rond de 3.500 en wil ik wel dat het zadel aanpasbaar blijft. Door de bomen zie ik het bos niet meer, want er is zoveel aanbod (maatwerk) zadels. Nu is mijn dilemma dat ik een weloverwogen keuze wil maken, maar ik wil ook weer niet bijv. 5 partijen laten komen, want dan ben ik weer 500+ kwijt aan paskosten... Ik wil nu een dealer van zowel Schutte als Harry Dabbs laten komen, maar toch ben ik bang dat ik later spijt krijg dat ik niet voor een ander merk ben gegaan.

Wat zijn jullie tips/aanraders?


Ik zou je ten eerste niet blind staren op een merk, uiteindelijk is het het belangrijkst dat je nieuwe zadel goed op je paard ligt en dat je er zelf lekker in zit. Ik heb een zadelmaakster laten komen die verschillende merken heeft, ook het merk waar ik m’n oog op had laten vallen maar je raadt t al: dat lag voor geen meter op m’n paard :') . Ook ik wilde het liefst een aanpasbaar zadel maar paardlief gaf echt z’n voorkeur aan. Dat was ook in mijn geval een Schutte zadel. Nou heb ik ook toevallig een paard met een erg rechte rug en het vinden van een zadel wat goed paste was al een enorme uitdaging, maar dat was logischerwijs het eerste uitgangspunt: eerst zoeken wat goed ligt en dan proefrijden om uit te vinden hoe je paard ermee loopt en hoe je er zelf in zit, onder het Schutte zadel stapte m’n paard veel ruimer weg dus de keus was snel gemaakt. Overigens heb ik nog nooit paskosten betaald? Iig niet bij mijn zadelmaakster, aanmeten zit bij de prijs in net zoals de eerste 2 check-ups?
Dus, zoek een zadelmaker die geschikte merken voert (op mijn rechte rugger heeft een Frank Baines gelegen, tijdelijk een Ideal/Crown en nu dus een Schutte) en kijk mee en probeer. Ik heb het crown zadel en het Schutte zadel een tijdje mogen proberen, zodat ik echt zeker wist dat ik en mijn paard er happy mee waren.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 20:59

Pallatin schreef:
enderdoggy schreef:
hoihoi,
Na inmiddels een zoektocht van ruim een half jaar naar een tweedehands dressuurzadel voor mijn 9 jarige ruin met een rechte rug heb ik toch maar besloten om maar een nieuw (maatwerk) zadel aan te schaffen. Ik besteed nu liever meer geld dan dat ik steeds een zadel heb welke of voor mijn paard niet helemaal top is of voor mij. Nu heb ik een budget van rond de 3.500 en wil ik wel dat het zadel aanpasbaar blijft. Door de bomen zie ik het bos niet meer, want er is zoveel aanbod (maatwerk) zadels. Nu is mijn dilemma dat ik een weloverwogen keuze wil maken, maar ik wil ook weer niet bijv. 5 partijen laten komen, want dan ben ik weer 500+ kwijt aan paskosten... Ik wil nu een dealer van zowel Schutte als Harry Dabbs laten komen, maar toch ben ik bang dat ik later spijt krijg dat ik niet voor een ander merk ben gegaan.

Wat zijn jullie tips/aanraders?


Ik zou je ten eerste niet blind staren op een merk, uiteindelijk is het het belangrijkst dat je nieuwe zadel goed op je paard ligt en dat je er zelf lekker in zit. Ik heb een zadelmaakster laten komen die verschillende merken heeft, ook het merk waar ik m’n oog op had laten vallen maar je raadt t al: dat lag voor geen meter op m’n paard :') . Ook ik wilde het liefst een aanpasbaar zadel maar paardlief gaf echt z’n voorkeur aan. Dat was ook in mijn geval een Schutte zadel. Nou heb ik ook toevallig een paard met een erg rechte rug en het vinden van een zadel wat goed paste was al een enorme uitdaging, maar dat was logischerwijs het eerste uitgangspunt: eerst zoeken wat goed ligt en dan proefrijden om uit te vinden hoe je paard ermee loopt en hoe je er zelf in zit, onder het Schutte zadel stapte m’n paard veel ruimer weg dus de keus was snel gemaakt. Overigens heb ik nog nooit paskosten betaald? Iig niet bij mijn zadelmaakster, aanmeten zit bij de prijs in net zoals de eerste 2 check-ups?
Dus, zoek een zadelmaker die geschikte merken voert (op mijn rechte rugger heeft een Frank Baines gelegen, tijdelijk een Ideal/Crown en nu dus een Schutte) en kijk mee en probeer. Ik heb het crown zadel en het Schutte zadel een tijdje mogen proberen, zodat ik echt zeker wist dat ik en mijn paard er happy mee waren.
Thanks voor je input! Ik vind het lastig om een zadelmaker te vinden die meerder merken verkoopt én niet pas in november kan :') Maar merk maakt mij ipc niet veel uit inderdaad, dat heb ik na 20 verschillende merken passen wel afgeleerd haha. Goed om te horen dat jouw paard zo positief reageerde op Schutte! Je hoeft inderdaad geen paskosten te betalen als je een zadel afneemt, maar ik bedoel het meer in de zin van als je verschillende zadelmakers laat komen om te proberen wat je fijn vindt, dan moet je wel telkens betalen... Stap 1 is dus sowieso de zadelmaker van Schutte en Harry Dabbs te laten komen maar als iemand een zadelmaker weet die omg. Eindhoven komt én dus verschillende merken (maatwerk) zadels heeft, dan hoor ik dat graag :)

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 21:06

Nroetman schreef:
Hoihoi!

Hier iemand die in het bezit is van een Schutte zadel! Ninon heeft destijds bij mij zelf het zadel aangemeten! Tijdens het passen/aanmeten keek zij niet alleen naar wat het paard fijn vond, maar werd er ook heel erg gelet op hoe ik in het zadel kon zitten. Een brede twist ging voor mij bijvoorbeeld niet lukken.
Tijdens het passen liep mijn paard direct fantastisch onder de Sentrix monoblad met balanskussen.
Ook ik zat daar heerlijk in. Dat is m toen uiteindelijk geworden. Het is absoluut een heel lekker zadel! Diepe zit, goede wrongen, maar niet te vast. Het is ook echt van heel goede kwaliteit. Ik heb mijn zadel inmiddels bijna 6 jaar, en hij ziet er echt haast nog als nieuw uit.

Maaaaar… voor zover ik weet zijn de zadels van Schutte niet aanpasbaar! De boom die er in zit, zit er in. Nou heb ik mijn zadel 6 jaar geleden gekocht bij Ninon, dus ik heb geen idee of dat in die tussentijd veranderd is. Maar ik zou daar dan wel echt even achteraan gaan!

Succes!

Thanks voor je ervaring! Ja ik las op de site dat je voor 275 eu een Treeclix in kan laten bouwen, dus dat wil ik dan denk ik doen. Zat er bij jou prijsverschil tussen mono en dubbelblad? Fijn om te horen dat je er zo positief over bent!! Ik heb al een schutte singel en die vind ik ook kei fijn, hopelijk is dit hét zadel voor ons....

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:11

Akash heeft een breed assortiment net tal van merken. Misschien kun je daar eens informeren?

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:28

enderdoggy schreef:
Nroetman schreef:
Hoihoi!

Hier iemand die in het bezit is van een Schutte zadel! Ninon heeft destijds bij mij zelf het zadel aangemeten! Tijdens het passen/aanmeten keek zij niet alleen naar wat het paard fijn vond, maar werd er ook heel erg gelet op hoe ik in het zadel kon zitten. Een brede twist ging voor mij bijvoorbeeld niet lukken.
Tijdens het passen liep mijn paard direct fantastisch onder de Sentrix monoblad met balanskussen.
Ook ik zat daar heerlijk in. Dat is m toen uiteindelijk geworden. Het is absoluut een heel lekker zadel! Diepe zit, goede wrongen, maar niet te vast. Het is ook echt van heel goede kwaliteit. Ik heb mijn zadel inmiddels bijna 6 jaar, en hij ziet er echt haast nog als nieuw uit.

Maaaaar… voor zover ik weet zijn de zadels van Schutte niet aanpasbaar! De boom die er in zit, zit er in. Nou heb ik mijn zadel 6 jaar geleden gekocht bij Ninon, dus ik heb geen idee of dat in die tussentijd veranderd is. Maar ik zou daar dan wel echt even achteraan gaan!

Succes!

Thanks voor je ervaring! Ja ik las op de site dat je voor 275 eu een Treeclix in kan laten bouwen, dus dat wil ik dan denk ik doen. Zat er bij jou prijsverschil tussen mono en dubbelblad? Fijn om te horen dat je er zo positief over bent!! Ik heb al een schutte singel en die vind ik ook kei fijn, hopelijk is dit hét zadel voor ons....


Pas alsjeblieft op met die Treeclix. Er zijn een aantal zadelmakers die er flink de boer mee opgaan en mede door die dingen zijn er hier 2 subtop paarden bijna de vernieling in gereden. Kreupelen en flink in de staak. Betreffende zadelmaker gaf vervolgens niet thuis… Mooie verhalen en beloften, maar m.i. zijn het ondingen.

Andere zadelmaker heeft hier de 4 zadels waar ze in zaten er weer uitgehaald en pas na 2 afpasbeurten durfden de paarden weer ‘normaal’ te lopen. Liever de zadelmaker dan maar een keer extra laten komen, dan je boom te nauw/hoger laten zetten. Maar dat is hier de ervaring.

Succes met je zoektocht!

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:36

Ik heb ook een Schutte, met Treeclix. Aan laten meten toen m'n Friese ruin 5 jaar was en rij er al 2 jaar met veel plezier mee.
Het is nog niet nodig geweest om de Treeclix aan te passen en ik begreep van m'n zadelpasser dat dat soms helemaal niet nodig is.
Zij vertelde me ook dat voor friezen de vorm van de 'te brede' boom goed past bij de vorm van de schoft van een Fries. De boom is natuurlijk niet te breed maar wel breder aangemeten en daarna met Treeclix smaller gemaakt. Dat geeft wel een andere, meer ronde vorm van de boom en dat schijnt weer goed bij Friese schoften te passen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:41

Ik heb een DK zadel. Volledig 100% passend te maken op elk paard. Binnen jouw budget kun je een prima tweedehands model krijgen :j

Nroetman
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:55

enderdoggy schreef:
Nroetman schreef:
Hoihoi!

Hier iemand die in het bezit is van een Schutte zadel! Ninon heeft destijds bij mij zelf het zadel aangemeten! Tijdens het passen/aanmeten keek zij niet alleen naar wat het paard fijn vond, maar werd er ook heel erg gelet op hoe ik in het zadel kon zitten. Een brede twist ging voor mij bijvoorbeeld niet lukken.
Tijdens het passen liep mijn paard direct fantastisch onder de Sentrix monoblad met balanskussen.
Ook ik zat daar heerlijk in. Dat is m toen uiteindelijk geworden. Het is absoluut een heel lekker zadel! Diepe zit, goede wrongen, maar niet te vast. Het is ook echt van heel goede kwaliteit. Ik heb mijn zadel inmiddels bijna 6 jaar, en hij ziet er echt haast nog als nieuw uit.

Maaaaar… voor zover ik weet zijn de zadels van Schutte niet aanpasbaar! De boom die er in zit, zit er in. Nou heb ik mijn zadel 6 jaar geleden gekocht bij Ninon, dus ik heb geen idee of dat in die tussentijd veranderd is. Maar ik zou daar dan wel echt even achteraan gaan!

Succes!

Thanks voor je ervaring! Ja ik las op de site dat je voor 275 eu een Treeclix in kan laten bouwen, dus dat wil ik dan denk ik doen. Zat er bij jou prijsverschil tussen mono en dubbelblad? Fijn om te horen dat je er zo positief over bent!! Ik heb al een schutte singel en die vind ik ook kei fijn, hopelijk is dit hét zadel voor ons....



Aah! Dat wist ik niet, dat dat tegenwoordig kan. Ninon vertelde mij dat ze alleen met vaste boom werkt omdat dat toch het fijnste is voor het paard en materiaal. Dat dat aanpasbare toch altijd minder solide zou zijn. Maar nogmaals; dat was 6 jaar geleden en er zullen vast goede ontwikkelingen in zijn geweest. Ik heb overigens niet extra hoeven betalen voor het monoblad geloof ik.

Verder ben ik het eens met wat er al eerder is benoemd! Eerst kijken wat lekker op je paard ligt en wat lekker is voor jou. Je paard is 9, dus heel veel zal die niet meer veranderen in bouw, als ie al veranderd.
Dus iets aanpasbaars zou denk ik niet een goed passend zadel in de weg moeten zitten. In die zin, dat als je een goed passend zadel vind, maar hij is niet aanpasbaar, dat dat geen probleem zou moeten zijn.

Succes!

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:39

Ook hier een Schutte zadel in de maak met een treeclix systeem, tot die klaar is leen ik er 1 van mijn zadelpasser/instructrice die mijn paard goed bevalt. Zelf zit ik ook niet verkeerd in dit leenzadel maar een 18 inch en een verlengd zweetband plus smalle twist maken het zadel wat in de maak is straks perfect voor ons beiden :)

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:22

Je zou Graziozo eens kunnen bekijken. Die hebben volgens mij gratis uitgebreid pasconsult (ex. reiskosten).

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:26

Sella is er ook nog, die levert ook maatwerk. En Hulsebos. Ook erg goed.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:31

Schleese <3

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:32

Ik weet niet waar je woont, maar las laatst een mooi bericht op fb van Annelieke Ten Pas, zadelmaaktster. Die dus voor een klant van haar letterlijk aan de tekentafel is gaan zitten samen met een merk zadels omdat zij voor het paard van die klant ook niets passends konden vinden. Misschien is het te doen om eens contact met haar op te nemen? Het is dat ze tegenwoordig alleen nog maar nieuwe zadels doet anders was ik nog steeds in volle tevredenheid klant bij haar geweest, ik vind haar een topper!

Spenk
Berichten: 21778
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:46

Friesfanaat schreef:
Ik heb een Connect zadel in de maak. Relatief nieuw merk maar wel altijd aan te passen. Ook goed geschikt voor korte ruggen :)

Dit ja!

Ik heb een connect heel fijn zadel! De boommaat is onbeperkt aanpasbaar in de pers door het materiaal van de boom en het zadel zelf is ook heel aanpasbaar. Tevens hebben ze 3 soorten boomtypes dus geschikt voor vele soorten paarden en inderdaad kort oplegvlak.

Ik heb hem via Annelieke ten pas. Bericht van neetoch is ook een connect zadel :j

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:18

Ik kom dit topic meevolgen, heb precies hetzelfde dilemma.

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:26

Ik heb jaren geleden een zadel van Schutte aan laten meten en laten maken.
Nog nooit zo'n fijn zadel gehad.

Snap je dilemma. Liever 1 keer goed geld uitgeven en rijplezier

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 21:11

Avalanche schreef:
Sella is er ook nog, die levert ook maatwerk. En Hulsebos. Ook erg goed.
Hulsebos ligt er nu op, maar ligt ook niet 100%. Hulseboszelf kan pas half november komen + dan nog de levertijd van +- 20 weken gaat wel echt te lang duren. Ik kan nog wel even met dit zadel doorrijden, maar niet tot half november of langer.... :(

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 21:14

Missvk schreef:
Ik heb jaren geleden een zadel van Schutte aan laten meten en laten maken.
Nog nooit zo'n fijn zadel gehad.

Snap je dilemma. Liever 1 keer goed geld uitgeven en rijplezier
Goed om te horen dat er zoveel positieve reacties zijn op Schutte. De dealer uit mijn buurt kan hopelijk komende twee weken ergens. Mocht zij niks hebben, dan ga ik inderdaad eens naar Graziozo kijken. Maar ik sta er positief in, ze zag meteen waar t probleem m zat (Ninon overigens ook), iets wat veel zadelmakers tot nu toe niet zagen...

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 21:18

neetoch schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar las laatst een mooi bericht op fb van Annelieke Ten Pas, zadelmaaktster. Die dus voor een klant van haar letterlijk aan de tekentafel is gaan zitten samen met een merk zadels omdat zij voor het paard van die klant ook niets passends konden vinden. Misschien is het te doen om eens contact met haar op te nemen? Het is dat ze tegenwoordig alleen nog maar nieuwe zadels doet anders was ik nog steeds in volle tevredenheid klant bij haar geweest, ik vind haar een topper!

Ik heb haar even opgezocht, de reiskosten zouden alleen al op 150 eu uitkomen... :(

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maatwerk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:34

Ik heb ook Sella en ik ben er erg tevreden over. Fijne kwaliteit, heerlijke zit en goede pasvorm