office schreef:O interessant zadel wel doet me een beetje denken aan de vroegere pannenkoek zadels.Heb je misschien een linkje van die Nederlandse verkoper ?
Het ding zelf is zelfs nog minder dan een pannenkoek zadeltje, als je de zitting er niet bij neemt is het alleen een soort brede singel waaraan je beugels kunt bevestigen.
Oneerbiedig gezegd, want er is heel veel zorg aan besteed, ook bv de plaats van de beugelophanging.
In Engeland is er echt iets van 15+ jaar ervaring mee opgedaan, dat kun je vinden op de fb community die ervan is.
https://www.facebook.com/share/g/dpXLXxwGLrLLgZK3/?mibextid=K35XfP
Ook mensen die er succesvol endurance mee rijden, bv 15 tot 40 mijl. Paarden van wie de rug weer hersteld is na eerdere problemen. Véél cobs (die Engelsen crossen dan allerlei velden door met zo'n cap met een pompoen erop, ook superleuk om te zien overigens). Maar óók zoals zij zelf noemen, 'shark finned Arabians/OTTB's'.
Ik heb lange tijd op die fb groep ervaringen gelezen voordat ik zover was eentje aan te schaffen. Het gaat bij ons inderdaad zó in tegen het principe van 'nooit beugels aan je barebackpad'. (Daar ben ik het trouwens nog steeds mee eens, die halve dekentjes met beugels of een lint eroverheen dat de singel is, vind ik niet OK. Wél de constructieve versies van oa Christ en Ghost, daar is goed over nagedacht qua belasting en ruggengraatvrijheid.)
Bij de TCS heb ik vooral gekeken naar praktijkervaringen.