Rijtechnische bit probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiraaa

Rijtechnische bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 10:14

Ik dacht ik pols hier eventjes mijn verhaal of iemand me kan helpen.

Ik heb een 10 jarige Merie die uit haar eigen kort loopt. Daar ga ik haar proberen te ondersteunen met magnesium en darmflora.

Maar met rijden heeft ze heel veel moeite met het loslaten van de kaak. Is een moeilijke oplosbaar rijtechnisch probleem maar denk ook gewoon dat het bit haar niet zit.

Ze heeft wel met rijden ook dat haar toch beetje zichtbaar is ook als je niet aan de mond zit. Maar nu had ik haar volgends mijn lesgever eens aan de longe gehangen met touwtjes voor de kaken te leren loslaten. Maar ik kan dat spijtig genoeg niet aanzien. Mijn paard heeft dan pijn. De touwtjes zijn nog niet eens strak maar ze deed op dat moment gewoon haar mond wagenwijd open met pijnuitdrukking. Ze maakt dan speeksel aan maar aan één kant.
Normaal ben ik niet voor deze manier van longeren maar dit heeft even wel mijn ogen geopend.

Dan vraag ik me af hoe dan dan met rijden doet dit ook eens goed bekijken. Maar ze heeft een gewoon d trens aan dubbel gebroken van sprenger een simple bitje.

Ga ook eens kijken voor een bitfiter in België . Gelieve de reactie vriendelijk te houden. Ik weet dat dit probleem is probleem is dat moet opgelost worden.

Ik heb ook even foto’s van een filmpje. Ga ook het filmpje plaatsen. Hier liep ze kort in de galop. Mijn rijden is waarschijnlijk niet goed dus wil wel tips maar graag vriendelijke. (Ben ik echt zo sterk in de hand). Let op rij alleen Manegelessen met mijn eigen paard

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amiraaa op 23-09-23 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:18

Is de tandarts recent nog geweest? Ik zou in eerste instantie gebitsproblemen willen uitsluiten.

Daarna is een Bitfitter inderdaad een idee.

Mag ik vragen waarop je de magnesium en de darmflora baseert? Je zegt ze loopt van nature kort en daarom ga ik haar dit geven maar ik snap niet zo goed waarom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:59

Amiraaa schreef:
Ik heb een 10 jarige Merie die uit haar eigen kort loopt. Daar ga ik haar proberen te ondersteunen met magnesium en darmflora.

Magnesium wordt wel gebruikt om spieren wat te ontspannen.
Darmflora is hartstikke belangrijk, relatief nieuw en er is nog vrij weinig kennis over.
(Gesteld dat je makkelijk Engels leest: kijk op facebook naar de pagina van equibiome.)
Citaat:
Maar met rijden heeft ze heel veel moeite met het loslaten van de kaak.

Ooit leerde ik deze wijze les: de kaak is een ingewikkeld gewricht.
En de kaak 'weerspiegelt' zo ongeveer het hele lichaam.
Wellicht ken je de uitdrukking 'rijd je paard van achter naar voor' - het is beeldspraak, maar het geeft weer dat als je voelt dat de kaak niet los is, je maar het beste je hele dier moet checken.

Dressuur is wat mij betreft gymnastiek, er op gericht dat het dier ons goed kan dragen.
In stap en draf geldt: het voorste achterbeen wordt neergezet onder het zwaartepunt van de ruiter,
en in alle gangen geldt:
het bekken is een beetje gekanteld richting 'bolle' rug,
de lijn tussen het bekken en het zadel mag ietsje naar beneden lopen "maar niet te veel" (excuses voor de vaagheid)
de 'onderlijn' is kort/ de 'buik'spieren zijn aangespannen
... en zo ontstaat die majestueuze "krul" in de hals: de hele 'bovenlijn' is lang en los.

(En ik mag wel eens mopperen op malloten die dit hele verhaal aan de laars lappen en schijnbaar denken 'dressuur is neus moet op/achter de loodlijn en dan rondjes over de hoefslag', en ook: het eerste wat ze doen in het zadel is trekken zodat er een krul komt.)
Citaat:
Is een moeilijke oplosbaar rijtechnisch probleem maar denk ook gewoon dat het bit haar niet zit.

Paardrijden is zo moeilijk dat de oude meesters grapten dat je twéé volle levens nodig hebt om het goed te kunnen.
... maar correct omgaan met de basisprincipes: graag een ontspannen paard, 'van achter naar voor rijden' vriendelijk hand-mond contact, streven naar correct ruggebruik - dat is niet zo moeilijk om te practiseren.

En vwb het bit: graag een bitfitter...

Citaat:
Maar nu had ik haar volgends mijn lesgever eens aan de longe gehangen met touwtjes voor de kaken te leren loslaten. Maar ik kan dat spijtig genoeg niet aanzien. Mijn paard heeft dan pijn. De touwtjes zijn nog niet eens strak maar ze deed op dat moment gewoon haar mond wagenwijd open met pijnuitdrukking. Ze maakt dan speeksel aan maar aan één kant.

Als gezegd mag ik wel eens mopperen op sommigen,
en wellicht moet ik hier zelfs wat hardere woorden gebruiken.

Pijn hoort NIET tot dressuur.
En denken dat 'nageven' een kwestie is van touwen aan de voorkant is onkunde. (Instructeur...? Moge waar zijn - dit is onkunde.)

Citaat:
Gelieve de reactie vriendelijk te houden. Ik weet dat dit probleem is probleem is dat moet opgelost worden.

+:)+
That's the spirit!
Goed om de vragen te stellen en om op zoek te gaan.
(... want ik vermoed dat deze instructeur niets in huis heeft.)

Korte indruk van de foto's: paard en jij zijn erg op de voorhand.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een dier achter de loodlijn loopt, maar het effect is altijd dat het zwaartepunt naar voor gaat.
... om ons goed te kunnen dragen en met 25 jaar nog een blij rijpaard te kunnen zijn moet het zwaartepunt een beetje naar achteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Amiraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 11:10

Dankjewel "Janneke2" voor je uitgebreiden reactie. Ik ga kijken voor een bitfitter en eens kijken hoe ik het voorhand probleem een beetje kan oplossen. Eventueel of er oefening zijn aan de hand die ik kan doen in stap.

Voor de darmflora kijk ik zeker eens naar die website/topic.

En hopelijk als ik deze 3 dingen beter voor elkaar krijg dat ik een beter paard heb .

Melzazu

Re: Rijtechnische bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:16

Ik heb jouw pb beantwoord.
Misschien was het ook wel per ongeluk van jou dat het een pb werd maar dat maakt niet uit natuurlijk.

Ik ben het eigenlijk eens met Janneke2.

Verder begrijp ik nu dat het kort lopen en de supplementen los van elkaar stonden want die supplementen vind ik verder prima alleen begreep ik niet wat ze met het kort lopen te maken hadden.

Heel veel succes met je paardje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:21

Ik ga helemaal met Janneke 2 mee. En het is ook vooral kilometers maken met, en onder leiding van, een goede instructeur. Er bestaat geen quick fix in de paardensport of een op zich staan probleem zoals "de voorhand". Alles houd verband met elkaar. Goed dat je er mee aan de slag gaat. Succes met deze puzzel. ( Dat is wat ik het leukste vind aan paardrijden, blijven puzzelen voor verbetering. )

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:42

Eerst even een andere opmerking: je martingaal mag ook een stuk strakker rond de borst. Je hebt nu het risico dat als hij eens op springt en zijn been ver inklapt, het been blijft hangen in de martingaal. Dus borsttuig strakker tussen de benen en het deel dat je korter maakt compenseren in de teugelstukjes.

Verder is het goed om altijd eens te kijken hoe je tuig past en of dat je paard ongemakken geeft, maar het klinkt ook heel erg als een rijtechnisch probleem. Hoewel het stukje aan de longe wellicht ook duidt op een lichamelijk ongemak. Is je paard wel eens gekeurd?

Als je eerst echt alles wat niet rijtechnisch is wilt uitsluiten, zou je een kreupelheidsonderzoek bij een goede kliniek kunnen doen en daarnaast een goede zadelpasser en hoofdstel- en bitfitter laten komen. Eventueel ook nog iets als een fysio of osteopaat.

Ik vermoed echter dat het meeste resultaat te halen is met een echt goede instructeur/instructrice.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:26

Ik zou beginnen met een goede tandarts bellen. Voor de tanden maar ook om te kijken of ze misschien wondjes van het bit heeft in haar mond, kan zomaar met een dubbel gebroken bit zeker als het net wat te groot is. Of (blinde) wolfskiesjes waar het bit tegen zit. Van de week bij de tandarts nog een pony gezien die wondjes op de lagen had, waarschijnlijk van bijzetten met longeren. Ik denk dat je daar meer aan hebt als een bitfitter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:31

Welke omgeving zit je? Misschien dat we met zijn allen kunnen aanbieden wat fijne instructeurs zijn. :)

Een fijne instructeur kan een paard namelijk, als er geen lichamelijke ongemakken zijn, helemaal "maken"!
Een slechte, kan een paard "breken".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:34

Ik zou beginnen met de dierenarts.
Je zegt dat het paard "uit zichzelf kort loopt" en daarbij aanleuningsproblemen heeft.
In zo'n situatie zou ik het zelf niet in het bit zoeken. Als je zeker weet dat het paard niet kreupel is dan kun je altijd nog verder kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:25

Op de foto,s loopt het paard in een valse knik.

Ze heeft geen zware kaak, ik denk dat ze geleerd heeft vast te blijven houden omdat zij vastgehouden wordt en van voor naar achter gereden wordt.

Mijn advies is ook: eerst medisch uitsluiten. Tandarts en hoe ze loopt laten beoordelen door een dierenarts. Als dat goed is, goed los laten maken en onder begeleiding van een goede instructeur opbouwen aan de longe onbelast en daarna ohz. Maar dan dat je haar ook daadwerkelijk leert van achter naar voren te rijden en zelf los te laten aan die voorkant.