Zoektocht naar juiste bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnnydepony

Zoektocht naar juiste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 22:07

Oke, hier zitten vast mensen die alles weten over bitten en/of zelf van alles al geprobeerd hebben.

Ik heb een vrij stevige ierse ruin. Flink grote snufferd, bitmaat 14 of 14,5. Op zich is hij niet extreem sterk in de hand met rijden, maar het is wel een flinke kerel en als hij opeens ergens op loert dan is het wel nodig dat ik wat te vertellen heb.

Ik rij met een dubbel gebroken neue schule verbindend. Daarmee heb ik genoeg te vertellen.
Links is links, en ho is ho. Geen probleem.
Alleen hij is er zo onrustig mee als wat. Regelmatig koppie omhoog. Ook met los teugeltje.

Toen een paar keer een acavallo sensitive geprobeerd. Dun Kunststof ongebroken met vaste d-ringen., heel iets buigzaam. Apart bitje maar hij was meteen rustig met zijn hoofd. Echt ontspannen geen getrek meer aan de teugels.
Echter…
Links is niet meteen links maar meer, maar: links graag, hallo ik zei links, LINKS!!!
Remmen gaat nog wel redelijk, maar ook iets minder, maar veel stuur zit er niet meer op.

Dus wat zouden we nu kunnen gaan proberen?
Houdt hij niet van het gerammel van een dubbelgebroken of vindt hij het teveel druk op de lagen? Beter een ongebroken watertrens proberen? En dan kunststof of metaal?

Wat denken jullie?

Saaams

Re: Zoektocht naar juiste bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:10

Probeer eens de bitquiz van Fager en neem contact op met La Equistyle.

Ik kon bitten testen naar aanleiding van mijn rijtechnische problemen en het tweede bit beviel top. Pony blij en ik blij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:26

Ik heb ook een paard gehad wat heel onrustig werd van het gewiebel van een gewoon dubbelgebroken bit. En met ongebroken kon hij niet meer slikken (als in: als je hem een snoepje gaf, en een paar minuten later nog eentje, viel het eerste snoepje er weer uit).

Met een myler was er niks meer aan de hand. Dubbelgebroken, dus prima stuur. Maar wel stil in z'n giechel.