Is er iemand bekend met Total Contact Saddles?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Is er iemand bekend met Total Contact Saddles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 18:01

Vandaag las ik voor het eerst over Total Contact Saddles. Het boomloze zadel wat elk paard past, "from shetland to shire". Wie wil dat nou niet :D

Eerlijk gezegd zie ik er wel wat in. Denk dat zo'n ding best kan werken met die seat er bij en dan bij voorbeeld een dikke western pad er onder, en een stuk schaap over het geheel. Beetje gauchozadel-idee heb je dan. Maar ik heb eerst nog wat vragen :D

Hoe zit het bij voorbeeld met die lagere beugelophanging? Voel je dat niet heel erg onder je been? En hoe werkt dat met lichtrijden?

En zou zo'n seat echt werken? Ik vind het er nogal onhandig en lomp uitzien. Als je bij voorbeeld korte benen hebt en dus een korte inchmaat dan steekt er toch alsnog wel een heel stuk aan de voorkant uit?

Zijn er mensen die met dit zadel hebben gereden, of is er wellicht een bokker die importeur is voor dit zadel?

Bowo

Re: Is er iemand bekend met Total Contact Saddles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:16

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:59

Even een schopje :D
Ben je er al uit koper?
Ik verkoop mijn TCS nu, maar kan wel wat vragen beantwoorden.
Die beugelophanging voel je heel eventjes, maar ben je zo vergeten eigenlijk. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met lichtrijden, dat doe je zoals je altijd doet.
De seat lijkt me zelf wel een toevoeging omdat je dan iets meer "houvast" hebt, je zit namelijk echt compleet los verder. Het is alsof je bareback rijdt maar dan heb je nog beugels.
Zelf zou ik het niet als enige zadel willen hebben, voor erbij is leuk.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:16

Ik zag dat je dit zadel nu ook in Nederland kunt krijgen, via een boomlooszadelpasser/verkoper.
Het zal dan nu wel veel vaker ook hier gaan voorkomen. En zullen er wel hele discussies over ontstaan ;)

Alles staat of valt met of je er de goede padding (voor je paard en jezelf) onder hebt. Dus zelf blijven nadenken en kritisch kijken.

Ik heb mijn TCS sinds mei, uit Engeland gekocht. Ik heb er een Barefoot Ride on Physio pad onder, dus die met de extra inlages. Zit heerlijk vind ik. Ik heb ook een Edix Courville pad, gaat voor het paard ook goed maar zit voor mij iets minder zacht.

(Ik weet niet goed of dit bericht onder dit meer recente topic moet, of in het langere, andere topic dat hierboven staat genoemd.)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:51

O interessant zadel wel doet me een beetje denken aan de vroegere pannenkoek zadels.Heb je misschien een linkje van die Nederlandse verkoper ?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:33

Ja werkt bedankt .

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:36

office schreef:
O interessant zadel wel doet me een beetje denken aan de vroegere pannenkoek zadels.Heb je misschien een linkje van die Nederlandse verkoper ?

Het ding zelf is zelfs nog minder dan een pannenkoek zadeltje, als je de zitting er niet bij neemt is het alleen een soort brede singel waaraan je beugels kunt bevestigen.
Oneerbiedig gezegd, want er is heel veel zorg aan besteed, ook bv de plaats van de beugelophanging.

In Engeland is er echt iets van 15+ jaar ervaring mee opgedaan, dat kun je vinden op de fb community die ervan is.
https://www.facebook.com/share/g/dpXLXxwGLrLLgZK3/?mibextid=K35XfP

Ook mensen die er succesvol endurance mee rijden, bv 15 tot 40 mijl. Paarden van wie de rug weer hersteld is na eerdere problemen. Véél cobs (die Engelsen crossen dan allerlei velden door met zo'n cap met een pompoen erop, ook superleuk om te zien overigens). Maar óók zoals zij zelf noemen, 'shark finned Arabians/OTTB's'.

Ik heb lange tijd op die fb groep ervaringen gelezen voordat ik zover was eentje aan te schaffen. Het gaat bij ons inderdaad zó in tegen het principe van 'nooit beugels aan je barebackpad'. (Daar ben ik het trouwens nog steeds mee eens, die halve dekentjes met beugels of een lint eroverheen dat de singel is, vind ik niet OK. Wél de constructieve versies van oa Christ en Ghost, daar is goed over nagedacht qua belasting en ruggengraatvrijheid.)

Bij de TCS heb ik vooral gekeken naar praktijkervaringen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:51

Leuk ..jammer dat je hem niet kan huren.Ik ben benieuwd wat de reactie van het paard is en wat het met mijn balans doet.Het lijkt me toch wel “ vermoeiender “ rijden.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:01

Oh ik dacht dat er testzadels kwamen? Heb ik misschien niet goed gezien.

Ja je moet inderdaad meer eigen balans hebben, het is als rijden op de barebackpad. Of die balans verder ontwikkelen en uitbouwen, juist door zo te rijden.
Sommige mensen vinden de zitting iets meer steun bieden. Maar die heb ik niet genomen, dus geen ervaring mee.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:27

Ik geef dit topic even een schopje.

Ik zag net op Facebook een filmpje over deze "zadels".

Maar ik vraag me af.. dit geeft toch helemaal geen drukverdeling? Een leren band, met beugels?

Een barebackpad mag absoluut niet met beugels gereden worden. Maar dit wel? Hoe dan? :Y)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 01:02