Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Moonsan

Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-23 18:06

Mijn haflinger welshcob kruising heeft een hele korte brede rug. Zadelpasser geweest, die heeft alles nagemeten en wat modellen geprobeerd. Helaas kon ze ons op dat moment niet aan iets passends helpen, gelukkig was ze wel eerlijk daarover :)

Binnenkort wil ik met haar samen verder kijken, maar nu zoek ik dus naar ervaringen van andere bokkkers.

Voor nu hebben we een boomloos zadel, maar ik kan hier echt niet aan wennen |(

Draagvlak tot de 18e rib is maar 35cm en mijn maat 17,5 inch bij voorkeur.

Zijn rug is ook nog iets week en schoft breed zichtbaar aanwezig.

Wie heeft dé oplossing waar we verder mee kunnen puzzelen?

boemel

Re: Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:13

Phoe, zo kort heb ik nog niet meegemaakt. Volgens mij is de Massimo dressage II behoorlijk kort. (Al vrees ik niet kort genoeg). En volgens mij zijn ijslanderzadels ook vrij kort

M1+10

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:16

Ik heb een Hidalgo Valencia 2 Shorty. Dat gaat prima!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:34

Ik denk niet dat ze zo kort bestaan... Mijn 17" IJslanderzadel was 38,5cm en die was al extreem kort. Je kunt altijd eens contact opnemen met IJslander zadelpassers zoals Kitty van Kifrahorse (zij zit ook op bokt) of Hans van Dijk van Atorka

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:40

Vraag Nala even op bokt, zij heeft ook een zoektocht gehad naar een zadel voor haar pony . Die heeft misschien nog wat tips.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:42

Een Haf x Welsh Cob met zo’n kort draagvlak? Dat is bijzonder… heb je een foto? Er zijn namelijk zadelmakers (spreek uit ervaring) die graag kort meten en je opzadelen met een onmogelijke opgave. Met als oplossing een zadel van vele duizenden euro’s. Terwijl een second opinion soms verrassende andere resultaten kan geven.

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-23 18:42

Narcissa schreef:
Ik denk niet dat ze zo kort bestaan... Mijn 17" IJslanderzadel was 38,5cm en die was al extreem kort. Je kunt altijd eens contact opnemen met IJslander zadelpassers zoals Kitty van Kifrahorse (zij zit ook op bokt) of Hans van Dijk van Atorka

Kifrahorse is geweest :D Intentie was huidige zadel opvullen, maar dat bleek helemaal niet goed te liggen. Op dat moment kwamen we er niet uit met de modellen die ze toevallig bij zich had en met mijn wensen en de mogelijkheden, maar het advies was prima. De ijslanderzadels die we gepast hebben waren idd ook te lang (tolt saga geloof ik o.a.). Binnenkort komt ze weer op stal en probeer ik weer aan te haken en te kijken wat wel de mogelijkheden zijn.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:45

Massimo trail? Die heb ik op mijn kleine haflinger 1.37m liggen

Afbeelding

Mellow (1.37m)
Dressuur B+6 bij de paarden
Endurance klasse 1

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-23 18:46

Olympia96 schreef:
Een Haf x Welsh Cob met zo’n kort draagvlak? Dat is bijzonder… heb je een foto? Er zijn namelijk zadelmakers (spreek uit ervaring) die graag kort meten en je opzadelen met een onmogelijke opgave. Met als oplossing een zadel van vele duizenden euro’s. Terwijl een second opinion soms verrassende andere resultaten kan geven.

Heb een foto, jammer dat zijn hals niet recht vooruit is, maar het idee:

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:09

Mellow zonder zadel. Hoe groot is jou pony?

Afbeelding

Mellow (1.37m)
Endurance klasse 1

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:14

17,5 inch op 35 cm kan gewoon niet.
Zelfs al vind je iemand die dat voor je gaat maken, dan klopt het draagvlak niet.
Hooguit kun je nog bij de Ijslanderzadels iets vinden met een nagenoeg volledig platte lepel, maar ijslanders hebben vaak een vrij rechte rug.
Massimo doet 1 inch kortere kussens als het nodig is, maar ik heb op mijn oude pc nog ergens bewijs dat dit verschrikkelijk veel druk en een wipeffect geeft.

Liever iets te lang met goede verdeling dan piekbelasting.

Ik zou voor een zadel met flexibele leren boom kiezen in dat geval. Bijv. iets van Deuber, maar ook de Passier Grand Gilbert komt op leren boom (al is dat model waarschijnlijk niets voor jouw kruising).

Een vergelijkbare situatie met een hele kleine Merens hebben we ooit met een Startrekk Espaniola kunnen oplossen. Echter moest en zou de ruiter ook perse een boomzadel erbij en heb ik mijn handen ervanaf getrokken. 2 jaar later kwam ik haar tegen en was de pony inmiddels panisch geworden voor alles wat op een zadel leek -O-

Ik heb ooit eens een 17inch dressuurzadel met ijslanderzitting laten maken, die kan ik morgen wel eens meten.

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-23 20:12

SandraWierda schreef:

[ [url=m/VlZvBx.jpg]Afbeelding[/url] ]

145cm ongeveer, hij heeft echt een gedrongen middenstuk. Meer draagvlak op zijn kont

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-23 20:18

Sizzle schreef:
17,5 inch op 35 cm kan gewoon niet.
Zelfs al vind je iemand die dat voor je gaat maken, dan klopt het draagvlak niet.
Hooguit kun je nog bij de Ijslanderzadels iets vinden met een nagenoeg volledig platte lepel, maar ijslanders hebben vaak een vrij rechte rug.
Massimo doet 1 inch kortere kussens als het nodig is, maar ik heb op mijn oude pc nog ergens bewijs dat dit verschrikkelijk veel druk en een wipeffect geeft.

Liever iets te lang met goede verdeling dan piekbelasting.

Ik zou voor een zadel met flexibele leren boom kiezen in dat geval. Bijv. iets van Deuber, maar ook de Passier Grand Gilbert komt op leren boom (al is dat model waarschijnlijk niets voor jouw kruising).

Een vergelijkbare situatie met een hele kleine Merens hebben we ooit met een Startrekk Espaniola kunnen oplossen. Echter moest en zou de ruiter ook perse een boomzadel erbij en heb ik mijn handen ervanaf getrokken. 2 jaar later kwam ik haar tegen en was de pony inmiddels panisch geworden voor alles wat op een zadel leek -O-

Ik heb ooit eens een 17inch dressuurzadel met ijslanderzitting laten maken, die kan ik morgen wel eens meten.

Uitgangspunt is natuurlijk welzijn van het paard. En wat niet kan, kan niet.

De heilige 18e rib is ook iets waar ik wel overna denk. Wat is inderdaad het beste, binnen de zadelpas lijntjes blijven van de schouder, 18e rib etc. Zelfs als het draagvlak dan eigenlijk te klein wordt voor een goede druk verdeling. Of is een wat te lang zadel met wel een groot draagvlak beter (want minder gewicht per cm2).

Of is het, het meest eerlijk om te zeggen, hier moet je niet op gaan met billen groter dan 16 inch.

En hoe zit dit dan met het korte draagvlak van boomloze zadels, hoe is dit voor de rug....

Zoveel vragen ‍en dingen waarvan ik niet weet of ze al bewezen theorieën zijn.

Besef me nu pas hoe makkelijk dit altijd was met kwpn'ers om een zadel te vinden :+

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:35

Moonsan schreef:
SandraWierda schreef:

[ [url=m/VlZvBx.jpg]Afbeelding[/url] ]

145cm ongeveer, hij heeft echt een gedrongen middenstuk. Meer draagvlak op zijn kont

Ik zou misschien toch eens opzoek gaan naar een zadelpasser die een Massimo trail zadel heeft. Want als die op mijn mini haflinger past zou hij volgens mij ook op die van jou moeten passen. Welke omgeving woon je?

Mellow (1.37m)
Endurance klasse 1

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:52

Dat kan nooit, niet icm inchmaat van 17 of 17,5. Dan kom je echt bij de kleinere maten.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 21:46

SweetVanille schreef:
Dat kan nooit, niet icm inchmaat van 17 of 17,5. Dan kom je echt bij de kleinere maten.

Sterker nog 17 inch in cm is al meer dan 43 cm. Uiteraard is het vaak mogelijk om een korter kussen te gebruiken etc. Maar grof gerekend is 35 cm echt een praktisch onmogelijke opdracht.

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 22:37

Als Tolt Saga al te groot is, vrees ik ervoor :( Dat zijn de kortste zadels die ik ooit gezien heb. Ik had er eentje voor mijn IJs van 1m27 met een vrij normale ruglengte (wat alsnog kort is bij zo'n schofthoogte). Dat was de enige die net kort genoeg was.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:22

Ik kan je aanraden contact op te nemen met een Sommer verkoper.

Sommer heeft een boom ontwikkeld die ze "La Vita" noemen. Deze boom maakt grotere inch maten op kleinere draagvlakken mogelijk. Zo heb ik een 18,5" met 42cm draagvlak.

Hoe de techniek exact in elkaar steekt weet ik niet, wel kan ik je zeggen dat paard en ik zelf ontzettend tevreden zijn met ons zadel.

Je kan hem natuurlijk nieuw kopen, maar er zijn ook al wel zadels met een La Vita boom tweede hands te vinden. Komt ook nog bij kijken dat er 30 jaar garantie op de boom zit en je zadelboom 100% aanpasbaar dmv. hitte en een pers.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:12

SandraWierda schreef:
Moonsan schreef:

Ik zou misschien toch eens opzoek gaan naar een zadelpasser die een Massimo trail zadel heeft. Want als die op mijn mini haflinger past zou hij volgens mij ook op die van jou moeten passen. Welke omgeving woon je?

De stokmaat zegt niks over het draagvlak. Jouw pony kan wel kleiner zijn, maar een groter draagvlak hebben. Op de foto's zie je ook dat de pony van ts veel korter is in verhouding.
Sterker nog, mijn pony van 1,52 had een groter draagvlak als mijn paard die bijna 20 cm groter was. Bij dat paard was het geen optie om over de rib heen te gaan qua draagvlak. Sommige zadelmakers doen dat idd wel, maar niet elk paard accepteert? Dat ook.

Je schrijft wel een heel boeiend stuk, sizzle. Ik zou ook bang zijn dat bij dit type pony het uiteindelijk er op neerkomt dat er dus ruiters op moeten die in een kleinere inchmaat passen. Helaas is niet alleen lengte en gewicht een factor in of je op een dier past, maar inchmaat dus ook. Maar ik hoop dat er voor ts nog een goede optie komt.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 6 PR 227,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 08:35

Wellicht is er een boomloze optie? In elk geval ga je hier uit komen op een zadel met een vlakke zit.

Mijn merries zijn ongeveer even groot en degene waarbij je denkt die is korter die is juist langer qua zadel vlak omdat bij de andere de rib snel terug loopt en de schouder schuiner is.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-23 13:55

Inmiddels ook contact gehad nogmaals met de zadelpasser, maar het blijkt inderdaad echt een onmogelijke opgave met een boomzadel.

Een second opinion kan, maar ik ben juist zo blij met een eerlijk verhaal en niet iemand die mijn wanhoop ziet en een slecht passend duur zadel aansmeert.

Ik ga eens denken wat ik ga doen, bedankt voor alle input

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:42

Moonsan schreef:
Inmiddels ook contact gehad nogmaals met de zadelpasser, maar het blijkt inderdaad echt een onmogelijke opgave met een boomzadel.

Een second opinion kan, maar ik ben juist zo blij met een eerlijk verhaal en niet iemand die mijn wanhoop ziet en een slecht passend duur zadel aansmeert.

Heb je de edix al overwogen? Die hebben ook semi boomloos zoals de tudor. Mijn eigen paard heeft ook een klein draagvlak en de 17.5 inch ligt mooi. Ze heeft wel meer ruimte dan jouw paard maar door het semi boomloos begreep ik dat het dan een minder probleem is voor de drukverdeling. Dit kan je het beste wel navragen bij een zadelpasser hoor.
Boomloos weet ik wel van dat ze drukvermindering die je dan toepast veel meer van belang is dan de lengte omdat je dan met de druk eigenlijk niet voorbij de 18e rib komt. Afhankelijk van je gewicht natuurlijk.
Het semi boomloos zit hier dus dacht ik tussenin omdat het de druk wel verdeelt maar de voor en achterkant zit los van elkaar oid. Zoals je leest, ik weet het ook niet precies maar misschien kan je er eens naar kijken.

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-23 14:46

Hannanasjuh schreef:
Moonsan schreef:

Heb je de edix al overwogen? Die hebben ook semi boomloos zoals de tudor. Mijn eigen paard heeft ook een klein draagvlak en de 17.5 inch ligt mooi. Ze heeft wel meer ruimte dan jouw paard maar door het semi boomloos begreep ik dat het dan een minder probleem is voor de drukverdeling. Dit kan je het beste wel navragen bij een zadelpasser hoor.
Boomloos weet ik wel van dat ze drukvermindering die je dan toepast veel meer van belang is dan de lengte omdat je dan met de druk eigenlijk niet voorbij de 18e rib komt. Afhankelijk van je gewicht natuurlijk.
Het semi boomloos zit hier dus dacht ik tussenin omdat het de druk wel verdeelt maar de voor en achterkant zit los van elkaar oid. Zoals je leest, ik weet het ook niet precies maar misschien kan je er eens naar kijken.

De 17 inch is 7 cm te lang helaas

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:55

Edix is niet heel kort.. zou je naar ghost moeten kijken denk ik

Life is a balance of holding on, and letting things go…

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 15:03

Ik heb een Massimo trail van 17,5 inch en die heeft een draagvlak van 40 cm. Gemeten naar de afdruk op het dekje.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max