Amiraaa schreef:Ik heb een 10 jarige Merie die uit haar eigen kort loopt. Daar ga ik haar proberen te ondersteunen met magnesium en darmflora.
Magnesium wordt wel gebruikt om spieren wat te ontspannen.
Darmflora is hartstikke belangrijk, relatief nieuw en er is nog vrij weinig kennis over.
(Gesteld dat je makkelijk Engels leest: kijk op facebook naar de pagina van equibiome.)
Citaat:
Maar met rijden heeft ze heel veel moeite met het loslaten van de kaak.
Ooit leerde ik deze wijze les: de kaak is een ingewikkeld gewricht.
En de kaak 'weerspiegelt' zo ongeveer het hele lichaam.
Wellicht ken je de uitdrukking 'rijd je paard van achter naar voor' - het is beeldspraak, maar het geeft weer dat als je voelt dat de kaak niet los is, je maar het beste je hele dier moet checken.
Dressuur is wat mij betreft gymnastiek, er op gericht dat het dier ons goed kan dragen.
In stap en draf geldt: het voorste achterbeen wordt neergezet onder het zwaartepunt van de ruiter,
en in alle gangen geldt:
het bekken is een beetje gekanteld richting 'bolle' rug,
de lijn tussen het bekken en het zadel mag ietsje naar beneden lopen "maar niet te veel" (excuses voor de vaagheid)
de 'onderlijn' is kort/ de 'buik'spieren zijn aangespannen
... en zo ontstaat die majestueuze "krul" in de hals: de hele 'bovenlijn' is lang en los.
(En ik mag wel eens mopperen op malloten die dit hele verhaal aan de laars lappen en schijnbaar denken 'dressuur is neus moet op/achter de loodlijn en dan rondjes over de hoefslag', en ook: het eerste wat ze doen in het zadel is trekken zodat er een krul komt.)
Citaat:
Is een moeilijke oplosbaar rijtechnisch probleem maar denk ook gewoon dat het bit haar niet zit.
Paardrijden is zo moeilijk dat de oude meesters grapten dat je twéé volle levens nodig hebt om het goed te kunnen.
... maar correct omgaan met de basisprincipes: graag een ontspannen paard, 'van achter naar voor rijden' vriendelijk hand-mond contact, streven naar correct ruggebruik - dat is niet zo moeilijk om te practiseren.
En vwb het bit: graag een bitfitter...
Citaat:
Maar nu had ik haar volgends mijn lesgever eens aan de longe gehangen met touwtjes voor de kaken te leren loslaten. Maar ik kan dat spijtig genoeg niet aanzien. Mijn paard heeft dan pijn. De touwtjes zijn nog niet eens strak maar ze deed op dat moment gewoon haar mond wagenwijd open met pijnuitdrukking. Ze maakt dan speeksel aan maar aan één kant.
Als gezegd mag ik wel eens mopperen op sommigen,
en wellicht moet ik hier zelfs wat hardere woorden gebruiken.
Pijn hoort NIET tot dressuur.
En denken dat 'nageven' een kwestie is van touwen aan de voorkant is onkunde. (Instructeur...? Moge waar zijn - dit is onkunde.)
Citaat:
Gelieve de reactie vriendelijk te houden. Ik weet dat dit probleem is probleem is dat moet opgelost worden.
That's the spirit!
Goed om de vragen te stellen en om op zoek te gaan.
(... want ik vermoed dat deze instructeur niets in huis heeft.)
Korte indruk van de foto's: paard en jij zijn erg op de voorhand.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een dier achter de loodlijn loopt, maar het effect is altijd dat het zwaartepunt naar voor gaat.
... om ons goed te kunnen dragen en met 25 jaar nog een blij rijpaard te kunnen zijn moet het zwaartepunt een beetje naar achteren.

[/quote]